Mitä ajattelet kirjoitusvirheistä valittajista?
Ketjuissa näkee näitä tyyppejä, jotka tarttuvat selkeään typoon ja nitkuttavat siitä ad nauseam ja jäävät jumiin tällaiseen epäolennaisuuteen.
Mitä mieltä olet näistä? Vai oletko peräti itse sellainen? Mulle ainakin tulee mieleen joku surkea luuseri, joka sillä peruskoulun äikän kasin arvosanalla yrittää päteä aikuisten maailmassa. Tai sitten joku asperger-tyyppinen henkilö. Vai onko se vain epätoivoinen yritys riistää muiden kirjoittajien jo ennestään olematonta arvovaltaa, kun oikeat argumentit loppuu?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:42"]
Pilkun n*ssijoilla on joku härö.
Kertoo että heissä on jokin neuroosi joka pakottaa puuttumaan epäoleellisiin kohtiin.
Taustalla voi olla myös myös jokin itsensä korottamisen tarve, joka
viittaa narsistisin luonteenpiirteisiin. Tarve osoittaa että on itse niin täydellinen.
Vaikka todellisuudessa asiat voivat olla aivan päinvastoin.
Usein pata kattilaa soimaa.
[/quote]
Mielestäni kirjoitus- tai muu kielivirhe ei ole epäoleellinen silloin, kun se vaikuttaa viestin sisältöön. Iso äiti on eri asia kuin isoäiti. On eri asia hoitaa joka päivä parisuhdetta ja pari suhdetta. On eri asia sanoa "kaikki ei selviä" ja "kaikki eivät selviä". Jos taas tekstiin lipsahtaa yksittäinen krijoitusvirhe, se ei ole niin vakavaa, paitsi jos on kyse ammattilaisen tekstistä yleiseen käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:52"]
On usein syytäkin valittaa. Kas tässä keräämiäni ilmaisuja tältä palstalta:
uhreus
isejen
puollustaja
siilejen
bearnaice-kastike
fiininpi
opiskelia
rueta
treffejen
leikkipaikan varrellemme
aperatiivi
pekorino juusto
kolumnistiä
lieni
markettejen
iltapäivälehtejä
hiuksi
kotiäiteys
vanhoja kääkköjä
sisarrukset
ruokaisempi
piheys
viimisen päälle
egologinen
adobtio
autotallejen
hiilijalan jälki
[/quote]
Voi luoja, onko sinulla ollenkaan elämää IRL?
Mulla on lukihäiriö, eikä se mieltä ylennä kun parjataan kirjoitusvirheistä. En jaksa kymmentä kertaa tarkastaa kirjoittamaani tekstiä.
Kyllä minua ainakin ihmetytti se kun joku kysyi otsikossa että mistä raput rapujuhliin. Eikai sellaista voi olla huomaamatta, ja siitä jotain huomauttamatta??!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:22"]
Vai onko se vain epätoivoinen yritys riistää muiden kirjoittajien jo ennestään olematonta arvovaltaa, kun oikeat argumentit loppuu?[/quote]
Niin, ihan kuin tämän uuden turhan ketjun aloitus.
No, ihan suoraa sanottuna naurettavia ihmisiä! Siis yrittää nyt muokata tällaisen palstan kirjoittajia noudattamaan kielioppisääntöjä, oikeasti?!!
Varmaan joku sairas kontrollin tarve. Mutta täällähän sitä saa purkaa sitä tarvetta. Suolletaanhan täällä niin paljon muutakin sontaa, että kyllä tänne tuollakin tavalla häiriintyneet mahtuvat sekaan.
Ha ha, ja sitten nämä yrittävät täällä vielä järkevästi selittää, kuinka se jatkuva virheistä huomauttelu voisi olla perusteltua! Oletteko ehkä pitäneet jotakin tilastoa siitä, kuinka virheet ovat vähentyneet sen jälkeen, kun olette ruvenneet huomauttelemaan niistä?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:34"]
Onhan se ärsyttävää, mutta jos se saa kirjoittajat laatimaan viestinsä huolellisemmin, se ansaitsee paikkansa. Huoliteltu kirjoitusasu on vähän kuin hyvää henkilökohtaista hygieniaa. Se viestii itsensä ja asiansa hallinnasta, huomaavaisuudesta, yhteisten normien osaamisesta ja luotettavuudesta. Sekä pilkkusäännöt että puhtaiden kalsareiden vaihtaminen ovat pikkujuttuja, mutta kumpikin on omiaan antamaan ihmisestä hyvän vaikutelman.
[/quote]
Ymmärrän kyllä tämän, itsekin viestin asiakkaiden kanssa s-postilla päivittäin, ja kyllähän ne tekstit tulee luettua muutamaan kertaan läpi.
Mutta oikeastiko joku jaksaa vaivautua jonkun AV-palstan takia? Esim sinä Kotus-tarkastaja? Tämä on kuitenkin varsinainen nettiviemäri täynnä sontaa. Miksi helkutissa tässä tarttisi vielä oikeinkirjoituksestakin ruveta nipottamaan, kun viestien sisältökin on usein jotain aivan hirveää?
AP
[/quote]Tarkoitit vissiin kotus-tarkastajalla mua kun sanoin sieltä tarkistavani jatkuvasti.
Enhän mää muuten, mutta kun täällä tulee välittömästi niin paljon paskaa niskaan niistä virheistä, niin en uskalla enää kirjoittaa tarkistamatta. Toki murteella kirjoitan, enkä pilkuista piittaa juuri kun en vaan sisäistä niitä sääntöjä enää. Mutta esim. noiden listan sanojen kohdalla mietin aina että kummin tää olikaan...
Mutta usein huomaa että näillä kielipoliiseilla ei itsellään ole nuo sanaliitot hallussa, täällä näkee jatkuvasti kirjoitettuna nuo väärin, niihin ei kyllä kukaan puutu.
Taustalla lienee usein myötähäpeä kirjoittajan puolesta. Korjaaja halunnee ettei virheen tekijä toiste munaisi itseään.
Arvostan sinänsä oikeakielisyyttä, mutta toisaalta kieli muuttuu käyttäjien myötä.
Ja mun on myönnettävä, että yleisesti kielioppi-nipottajista tulee mieleen just se, että ei ole omaa elämää, ja ainoa tällainen, jonka tunnen henkilökohtaisesti, on yksi rasittavimmista ihmisistä, jonka tunnen (siis muutenkin kuin kieliopin kannalta).
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:56"]
Kyllä minua ainakin ihmetytti se kun joku kysyi otsikossa että mistä raput rapujuhliin. Eikai sellaista voi olla huomaamatta, ja siitä jotain huomauttamatta??!
Eikä siitä, kun joku kysyy että mihin aikaan keväällä tomaatin taimenet pitää istuttaa.
[/quote]
Kukin taaplaa tyylillään. Kun ei ole sisältöä elämässä omasta takaa, niin puututaan sitten vaikka kirjoitusvirheisiin. Monet kirjoittelevat nykyään älypuhelimilla ja tableteilla ja valittavat, että niissä on ennakoiva tekstinsyöttö, mikä hankaloittaa kirjoittamista. K.o. syöttö ei esim. tunne yhdyssanoja ja jos ei tiedä, miten saa yhdyssanan oikein, niin virheitä tulee. Mutta ei nyt kuitenkaan sotkeuduta lillukanvarsiin, on tässä elämässä paljon mukavampiakin asioita.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:54"]
Kukin taaplaa tyylillään. Kun ei ole sisältöä elämässä omasta takaa, niin puututaan sitten vaikka kirjoitusvirheisiin. Monet kirjoittelevat nykyään älypuhelimilla ja tableteilla ja valittavat, että niissä on ennakoiva tekstinsyöttö, mikä hankaloittaa kirjoittamista. K.o. syöttö ei esim. tunne yhdyssanoja ja jos ei tiedä, miten saa yhdyssanan oikein, niin virheitä tulee. Mutta ei nyt kuitenkaan sotkeuduta lillukanvarsiin, on tässä elämässä paljon mukavampiakin asioita.
[/quote]
Estävätkö nämä ennakoivat tekstinsyötöt myös näkemästä, mitä on kirjoittaanut ja mitä on julkaisemassa satojen ihmisten luettavaksi?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:54"]
[/quote]
Estävätkö nämä ennakoivat tekstinsyötöt myös näkemästä, mitä on kirjoittaanut ja mitä on julkaisemassa satojen ihmisten luettavaksi?
[/quote]Mä en kyllä jaksa aina selata viestiä läpi, kun kirjoitan kännykällä, eikä varsinkaan muotoilua näe puhelimen näytöllä. Mulla on ihan peruskännykkä, jonka näytölle mahtuu pari sanaa riville.
Jossain vaiheessa kirjoitin kyllä yhdyssanoja erikseen senkin vuoksi että koska kirjoitan ennakoivalla eikä se niitä tunne, niin sanojen opettaminen sille on sitten niin hidasta, mieluummin vain vetäisi sen välin siihen sanaan jonka tiesi olevan luultavasti ongelma ennakoivalle syötölle.
Totta kai oma viesti tulee lukea läpi ennen lähettämistä. Jos ei sitä vertaa jaksaa ajatella lukijoita, kyllä ansaitseekin mahdolliset kuittailut kömmähdyksistään.
Eikö sitä sanota, että ne joilla on ongelmia luetun ymmärtämisessä huomaavat helpommin tekstistä vain kirjoitusvirheet.
Surullisia besserwissereitä, jotka jätän omaan arvoonsa. En oikein jaksa ymmärtää, miksi joidenkin mielestä on toistuvasti tarpeellista tarttua keskusteluissa epäolennaisuuksiin, ohittaa toisen kirjoituksen sisältö ja kommentoida kielioppia.
Mikseivät avaa kielioppiketjuja, joissa voivat valistaa niitä, joita se kiinnostaa? Voisivat siellä keskenään päivitellä yhdyssana- ja pilkkuvirheitä.
Ehkä tämä on heille vapaa-ajanviettotapa. Puuhaa riittää joka kerta, kun tämän palstan avaa...
Hassunhauskat kirjoitusvirheet ja niistä nokkelasti näpäyttäminen on joskus ihan parasta huvia tällä palstalla, esim. tuo raput rapujuhliin. Todennäköisesti ihminen tiesi, että piti kirjoittaa ravut, mutta on kirjoittanut ennakoivalla tekstinsyötöllä eikä ole tarkastanut tekstiään ennen lähettämistä, ja hulvaton ketju oli valmis!
Kannattaa ainakin otsikon oikeinkirjoitus tsekata kertaalleen, ellei halua, että koko ketjun idea menee virheelle naureskeluun. Sen verran nyt jokainen lähettäjä voisi tehdä ennenkuin painaa enteriä. Lyöntivirheet ja pienet yhdyssanavirheet ei mua haittaa, mutta kieltämättä häiritsee, jos teksti vilisee aivan toivottomia määriä virheitä. Silloin mietin, että onko nyt noin hirveässä kiireessä pitänyt kirjoittaa.
Ennakoiva tekstinsyöttö lisää typeriä virheitä, kun laite arvaa sanan väärin. Itse en kovin usein jaksa kännykällä tänne mitään lähetellä, se on niin hidasta ja rasittavaa.
Monen muun tavoin mua ärsyttää jos porukka sanoo tai kirjoittaa ThaimaaSEEN vaikka se on ThaimaaHAN, tuokin varmaan lähinnä siks koska joku Tuksu kirjoitti aina että lähtee Thaimaaseen ja karvat nousee heti pystyyn :-DDD