Huomioivatko kasvissyöjät sekasyöjien ruokavalion tarjoiluissaan?
Sekasyöjät! Jos menette vegaanin tai kasvissyöjän luokse kylään, vaikka syömään, tarjoaako hän teille lihaa? Vai onko kaikki hänen oman ruokavalionsa mukaista?
Kommentit (363)
Lihavalmisteita ja punaista lihaa pitäisi virallisten suositusten mukaan syödä vain 500g viikossa. Veikkaan että nämä jotka eivät kestä yksiä juhlia ilman lihaa, syövät sitä epäterveellisen paljon.
Minen syö kurkkua , chiliä , porkkanaa (vain hyvin soseutettuna) , inkivääriä enkä cheddar-juustoa. Vaadin sekasyöjänä että minun ruokamieltymykseni huomioidaan. Ja juon vain mustikkateetä paksun kerman kaa ja kerman PITÄÄ olla italialaista. Tuolit joissa VOIN istua ovat Alvar Aallon käsialaa. Servietit Vallilaa. Muuten olen hyvin joustava ja mukava nainen.
Tietenkin lihaania varten pöydälle asetellaan suurieleisesti yksi kuivamakkara. Sillä kuittaantuu. Samalla levitellään käsiä ”kun sinulla on niin hankala toi ruokavalio”.
Huomioin lihansyöjät, mikäli he ovat lapsenlapsiani ja haluavat jotain lihatuotetta, kun olemme yhdessä kaupassa.
Muutoin ja muille saa kelvata se, mitä tarjoan. (Teen tosi hyvää ruokaa ja olen mestarileipuri.)
Vierailija kirjoitti:
Lihavalmisteita ja punaista lihaa pitäisi virallisten suositusten mukaan syödä vain 500g viikossa. Veikkaan että nämä jotka eivät kestä yksiä juhlia ilman lihaa, syövät sitä epäterveellisen paljon.
No en ajatellut, ettei kukaan kestäisi, mutta lähinnä mietin, otetaanko muiden ruokavalioita yhtään huomioon. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä on nimenomaan sekasyöjä, eli voi syödä sekä kasvis-, että liharuokaa. Kasvissyöjän ruuat siis käyvät myös sekasyöjälle.
Eivät kaikille. Eivät kaikki pysty syömään automaattisesti kasvisruokaa tai vegaanista ruokaa.
No toki fiksu ihminen ottaa tämän huomioon samalla tavalla kuin allergiat. Esim. jos ei pysty syömään palkokasveja niin ei tarjoa hernekeittoa väkisin vaan sitten jotain muuta. En nyt äkkiseltään muista koskaan kuulleeni että jonkun on aina vaan pakko syödä proteiinin lähteenä vain lihaa koska mikään kasviproteiini tai maitotuote ei sovi.
Ei ole harvinaista, ettei mikään kasviproteiini sovi.
Länsimaisen tissiposkeuden huipentuma on tämä ettei kestä yhtä ateriaa elämässään ilman lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä on nimenomaan sekasyöjä, eli voi syödä sekä kasvis-, että liharuokaa. Kasvissyöjän ruuat siis käyvät myös sekasyöjälle.
Mutta ei yksistään, lihaa/kalaa/kanaa pitää olla myös muuten se ei ole sekaruokaa vaan kasvisruokaa.
Olen 54 vuotias. Lopetin lihansyönnin melkein 40 vuotta sitten. Käytän luomumunia leivontaan, luomumaitoa kahviin ja joskus voin ostaa ja tarjota luomulihaa lihansyöjälle.
Ongelma minulle ei ole muiden lihansyönti vaan se millaiset olot niillä lihaksi päätyvillä eläimillä on. En itse söisi esim. metsästettyä lihaa, mutta tokihan se on eettisesti ajatellen paljon parempi vaihtoehto. Jos niin moni ei niin täysin kyseenalaistamatta hyväksyisi tehotuotannon eläinrääkkäystä, niin tuottajien olisi jossain vaiheessa tehtävä sille jotain.
Sekadyöjä pystyy vallan mainiosti syömään esim. vaikka kasvispastaruokia tai salaatteja.
Tämmöinen palstaöyhötys joltain makkarafanaatikolta on vain typerää ja lapsellista.
Länsimaisen tissiposkeuden huipentuma on kun vegaani ei kestä yhtä ateriaa ilman kasvisruokaa.
En edes osaisi kokata yhtään mitään lihaa. Olen ollut teinistä asti kasvissyöjä, joten en ole oikeasti koskaan itse tehnyt mitään liharuokaa. Joten tuskimpa maistuisi edes kellekään. En kyllä koskaan järjestä mitään illallisia, joten kenenkään ei siis tarvitse pahoittaa mieltään. En myöskään koskaan seurassa mainosta ruokavaliotani, joten siitäkään kenenkään ei tarvitse pahastua/vetää hernettä nenään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikille. Eivät kaikki pysty syömään automaattisesti kasvisruokaa tai vegaanista ruokaa.
No toki fiksu ihminen ottaa tämän huomioon samalla tavalla kuin allergiat. Esim. jos ei pysty syömään palkokasveja niin ei tarjoa hernekeittoa väkisin vaan sitten jotain muuta. En nyt äkkiseltään muista koskaan kuulleeni että jonkun on aina vaan pakko syödä proteiinin lähteenä vain lihaa koska mikään kasviproteiini tai maitotuote ei sovi.
Tuskin terveyteesi ratkaisevasti vaikuttaa yhden kyläilykäynnin mahdollinen proteiinivaje. Jos itse käyn kyläsdä, jossa ruokavaliotani ei ole huomioitu, niin syön esim. vain salaattia, perunaa ja leipää. Ei se haittaa yhtään!
Olen sekasyöjä, joten kokkaan kotona lihaa, kalaa ja kasvisruokia. Ystäväni tekee todella hyvää kasvisruokaa, joten ei ole tullut edes mieleenkään, että hänen pitäisi tarjota myös lihaa tai kalaa minulle vaan ehdottomasti haluan vain hänen tekemiään kasvisruokia.
Kuka menee juhliin vain ruoan takia? Jäkkää bileet väliin, jos liha on ainoa syy tavata ystäviänne.
Tarjoilen pääasiassa kasvisruokaa, koska en yksinkertaisesti osaa käsitellä lihaa. Olen ollut kasvissyöjä yli 20 vuotta. Olen tarjoillut jotain valmista, kuten makkaraa tai valmiita lihapullia, mutta kukaan ei nauttisi, jos tarjoilisin pilattua sisäfilettä tai kuivaa kinkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on harvinaista. Olen kuullut moniallergisista mutta en kenestäkään jolle ei sovi mikään kasvisproteiini. Kasvisruoka siis ei tarkoita pelkkää soijarouhetta, minäkään moniruokaisena en pidä siitä. Eikä joka aterialla tarvitse olla mitään proteiinilisää. Viljassakin on proteiinia.
Yövyin pienen lapseni kanssa kasvissyöjäsukulaispariskunnan (!) luona. Sanoin tuovani lapselle maitoa juotavaksi ja muniakin toisin keitettäväksi, jos sopii, minulle kun ei esim. soija, kuorellinen herne ja jotkut muut ruoka-aineet sovi (enkä muutenkaan käytä itse tai lapselle niin paljon mausteita kuin isäntäpari, vaikken toki niin sanonut). Ei mitään ongelmaa, tarjoutuivat itse ostamaan meille nuo. Lapsi innostui maistelemaan uudessa, mukavassa paikassa vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Länsimaisen tissiposkeuden huipentuma on kun vegaani ei kestä yhtä ateriaa ilman kasvisruokaa.
Länsimaisen itsekeskeisyyden ja tissiposkeuden multihuipentuma on, kun aikuinen(?) ei kestä yhtä ateriaa ilman lihaa. Eikä edes uskalla maistaa, jos vaikkapa pinaattiletuissa ei ole lihaa.
Miksi pitäisi huomioida? Jos on kasvissyöjä tai vegaani *eettisistä* syistä, niin silloin on ymmärrettävää, ettei halua niitä juhlissakaan tarjota. t. ymmärtäväinen sekasyöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kun koko systeemi on rakentunut noin:
https://indianapublicmedia.org/eartheats/bill-gates-monsanto-team-world…
Minulla on ollut isommissa ruokajuhlissa tarjolla savukalaa ja äitini tekemiä lihapullia tai joskus jotain lihaleikkelettä. Jos tarjoan kahvin kanssa esim. suolaista piirakkaa, kasvis saa kelvata kaikille.