Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen koulussa kasvisruokaa kolmena päivänä tällä viikolla!

Vierailija
20.08.2020 |

Keskiviikko on ollut jo pitkään kasvisruokapäivä koulussa. Tällä viikolla ruokalistalla olikin kasvisrisottoa (vegaaninen). Mutta myös maanantaina oli kasvisruokaa (pinaattiohukaiset) ja tänään (kasvishernekeitto ja pannari).

Lapsi kysyi koulussa miksi kasvisruokaa on myös maanantaina ja keskiviikkona. Vastaus oli ettei ne ole kasvisruokia, kun niissä on maitoa.

Aika erikoista, vai mitä?

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muksuille kuivalihaa reppuun :=) salamirouhekin säilyy hetken huoneenlämmössä, ja metukka

Vierailija
42/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole varsinaisesti mitään kasvisruokaa vastaan, tai itse syön sitä aika usein, mutta jos enemmistö kouluruuasta alkaa olla kasvisruokaa, niin asiasta pitäisi tiedottaa vanhempia kunnolla. Esim. B12-vitamiinin puutos on yleistä myös kasvisruokaa suosivilla, ei pelkästään vegaaneilla. Vanhempia tulisi valistaa, jotta voisivat joko tarjota lihaa päivän illallisella tai sitten syöttää purkista synteettistä korviketta. Ja ei, yksi kasvisruokakerta viikossa ei aiheuta puutostiloja, mutta jos kouluruoka on enimmäkseen sitä, on tiedottaminen aiheesta tarpeen.

Tässä nyt sattui kolme päivää samalle viikolle, jolloin tarjolla ei ollut lihaa. Tarjolla on kuitenkin ollut maitotuotteita ja letuissa varmaankin oli kananmunaakin seassa. Eli onko tämä nyt mielestäsi joku tiedottamista vaativa tilanne? Mä myös vähän veikkaisin ettei jengin tarvi alkaa vetämään jotain vitamiinilisiä kun koulupäivisin yksi ruoka ei välttämättä sisällä lihaa, etenkin jos kotona ollaan sekasyöjiä. Jos kotona syödään kasvisruokia, niin ovat varmasti asioista kartalla omasta takaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 2000-luvullakin oli jo kouluruoka siinä mielessä kasvisruokaa, että esim. makkarakeitosta sai makkarapaloja vain nopeimmat, ja muut söivät porkkanaa ja perunaa liemessä.

Vierailija
44/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole varsinaisesti mitään kasvisruokaa vastaan, tai itse syön sitä aika usein, mutta jos enemmistö kouluruuasta alkaa olla kasvisruokaa, niin asiasta pitäisi tiedottaa vanhempia kunnolla. Esim. B12-vitamiinin puutos on yleistä myös kasvisruokaa suosivilla, ei pelkästään vegaaneilla. Vanhempia tulisi valistaa, jotta voisivat joko tarjota lihaa päivän illallisella tai sitten syöttää purkista synteettistä korviketta. Ja ei, yksi kasvisruokakerta viikossa ei aiheuta puutostiloja, mutta jos kouluruoka on enimmäkseen sitä, on tiedottaminen aiheesta tarpeen.

Lapset eivät saa D-vitamiiniakaan tarpeeksi. Paras tapa on joka tapauksessa syödä multivitamiineja purkista joka päivä ympäri vuoden ja D:tä vielä lisää talvella.

Jos kotona syödään viikoittain lihaa vaikka koulussa olisi sitä 0% niin puutostila on epätodennäköinen.

Ei koulun ruokalan tehtävä silti ole olla mikään viherhippien seurat.

Tjaa, riippunee siitä miten viherhipin määrittelee. :) Tulevaisuudessa liha tulee olemaan harvinaisuus. Nyt jo on huomattu että se on lähinnä vaurauden symboli ja ruokana rasite luonnolle ja elimistölle siinä määrin kun sitä kulutetaan... Niin että tulevaisuus tulee joka tapauksessa kuulumaan meille viherhipeille. Nähään siellä jos sinne asti pääset ;)

Vierailija
45/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muksuille kuivalihaa reppuun :=) salamirouhekin säilyy hetken huoneenlämmössä, ja metukka

Mun lapsen luokkakaverit nauraisi omat lihat kouluun tulevan läsgin kyllä ulos hyvin hätäseen XD

Sun lapset ketään kiinnosta. Ainakaan minua tai mun lapsia.

Vierailija
46/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä ihan vaikka 50-luvulla syntyneiltä, että kuinka monena päivänä oli viikossa lihaa kouluruokana. Lihan kanssa sikailu on ihan boomereiden aikana alkanut, sitä syödään paitsi epäekologisen myös epäterveellisen paljon. Ihan turhaa mussuttaa, kuinka juuri oma lapsi kuolee koulupäivinä proteiinivajeeseen ja nälkään kun ei saa lihaa, kun tilastollisesti Suomessa lasten ravitsemusongelmat ovat ihan muita kuin liian vähäinen proteiininsaanti.

Vierailija
47/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteistanne.

Lapsella on ollut kova nälkä niinä päivinä, kun koulussa tarjoillaan vain kasvisruokaa.

Tänään söi kaksi isoa maksamakkaraleipää heti koulun jälkeen klo 14. Ja kouluruokailu oli yhdeltätoista. Nälkä oli taas klo 16

Ja silloin kävi hesellä. Kotona ruoka klo 18.30.

Ap

Vierailija
48/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteistanne.

Lapsella on ollut kova nälkä niinä päivinä, kun koulussa tarjoillaan vain kasvisruokaa.

Tänään söi kaksi isoa maksamakkaraleipää heti koulun jälkeen klo 14. Ja kouluruokailu oli yhdeltätoista. Nälkä oli taas klo 16

Ap

Jos lapsella on nälkä koulun kasvisruoan jälkeen, tee sille makkaraleivät mukaan tai nosta ihan hirveä haloo kouluruokailusta. Teet mitä teet, älä anna lapsesi olla nälässä. terveisin vuosikausia nälässä ollut kasvishullun lapsi

Vierailija
49/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin tyytyväinen, jos lapset saavat mahdollisimman paljon kasvisruokia. Liha on huonosti sulavaa, tuhlaa maailman resursseja valtavasti, saastuttaa jne jne, joten JOKAIKISELLE tekee hyvää syödä kasvisruokia tai oikeammin sanottuna kasvisruokia ja lakto-vegetaarisia ruokia. Kalaa ja lihaa voi ostaa kotiin.  

Kuten Kaappaus keittiössä -ohjelma osoittaa, kaikkein surkeimpien kotien penskat ovat ronkeleita, kun heitä ei ole edes syömään opetettu kotona.

Vierailija
50/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh huh. Kun minä olin lapsi, niin äiti opetti olemaan kiitollinen ruoasta >8( afrikan lapset ja niin edelleen!! Mikä nykyvanhempia vaivaa, liika yltäkylläisyys ja öykkärimentaliteetti, kun hyvästä, ravitsevasta ja ilmaisesta ruuasta valitetaan joukolla? Joku sanoo jopa pa*kaksi? Mitä vit....

Mistä lähtien Afrikan ihmiset on olleet parempia kuin kaikki muut ja hoitaneet omat asiansa niin hyvin että meidän pitää nostaa heidän vastuun tasamaalta vastuuttomuuden jalustalle?

Voi jumalauta sulta viuhui niin lujaa ohi että suhina kuuluu vieläkin. Ootko ihan pimeä??

Eli et osaa vastata kysymykseen? Miksi meidän kaikkien pitää automaattisesti sääliä Afrikkaa ja auttaa ja nostaa heidän omien tarpeiden yläpuolelle?

Vierailija
51/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ainakin Helsingissä on näin, että koulussa tarjotaan useammin kasvisruokia kuin ennen. Ja aika usein on niitä pinaattilettuja, jotka minusta ovat pelkkää palmuöljy-roskaa. Sama kuin olisi ruokana jotakin tavis lettuja mansikkahillolla, eli eipä kauheasti täytä. Eri asia olisi, jos kasvisruoka olisi laadukkaampaa kuin pelkkiä ylikeitettyjä pakastevihannes-mössöjä, jotka ovat kaikki samanlaisia.

Poikani 12 v. valittaa, ettei nälkä lähde niillä millään ja että sitkeät soijalastut eivät yksinkertaisesti maistu hyvälle. Poika onkin nälissään ottanut kunnon eväät reppuun.

Sanoi, että etäkoulussa oli se hyvä puoli, että ruuat olivat paremmat kuin koulussa.

Vierailija
52/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ainoa ruokavaihtoehto vai vain vaihtoehto? Jos olisi ainoa vaihtoehto eli kasvisruokaa 3/5 ajasta niin ottaisin lapseni koulusta pois tai panisin eväät mukaan. Minä en ole syntynyt tänne eikä lapseni toteuttamaan mitään tyhjäpäiden voimafantasiaa joka ei ole tutustunut ihmisen evoluutioon vaan elää jossain tämän hetken sosialistisen valtion lääkitsemässä pöllyssä joka ikävä kyllä katoaa lähiaikoina.

Tai sitten se ei ole kenenkään voimafantasia, vaan ihan vain ruokaa. Itse olen sekasyöjä, mutta taannoin kokkaillessani huomasin, etten ole pitkään aikaan kokannut mitää lihaa. En edes muista koska olen viimeksi ruskistanut jauhelihaa. Tämä on seurausta siitä, että olen löytänyt tosi monia lihattomia ruokia joista pidän. Tarinan opetus: ruoka voi olla ihan kunnollista ja vakavasti otettavaa ravintoa vaikka siinä ei joka kerta ole lihaa seassa. 

En ole missään sanonut, ettei voisi silloin tällöin syödä kasvisateriaa. 3/5 ajasta vain on liikaa minulle. Jos sinulle ok, mene ja tyhjennä koulun buffetti. Puhuin vain itsestäni ja omasta perheestäni, koska näistä olen vastuussa. En sinusta. Tee ihan mitä tykkäät.

Kuule, teepä kakaralles eväät mukaan.

Toivottavasti et kasvata lapsistasi yhtä ronkeleita.

Tietenkin kasvatan. Kaikista paras tapa tuhlata tärkeitä vuosia elämästään on kuunnella tyhjäpäiden juttuja. Luulitko että kasvatan jotain mariamagdalenaa pyyhimään sinun hanurisi seuraavat 50 vuotta? Huh huh.

WeeeeTeeee proper :D se siitä vuosisatojen sivistyskehityksestä sitte.

Hei sivistymätön ääshoul sinulle tiedoksi että kaikki se mistä nautit tänä päivänä on niin sanotun weeteen luomaa. On häpeällistä että yrität häpäistä tätä kulttuuria ja ala-arvoistaa sitä suhteessa muihin. Siksihän ne muut tänne varmaan tunkee kun me  ollaan epäonnistuttu kulttuuri arvojemme pohjalta ja he niin onnistuneita? Voitko olla oikeasti noin tyhmä ja pystytkö edes kävelemään kadulla suoraan?

Vierailija
53/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä! Pari päivää vielä puuttuu. :)

Jaksaisitko vastata tähän ketjuun?

https://www.vauva.fi/keskustelu/3856160/jos-lihaa-ei-enaa-saisi-ja-vaik…

Vierailija
54/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoan takia nälässä olleet reppanat syövät sen koulun päättymisen jälkeen sitten aikuisena itsensä turvoksiin. Ylipaino on järkyttävän yleinen ja lihavuuskin todella yleistä. Kasviksista saa vähän kevennystä ruokavalioon, mikä on kaikille muille kuin anorektikoille tervetullut asia.    

Vierailija
55/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteistanne.

Ap

No neljän tunnin välein ihmiset yleensä syö hereilläoloaikanaan, eli ihan normaalia on syödä välipalaa kun tullaan koulusta ja yleensä päivällistäkin syödään siinä 16-17 välillä. Eli ei sillä ole tarkoitustakaan selvitä puoli seiskaan kun klo 11 syöt lounaan koulussa.

Vierailija
56/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin tyytyväinen, jos lapset saavat mahdollisimman paljon kasvisruokia. Liha on huonosti sulavaa, tuhlaa maailman resursseja valtavasti, saastuttaa jne jne, joten JOKAIKISELLE tekee hyvää syödä kasvisruokia tai oikeammin sanottuna kasvisruokia ja lakto-vegetaarisia ruokia. Kalaa ja lihaa voi ostaa kotiin.  

Kuten Kaappaus keittiössä -ohjelma osoittaa, kaikkein surkeimpien kotien penskat ovat ronkeleita, kun heitä ei ole edes syömään opetettu kotona.

Oletkos koskaan käynyt syömässä nykykoulussa? Turha verrata siihen muinaisaikaan, kun itse olit koululainen. Silloin kaikki (yritykset ja varakkaatkin) maksoivat veroja, joten verovaroilla pystyi kustantamaan ravitsevaa ruokaa.

Koulun nykypöperöt ovat juuri sitä pöperöä: halvalla pitää tuottaa jotakin vatsantäytettä, joten lötköiksi keitettyjä herne-maissi-paprikoita laihassa liemessä ja riisiä en kutsuisi laadukkaaksi kasvisruoaksi.

Ymmärrän, ettei lapsille maistu. Eipä maistu itsellenikään.

T. Ope

Vierailija
57/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei sanopa kaikille maailman lihaa syöville eläimille että tuhlaa maailman resursseja! Ei kiinnosta. Ongelma ei ole se miten paljon kustantaa vaan että ihmiset lisääntyy liikaa. Lihan on ihan ookoo mutta kymmenen lapsen mamuperheet ei.

Kai tiedät, että maailmassa on enemmän tuotantoeläimiä kuin ihmisiä? Ihminen myös syö kokoonsa nähden eniten lihaa kaikista eläimistä.

Vierailija
58/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut kouluun kasvisruoka vaihtoehdon kun sai olla nälässä siitä huonosta liharuuasta. Kananugetit eivät ole ihmisen ruokaa. Aikuiskoulutuksessa olikin jo kasvisruoka vaihtoehto. En syö teurasjäte kala ja lihapullia tai makkaraa. Jos ostan lihajalosteita niin katson tuoteselosteen ettei ole teurasjätettä, koneellisesti erotettua lihaa tai kamaraa. Harvat vaan osaa tehdä hyvää kasvisruokaa ja siinä pitää vähän harjoitella. Kaikkein vaikeinta on saada kasviksista hyvää ruokaa. Teolliset kasvipihvit maistuvat ihan, sanonko. Teollinen kasvisruoka ei maistu miltään. 

Vierailija
59/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei sanopa kaikille maailman lihaa syöville eläimille että tuhlaa maailman resursseja! Ei kiinnosta. Ongelma ei ole se miten paljon kustantaa vaan että ihmiset lisääntyy liikaa. Lihan on ihan ookoo mutta kymmenen lapsen mamuperheet ei.

Kai tiedät, että maailmassa on enemmän tuotantoeläimiä kuin ihmisiä? Ihminen myös syö kokoonsa nähden eniten lihaa kaikista eläimistä.

Ok. Kysytäänpä seuraavaksi meidän eläinlajiraadilta, millaisen populaation laskevat omiksi tuotantoeläimikseen!

Vierailija
60/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkos koskaan käynyt syömässä nykykoulussa? Turha verrata siihen muinaisaikaan, kun itse olit koululainen. Silloin kaikki (yritykset ja varakkaatkin) maksoivat veroja, joten verovaroilla pystyi kustantamaan ravitsevaa ruokaa.

Koulun nykypöperöt ovat juuri sitä pöperöä: halvalla pitää tuottaa jotakin vatsantäytettä, joten lötköiksi keitettyjä herne-maissi-paprikoita laihassa liemessä ja riisiä en kutsuisi laadukkaaksi kasvisruoaksi.

Ymmärrän, ettei lapsille maistu. Eipä maistu itsellenikään.

T. Ope

No tuo kieltämättä kuulostaa pahalta. Missä koulussa tarjoillaan riisiä herne-maissi-paprikalla? Mahtavat olla kateellisia näiden pinaattilätyistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi