Huomioivatko kasvissyöjät sekasyöjien ruokavalion tarjoiluissaan?
Sekasyöjät! Jos menette vegaanin tai kasvissyöjän luokse kylään, vaikka syömään, tarjoaako hän teille lihaa? Vai onko kaikki hänen oman ruokavalionsa mukaista?
Kommentit (363)
Gluteeniton vhh ruokavalio mulla, painottuu hyvin pitkälti lihaan, kanaan, kalaan, kananmuniin, juustoihin ja pähkinöihin, kasviksia syön pienissä määrin. En oleta koskaan että mulle olisi erikseen jotain tarjolla, ja pidän hyvin epäkohteliaana sitä että kasvissyöjät odottavat sitä muilta joka paikassa tulematta itse koskaan vastaan muiden ruokavalioissa.
Jos olet sekasyöjä niin sehän tarkoittaa, että voit syödä myös kasvisruokia ja vegaaniruokia?
Jos olet sekasyöjä niin sehän tarkoittaa, että voit syödä myös kasvisruokia ja vegaaniruokia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä on nimenomaan sekasyöjä, eli voi syödä sekä kasvis-, että liharuokaa. Kasvissyöjän ruuat siis käyvät myös sekasyöjälle.
Eivät kaikille. Eivät kaikki pysty syömään automaattisesti kasvisruokaa tai vegaanista ruokaa.
No toki fiksu ihminen ottaa tämän huomioon samalla tavalla kuin allergiat. Esim. jos ei pysty syömään palkokasveja niin ei tarjoa hernekeittoa väkisin vaan sitten jotain muuta. En nyt äkkiseltään muista koskaan kuulleeni että jonkun on aina vaan pakko syödä proteiinin lähteenä vain lihaa koska mikään kasviproteiini tai maitotuote ei sovi.
Ei ole harvinaista, ettei mikään kasviproteiini sovi.
Kyllä se on harvinaista. Olen kuullut moniallergisista mutta en kenestäkään jolle ei sovi mikään kasvisproteiini. Kasvisruoka siis ei tarkoita pelkkää soijarouhetta, minäkään moniruokaisena en pidä siitä. Eikä joka aterialla tarvitse olla mitään proteiinilisää. Viljassakin on proteiinia.
IBS:ää sairastavat saavat yleensä pahoja vatsaoireita mm. pavuista, herneistä, linsseistä, soijasta, ja seitanin ja quornin osalta epäsopivia voivat olla niissä käytetyt muut aineet . Eli ei nyt ehkä ihan jokaikisestä kasvissyöjän tyypillisestä proteiinin lähteestä, mutta useimmista niistä kuitenkin. Siksi IBS:ää sairastavan on mm. normaalia haastavampaa ryhtyä vegaaniksi, kun myös maitotuotteiden proteiinit jäävät pois. (Vaikka laktoosikin aiheuttaa IBS:ssä oireita, monia maitotuotteita on saatavilla laktoosittomana.)
Tässä aloituksessa muuten ei puhuttu pelkästään vegaaneista, vaan kasvissyöjistä ja vegaaneista. Arkikielessä kasvissyöjillä kai tarkoitetaan lakto-ovoja, jotka syövät myös maitotuotteita ja kananmunaa, mutta eivät mitään tapettua eläintä. Kiihkomielisimmät vegaanit ovat kai näistä nimityksistä eri mieltä.
Joka tapauksessa suosittelisin vaikeasti allergisia ilmoittamaan ruokavaliostaan isäntäväelle etukäteen, ja jos siellä kieltäydytään joustamasta, niin sellaiset juhlat kannattaa jättää väliin.
Se vielä, että liika proteiininsyönti on paitsi epäterveellistä, pilaa myös ympäristöä. Liika proteiini tekee virtsasta typpipitoista ja typpi rehevöittää vesistöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä on nimenomaan sekasyöjä, eli voi syödä sekä kasvis-, että liharuokaa. Kasvissyöjän ruuat siis käyvät myös sekasyöjälle.
Mutta ei yksistään, lihaa/kalaa/kanaa pitää olla myös muuten se ei ole sekaruokaa vaan kasvisruokaa.
Älä nyt höpötä. Olen sekasyöjä, ja kaikki ruuat käy. Voi olla liha-, kala- tai kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Otan itseasiassa aina itse omat ruuat mukaan joka paikkaan. Pääsee vähemmällä. Mun tuttavat ainakin tajuaa tän, eikä pahastu. Kasvissyöjä siis olen...
...ja siis tähän jatkoa että siis tarkoitin myös, jos ihminen tosiaankin on niin moniallerginen ettei voi melkein mitään syödä, niin luulisi että hänkin on tottunut ottamaan mukaan omat syömisensä. En edes varmaan uskaltaisi valmistaa mitään toiselle, jos niin moniallerginen....pelkäisin että henki vielä menee takiani. Itsellänikin sen verran hankala ruokavalio varmaan sellaisen mielestä, joka on tottunut syömään kaikkea, etten tippaakaan itsekään pahastu siitä että itselläni on omat ruuat mukana. Aina olen näin toiminut..
Emma K. kirjoitti:
Kasvissyöjät ovat äärettömän itsekkäitä. Sanavaraston kolme tärkeintä sanaa heillä on: MINÄ, MINÄ ja MINÄ.
Työpaikallani vegaani suuttui tarjotessani työtovereilleni kakkua, mikä tietysti sisälsi kermaa ja kananmunia. Otin huomioon vegaanin syömisrajoitteet ja kakun sijaan olin kattanut hänelle porkkanan. Ei edes tällainen hienotunteisuus, huomioonottaminen ja ymmärrys riittänyt nirppanokkavegaanille.
Yksi vegaani teki näin = kaikki kasvissyöjät ovat itsekkäitä? Oletpa älykäs (huomaa sarkasmi, piti mainita erikseen, koska en usko, että tajuat). t. sekasyöjä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai jokainen voi syödä ihan mitä vaan, lukuunottamatta sellaisia ihmisiä, joilla on jotakin ruoka-allergioita yms. Kyllähän vegaanikin voi aivan mainiosti syödä lihaa, eihän hällä siihen pääsääntöisesti mitään estettä ole, hän vain ei halua tehdä niin.
Miksi vain kasvissyöjillä pitäisi olla oikeus orjallisesti noudattaa ruokavaliotaan? Sekasyöjiähän on varmaankin joka lähtöön. Joku voi syödä joka toinen päivä liharuokia ja joka toinen päivä vain kasvisruokia, joku taas vaatii jokaiselle aterialle lihaa, kuka mitenkin. Et sinä, eikä kukaan muukaan voi määritellä sitä, mitä sekasyöjä voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Kasvissyöjät ovat äärettömän itsekkäitä. Sanavaraston kolme tärkeintä sanaa heillä on: MINÄ, MINÄ ja MINÄ.
Työpaikallani vegaani suuttui tarjotessani työtovereilleni kakkua, mikä tietysti sisälsi kermaa ja kananmunia. Otin huomioon vegaanin syömisrajoitteet ja kakun sijaan olin kattanut hänelle porkkanan. Ei edes tällainen hienotunteisuus, huomioonottaminen ja ymmärrys riittänyt nirppanokkavegaanille.Yksi vegaani teki näin = kaikki kasvissyöjät ovat itsekkäitä? Oletpa älykäs (huomaa sarkasmi, piti mainita erikseen, koska en usko, että tajuat). t. sekasyöjä
Joo, minun kokemuksen mukaan muut tekevät tästä isomman numeron, kun minä itse, kuten emmankin kumman vihamielisestä tekstistä näkee. Siksi en puhukaan siitä kenellekään mitään. Vähemmällä pääsee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioin. Ostan nakkeja tai lihapullia alennuksesta ja keitän ja soseutan ne. Helpompi soseuttaa keitettynä. Jos ei kelpaa, niin hyi yök mikä vaikea nirso!
Miksi sä ne soseutat?
Koska jos liha on kriteeri maukkaalle ruoalle, niin kyllä soseutetun mössön pitäisi kelvata.
Vastaavasti minä voin soseuttaa sitten vaikka sipulin seuraavaksi, kun kasvissyöjä tulee kylään? T. lihansyöjä
Itse uskon, että ylivoimaisesti suurimmalle osalle sekasyöjistä kasvisruoka kelpaa siinä missä lihaa sisältävä ruoka. Ei kai nyt ruoasta pidetä tai olla pitämättä sen perusteella onko siinä lihaa vai ei. Esim. itse ottaisin mielummin kahvipöydässä kasvispiirakkaa kuin kinkkupiirakkaa, kun taas ravintolassa tilaisin mielummin pekonipastan kuin kasvispastan. Teen ystävilleni (kaikki sekasyöjiä) vaihtelevasti kaikenlaista ruokaa enkä todellakaan ajattele, että en olisi ottanut ystävieni ruokavaliota huomioon, jos tarjoankin joku kerta vaikkapa falafeleja tai palak paneeria.
Olisi muuten kiva kuulla näiden liharuokaa vaativien suusta, että missä se loukkaantumisen raja menee eli minkälaisissa tilaisuuksissa liharuokaa on oltava tarjolla tai muuten ei ole ottanut huomioon sekasyöjän ruokavaliota? Meneekö raja siinä onko tarjolla vain makeaa vai (myös) suolaista? Jos tarjolla on suolaista, niin siitä on ilmeisesti ainakin pakko löytyä lihavaihtoehto? Entäs jos onkin vain makeaa, vaikkapa pelkkä mansikkakku, loukkaannutteko ettei kakussa ollut lihaa? Vai koskeeko tämä vain ns. lämmintä ruokaa? Kertokaa joku!
Minusta tässä on se ongelma, että kasvissyöjä kuvittelee olevansa muiden yläpuolella. Hänelle pitää järjestää oman maun mukaiset ruuat, mutta hän ei järkkää liharuokia lihasta pitäville. Näin se vaan usein menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavalmisteita ja punaista lihaa pitäisi virallisten suositusten mukaan syödä vain 500g viikossa. Veikkaan että nämä jotka eivät kestä yksiä juhlia ilman lihaa, syövät sitä epäterveellisen paljon.
No en ajatellut, ettei kukaan kestäisi, mutta lähinnä mietin, otetaanko muiden ruokavalioita yhtään huomioon. Ap
Vastaus kysymykseesi on kyllä. Muiden ruokavaliot otetaan huomioon kasvissyöjän järjestämissä juhlissa. Sekasyöjän ruokavalioon kuuluu yhä edelleenkin eläinperäisten lisäksi myös kasvikset eri muodoissaan, joten hänelle sopii vallan mainiosti myös kasvisruoka (allergiat huomioiden). Yhtään puhdasta lihansyöjäihmistä en ole tavannut ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässä on se ongelma, että kasvissyöjä kuvittelee olevansa muiden yläpuolella. Hänelle pitää järjestää oman maun mukaiset ruuat, mutta hän ei järkkää liharuokia lihasta pitäville. Näin se vaan usein menee.
Entäs jos ei tykkää itse juustosta, mutta vieraat tykkäävät, onko silloinkin epäkohteliasta olla järkkäämättä juustoruokia näille juustosta pitäville vieraille?
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Lukemattomat juhlat olen kiertänyt jossa tarjolla on ollut pelkkiä keitettyjä perunoita niille, jotka ei syö mitään eläinperäisiä tuotteita. Salaatitkin on useimmiten höystetty jollain eläimellä ja maitotuotteilla. Sekasyöjillä tuntuu olevan ihan käsittämättömän raskas ruokavalio. Kannattaa ehkä tutustua siihen sekasyöjän ruokavalioon ja suosituksiin miten paljon sitä lihaa ja kalaa, yms. kannattaa mättää naamariin.
Kasvisruoka käy myös sekasyöjälle, joka nimensä mukaisesti on sekasyöjä, ei lihansyöjä. Sekasyöjä voi syödä juhlissa pullaa, jossa ei ole käytetty maitoa tai kakkua jossa ei ole käytetty munia tai vaikka suolaisia piirakoita ilman kinkkua ja pekonia. Ne sopii loistavasti siihen ruokavalioon mitä he noudattavat.
Mielestäni olisi kohteliasta edes joskus huomioida tarjoamalla esim. villinä pyydettyä kalaa tai riistaa.
Vierailija kirjoitti:
Länsimaisen tissiposkeuden huipentuma on kun vegaani ei kestä yhtä ateriaa ilman kasvisruokaa.
Missä juhlissa tarjotaan pelkkää lihaa? En ole vielä ollut yksissäkään sellaisissa ja hyvin olen pärjännyt 3 tunnin ruokavälin.
Minä olen kasvissyöjä ja teen vieraille usein myös kanaa. Lihaa en oikein osaa kokata, niin kana helpompi.
Missä kohtaa väitin yhtään mitään tuon suuntaista? Itse vaikka pihveistä pidänkin, niin en ole niitä kyllä koskaan pelkästään vedellyt, vaan aina on useampaakin lisuketta mukana ja nimenomaan niitä kasviksia.