Miksi joillekin parisuhteen vuosipäivät on niin tärkeitä?
Ja hirveä mekkala syntyy, kun ei saa tarpeeksi hienoa lahjaa tai unohdetaan kokonaan. Lahjojen takiako siinä parisuhteessa ollaan?
Kommentit (106)
Osoittaa arvostusta asiaa = suhdetta kohtaan. Jos suhde on yhdentekevä, miksi sitä juhlistaa koskaan. Jos taas kokee itsensä onnekkaaksi sen vuoksi, haluaa sitä juhlistaa, mikä vahvistaa suhdetta entisestään.
Ovat hyvä tekosyy käydä vaikka ulkona syömässä yhdessä. Lahjalla ei itselle ole niinkään väliä.
Mä unohdin 20v hääpäivän, mies muisti lahjan kanssa. Itseä nolotti, mutta mies ei ollut moksiskaan.
Siis tarkoitit naisille? En ole ikinä kuullut miehestä, joka olisi itkenyt sitä kuinka Riitta ei ostanut hääpäivälahjaksi timanttisormusta
No mä koen asian niin, että arjen keskellä on mukava välillä muistaa toista. Miksi ei edes yhtenä päivänä vuodessa voisi osoittaa arvostusta toista kohtaan? Arkea on kuitenkin koko ajan.
En kaipaa rahalla saatavia lahjoja itselle, haluaisin yhteistä aikaa ja jonkinlaista kokemusta siitä, että olen edelleen tärkeä ja rakas.
Meillä oli vasta 10-vuotishääpäivä. Mies sanoi illalla, että hänen tarkoituksensa oli ostaa sampanjaa ja kukkia, mutta ei yksinkertaisesti ehtinyt kauppaan. Koira alkoi kuitenkin oksentaa rajusti ja meillä meni sitten ilta koiraa hoitaessa. Sanoin, että onhan se tämäkin jotain, ainakin on mieleenpainuvaa.
Mutta vastauksena itse kysymykseen: ihmiset nyt ovat erilaisia ja arvostavat erilaisia asioita. Varmasti itse kukin haluaa tulla huomioiduksi tavalla, jota arvostaa.
Arvo Tasa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osoittaa arvostusta asiaa = suhdetta kohtaan. Jos suhde on yhdentekevä, miksi sitä juhlistaa koskaan. Jos taas kokee itsensä onnekkaaksi sen vuoksi, haluaa sitä juhlistaa, mikä vahvistaa suhdetta entisestään.
Naiset eivät vissiin arvosta parisuhteitaan, kun eivät osta lahjoja ja järjestä illallisia juhlapäivinä vaan odottavat miesten niin tekevän.
Ai, miten niin eivät osta lahjoja ja järjestä illallisia juhlapäivinä? Ihan uusi tieto mulle.
Vierailija kirjoitti:
No mä koen asian niin, että arjen keskellä on mukava välillä muistaa toista. Miksi ei edes yhtenä päivänä vuodessa voisi osoittaa arvostusta toista kohtaan? Arkea on kuitenkin koko ajan.
En kaipaa rahalla saatavia lahjoja itselle, haluaisin yhteistä aikaa ja jonkinlaista kokemusta siitä, että olen edelleen tärkeä ja rakas.
Ja arjessako ei voi muistaa tai huomioida toista? Aika kuivaa elämää teillä
Meillä ei anneta mitään parisuhdepäivälahjoja, mutta minusta on mukava yhdessä muistella sitä erityistä päivää, joka vuosia sitten oli. Mitä kaikkia sattumia tarvittiin, että tapasimme ja mitä kaikkea hyvää on mahtunut yhteisiin vuosiin. Juhlaksi riittää kahvi ja pala omenapiirakkaa, ei sen isompia manööverejä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä arvostusta vois osoittaa toiselle spontaanisti ihan koko ajan? Ei olla koskaan vietetty vuosipäivää, 7 vuotta yhdessä ja kihloissa ollaan, tehdään mukavia juttuja toiselle ihan koko ajan, ei tarvita mitään vuosipäivää siihen että voidaan ostaa samppanjaa ja nauttia hyvästä ruoasta ja toistemme seurasta. Mä koen itseni onnekkaaksi (lähes) joka päivä mieheni kanssa, kun hän tuo kaupasta mun lempijuustoa jota joutui etsimään useammasta paikasta tai kun hän tekee arkisia asioita puolestani kuten vaikkapa pesee pyöräni jne.
Arvo Tasa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät vissiin arvosta parisuhteitaan, kun eivät osta lahjoja ja järjestä illallisia juhlapäivinä vaan odottavat miesten niin tekevän.
Kyllä mä järjestän ja ostan lahjoja, tosin muutenkin kun vaan juhlapäivinä. Mulle kumppani ei ole itsestäänselvyys, vaan haluan osoittaa että on mulle tärkeä. Miksi mä edes olisin yhdessä jonkun kanssa joka on yhtä tyhjän kanssa?
Muistaminen osoittaa arvostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä arvostusta vois osoittaa toiselle spontaanisti ihan koko ajan? Ei olla koskaan vietetty vuosipäivää, 7 vuotta yhdessä ja kihloissa ollaan, tehdään mukavia juttuja toiselle ihan koko ajan, ei tarvita mitään vuosipäivää siihen että voidaan ostaa samppanjaa ja nauttia hyvästä ruoasta ja toistemme seurasta. Mä koen itseni onnekkaaksi (lähes) joka päivä mieheni kanssa, kun hän tuo kaupasta mun lempijuustoa jota joutui etsimään useammasta paikasta tai kun hän tekee arkisia asioita puolestani kuten vaikkapa pesee pyöräni jne.
Kivahan se juustokin on, mutta kun on perhettä ja haluaa muistaa erikseen, näitä pitää suunnitella. Meillä tulee nyt 10v vuotta yhdessä. Se merkkipäivä osuu arkipäiväksi, joten pitää hankkia siihen vapaapäivä. Tarvitaan lapsenvahti, koska aikomus olisi nauttia kunnolla aikuisten ajasta kylpylässä. Ei niitä mitään merkkipäiviä ole pakko muistaa tai juhlia, mutta se tekee elämästä vähemmän ankeaa ja tuo siihen mukavia, lämpimiä muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Arvo Tasa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, miten niin eivät osta lahjoja ja järjestä illallisia juhlapäivinä? Ihan uusi tieto mulle.
Milloin olet lukenut miehen tuohtuneen aloituksen, ettei nainen muistanut merkkipäivää ja ostanut lahjoja?
Mun lapsuuden kodissa muistettiin aina juhlapäivät ja se tapa on siirtynyt itsellekin.
Miksi parisuhteen vuosipäiviä ei voisi muistaa?
Ei sen tarvitse olla hienoja lahjoja ja illallisia, pienet sanat ja teot kantaa pitkälle.
Itselle eräs parhaimmista lahjoista on ollut, kun teinivuosien exäni piirsi mulle synttärikortin jossa oltiin käsikkäin tinku-ukkoina.
Arvo Tasa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvo Tasa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin olet lukenut miehen tuohtuneen aloituksen, ettei nainen muistanut merkkipäivää ja ostanut lahjoja?
Eikös se sitten tukisi ennemmin sitä teoriaa, että naiset huomioivat merkkipäivänä?
Arvo Tasa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se meilläkin menee. Nainen ei laita tikkua ristiin vuosipäivänä, mutta odottaa että minä tuon kukkia ja ehdotan ravintolassa syömistä. Ja syntymäpäivinä mököttää, kun minun antama lahja on liian käytännöllinen eikä yhtään romanttinen, vaikka itse ostaa minulle jotain deodorantteja ja muuta yhtä romanttista.
Sillä on merkitystä, että katsotaan aikaa taaksepäin ja juhlitaan tavoitteiden täyttymistä. Tutustuttaessa on tavoite rakentaa alku, kihlat, vihkiminen ja vuosipäivät ovat kaikki päiviä, jolloin toivottu päämäärä on saavutettu. Ei avioliitto pääty häihin, vaan tavoite on pysyä yhdessä. Joka vuosi kun on taas onnistuttu, paperihäistä hopeahäihin ja siitä eteenpäin, niin tottakai sitä muistetaan ja juhlitaan. Juhlaksi riittää toki kahvi ja leivonnainenkin, ei tarvitse olla kalliita lahjoja ja hotelliöitä.
Suhde on se asia, jonka puolisot tekevät yhdessä. Yrityksillekin pidetään syntymäpäiväjuhlia, miksi ei siis suhteelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Os7oittaa arvostusta asiaa = suhdetta kohtaan. Jos suhde on yhdentekevä, miksi sitä juhlistaa koskaan. Jos taas kokee itsensä onnekkaaksi sen vuoksi, haluaa sitä juhlistaa, mikä vahvistaa suhdetta entisestään.
Niin mitäpä sitä juhlia oikeestaan mitään. Juhlat on turhia kun arki on yhtä juhlaa.
En ymmärrä näitä yleistäviä miksi-aloituksia. Onko kysyjällä myöhäinen kyselyikä?
Tässäkin avauksessa olisi ollut järkeä, jos se olisi ollut:
"Puolisolleni parisuhteen vuosipäivä tuntuu olevan tosi tärkeä. Jos unohdan sen, syntyy hirmuinen mekkala. Olisi mielenkiintoista kuulla teiltä, joille se on tärkeä, että mikä siinä on niin tärkeää. Välillä tulee sellainen tunne, että puolisoni on parisuhteessa kanssani vain lahjojen takia."
Mutta ei, ap heittää vain kysymyksen ilman mitään taustoja sille miksi hän pohtii asiaa.
Mielenkiintoinen näkemys sinänsä kyllä tuo, että joku olisi parisuhteessa 365 päivää vuodessa useiden vuosien ajan vain saadakseen lahjan yhtenä päivänä vuodessa.
En minäkään ymmärrä.