Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hahmotat maantietoa?

Vierailija
28.08.2013 |

Minusta Ranska on suoraan itaan Brittein saarilta vaikka todellisuudessa se on etelaan. En vaan paase tasta mielikuvasta eroon.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti hahmotan. En tosin hahmota Ranskaa Briteistä itään, vaan kaakkoon päin. Oudoin juttu, joka itseäni on askarruttanut, on Saksan sijainti kartalla. Muistan aina, että se olisi lähempänä Suomea. Itse asiassa se olikin ennen II maailmansotaa, mutta ei enää sen jälkeen. Hahmotan, että Saksa ulottuisi idässä vielä jonnekin Kaliningradin tienoille.

Tukholman hahmotan suoraan länteen Helsingistä, vaikka itse asiassa se on vähän etelämpänä kuin Helsinki.

Euroopan ulkopuolella olevista maista ei kannata edes keskustella tässä asiassa.

Vierailija
2/9 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitko etta Chicago ja Istanbul ovat ihan yhta etelassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin piirtää joskus maailmankarttaa ulkomuistista ja kyllä se oli vaikeaa. Eurooppa nyt menee suurinpiirtein tunnistettavasti, Afrikka ja Amerikka myös, mutta Aasia ja Australian seudut jäivät aika vajaiksi ja suurpiirteisiksi, taisin myös unohtaa jonkun Grönlannin kokonaan. :) Kokeilkaapa huviksenne ilman lunttia, vaikeutta voi lisätä vielä lisäämällä kuvaan isoimmat joet, vuoristot jne.

Vierailija
4/9 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa tullut matkustettua ja karttoja katsottuna, eli harvoin paikat yllättää

Vierailija
5/9 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kartathan vääristää rajusti, Mercatorin projektio tekee Euroopasta valtavan. Intia näyttää suht Suomen kokoiselta, mutta on oikeasti 10 kertaa isompi.

Vierailija
6/9 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen usein, että Viro on Suomen kaakkoispuolella, vaikka se on eteläpuolella. Irlanti on mielestäni pohjoisempana, Glasgow'sta ylöspäin. Nämä nyt tulivat ensin mieleen.

Vierailija
7/9 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Islannin olin mieltänyt pohjoisemmaksi kuin se onkaan. Sehän on napapiirin alapuolella!

Itä-Euroopan maat on mulla mielessä vinksin vonksin. Itä-Euroopan maathan ovat oikeasti lännempänä kuin Suomi.

Oulu on idempänä kuin Helsinki. Se yllätti mut totaalisesti, kun Ouluhan on kuitenkin länsirannikkoa!

Vierailija
8/9 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 20:52"]

Kartathan vääristää rajusti, Mercatorin projektio tekee Euroopasta valtavan. Intia näyttää suht Suomen kokoiselta, mutta on oikeasti 10 kertaa isompi.

[/quote]

Totta. Toivoisin, että maantiedettä opetettaisiin karttapallolla tai Petersin projektiolla. Mulla aina vähän vihlaisee se Intian pieni koko ja Gröönlannin järjettömän suuri koko. Mutta eihän palloa voi tulostaa tasolle, sehän on selvää.

Vierailija
9/9 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi