Ihmettelen aina Suomessa lasten päätösvaltaa!
Olin vasta käymässä Suomessa kaksi viikkoa, ja kävimme myös monessa tuttavaperheessä kylässä, jossa pieniä (alle kouluikäisiä) lapsia. Oikeasti ihmettelen, miten paljon lapsille annetaan valinnanvaraa, päätösvaltaa ja vaihtoehtoja. Kysytään mitä syöt, mitä laitat päälle, mitä ohjelmaa haluat katsoa, mitä musiikkia kuunnellaan automatkalla, mitkä sukat haluat, mitä kaupasta ostetaan jne jne. Ei pieni lapsi tarvitse lukuisia vaihtoehtoja! Esim. vaatteiden päättämisessä lapselle saatetaan lätkäistä neljä paitaa eteensä, ja kehotetaan valitsemaan niistä yksi. Lapsi ahdistuu, kun koko ajan pitää olla päättämässä ja valitsemaassa.
Meillä lapset 3.v ja 6.v eivät päätä mitä syövät ja monelta syövät tai
milloin heitä huvittaisi mennä päikkäreille. Minä valitsen heidän vaatteensa, päätän monelta lähdetään leikkipuistosta ja monelta mennään kauppaan.
Välissä tuntuu, että jossain perheessä lapsi / lapset ovat perheen pää, jotka sanelevat mitä tehdään ja milloin. Meillä aikuisilla on päätäntävalta, mutta toki lastenkin mielipidettä kysytään heitä koskevissa asioissa.
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 23:38"]
Toi on kyllä jollain tavalla todella totta..seuratkaapa vaikka joskus virolaista tai venäläistä perhettä, eron huomaa todella. Lapset ei päätä kaikesta, lapsilla on kuria, lapsille opetetaan käytöstavat ja oppivat huomioimaan muita ihmisiä.
Suomessa taas tosi paljon perheitä joissa lapset käskyttää ja vanhemmat tottelee, ei tarpeeksi kuria, ei opeteta miten käyttäydytään kohteliaasti muiden ihmisten seurassa jne.
esim. Kaverini on virolainen. Hänen lapsensa kysyy; äiti saanko mennä katsomaan televisiota? Tai saisinko tuota ruokaa äti. Kohtelias ja ottaa muut huomioon. Sosiaalinen, uskaltaa jutella aikuisille. 5v.
Yleistän nyt mutta tässä asiassa on oikeesti eroa. Ja Suomessa olen huomannut myös että lapset ei uskalla puhua vieraille, esim. Ei sano moi tai vastaa jos heille puhutaan vaikka vanhemmat vieressä.
Somaleilla ja lähi-idän lapsilla vähän sama juttu, ei tarpeeksi kuria ja juostaan ja käskytetään, huudetaan miten vaan. Iso ISO karhunpalvelus lapsille.
[/quote]
Olen tehnyt täsmälleen samat huomiot.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 18:20"]
Suomalaisessa kulttuurissa kasvatetaan itsenäisiä lapsia.
[/quote]
Ai jaa, minusta täällä kasvaa aivan selvästi sellaisia hermoheikkoja tapauksia jotka saa raivokohtauksen kun lelu putoaa lattialle, tai jos joku sanoo heille ei.
Tai huutavat kuin syötävät jos heitä pyytää maistamaan jotain ei niin tavanomaista ruokaa. Suomalaiset vanhemmat kehtaavat vielä viedä em. tapauksia ulkomaille möykkäämään ja häpäisemään meidät! Sen takia monet Välimeren hotellitkaan eivät enää halua ottaa asumaan suomalaisia perheitä kun eivät osaa käyttäytyä.
[/quote]
Hahahah! Joo suosittelen asumaan hetken verran vaikkapa espanjalaisessa perheessä, niin muutat mielesi totaalisesti. Siellä kun asutaan himassa niin kauan kuin puoliso löytyy ja sen myös huomaa. Lapsille ei anneta minkäänlaista valtaa tehdä mitään itse. Vaatteet valitaan, tiskit korjataan, ruuat laitetaan lautaselle, sängyt pedataan valmiiksi jne. SIellä lapset on lapsia niin kauan kuin kotona asuvat, oli se sitten 25 v tai 35v. Suomessa ollaan niin itsenäisiä että oksat pois!
[/quote]
Siellä on terve järjestelmä. Perhe ja suku on kaikki kaikessa. Yhteiskunta ei maksa elämääsi. Niin se pitää ollakkin. Ei pidä olla sosiaalitukia eikä kaupungin asuntoja. Jos tarvitse apua niin suku auttaa.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 18:20"]
Suomalaisessa kulttuurissa kasvatetaan itsenäisiä lapsia.
[/quote]
Ai jaa, minusta täällä kasvaa aivan selvästi sellaisia hermoheikkoja tapauksia jotka saa raivokohtauksen kun lelu putoaa lattialle, tai jos joku sanoo heille ei.
Tai huutavat kuin syötävät jos heitä pyytää maistamaan jotain ei niin tavanomaista ruokaa. Suomalaiset vanhemmat kehtaavat vielä viedä em. tapauksia ulkomaille möykkäämään ja häpäisemään meidät! Sen takia monet Välimeren hotellitkaan eivät enää halua ottaa asumaan suomalaisia perheitä kun eivät osaa käyttäytyä.
[/quote]
Hahahah! Joo suosittelen asumaan hetken verran vaikkapa espanjalaisessa perheessä, niin muutat mielesi totaalisesti. Siellä kun asutaan himassa niin kauan kuin puoliso löytyy ja sen myös huomaa. Lapsille ei anneta minkäänlaista valtaa tehdä mitään itse. Vaatteet valitaan, tiskit korjataan, ruuat laitetaan lautaselle, sängyt pedataan valmiiksi jne. SIellä lapset on lapsia niin kauan kuin kotona asuvat, oli se sitten 25 v tai 35v. Suomessa ollaan niin itsenäisiä että oksat pois!
[/quote]
Joo, siis tottakai on kaikin tavoin parempi lykätä lapsi laitokseen vuoden ikäisestä lähtien ja sitten heittää ulos ihan viimeistään 18-vuotiaana, "omilleen" eli yhteiskunnan rahoille. Hassua miten nämä lapset samalla tavalla viskaavat vanhempansa "omilleen" laitoksiin uimaan paskoissaan pariksikymmeneksi vuodeksi.
On se vaan niin hienoo kun ollaan itsenäisiä.
Harva vain on itsenäinen, suurin osa kun tuppaa olemaan täysin riippuvainen yhteiskunnan tuista. Vanhemmilta ei saa mitään sen jälkeen, kun laki ei enää määrää että vanhempien tulee tukea. Joskus kyllä ihmettelen näin ulkosuomalaisena että miksi ihmeessä suomalaiset edes hankkivat lapsia, kun niistä huolehtiminen on niin kovin vastenmielistä ja työlästä?
Ja juu, me asumme mieheni vanhempien luona (ei tosin Espanjassa, vaikka kyllä kelpaisi sekin ilmasto). Autetaan toisiamme puolin ja toisin tarpeen mukaan, anoppi esim. kokkaa meille kaikille koska itse en välitä ruuanlaitosta ja isompien annosten tekeminen on järkevämpää. Hän auttaa lasten kanssa, minä autan kaikessa mihin hän apua tarvitsee. Sanomattakin on selvää, että kun appivanhemmat joskus aikanaan eivät enää pärjää omillaan, autamme niin konkreettisesti kuin taloudellisestikin, tietenkin. Tai jos meille tulisi yhtäkkiä yllättäviä rahavaikeuksia niin tietenkin ensin kääntyisimme heidän puoleensa ja voin vannoa että apua saisi mikäli heillä siihen olisi mahdollisuudet. Ja loukkaantuisivat jos menisimme sossun luukulle kysymättä ensin heiltä.
Lapsia kasvattavat tietenkin isovanhemmat yhtä lailla ja pienestä pitäen on käyttäydyttävä. Fyysistä kuritusta meillä ei harrasteta vaikka täällä ei tukistamisesta tehdäkään ls-ilmoituksia. Mutta kurinpito onnistuu ilmankin, etenkin kun kasvatusvastuu on jaettu useammalle ihmiselle eikä äidin yksinään tarvitse kestää kaikkien lasten joka kiukuttelua.
Suomessa käydessämme meidän lapsetkin ihmettelevät huonosti käyttäytyviä ikätovereitaan julkisilla paikoilla. Eivät yksinkertaisesti ymmärrä MIKSI ne kakarat riehuvat ja meuhaavat joka paikassa kun heillä ei ole sellaiseen tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 18:04"]
Ei meillä pennut hypi seinille tai päätä kaikesta. En ymmärrä, miten tämä on mielestäsi jotenkin suomalainen ilmiö? Mistäs kaukaa olit käymässä, kun on noin pissa noussut päähän?
[/quote]
Älä ota nokkiis, kyllä ap on oikeassa. Olen kiinnittänyt samaan huomiota ja siihen kiinnitetään huomiota esim. päiväkodeissa. Lapsilta kysellään asioita, jotka kuuluvat aikuisten päätettäväksi.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 18:26"]
Ulkomamma tuli taas pätemään.
[/quote]
Hyvä, että ne ulkomammat osaa edes kasvattaa lapsiaan. Turhaan sä siinä vingut.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 21:17"]
Kyllä se on mahtavaa kun on näitä itsenäisiä lapsia..
Ovat täysin kykenemättömiä minkäänlaiseen ryhmätyöskentelyyn ja minua huolestuttaa oppivatko huomioimaan muut edes työelämässä. Jos on 16 lapsen päiväkotiryhmä niin yksi ei vaan voi päättää olla ulkona kun muut ovat sisällä, tai ei voi päättää omia ruoka-aikojaan tai mitä on ruuaksi. Ryhmässä ei voi päättää että ei nuku eikä ole hiljaa kun muilla on uniaika jne. Mutta on se vaan mahtavaa kun lapsista on kasvatettu niin itsenäisiä jo 5-vuotiaina! Mun mielestä tuon itsenäisyyden aika on sitten teini-iässä ja lapsien pitäisi antaa olla lapsia. Lapsille on tärkeämpää oppia ryhmätyötaitoja ja empatiaa kuin itsenäisyyttä.
T:lto
[/quote]
Yes yes yes! Jotkut tajuu!
Eron huomaa tosiaan näihin meidän naapurimaihin:
Ruotsalainen lapsi kysyy vanhemmilta että saako nousta ruokapöydästä kun on valmis.
Suomalainen lapsi heittäytyy lattialle huutamaan kun ei enää jaksa istua paikoillaan alle viiden minuutin jälkeen. Vaikka ruokaa ei olisi vielä edes tuotu pöytään.