Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomioivatko kasvissyöjät sekasyöjien ruokavalion tarjoiluissaan?

Vierailija
19.08.2020 |

Sekasyöjät! Jos menette vegaanin tai kasvissyöjän luokse kylään, vaikka syömään, tarjoaako hän teille lihaa? Vai onko kaikki hänen oman ruokavalionsa mukaista?

Kommentit (363)

Vierailija
41/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 54 vuotias. Lopetin lihansyönnin melkein 40 vuotta sitten. Käytän luomumunia leivontaan, luomumaitoa kahviin ja joskus voin ostaa ja tarjota luomulihaa lihansyöjälle.

Ongelma minulle ei ole muiden lihansyönti vaan se millaiset olot niillä lihaksi päätyvillä eläimillä on. En itse söisi esim. metsästettyä lihaa, mutta tokihan se on eettisesti ajatellen paljon parempi vaihtoehto. Jos niin moni ei niin täysin kyseenalaistamatta hyväksyisi tehotuotannon eläinrääkkäystä, niin tuottajien olisi jossain vaiheessa tehtävä sille jotain.

Sekadyöjä pystyy vallan mainiosti syömään esim. vaikka kasvispastaruokia tai salaatteja.

Tämmöinen palstaöyhötys joltain makkarafanaatikolta on vain typerää ja lapsellista.

heh heh... vai että makkarafanaatikko. En ole mikään fanaatikko, teen itsekin toisinaan kasvisruokia. Silti pistää hieman ärsyttämään, kun aina yhteisiä illanviettoja ystävien kanssa suunniteltaessa porukan kasvissyöjä pitää itsestään selvänä sitä, että kaikille tehdään ruuaksi kasvisruokaa. Ap

Vierailija
42/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka menee juhliin vain ruoan takia? Jäkkää bileet väliin, jos liha on ainoa syy tavata ystäviänne.

Tarjoilen pääasiassa kasvisruokaa, koska en yksinkertaisesti osaa käsitellä lihaa. Olen ollut kasvissyöjä yli 20 vuotta. Olen tarjoillut jotain valmista, kuten makkaraa tai valmiita lihapullia, mutta kukaan ei nauttisi, jos tarjoilisin pilattua sisäfilettä tai kuivaa kinkkua.  

Minulla on niin päin että en ole harjoitellut kasvisruokien tekoa koska elän miesvaltaisessa perheessä jossa on helpointa tehdä sitä mikä uppoaa kaikille. Ravintolassa tilaan aina kasvisvaihtoehdon ja oikein nautin kun pääsen jonkun taitavan kasvisruokakokkailijan luo syömään. Kasviksissa on enemmän makua kuin lihassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioin. Ostan nakkeja tai lihapullia alennuksesta ja keitän ja soseutan ne. Helpompi soseuttaa keitettynä. Jos ei kelpaa, niin hyi yök mikä vaikea nirso!

Vierailija
44/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta se kyllä kasvissyöjänä joskus otti päähän, kun esim. töissä oli joskus tilattu pizzaa ja kivasti oli minulle vegepizza, mutta siitä jäi mulle joku yksi pala, kun sekasyöjät ilolla olivat senkin vetäneet ennen kuin ehdin paikalle. Sitten kun olisi ollut vain sitä kasvisvaihtoehtoa, niin ei taatusti olisi kelvannut.

Vierailija
45/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 54 vuotias. Lopetin lihansyönnin melkein 40 vuotta sitten. Käytän luomumunia leivontaan, luomumaitoa kahviin ja joskus voin ostaa ja tarjota luomulihaa lihansyöjälle.

Ongelma minulle ei ole muiden lihansyönti vaan se millaiset olot niillä lihaksi päätyvillä eläimillä on. En itse söisi esim. metsästettyä lihaa, mutta tokihan se on eettisesti ajatellen paljon parempi vaihtoehto. Jos niin moni ei niin täysin kyseenalaistamatta hyväksyisi tehotuotannon eläinrääkkäystä, niin tuottajien olisi jossain vaiheessa tehtävä sille jotain.

Sekadyöjä pystyy vallan mainiosti syömään esim. vaikka kasvispastaruokia tai salaatteja.

Tämmöinen palstaöyhötys joltain makkarafanaatikolta on vain typerää ja lapsellista.

heh heh... vai että makkarafanaatikko. En ole mikään fanaatikko, teen itsekin toisinaan kasvisruokia. Silti pistää hieman ärsyttämään, kun aina yhteisiä illanviettoja ystävien kanssa suunniteltaessa porukan kasvissyöjä pitää itsestään selvänä sitä, että kaikille tehdään ruuaksi kasvisruokaa. Ap

Jaa nyt sä puhutkin yhteisistä illanvietoista... Käsitin että puhut juhlista, joiden järjestäjä luonnollisesti päättää mitä tarjotaan.

Kaveriporukassa asiasta varmasti voidaan keskustella, vai mikä diktaattori se porukan ainoa kasvissyöjä muka on. Omat lihat mukaan sitten vain.

Vierailija
46/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjä on nimenomaan sekasyöjä, eli voi syödä sekä kasvis-, että liharuokaa. Kasvissyöjän ruuat siis käyvät myös sekasyöjälle.

Eivät kaikille. Eivät kaikki pysty syömään automaattisesti kasvisruokaa tai vegaanista ruokaa.

No toki fiksu ihminen ottaa tämän huomioon samalla tavalla kuin allergiat. Esim. jos ei pysty syömään palkokasveja niin ei tarjoa hernekeittoa väkisin vaan sitten jotain muuta. En nyt äkkiseltään muista koskaan kuulleeni että jonkun on aina vaan pakko syödä proteiinin lähteenä vain lihaa koska mikään kasviproteiini tai maitotuote ei sovi.

Ei ole harvinaista, ettei mikään kasviproteiini sovi.

Kyllä se on harvinaista. Olen kuullut moniallergisista mutta en kenestäkään jolle ei sovi mikään kasvisproteiini. Kasvisruoka siis ei tarkoita pelkkää soijarouhetta, minäkään moniruokaisena en pidä siitä. Eikä joka aterialla tarvitse olla mitään proteiinilisää. Viljassakin on proteiinia.

Et ole kuullut ihmisestä, joka on allerginen viljalle, soijalle, pähkinälle ja palkokasveille?

Vierailija
47/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasyöjänä valmistan kolmena päivänä jotain lihaa, kahtena päivänä viikossa syön kalaa sekä kasvisruokaa (yleensä linssejä, papuja tai kikherneitä).  Yritän syödä monipuolisesti, ja näin etätöitä tehdessä on myös aikaa kokkailla ruokatunnilla. Syön yleensä samaa ruokaa lounaaksi ja päivälliseksi. 

Mulle sopii täysin hyvin pelkkä kasvisruoka tarjoiluissa. 

Vierailija
48/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa nyt sä puhutkin yhteisistä illanvietoista... Käsitin että puhut juhlista, joiden järjestäjä luonnollisesti päättää mitä tarjotaan.

Kaveriporukassa asiasta varmasti voidaan keskustella, vai mikä diktaattori se porukan ainoa kasvissyöjä muka on. Omat lihat mukaan sitten vain.

Diktaattoreilta nämä kasvissyöjät itseasissa vaikuttavat. Joka tapauksessa, loituksessa tarkoitin kaikkia juhlia illanvietoista suurempiin pippaloihin. Ap

Vierailija
49/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomioin. Ostan nakkeja tai lihapullia alennuksesta ja keitän ja soseutan ne. Helpompi soseuttaa keitettynä. Jos ei kelpaa, niin hyi yök mikä vaikea nirso!

Miksi sä ne soseutat?

Vierailija
50/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos esimerkiksi kasvissyöjä pitää juhlat, onko tarjolla koskaan lihavaihtoehtoa? Ap

Miksi pitäisi olla, kun useimmat sekasyökätkään ei joka ateriallaan syö lihaa?

Vierailija
51/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sekasyöjä, mutta tarjoan yleensä esimerkiksi kasvispiirakan ja kinkkupiirakan. Yleensä on molempia vaihtoehtoja. Aina voi ostaa vaikka pakasteesta kasvis- ja lihapasteijoita, jos ei muuta keksi. Luulisi kasvissyöjänkin osaavan laittaa lihapasteijat uuniin.

Vierailija
52/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos esimerkiksi kasvissyöjä pitää juhlat, onko tarjolla koskaan lihavaihtoehtoa? Ap

Miksi pitäisi? Onko sinulla jokin syy siihen että sinun on saatava lihaa joka aterialla?

Tähän tietenkin voisi esittää vastakysymyksen, että onko kasvissyöjällä joku syy siihen, että haluaa kasvisruokaa joka aterialla?  

Itse en koskaan vaadi minkäänlaisia erikoisruokia, kun menen jollekin kylään, vaan syön sitä mitä eteen tuodaan, mutta vastaavasti samaan saa tottua myöskin minun luonani, eli teen sitä mitä teen ja vieraat syö niistä mitä haluaa, tai on syömättä. Ainoastaan terveydelliset syyt saatan ottaa huomioon, mutta siihen pitää löytyä myös faktuaalista näyttöä, että juuri kyseisellä henkilöllä terveys aiheuttaa ongelmia tiettyjen ruokien kohdalla. Mitkään yleismaailmalliset mutuheitot sen ja sen ruokavalion epäterveellisyydestä eivät päde minun residenssissäni. Kenenkään ei tietenkään ole pakko pöperöitäni syödä, vaan aivan kernaasti voi jättää syömättäkin, jos tarjoilut miellytä.

Vierailija
53/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjä on nimenomaan sekasyöjä, eli voi syödä sekä kasvis-, että liharuokaa. Kasvissyöjän ruuat siis käyvät myös sekasyöjälle.

Eivät kaikille. Eivät kaikki pysty syömään automaattisesti kasvisruokaa tai vegaanista ruokaa.

No toki fiksu ihminen ottaa tämän huomioon samalla tavalla kuin allergiat. Esim. jos ei pysty syömään palkokasveja niin ei tarjoa hernekeittoa väkisin vaan sitten jotain muuta. En nyt äkkiseltään muista koskaan kuulleeni että jonkun on aina vaan pakko syödä proteiinin lähteenä vain lihaa koska mikään kasviproteiini tai maitotuote ei sovi.

Kyllä se on harvinaista. Olen kuullut moniallergisista mutta en kenestäkään jolle ei sovi mikään kasvisproteiini. Kasvisruoka siis ei tarkoita pelkkää soijarouhetta, minäkään moniruokaisena en pidä siitä. Eikä joka aterialla tarvitse olla mitään proteiinilisää. Viljassakin on proteiinia.

Et ole kuullut ihmisestä, joka on allerginen viljalle, soijalle, pähkinälle ja palkokasveille?

Sanoin että olen kuullut moniallergisista, mutta ei se yleistä ole, kuten väitit. Huomaavainen juhlien järjestäjä ottaa huomioon erikoisruokavaliot, ja moniallergiset varmasti ovat tottuneet ilmoittamaan allergioistaan etukäteen.

Ja kuten sanottu, proteiinilisää ei tarvita joka aterialla.

Vierailija
54/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IBS:ää sairastavat saavat yleensä pahoja vatsaoireita mm. pavuista, herneistä, linsseistä, soijasta, ja seitanin ja quornin osalta epäsopivia voivat olla niissä käytetyt muut aineet . Eli ei nyt ehkä ihan jokaikisestä kasvissyöjän tyypillisestä proteiinin lähteestä, mutta useimmista niistä kuitenkin. Siksi IBS:ää sairastavan on mm. normaalia haastavampaa ryhtyä vegaaniksi, kun myös maitotuotteiden proteiinit jäävät pois. (Vaikka laktoosikin aiheuttaa IBS:ssä oireita, monia maitotuotteita on saatavilla laktoosittomana.)

Vierailija
55/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kohteliasta ottaa huomioon kutsumiensa kaikenlaiset ruokavaliot. Meikäläiselle jäisi aika pasca maku juhlista jos siellä ei muuta saisi kuin jotain hiton ituja.

Vierailija
56/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi? Onko sinulla jokin syy siihen että sinun on saatava lihaa joka aterialla?

Tähän tietenkin voisi esittää vastakysymyksen, että onko kasvissyöjällä joku syy siihen, että haluaa kasvisruokaa joka aterialla?  

Itse en koskaan vaadi minkäänlaisia erikoisruokia, kun menen jollekin kylään, vaan syön sitä mitä eteen tuodaan, mutta vastaavasti samaan saa tottua myöskin minun luonani, eli teen sitä mitä teen ja vieraat syö niistä mitä haluaa, tai on syömättä. Ainoastaan terveydelliset syyt saatan ottaa huomioon, mutta siihen pitää löytyä myös faktuaalista näyttöä, että juuri kyseisellä henkilöllä terveys aiheuttaa ongelmia tiettyjen ruokien kohdalla. Mitkään yleismaailmalliset mutuheitot sen ja sen ruokavalion epäterveellisyydestä eivät päde minun residenssissäni. Kenenkään ei tietenkään ole pakko pöperöitäni syödä, vaan aivan kernaasti voi jättää syömättäkin, jos tarjoilut miellytä.

Kyllä mä sekasyöjänä olisin pettynyt jos eteen lätkäistäisiin pelkkä pihvi, eikä edes salaattia tai leipää olisi tarjolla.

Vierailija
57/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla, kun useimmat sekasyökätkään ei joka ateriallaan syö lihaa?

Mistäs keksit tuon "useimmat"?

Vierailija
58/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka on sekasyöjän ruokavalion muokaisa. piste.

Vierailija
59/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan itseasiassa aina itse omat ruuat mukaan joka paikkaan. Pääsee vähemmällä. Mun tuttavat ainakin tajuaa tän, eikä pahastu. Kasvissyöjä siis olen...

Vierailija
60/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä ne soseutat?

Koska jos liha on kriteeri maukkaalle ruoalle, niin kyllä soseutetun mössön pitäisi kelvata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän