Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen koulussa kasvisruokaa kolmena päivänä tällä viikolla!

Vierailija
20.08.2020 |

Keskiviikko on ollut jo pitkään kasvisruokapäivä koulussa. Tällä viikolla ruokalistalla olikin kasvisrisottoa (vegaaninen). Mutta myös maanantaina oli kasvisruokaa (pinaattiohukaiset) ja tänään (kasvishernekeitto ja pannari).

Lapsi kysyi koulussa miksi kasvisruokaa on myös maanantaina ja keskiviikkona. Vastaus oli ettei ne ole kasvisruokia, kun niissä on maitoa.

Aika erikoista, vai mitä?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se dokkari. Suomessa ei toki yhtä paha tilanne kuin muualla, mutta moni nuori korvaa koululounaan käymällä mäkissä tai juomalla energiajuomia ja syömällä suklaata.

Ja vastahan tässä oli se ketju, että 2-vuotiaalle pitäisi saada Happy Meal yöpalaksi...

Vierailija
62/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas on ihmetyttänyt, että ruoka koulussa on ollut listan perusteella aika yksitoikkoista mössöä. Kamalasti erilaisia pastavuokia, joista osa epämääräisen oloisia, eivät taida maistua lapsille. Sitten kun on esim. ihan perusruokaa kuten lihakeittoa, lapset syövät valtavasti. Mutta sitä lihakeittoakin oli viime viikolla, ja myös nyt alkuviikosta??

90-luvulla kouluruoka oli mielestäni jotenkin selkeämpää: tuossa on kastike, tuossa sille lisuke, tuossa raaste/salaatti/vihannespuoli. Nyt on kaikenmaailman patoja, riisimössöjä ja pastasekoituksia, varmasti halvempia tehdä mutta en usko niiden maittavan monellekaan. Uuniohrapuuro ja mehukeitto oli vuodesta toiseen oma suosikkini (enkä ollut yksin), ei siis ole hinnastakaan kiinni ruoan maistuvuus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kouluaikaani saattoi olla samalla viikolla ruokana puuro, pinaattiletut ja kesäkeitto eivätkä vanhempani ymmärtäneet valittaa kouluun, että miksi on kolmena päivänä viikossa kasvisruokaa.

Vierailija
64/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on varmaan siinäkin, että kasvisruoan valmistus vaatii enemmän tietoja ja taitoja kuin sekaruoan valmistus. Erityisesti kasvisrasvojen pitää olla oikeanlaatuisia ja proteiinia pitää olla riittävästi. Proteiinia ei  tarjota usein edes aikuisten ravintola-annoksissa, jotka ovat kasvis/lakto-vegetaarisia ruokia. Kookosmaidot yms ovat paljon kalliimpia kuin tavallinen maito. Soijaa saa suht edullisesti, mutta osataanko se tehdä maukkaaksi, onkin eri asia. Linssit, pavut, siemenet, pähkinät, kvinoa, parsakaalit, parsat jne ovat hyvän kasvisruoan aineksia, mutta surkea määräraha kouluruokailuun ei välttämättä riitä niiden tuottamiseen. Kanapata on halvempi valmistaa. 

Vierailija
65/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä ihan vaikka 50-luvulla syntyneiltä, että kuinka monena päivänä oli viikossa lihaa kouluruokana. Lihan kanssa sikailu on ihan boomereiden aikana alkanut, sitä syödään paitsi epäekologisen myös epäterveellisen paljon. Ihan turhaa mussuttaa, kuinka juuri oma lapsi kuolee koulupäivinä proteiinivajeeseen ja nälkään kun ei saa lihaa, kun tilastollisesti Suomessa lasten ravitsemusongelmat ovat ihan muita kuin liian vähäinen proteiininsaanti.

Minua ei kiinnosta tilastollisesti kenenkään muksujen saanti millään tavalla. Omalla kohdalla vain huomasin, että jos ei ole sitä pientä liha-annosta päivittäin niin ei toimi.

Toki ei kasvisjeesusten mieleen tietysti täällä mahdu, että tällainen paha pienen liha-annoksen syöjä voisi itse asiassa siinä rinnalla noudattaa erittäin rikasta kasvisruokavaliota. Kun nimittäin minä syön aamiaiseksi hyvin monipuolisen salaatin (anteeksi kun en syö kokonaista antilooppia voi ei!!) ja kikherneitä ja niin edelleen. Kun katsokaas kun jotkut ymmärtää koko skaalan ravinnossa eikä vain riehu siellä absoluuttisissa ääripäissä koko ajan. Varmaan palstan vegaanit haluaisi ajatella minusta että olen joku teksasinleijona joka vain syö pelkkää raakaa lihaa 24/7... mut sori. Liha on se pieni osa kaikkea mutta tärkeä. Jotkut meistä ymmärtää kokonaiskuvan eikä anna sen oman yliegon ottaa ohjia ja polkea toisia.

Aika pitkä ja tunteellinen vuodatus absoluuttisista ääripäistä. Joihin et itse kuulu. Katsokaas.

Vierailija
66/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aina kyllä hymyilyttää nämä "kyllä lihaa olla pitää!!" ihmiset, jotka usein sitten vaativat kahvinsa vegaanisena koska "vain lapset laittaa maitoa kahviin".

Vierailija
67/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muksuille kuivalihaa reppuun :=) salamirouhekin säilyy hetken huoneenlämmössä, ja metukka

No meillä poika ottaa pieniä metukka-patukoita kouluun, että saa iltapäivästä nälkää hallittua :D Koulun jälkeen menevät välistä sushille, kun ovat niin nälkäisiä.

Vierailija
68/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on varmaan siinäkin, että kasvisruoan valmistus vaatii enemmän tietoja ja taitoja kuin sekaruoan valmistus. Erityisesti kasvisrasvojen pitää olla oikeanlaatuisia ja proteiinia pitää olla riittävästi. Proteiinia ei  tarjota usein edes aikuisten ravintola-annoksissa, jotka ovat kasvis/lakto-vegetaarisia ruokia. Kookosmaidot yms ovat paljon kalliimpia kuin tavallinen maito. Soijaa saa suht edullisesti, mutta osataanko se tehdä maukkaaksi, onkin eri asia. Linssit, pavut, siemenet, pähkinät, kvinoa, parsakaalit, parsat jne ovat hyvän kasvisruoan aineksia, mutta surkea määräraha kouluruokailuun ei välttämättä riitä niiden tuottamiseen. Kanapata on halvempi valmistaa. 

Ei kasvisruokien laittaminen ole mitään rakettitiedettä. Miten joku avuton kanakastike muka on parempaa ruokaa ja helpompi laittaa kuin se hernekeitto tai papukastike? Itse en edes tiedä miten kana valmistetaan - pitääkö se paistaa ennen kuin laitetaan kastikkeen sekaan vai riittääkö keittäminen? Kyse on tiedosta ja tottumuksesta laittaa sitä ruokaa, joita ei ole vaikea saada.

Proteiinin merkitystä myös liioitellaan ihan hirveästi. Nykyihmiset tarvitsisivat kuituja ja vitamiineja kipeämmin.

Vierailija
69/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä ihan vaikka 50-luvulla syntyneiltä, että kuinka monena päivänä oli viikossa lihaa kouluruokana. Lihan kanssa sikailu on ihan boomereiden aikana alkanut, sitä syödään paitsi epäekologisen myös epäterveellisen paljon. Ihan turhaa mussuttaa, kuinka juuri oma lapsi kuolee koulupäivinä proteiinivajeeseen ja nälkään kun ei saa lihaa, kun tilastollisesti Suomessa lasten ravitsemusongelmat ovat ihan muita kuin liian vähäinen proteiininsaanti.

Minua ei kiinnosta tilastollisesti kenenkään muksujen saanti millään tavalla. Omalla kohdalla vain huomasin, että jos ei ole sitä pientä liha-annosta päivittäin niin ei toimi.

Toki ei kasvisjeesusten mieleen tietysti täällä mahdu, että tällainen paha pienen liha-annoksen syöjä voisi itse asiassa siinä rinnalla noudattaa erittäin rikasta kasvisruokavaliota. Kun nimittäin minä syön aamiaiseksi hyvin monipuolisen salaatin (anteeksi kun en syö kokonaista antilooppia voi ei!!) ja kikherneitä ja niin edelleen. Kun katsokaas kun jotkut ymmärtää koko skaalan ravinnossa eikä vain riehu siellä absoluuttisissa ääripäissä koko ajan. Varmaan palstan vegaanit haluaisi ajatella minusta että olen joku teksasinleijona joka vain syö pelkkää raakaa lihaa 24/7... mut sori. Liha on se pieni osa kaikkea mutta tärkeä. Jotkut meistä ymmärtää kokonaiskuvan eikä anna sen oman yliegon ottaa ohjia ja polkea toisia.

No näinpä! Ei lähde nälkä eikä ruoka pidä nälkää, jos siinä ei ole lihaa proteiinina. Joku kaali tai herne ehkä täyttää hetkeksi, mutta ilmalla. Kiva piereksiä toimistossa. Mutta heti, kun on syönyt kanasalaatin, jaksaa hyvinkin. Se on se KANA.

Vierailija
70/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kouluaikaani saattoi olla samalla viikolla ruokana puuro, pinaattiletut ja kesäkeitto eivätkä vanhempani ymmärtäneet valittaa kouluun, että miksi on kolmena päivänä viikossa kasvisruokaa.

Niin, kun ne ei olleet silloin kasvisruokia, vaan puuroa ja keittoa sekä pinaattilättyjä. Nykyisin on tätä sakkia jotka kuvittelee, että jos ruoan seassa ei ole silmin havaittavia paloja kuolleesta eläimestä, kyseessä on punavihreä salajuoni, jonka tarkoitus on alistaa "lihansyöjät" totalitaarisen viherpiiperryksen ikeen alle.

No ne kesäkeitot ja pinaattiohukaiset kuuluu sinne kasvisruokapäiviin. Liha, kala ja kana taas muihin päiviin. Kun kävin koulua 90-luvulla, meillä oli näitä puuro-, lettu-, yms-päiviä kerran viikossa. Muina päivinä oli esim lihakastikkeita, lihapullia, maksaa, kalakeittoa, uunikalaa, kanaviillokkia (klassikko viinimarjahyytelön kera) ja omaa suosikkiani: kalapuikkoja.

Vierailija
71/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa vaatii miten? Olen kokannut sekä kasvis- että liharuokaa, ja kämmit on tulleet aina sen lihan valmistamisen kanssa. Kasvisten logiikka on yksinkertaisempi. Varmaan siksi yksinkertaisemmat ihmiset niitä syö pelkästään. :)

Vierailija
72/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kasvisruokien laittaminen ole mitään rakettitiedettä. Miten joku avuton kanakastike muka on parempaa ruokaa ja helpompi laittaa kuin se hernekeitto tai papukastike? Itse en edes tiedä miten kana valmistetaan - pitääkö se paistaa ennen kuin laitetaan kastikkeen sekaan vai riittääkö keittäminen? Kyse on tiedosta ja tottumuksesta laittaa sitä ruokaa, joita ei ole vaikea saada.

Proteiinin merkitystä myös liioitellaan ihan hirveästi. Nykyihmiset tarvitsisivat kuituja ja vitamiineja kipeämmin.

Oletpas sinä tietämätön. Huh huh!

Vierailija
73/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkä ja tunteellinen vuodatus absoluuttisista ääripäistä. Joihin et itse kuulu. Katsokaas.

Kuuluisin ääripäihin jos vetäisin pelkästään kasviksia tai pelkästään lihaa. Oliko sinulla argumentti vai ei?

Vierailija
74/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tarkoitus paistaa iltapalaksi luomupekonia ja kananmunia.

Kävin kuitenkin keskustelun innoittamana ostamassa pinaattilettuja, joita vedin paistetun kesäkurpitsan kera, oli hyvää. Pitäis tehdä joku päivä itse alusta asti ja lisätä nokkosta.

Kiitos :)

Vierailija
75/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää oli se kouluruoka. En syö enää teurasjätteitä. Siihen aikaan kun kävin koulua niin kakarat syötettiin teurasjätteillä. Taidetaan syöttää vieläkin. Olin aina nälissäni kun en voinut syödä kouluruokaa ja kotona ei ollut mitään ruokaa. Olen saanut syömishäiriön ja sitten ahmin liikaa kun saan hyvää ruokaa. Mulla alkava luukato ja saan ottaa pillereitä purkista joka päivä. Lapsena en saanut maitoa riittävästi. 

Vierailija
76/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kattoo tuolla kaduilla ja kaupoissa ihmisiä, niin suurimalle osalle tekis ihan hyvää syödä enimmäkseen vaan niitä kasviksia....

Vierailija
77/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teurasjätteestä tulee luukatoa. Kaikki halpa ruoka on teurasjätettä. Kanannugetit, lihapullat ja kalapullat kaikesta jätteistä jauhettua. 60- luvulla syntyneet ovat kaikki me syötetty eläin jätteillä kouluruuassa. Kasvisruoka vaihtoehtoa ei ollut. 

Vierailija
78/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ainoa ruokavaihtoehto vai vain vaihtoehto? Jos olisi ainoa vaihtoehto eli kasvisruokaa 3/5 ajasta niin ottaisin lapseni koulusta pois tai panisin eväät mukaan. Minä en ole syntynyt tänne eikä lapseni toteuttamaan mitään tyhjäpäiden voimafantasiaa joka ei ole tutustunut ihmisen evoluutioon vaan elää jossain tämän hetken sosialistisen valtion lääkitsemässä pöllyssä joka ikävä kyllä katoaa lähiaikoina.

Tai sitten se ei ole kenenkään voimafantasia, vaan ihan vain ruokaa. Itse olen sekasyöjä, mutta taannoin kokkaillessani huomasin, etten ole pitkään aikaan kokannut mitää lihaa. En edes muista koska olen viimeksi ruskistanut jauhelihaa. Tämä on seurausta siitä, että olen löytänyt tosi monia lihattomia ruokia joista pidän. Tarinan opetus: ruoka voi olla ihan kunnollista ja vakavasti otettavaa ravintoa vaikka siinä ei joka kerta ole lihaa seassa. 

En ole missään sanonut, ettei voisi silloin tällöin syödä kasvisateriaa. 3/5 ajasta vain on liikaa minulle. Jos sinulle ok, mene ja tyhjennä koulun buffetti. Puhuin vain itsestäni ja omasta perheestäni, koska näistä olen vastuussa. En sinusta. Tee ihan mitä tykkäät.

3/5 ajasta, ettekö syö kotona mitään?!? Syökää kotona lihaa kaikilla aterioilla, niin sitten on kasvista enää 3/14 ajasta! Hyvin ennättää hankkia koronaaritaudin silläkin lailla.

Vierailija
79/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole ihan normaalia myös perheissä, jossa syödään lounas kotona.

Kouluruokailu kattaa noin kolmanneksen lapsen ravinnontarpeesta ja 2/3 syödään kotona.

Jos pidät lihaa tärkeänä lapsen ravinnonlähteenä, mikä estää sinua tarjoamasta aamiaisella ja päivällisellä kotona. Koulu tarjoaa vain yhden ruuan ja kasvava lapsi tarvitsee viisi ateriaa - aamiaisen, lounaan, iltapv. välipalan, päivällisen ja iltapalan.

Vierailija
80/107 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sitä jaksetaan valittaa.

Sun lapsi syö viikossa 14 lämmintä ateriaa (lounas ja päivällinen) josta kolmessa ei ole lihaa. Nyt jotain suhteellisuuden tajua.

Ja lisäksi vielä aamiaisen ja välipalat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi