Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastenhankinta arveluttaa - ajatuksia vanhemmilta ja (vapaaehtoisesti) lapsettomilta?

Epäilyksen peikko
20.08.2020 |

Vanhemmat: Mistä tiesit, että haluat tulla vanhemmaksi? Haaveilitko vanhemmuudesta ja lapsista jo kauan ennen hankintaa? Koska päätit tulla vanhemmaksi? Päädyitkö ikinä katumaan päätöstäsi?

Vapaaehtoisesti lapsettomat: Koska tunsit, että vanhemmuus ei ole sinulle? Puuttuiko sinulta lapsihaaveet ja -haaveilut tai vaikka hoivavietti? Koska päätit, että et hanki lapsia? Päädyitkö ikinä katumaan päätöstäsi?

Olen 23-vuotias (nais)opiskelija. Viime aikoina on tullut mietittyä paljon omaa suhtatumistani vanhemmuteen (eritoten äitiyteen), lapsiin ja niiden hankintaan. Aloin pohtia vapaaehtoista lapsettomuutta itsekseni lukioikäisenä - ennen sitä ajatukseni oli lähinnä, että lasten hankinta on vain väistämätön asia elämässä joka täytyy jossakin kohtaa hoitaa "pois alta", koska niin vain kuuluu tehdä.

En ole koskaan erityisemmin haaveillut lapsista, ja huomaan ajattelevani lastenhankintaa vain lähinnä teknisten asioiden kautta; miten pitäisin suomen kielen ja kulttuurikokemuksen vahvana esimerkiksi ulkomailla asuessa, millaisia nimiä valitsisin ja mitä asioita lasten hankinta väistämättä vaikeuttaisi. En ole varma tiedänkö edes miltä tuntuu kaivata äitiyttä tai lapsia, koska en liitä omien lasten hankintaan hyviä tai helliä tunteita, lähinnä pelkoa ja ahdistusta. Kun taas sitten haaveilen, ovat päiväuneni lähinnä uralähtöisiä. Olen siinä mielessä hyvin onnekas, että olen löytänyt intohimoni ja menen läpi vaikka harmaan kiven voidakseni toteuttaa koulutukseen ja työelämään liittyviä unelmia.

Minulla on nuorempien sisarusteni kanssa paljon ikäeroa, joten he ovat molemmat vielä aika pieniä lapsia (päiväkoti- ja alakouluikäinen). Rakastan heitä hurjan paljon, ja on aivan ihana nähdä miten he kasvavat ja kehittyvät. Vaikka en usein heitä näe, osaan hassutella ja olla heidän kanssaan. Huomaan kuitenkin myös väsyväni hyvin nopeasti, ja tuntuu jopa että joka kerta kun näen heitä, epäilys omasta lastenhankinnasta vain kasvaa. Minulta löytyy hoivaviettiä heille (varmaankin juuri tuon sisarussuhteen takia), mutta muiden lapsien kanssa juttu onkin vähän kinkkisempi. Lapset eivät yleisesti ottaen ole mielestäni erityisen "söpöjä", ja yleensä vain lähinnä ärsyynnyn vieraiden lapsien läsnäolosta (en tietenkään mainitse tätä ääneen, ei se ole lasten vika).

Minulla on myös muutamia ominaisuuksia, jotka pistävät lastenharkinnan arveluttamaan entisestään. Olen aina ollut kotielämässä stressiherkempi kuin esim. muut sisarukseni ja muutenkin herkkä ylimääräiselle metelille (huuto, liikenne yms.). Vaikkakin tiedostan tämän ja olen tehnyt paljon työtä ylimääräisen "napsahtelun" eliminoimiseksi, pelkään että vanhemmuuden väsymys toisi tämän puolen minusta esiin ja lapseni joutuisivat kärsimään siitä (sen enempää tähän paneutumatta: oma lapsuudenkotini oli kaikin puolin hyvin problemaattinen ja epävakaa mm. päihdeongelmineen, ja en halua pistää ketään siihen samaan tilanteeseen ja ympäristöön jossa minun piti kasvaa). Tämänhetkinen epävarmuus maailmantilanteesta ja tulevasta globaalista talouskriisistä ei myöskään varsinaisesti helpota.

Haluaisinkin nyt kuulla teidän kokemuksia ja ajatuksia liittyen tähän ja ylläoleviin kysymyksiin. Olisi myös tosi kiva kuulla eri sukupolvien edustajien näkemyksiä ja suhdetta omaan lapsenhankintaan tai hankkimatta jättämiseen. Tiedän että kysymykseni on lähinnä suunnattu vanhemmille ja veloille, mutta myös lapsettomien ajatukset ovat totta kai tervetulleita.

Kommentit (364)

Vierailija
301/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 28 ja mietin samoja asioita kuin ap.

En koe mitään halua kokea raskautta, vauvat ja taaperot on ihan söpöjä, mutta vauva-arki vaikuttaa uuvuttavalta. Pienet lapset on monesti todella rasittavia, teinit hankalia. Mieheni ei myöskään halua lapsia. Joten lapsettomuus on meille helppo valinta.

Ainoa asia, mikä joskus mietin, on se, että mitä sitten kun olen vanha. Olenko yksinäinen. Kenen kanssa vietän joulut. Olisihan se mukavaa kun olisi se aikuinen lapsi/lapsia joiden elämässä olla mukana, ehkä lapsenlapsiakin, joku huolehtimassa kun tarvitsen apua ja seuraa. Mutta eihän se lapsien tekeminen takaa idyllistä mummoelämää, lapsethan saattaa olla toisella puolella maailmaa, välit huonot, ehkä he itse ovat avun tarpeessa aikuisenakin, ehkä eivät halua olla avuksi, jne. Joten en ole tekemässä lapsia senkään takia, että mitä jos kaipaan heitä eläkeläisenä.

Vierailija
302/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin pienestä asti olevani vela enkä koskaan ole pitänyt muiden lapsista. Nyt kolmekymppisenä olen alkanut kaipaamaan omaa perhettä - ei siis ole varsinaisesti vauvakuume, vaan haluaisin elämääni rakastavan kumppanin ja lapsen/lapsia. Tuntuu, että elän merkityksetöntä nautintohakuista elämää, joka on vuosi vuodelta samaa. Haluaisin seurata uuden sukupolven kasvua, kokea erilaisia elämäntilanteita ja saada jotain toivoa, että elämä jatkuu ja maapallosta kannattaa pitää vielä huolta. Haluaisin kokea sellaisen parisuhteen ja rakkauden, että kumppanini tahtoisi sitoutua minuun perheen muodossa.

Sopii myös ajatella sen lapsen kannalta, eikä ainoastaan mitä itse haluaa/tarvitsee/ansaitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran, velat huutavat kitapurje lepattaen, miten väärin on kun suomalaiset lisääntyy, tänne pitäisi ottaa 20 miljoonaa kivienheittelijää tilalle.

Olet ymmärtänyt velojen ajatusmaailman täsmällisesti väärin. Suotakoon anteeksi, koska persut eivät veny muiden näkökantoja ymmärtämään ja lisäksi kokevat uhkana kaikki muut paitsi lapset.

Kerro ihmeessä lisää täsmätietoa ajatusmaailmastasi. Miksi suomalaisten pitäisi lopettaa lisääntyminen ja muiden ei? Jos ilmaston muutos on ongelma ja näillä leveyspiireillä ei saisi asua kukaan, miksi tänne kuitenkin pitäisi majoittaa miljoonittain lämpimämpien seutujen ihmisiä?  Samassa ajassa kuin suomalaisten määrä on noussut 5 miljoonasta 5,5 miljoonaan,on syyyyyyrialaisten määränoussut 5 miljoonasta 13 miljoonaan. 

Tuntuu naurettavalta vastata ihmiselle, joka haluaa väärinymmärtää asioita. Jos nyt tämän keskustelun yhteydessä puhuttaisiinkin liikakansoituksesta, ei kukaan varmastikaan olisi ehdottamassa, että suomalaisten pitää lopettaa lisääntyminen. Ajatus on täysin absurdi jo kansantaloudenkin puolesta. 

Mutta ajatus ottaa tänne miljoonia muualtatulijoita ei ole ollenkaan absurdi?

Ketjussa on puhuttu liikakansoituksesta ja muiden "oikeudesta hakea samaa elintasoa kuin suomalaiset". 

Vierailija
304/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran, velat huutavat kitapurje lepattaen, miten väärin on kun suomalaiset lisääntyy, tänne pitäisi ottaa 20 miljoonaa kivienheittelijää tilalle.

Miten tähän kansalaisuus liittyy? Miksi se pitää aina vetää mukaan asioihin joita se ei koske. Jos olet suomalainen, pystyt päättämään suomalaisen lisääntymisestä, jos olet amerikkalainen, pystyt päättämään amerikkalaisen lisääntymisestä.

Huoh.

Tämä. Kyse on ihmisistä, joita maapallolla on liikaa. Ei keinotekoisista rajoista meihin ja "muihin".

Näiden kansalaisuuksista paasaavien "logiikan" mukaan jos maapallon jakaa Suomen kokoisiin segmentteihin, niin silloin kenenkään ei tarvitse piitata, vaan voivat porsia vimmatusti alapäät hoosiannaa huutaen.

Koska eihän siinä segmentissä ihmisiä ole liikaa.

Mitäh?

Siis jos sulla on kaappi täynnä kippoja niin ettei ovet mene kiinni niin et kai sä niitä tyhjään kaappiin siirrä -_-

Ne voi vaikka paiskata lattiaan, mitäs syntyivät ja mitäs niitä on liikaa. Tyhjään kaappiin ostetaan lisää kippoja. 

Vierailija
305/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt velojen ajatusmaailman täsmällisesti väärin. Suotakoon anteeksi, koska persut eivät veny muiden näkökantoja ymmärtämään ja lisäksi kokevat uhkana kaikki muut paitsi lapset.

Kerro ihmeessä lisää täsmätietoa ajatusmaailmastasi. Miksi suomalaisten pitäisi lopettaa lisääntyminen ja muiden ei? Jos ilmaston muutos on ongelma ja näillä leveyspiireillä ei saisi asua kukaan, miksi tänne kuitenkin pitäisi majoittaa miljoonittain lämpimämpien seutujen ihmisiä?  Samassa ajassa kuin suomalaisten määrä on noussut 5 miljoonasta 5,5 miljoonaan,on syyyyyyrialaisten määränoussut 5 miljoonasta 13 miljoonaan. 

Tuntuu naurettavalta vastata ihmiselle, joka haluaa väärinymmärtää asioita. Jos nyt tämän keskustelun yhteydessä puhuttaisiinkin liikakansoituksesta, ei kukaan varmastikaan olisi ehdottamassa, että suomalaisten pitää lopettaa lisääntyminen. Ajatus on täysin absurdi jo kansantaloudenkin puolesta. 

Ketjussa on puhuttu liikakansoituksesta ja muiden "oikeudesta hakea samaa elintasoa kuin suomalaiset". 

No miten se, että esimerkiksi sinä teet itsestäsi kyvyttömän muuttamaan maailman asioita käyttämällä kaiken aikasi, rahasi ja muut resurssisi lisääntymiseen, vähentää sitä että maailmassa lisäännytään liikaa?

Vierailija
306/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun joskus teininä huojentuneena tajusin, ettei lapsia ole pakko hankkia, niitä ei tarvitse olla ollenkaan, yhtäkään, ne eivät vaan väistämättä ilmesty. Tuntui kuin olisi löytänyt salaoven elämään, heti oli mahdollisuuksia enemmän ja paineita vähemmän.

Ajattelin kuitenkin että ehkä kolmekymppiseksi mennessä toden totta haluaisin lapsen. "Varauduin" siihen miettimällä huolella minkälaisista nimistä pidän, tein pitkiä listoja ja selasin nimipäiväkalenteria. Mietin miltä lapsi näyttäisi. Minkälainen lapsen huone olisi, mitä tavaroita ja tekstiilejä. Mitä lukisin, mitä opettaisin. Minkälaisia tapoja ja perinteitä ja muistoja meillä olisi.

Ikää tuli ja edelleen tällä tavalla ulkoisesti ajatuksen tasolla voisin haluta lapsen, mutta mielestäni se ei kerta kaikkiaan riitä syyksi tuoda kokonaan uusi ihminen maailmaan, etenkään nykyisten tulevaisuudennäkymien keskelle. Rakastan olematonta lastani sen verran, etten pakota häntä olemaan.

Koen näin olevani vapaaehtoisesti lapseton. Saattaisin haluta, mutta en aio tehdä asialle mitään. En ole koskaan toivonut tai yrittänyt raskautta, vaikka hyvin olisin tähän mennessä ehtinyt, kun on ihana puolisokin ollut nuoresta asti ja "kaikki valmiina".

Vierailija
307/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tähän kansalaisuus liittyy? Miksi se pitää aina vetää mukaan asioihin joita se ei koske. Jos olet suomalainen, pystyt päättämään suomalaisen lisääntymisestä, jos olet amerikkalainen, pystyt päättämään amerikkalaisen lisääntymisestä.

Huoh.

Kyllä se liittyy, kun mietitään, miten eri immeiset toimivat elämässään.

Suomalaisilla on vissi paikkansa tässä maailmassa ja he tekevät enemmänkin kuin oman osansa siinä, kiitos koulutuksen ja työnteon.

Vierailija
308/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun joskus teininä huojentuneena tajusin, ettei lapsia ole pakko hankkia, niitä ei tarvitse olla ollenkaan, yhtäkään, ne eivät vaan väistämättä ilmesty. Tuntui kuin olisi löytänyt salaoven elämään, heti oli mahdollisuuksia enemmän ja paineita vähemmän.

Ajattelin kuitenkin että ehkä kolmekymppiseksi mennessä toden totta haluaisin lapsen. "Varauduin" siihen miettimällä huolella minkälaisista nimistä pidän, tein pitkiä listoja ja selasin nimipäiväkalenteria. Mietin miltä lapsi näyttäisi. Minkälainen lapsen huone olisi, mitä tavaroita ja tekstiilejä. Mitä lukisin, mitä opettaisin. Minkälaisia tapoja ja perinteitä ja muistoja meillä olisi.

Ikää tuli ja edelleen tällä tavalla ulkoisesti ajatuksen tasolla voisin haluta lapsen, mutta mielestäni se ei kerta kaikkiaan riitä syyksi tuoda kokonaan uusi ihminen maailmaan, etenkään nykyisten tulevaisuudennäkymien keskelle. Rakastan olematonta lastani sen verran, etten pakota häntä olemaan.

Koen näin olevani vapaaehtoisesti lapseton. Saattaisin haluta, mutta en aio tehdä asialle mitään. En ole koskaan toivonut tai yrittänyt raskautta, vaikka hyvin olisin tähän mennessä ehtinyt, kun on ihana puolisokin ollut nuoresta asti ja "kaikki valmiina".

Sinulle siis ajatus lapsesta aiheuttaa jotain mystistä painetta, jonka ansiosta kannattaa unohtaa koko juttu. Hm. 

Vierailija
309/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

Suomalaisilla on vissi paikkansa tässä maailmassa ja he tekevät enemmänkin kuin oman osansa siinä, kiitos koulutuksen ja työnteon.

Kai tajuat, ettei kansalaisuus määräydy syntyperällä...

Vierailija
310/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten se, että esimerkiksi sinä teet itsestäsi kyvyttömän muuttamaan maailman asioita käyttämällä kaiken aikasi, rahasi ja muut resurssisi lisääntymiseen, vähentää sitä että maailmassa lisäännytään liikaa?

Kuinka niin?

En käytä "kaikkea aikaani, rahaani ja resurssejani lisääntymiseen".  Lasten lisäksi olen ollut työelämässä kymmeniä vuosia ja olen edelleenkin ja saanut siellä paljon aikaan. Asiakkaistani monet kehittävät ympäristöä parantavia ratkaisuja. Itse olen vuosikaudet tukenut mm.  tyttöjen kouluttautumista, mikä, kuten ehkä tiedät, vähentää sitä että maailmassa lisäännytään liikaa. Omat lapseni ovat työelämässä ja tekevät hyödyllistä työtä ja maksavat veronsa.  

Mitä muuta sinä teet kuin mussutat, etteivät suomalaiset saa lisääntyä?

Vierailija
311/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin myös lukioikäisenä kyseenalaistaa, mitä vanhemmuus todella on ja olenko todella lapsena ajatellut haluavani lapsia isona vai olenko vain miettinyt, että niitä kuuluu tehdä. Nyt useat kaverit joko yrittävät ensimmäistä lastaan tai miettivät lapsilukua, ja naispuolisissa kavereissani ei taida olla ketään muuta, joka ei haluaisi ainakin sitä yhtä lasta. Miehen kaverit kuten mies itse ovat vähän vanhempia, ja parilla on jo lapsia. Olen itse kypsytellyt ajatusta lapsettomuudesta lukioiästä asti, ja olen varma, että en tahdo niitä. Aion mennä sterilisaatioon heti, kun se on mahdollista. Kukaan lähipiirissäni ei onneksi painosta minua mihinkään suuntaan. Miehen kanssa olemme puhuneet asiasta joitakin kertoja, ja olen tehnyt selväksi, että en halua koskaan lapsia, ja se on hänelle ok. Jos hän joskus haluaa, en voi estää lähtemästä, mutta ainakaan toistaiseksi hän ei halua.

Vierailija
312/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin?

En käytä "kaikkea aikaani, rahaani ja resurssejani lisääntymiseen".  Lasten lisäksi olen ollut työelämässä kymmeniä vuosia ja olen edelleenkin ja saanut siellä paljon aikaan. Asiakkaistani monet kehittävät ympäristöä parantavia ratkaisuja. Itse olen vuosikaudet tukenut mm.  tyttöjen kouluttautumista, mikä, kuten ehkä tiedät, vähentää sitä että maailmassa lisäännytään liikaa. Omat lapseni ovat työelämässä ja tekevät hyödyllistä työtä ja maksavat veronsa.  

Mitä muuta sinä teet kuin mussutat, etteivät suomalaiset saa lisääntyä?

Ympäristöä parantavia ratkaisua kehittäviä ihmisiä ei ole tarpeeksi/tulokset eivät ole tarpeeksi siihen nähden paljonko on kuluttajia/mikä sontamäärä odottaa jo valmiiksi siivoamista puhumattakaan tulevasta kasvavasta elintasosta + hillittömästä ihmisten määrästä. Olen itsekin alalla joten tiedän sanoa enkä nojaa siihen että kyllä Joku Muu sen kuitenkin vielä hoitaa ja huolehtii -_- Ei hoida. Ainakaan ajoissa.

En ole ottanut mitään kantaa siihen, minkä kansalaisuuden ihmiset lisääntyvät tai eivät. Kai tämän ymmärsit, kun olet niin "fiksu" suomalainen (ilmeisesti)!

Vierailija
313/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

Kai tajuat, ettei kansalaisuus määräydy syntyperällä...

Paskenjauhantaa, kun tiedät aivan hyvin, mistä puhutaan. Me tiedämme hyvin, ketkä Suomen kansalaiset palaavat Suomeen Skopjen ja Mogadishun-lomiltaan tai brot_ha päässä joukkomonottavat kanssakansalaisiaan Kaivohuoneella. 

Näin. Kansalaisuus ei määräydy syntyperällä, joten tarvitset jonkin toisen termin kuvailemaan juuri sinun erinomaisuuttasi.

Vierailija
314/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on esittänyt idean ottaa tänne miljoonia muualtatulijoita? En minä ainakaan, enkä muista sellaista lukeneeni tässä ketjussa sen enempää kuin missään muuallakaan. 

Vierailija
315/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle siis ajatus lapsesta aiheuttaa jotain mystistä painetta, jonka ansiosta kannattaa unohtaa koko juttu. Hm. 

Paineita oli joskus nuorena siitä, että jokaisen edessä häämöttää väistämättä lapset ja vanhemmuus, että kyse olisi lähinnä vain siitä että minkä ikäisenä ja kuinka monta lasta. Että elämän täytyisi mennä niin. Ja sitten keksin, ettei se olekaan pakollista.

En mielestäni halua lasta niin paljon, että sellainen olisi yhtään perusteltua tehdä. Sitten vielä se, _kannattaako_ lasta tehdä. Siksi ajattelen että parempi "unohtaa koko juttu".

Vierailija
316/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35+ ja ympärilläni on vasta nyt ns. vauvabuumi. Hyvin harvalla ikäiselläni oli lapset mielessä 10 vuotta sitten. Myös ikäisteni blogimaailmassa huomaa nyt n. 35-vuotiaiden perheellistymisen, myös niiden (ei tietenkään kaikkien), joiden ei pitänyt koskaan saada lapsia. Moni on tässä välissä ehtinyt keskittyä uraan ja matkustella, ja silti saanut lapsen tai useamman. Toki moni on kohdannut myös tahatonta lapsettomuutta.

Luen tällä hetkellä Meryl Streepin elämäkertaa, ja niin vain maailman arvostetuin naisnäyttelijä onnistui saamaan pari Oscaria ja neljä lasta muutamien vuosien sisällä. Ja onhan meilläkin nyt pääministerinä taaperoikäisen lapsen äiti. Eli ei äitiys poissulje välttämättä mitään, edellyttäen että lapsi toki terve ja hoitovastuuta jaetaan. Tärkein päätös ehkä onkin, jos lapsia päätyy haluamaan, se, KENEN KANSSA niitä saa. Se on ehkä kaikista merkittävin päätös, jonka naisena voit tehdä. Miehiä tulee ja menee, mutta jos jonkun kanssa saat lapsen, olet sidottu tähän ihmiseen käytännössä loppuikäsi. Ja hänen panoksestaan vanhempana riippuu osaltaan mm. se, kuinka paljon äitiytesi sinua sitoo. Se on kieltämättä asia, jota ei täysin sisäistänyt ennen lasten saantia.

Itse kadun lähinnä sitä, että toivomani lapsiluku ei näytä toteutuvan. Aika ns. loppuu kesken. Ruuhkavuodet ovat olleet todella rankkoja, mutta myös palkitsevia. Mielenkiintoisen työn vastapainona on ne lapset, joiden kanssa on elettävä tässä ja nyt. Vaikka työ on tärkeää, työasiat on asettuneet ns. mittasuhteisiinsa lasten myötä.

En tiedä auttoiko vastaukseni.

Vierailija
317/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat ihan kivoja ja usein sympaattisia ja tunnen hellyyttä heitä kohtaan — ajatuksen tasolla, en käytännössä.

Olen päivittäin onnellinen ja huojentunut ja tyytyväinen siitä, että kotonamme ei asu lasta, että en ole kenenkään äiti enkä vastuussa yhdestäkään lapsesta ja hänen olemassaolostaan. Voin vain hyvänä päivänä hymyillä kivan oloiselle lapselle jonka jossain näen, hetken aikaa molemmilla on ihan mukavaa ja siihen se jää. En ole koskaan halunnut olla äiti, se on niin vieras ajatuskin. Sen sijaan "täti" on ihan mielekäs rooli minulle. Voin olla se mukava aikuinen hahmo, jonka joku ehkä muistaa lapsuudesta.

Vierailija
318/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

Kuulostat ihmiseltä, joka ei ole opiskellut yliopistossa.

Tai sitten se on ollut jotain huuhaata.

Muuten tuntisit halveksimistasi maailmankolkista ihmisiä, jotka ovat suunnitelleet kädessäsi olevia puhelimia ja tietokoneita ja niiden ohjelmistoja. Toisin kuin oletettavasti sinä.

Vierailija
319/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä oikeasti tiedä kuinka ihanaa se on ennen kuin oikeasti saa lapsen.

Se miettiminen että katselen mielelläni lapsia,on kaukana siitä kun odottaa vauvaa ja sen saa.

Saa hoitaa, saa olla äiti ja kaikki se ilo.

Ylpeys, myös sukulaiset iloitsevat ja lapsi tuo paljon iloa siis muillekin.

On järkyttävää että jotkut ostavat vauvanuken ja joutuvat leikkimään nukella, siis aikuiset naiset.

He kun ovat niitä jotka eivät koskaan saa lasta.

Vierailija
320/364 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 28 ja mietin samoja asioita kuin ap.

En koe mitään halua kokea raskautta, vauvat ja taaperot on ihan söpöjä, mutta vauva-arki vaikuttaa uuvuttavalta. Pienet lapset on monesti todella rasittavia, teinit hankalia. Mieheni ei myöskään halua lapsia. Joten lapsettomuus on meille helppo valinta.

Ainoa asia, mikä joskus mietin, on se, että mitä sitten kun olen vanha. Olenko yksinäinen. Kenen kanssa vietän joulut. Olisihan se mukavaa kun olisi se aikuinen lapsi/lapsia joiden elämässä olla mukana, ehkä lapsenlapsiakin, joku huolehtimassa kun tarvitsen apua ja seuraa. Mutta eihän se lapsien tekeminen takaa idyllistä mummoelämää, lapsethan saattaa olla toisella puolella maailmaa, välit huonot, ehkä he itse ovat avun tarpeessa aikuisenakin, ehkä eivät halua olla avuksi, jne. Joten en ole tekemässä lapsia senkään takia, että mitä jos kaipaan heitä eläkeläisenä.

Keksi joku konsti, jolla saat nuoria ystäviä. Nimittäin siinä vaiheessa kun kuolema alkaa niittää ikätovereita ja omia sisaruksia,  saattaa tulla mieleen tuo yksinäisyys uudemmankin kerran. Appivanhemmilla (joilla siis on omia lapsia) tämä on viime vuosina noussut pintaan, omat lapset ja lapsenlapset ovat alkaneet kiinnostaa. Ikävä vaan että silloin kun lapsenlapset olivat kasvuiässä, pariskunta mieluummin vietti aikansa ulkomailla harrastuksissa eikä välittävää yhteyttä oikein päässyt syntymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan