Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet kirjoitusvirheistä valittajista?

Vierailija
28.08.2013 |

Ketjuissa näkee näitä tyyppejä, jotka tarttuvat selkeään typoon ja nitkuttavat siitä ad nauseam ja jäävät jumiin tällaiseen epäolennaisuuteen. 

Mitä mieltä olet  näistä? Vai oletko peräti itse sellainen? Mulle ainakin tulee mieleen joku surkea luuseri, joka sillä peruskoulun äikän kasin arvosanalla yrittää päteä aikuisten maailmassa. Tai sitten joku asperger-tyyppinen henkilö. Vai onko se vain epätoivoinen yritys riistää muiden kirjoittajien jo ennestään olematonta arvovaltaa, kun oikeat argumentit loppuu?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvat valittavat lyöntivirheistä. Sellaisia sattuu kaikille. Eikä puhekielestäkään kukaan valita. Mutta alkeelliset kielioppivirheet, yhdyssanat, enään, kuullostaa, ompa - niistä saakin valittaa. Ottaisivat opikseen niin ei tarvitsisi valittaa.

Vierailija
2/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelet kirjoitusvirheistä valittajista? > par. valittavista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain aivan epäolennaisesta kielioppivirheestä valittava ihminen vaikuttaa lähinnä sellaiselta, jolla ei hirveästi omaa elämää ole vaan pitää istua silmä kovana jossain AV:lla kyttäämässä, jos pääsisi vaikka edes vähän pätemään.

Vaikuttaa siis surulliselta tapaukselta.

Joskus sitten on esim. koko teksti täynnä niin pahoja kirjoitusvirheitä, että tekstiä on yksinkertaisesti jo hankala lukea, sen jo ymmärtääkin, jos joku siitä mainitsee.

Itse jätän vaan lukematta, ei tainnut olla tärkeää asiaa, kun ei viitsinyt suomeksi kirjoittaa suomalaiselle palstalle =D

Vierailija
4/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provokaatiota.

Vierailija
5/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mulla tekisi mieli ihan hyvää hyvyyttään korjata, mutta kun itsekin teen jatkuvasti virheitä, kompuroin mm. sanaliittojen kanssa jatkuvasti (lempisivustoni suorastaan kun kirjoitan tänne:http://www.kotus.fi/?i=465&s=2608), niin enpä kehtaa.

Jos huomaan että joku pilkunnussija itse vittuillessaan toiselle tekee virheen, niin silloin huomautan.

Vierailija
6/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt aloitit ihan uuden ketjun jossa pääset jankuttamaan samasta asiasta??!

Vierailija
7/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaannollisesti aplodeeraan ja annan peukkua ylöspäin. :)

Vierailija
8/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ärsyttävää, mutta jos se saa kirjoittajat laatimaan viestinsä huolellisemmin, se ansaitsee paikkansa. Huoliteltu kirjoitusasu on vähän kuin hyvää henkilökohtaista hygieniaa. Se viestii itsensä ja asiansa hallinnasta, huomaavaisuudesta, yhteisten normien osaamisesta ja luotettavuudesta. Sekä pilkkusäännöt että puhtaiden kalsareiden vaihtaminen ovat pikkujuttuja, mutta kumpikin on omiaan antamaan ihmisestä hyvän vaikutelman.

Vierailija
9/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos kyseessä ei olekaan syntyperäinen suomalainen? Tai ihminen jolla on oikeasti lukihäiriö. Jätätkö myös jutustelun hänen kanssaan, jos tapaat vastaavan oikeassa elämässä.

Ei kai kukaan ole niin pinnallinen, että antaa jonkun tekstin häiritä. Toki itsekin jätän lukematta tekstin jos se on PITKÄ ja ilman kappaleita. Mutta ei minua kirjoitusvirheet kyllä häiritse ollenkaan. Teen niitä itsekin, kun en useinkaan, ajattele pilkkuja yms. Vaan kirjoitan niin kuin puhun.

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:29"]

Jostain aivan epäolennaisesta kielioppivirheestä valittava ihminen vaikuttaa lähinnä sellaiselta, jolla ei hirveästi omaa elämää ole vaan pitää istua silmä kovana jossain AV:lla kyttäämässä, jos pääsisi vaikka edes vähän pätemään.

Vaikuttaa siis surulliselta tapaukselta.

Joskus sitten on esim. koko teksti täynnä niin pahoja kirjoitusvirheitä, että tekstiä on yksinkertaisesti jo hankala lukea, sen jo ymmärtääkin, jos joku siitä mainitsee.

Itse jätän vaan lukematta, ei tainnut olla tärkeää asiaa, kun ei viitsinyt suomeksi kirjoittaa suomalaiselle palstalle =D

[/quote]

Vierailija
10/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:37"]

Mutta jos kyseessä ei olekaan syntyperäinen suomalainen? Tai ihminen jolla on oikeasti lukihäiriö. Jätätkö myös jutustelun hänen kanssaan, jos tapaat vastaavan oikeassa elämässä.

[/quote]

Yleensä sen kyllä huomaa tekstistä onko kirjoittajan äidinkieli suomi vai joku muu. Eikä se tietenkään silloin häiritsekään.

Eikä edes oikeastaan häiritse se, jos on kirjaimia sekaisin.

Siinä kohtaa kunteksti on talaistaeiktiedä mikäon yhdys sana ja mikä sana kirjoitetaaerikseen eikä muisteta edes yksin kertai simpia pilkku sääntöjä on sitä raskas lukea varsinkin kunyleensä eiole edess minkän laista kappale jakoa jos tällaista sitten kirjota luki häiriö inen niin en kyllä jaksa lukea sitä siitäkään huoli mata.

Vierailija
11/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkun n*ssijoilla on joku härö.

Kertoo että heissä on jokin neuroosi joka pakottaa puuttumaan epäoleellisiin kohtiin.

Taustalla voi olla myös myös jokin itsensä korottamisen tarve, joka

viittaa narsistisin luonteenpiirteisiin. Tarve osoittaa että on itse niin täydellinen.

Vaikka todellisuudessa asiat voivat olla aivan päinvastoin.

Usein pata kattilaa soimaa.

Vierailija
12/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että kyseinen henkilö

a)  on vähän yksinkertainen, kun kuvittelee ehkä tosissaan vaikuttavansa ihmisten kielioppiosaamiseen. Luultavasti hänellä on jonkinlainen päällepäsmäröintitarve, kun hän yrittää saada ihmiset kirjoittamaan omien kriteeriensä mukaan.

b) tyytymätön omaan elämäänsä, ja haluaa siksi korostaa omaa kielioppiosaamistaan.

c) ei omaa käytöstapoja, kun keskustelussa takertuu epäolennaisuuksiin.

Vierailija
13/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minua taas loukkaa asperger-henkilönä asiaton heittosi. Minua ei pätkääkään haittaa muiden kirjoitusvirheet, vaikka itse pyrinkin kirjoittamaan suomea oikein. Ainoastaan silloin saatan kysäistä muotoilun oikeellisuutta, jos sen takia tekstin sanoman voi tulkita monella eri tavalla, ristiriitaisesti.

Sinänsä ei minua haittaa, jos joku ohiksena korjaa pahasti väärät ilmaisut, kunhan korjaa edes oikein. Joskus ne ns. korjaukset ovat vain itsessään täysin väärin.

Vierailija
14/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:33"]

Kuvaannollisesti aplodeeraan ja annan peukkua ylöspäin. :)

[/quote]

Näin! :D

Vierailija
15/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukija on ikään kuin tekstin asiakas ja kirjoittajan pitää pystyä myy­mään tekstinsä ja sen sisältämä asia lukijalle. Siksi kannattaa kirjoittaa sellaista kieltä, jota vastaanottaja haluaa lukea. Asiallinen kielenkäyttö, selkeä ilmaisut ovat todennäköi­ses­ti asialle eduksi. Siksi minusta on tärkeää, että teksti oikein eikä lukijan tarvitse häiriintyä sellaisesta, mitä pitää kielivirheenä.

Vierailija
16/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:34"]

Onhan se ärsyttävää, mutta jos se saa kirjoittajat laatimaan viestinsä huolellisemmin, se ansaitsee paikkansa. Huoliteltu kirjoitusasu on vähän kuin hyvää henkilökohtaista hygieniaa. Se viestii itsensä ja asiansa hallinnasta, huomaavaisuudesta, yhteisten normien osaamisesta ja luotettavuudesta. Sekä pilkkusäännöt että puhtaiden kalsareiden vaihtaminen ovat pikkujuttuja, mutta kumpikin on omiaan antamaan ihmisestä hyvän vaikutelman.

[/quote]

Ymmärrän kyllä tämän, itsekin viestin asiakkaiden kanssa s-postilla päivittäin, ja kyllähän ne tekstit tulee luettua muutamaan kertaan läpi.

Mutta oikeastiko joku jaksaa vaivautua jonkun AV-palstan takia? Esim sinä Kotus-tarkastaja? Tämä on kuitenkin varsinainen nettiviemäri täynnä sontaa. Miksi helkutissa tässä tarttisi vielä oikeinkirjoituksestakin ruveta nipottamaan, kun viestien sisältökin on usein jotain aivan hirveää?

AP

Vierailija
17/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:32"]

:http://www.kotus.fi/?i=465&s=2608), niin enpä kehtaa.

[/quote]

Olipas hauska sivusto! Kiitos.

Mulla on ollut muutamia sellaisia sanoja, joista en ole ollut varma, että kirjoitetaanko ne yhteen vai erikseen, tuolla sivustolla selvisi asia helposti, että nää askarruttaneet sanat saa kirjoittaa yhteen tai erikseen =D

Vierailija
18/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

TämänKIN ketjun aloittamisen päämääärä oli päästä haukkumaan kaikki eli ainakin ne jotka huomaa kirjoitusvirheitä; ne joilla on jokin sairaus, ne joilla vaan osuu ne silmään ja huomauttavat hyvällä.

Vierailija
19/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en korjaa toisten kielioppivirheitä, koska eihän elämässä muuta nykyään ehtisikään. Joidenkin tekstien perusteella teen päätelmiä kirjoittajan tasosta ja lopetan sen ketjun lukemisen siihen.

Vierailija
20/52 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On usein syytäkin valittaa.  Kas tässä keräämiäni ilmaisuja tältä palstalta:

uhreus

isejen

puollustaja

siilejen

bearnaice-kastike

fiininpi

opiskelia