Mitä ajattelet kirjoitusvirheistä valittajista?
Ketjuissa näkee näitä tyyppejä, jotka tarttuvat selkeään typoon ja nitkuttavat siitä ad nauseam ja jäävät jumiin tällaiseen epäolennaisuuteen.
Mitä mieltä olet näistä? Vai oletko peräti itse sellainen? Mulle ainakin tulee mieleen joku surkea luuseri, joka sillä peruskoulun äikän kasin arvosanalla yrittää päteä aikuisten maailmassa. Tai sitten joku asperger-tyyppinen henkilö. Vai onko se vain epätoivoinen yritys riistää muiden kirjoittajien jo ennestään olematonta arvovaltaa, kun oikeat argumentit loppuu?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 17:41"]
Aika usein niitä tulee silloin, kun ei muuta kommentoitavaa ole, mutta henkilöllä on kuitenkin tarve nostaa itseään muita ylemmäksi. Mutta kuten tuo 25 kirjoitti, joskus on paikallaan oikaista. Välttämättä kohde ei edes loukkaannu, jos itsetunto on hyvä, vaan korjaa asian.
[/quote]
Ei kai siitä pidäkään loukkaantua, jos joku käyttäytyy typerästi. Itsensähän hän siinä nolaa. Fiksu ihminen ohittaa sellaiset kommentit, joiden sisältöön hänellä ei ole mitään sanottavaa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:22"]
Ketjuissa näkee näitä tyyppejä, jotka tarttuvat selkeään typoon ja nitkuttavat siitä ad nauseam ja jäävät jumiin tällaiseen epäolennaisuuteen.
Mitä mieltä olet näistä? Vai oletko peräti itse sellainen? Mulle ainakin tulee mieleen joku surkea luuseri, joka sillä peruskoulun äikän kasin arvosanalla yrittää päteä aikuisten maailmassa. Tai sitten joku asperger-tyyppinen henkilö. Vai onko se vain epätoivoinen yritys riistää muiden kirjoittajien jo ennestään olematonta arvovaltaa, kun oikeat argumentit loppuu?
[/quote]
Ihan pätevä äikänope olen. En rupea korjailemaan typoja, sillä sellaista nyt sattuu. Kuitenkin jos ihan höpöjä täällä kirjoitellaan, oikaisen kyllä asiavirheet.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 16:53"]
Eikö sitä sanota, että ne joilla on ongelmia luetun ymmärtämisessä huomaavat helpommin tekstistä vain kirjoitusvirheet.
[/quote]
Ei sanota. Koskaan kuullutkaan. Eipäs keksitä omia sanontoja.
Aloitus on kovin asenteellinen, miksi kielioppivirheestä huomauttaminen olisi aina valittamista, miksi se ei ole huomauttamista?
Edellä on vihjailtu, että kielioppivirheen bongaajalla ei kenties olisi mitään omaa elämää. No..en itse huomauttele jatkuvasti virheistä, mutta kyllähän minä niitä samalla tavalla huomaan kuin vaatteiden kanssa työskentelevä huomaa, millaiset saumat vaatteessa on, onko ne kunnolla ommeltu, onko jälki hyvää.
Välillä virhe muuttaa sanan tai ilmaisun merkitystä, tämä on yleensä asia, jonka nämä mielensäpahoittajat haluavat sivuuttaa kokonaan ja esittää, että hyvä kieliasu on vain muotoseikka joka vieläpä kuuluu vain johonkin tiettyyn käyttöön, ei tavallisille kirjoittajille.
Itse huomioin yleensä kielioppivirheet vain kun niillä on viihdearvoa, kuten tuo raput-ketju.:)
Riippuu kirjoitusvirheestä. Lyöntivirheisiin takertujat ovat rasittavia, ellei virheellä satu olemaan jotain huumoriarvoa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:22"]
[/quote]
vähän ressukka-pyrkyri-pätijä vaikutelma noista tulee usein, esim. siinä ruokajono-ketjussa. Usein koomisinta on se että kirjoitusvirheistä valittava tekee itse ihan samanlaisia virheitä :D
Esimerkiksi tässä ketjussa kirjoitusvirheestä valittava vaikuttaa vain ja ainostaan idiootilta:
http://www.vauva.fi/keskustelu/3854324/ketju/itku_meinasi_paasta_ruoka_jonossa
t. 47
No nyt tulikin "nolo" virhe mulle. :)
t. 47 ja 49
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 01:28"]
Edellä on vihjailtu, että kielioppivirheen bongaajalla ei kenties olisi mitään omaa elämää. No..en itse huomauttele jatkuvasti virheistä, mutta kyllähän minä niitä samalla tavalla huomaan kuin vaatteiden kanssa työskentelevä huomaa, millaiset saumat vaatteessa on, onko ne kunnolla ommeltu, onko jälki hyvää.
[/quote]
On eri asia bongata virhe kuin huomauttaa siitä. Minusta huomauttelijat ovat typeriä, koska he vievät keskustelun pois aiheesta. Jos kaikki olisivat samanlaisia, jokaisessa ketjussa keskusteltaisiin pelkästään kieliopista. Vai kommentoitko sinä kaikkien tapaamiesi ihmisten vaatteita, jos näet työn jäljessä toivomisen varaa?
Se, että pidän huomauttelua naurettavana ei suinkaan tarkoita, ettenkö pitäisi oikeakielisyyttä tärkeänä ja tavoiteltavana asiana, mutta ketjut, joiden aihe on joku muu kuin kielioppi, ei ole oikea foorumi sille keskustelulle.
En liioin ole mikään mielensäpahoittaja enkä loukkaannu näille huomauttelijoille. Pidän heitä vain typerinä ja moukkamaisina.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:53"]
Monen muun tavoin mua ärsyttää jos porukka sanoo tai kirjoittaa ThaimaaSEEN vaikka se on ThaimaaHAN, tuokin varmaan lähinnä siks koska joku Tuksu kirjoitti aina että lähtee Thaimaaseen ja karvat nousee heti pystyyn :-DDD
[/quote]
NÄÄTÄ!!!!
Aika usein niitä tulee silloin, kun ei muuta kommentoitavaa ole, mutta henkilöllä on kuitenkin tarve nostaa itseään muita ylemmäksi. Mutta kuten tuo 25 kirjoitti, joskus on paikallaan oikaista. Välttämättä kohde ei edes loukkaannu, jos itsetunto on hyvä, vaan korjaa asian.