Alle 30-vuotiaana kuuluu bilettää ja olla nuori.
Miksi ihmeessä alle 30-vuotiaana pitäisi olla aikuinen?? En ymmärrä.
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:48"]
Itse beiletin ihan tarpeeksi alle 30 vuotiaana kun suurin osa kavereista oli kotona lasten kanssa. Nyt nämä liki 40v äidit juoksevat joka viikonloppu baareissa, itse tunnen olevani liian vanha teinien joukkoon ja biletys vaihe meni jo. Jo s ehdottaa että oltaisiiko vaikka jonkun kotona, ja otettaisiin siinä muutamat niin ei käy! Baariin on päästävä! Ja meitä lapsettomia syytetään juuri näiden äitien toimesta bilettäjiksi..
[/quote]20-30-vuotiaat eivät ole teinejä, vaan nuoria aikuisia. Tiesitkö sen?
Minä biletin ihan tarpeeksi parikymppisenä. Itse asiassa se oli viedä hengen.
Joten nyt 28-vuotiaana nautin enemmän kuin paljon perhe-elämästä ja rauhallisista, päihteettömistä illoista.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:29"]
Miksi ihmeessä alle 30-vuotiaana pitäisi olla aikuinen?? En ymmärrä.
[/quote]
Tietääkseni aikuisuuden raja Suomessa on 18.
Hyi helkkari, 12 vuotta biletystä siis. Kuka ihme jaksaa noin kauan elää sellaista elämänvaihetta? Puhumattakaan siitä että se varsinen bile-vaihe ei edes ole mikään hyvän elämän kriteeri, eikä kuulu kaikkien nuoruuteen.
Mä olen kyllä elänyt ihan antoisan sinkkuvaiheen 18-20 -vuotiaana, ja varsinainen baareissa ramppaaminen alkoi loppua 23-vuotiaana. Tuo 5 vuotta opiskelijaelämää oli ihan tarpeeksi, ja henkilökohtaisesti en olisi jaksanut pidempään. Mukavaa olla kotona viikonloput ja "mammautua" ihan rauhassa, näin 26-vuotiaana. Itselle tulee esimerkiksi jostain 28-vuotiaasta bilehileestä lähinnä mieleen se että elämänhallinta on jollain tapaa hukassa. Mutta siis kukin tavallaan, bilettäkööt ne jotka jaksaa, itsekkin silloin tällöin saatan juhlia jos oikein mieli tekee. Totta puhuen aika harvalla tutulla kuitenkaan enää innostaa biletys, enemmän baareissakin tuntuu olevan 18-22 -vuotiata liikenteessä.
Mä olin vieläpä aikanaan tunnettu siitä olin aina menossa ja baareissa tuttu näky. Jos joku ap:n kaltainen väittäis että mulla on jääny jokin isompi bilevaihe käymättä läpi, koska nyt 26-vuotiaana ei enää innosta, niin aika moni kaveri kyllä nauraisi räkäsesti päälle.
No mua ei huvittanut bilettää edes alle 20v. Mikä ihmeen pakko se on? Kai sitä ihminen saa tehdä sitä minkä kokee itselleen parhaaksi. Ja olla aikuinen silloin kun siltä tuntuu, vaikka sitten alle 20v. Aikuisuus kun on jotain muuta kuin ikä numeroina.
On se surkeaa että se sun ukkos vaihto sut nuorempaan, mutta koita jo päästä siitä yli. Hanki elämä!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:48"]
Itse beiletin ihan tarpeeksi alle 30 vuotiaana kun suurin osa kavereista oli kotona lasten kanssa. Nyt nämä liki 40v äidit juoksevat joka viikonloppu baareissa, itse tunnen olevani liian vanha teinien joukkoon ja biletys vaihe meni jo. Jo s ehdottaa että oltaisiiko vaikka jonkun kotona, ja otettaisiin siinä muutamat niin ei käy! Baariin on päästävä! Ja meitä lapsettomia syytetään juuri näiden äitien toimesta bilettäjiksi..
[/quote]20-30-vuotiaat eivät ole teinejä, vaan nuoria aikuisia. Tiesitkö sen?
[/quote]
Tiedän kyllä. Tarkoitin vain, että täällä missä asumme (keskikokoinen kaupunki) ei ole oikein muita kuin noita"teini"paikkoja. Itse lähes 40v ei kiinnosta paikat, joissa 80% asiakkaista on alle 20 vuotiaita. Mutta ehkäpä nämä äitiystäväni soputuvat sinne hyvin kun jäi tuo vaihe aikanaan käymättä.
Minusta se biletys tässä ei ole ykkönen eikä kukaan voi määritellä tarkkoja ikärajoja sille, milloin on hyvä hetki perustaa perhe.
Itse kuitenkin ajattelen, että alle 25-vuotiaana mieluummin
- opiskelen itselleni hyvän ammatin
- tutustun kumppaniini hyvin sekä seurustelusuhteen aikana että yhdessä asuen
- luon vankan pohjan parisuhteelleni mm. matkustamalla ja kokemalla erilaisia asioita kumppanini kanssa, koska pikkulapsiaikana yhteiset kokemukset yhdistävät
- rakennamme yhdessä kotia ja taloudellista pohjaa mahdollista lasta varten
- painopiste ystävistä siirtyy parisuhteelle
Toivon tällaista mallia lapsilleni, koska itselläni tämä toimi hyvin. En näe mitään järkeä siinä, että 20-vuotiaana tehdään lapset, eletään pikkulapsiaika suorastaan köyhyydessä eikä voida ehkä vielä murrosikäisillekään tarjota kunnollisia harrastuksia tai matkoja, kun opinnot pitää suorittaa loppuun ja saada työura käyntiin. Vasta kun lapset ovat muuttaneet kotoa, on aikaa ja rahaa matkustaa, harrastaa ja ostaa se kallis omakotitalo. Minusta lastenhankkimisessa pitää ottaa huomioon myös se, että niille lapsille on jotain muutakin tarjottavaa kuin rakkaus. Lapsilla on erilaisia tarpeita, vahvuuksia ja heikkouksia, joihin meidän vanhempien on kyettävä vastaamaan, enkä opiskelevana äitinä olisi voinut tarjota esikoiselleni kuntouttavaa hoitoa.
Täytyy kuitenkin muistaa, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja eri-ikäisiä kumppaneita. Ystäväni löysi miehen, jolla oli jo lapset ja ura hankittuna. Vakavaraisuus mahdollisti sen, että ystäväni saattoi huoletta hankkia lapset ennen omaa opiskeluaan. Silti hän otti riskin, koska hänellä ei ollut omaisuutta eikä ammattia ja eron sattuessa jäisi tyhjän päälle. Toistaiseksi vielä kuitenkin parisuhde voi hyvin, ja ystäväni on kotiäitinä ilman koulutusta. Itse en viihtyisi tällaisessa suhteessa, jossa taloudelliset resurssit ja henkinen pääomakin on lähinnä toisella, ja toinen joutuu sitten sopeutumaan toisen lähes valmiiseen elämään.
Ja jos ei vedä viinaa kuin sieni ja polta tupakkaa niin ei ole bilettänyt?? Mulla oli parikymppisenä kyllä tämä biletysvaihe jolloin kävin baareissa riekkumassa ja mikä varmasti monesta outoa niin selvinpäin :)
Miehiä kyllä riitti koska mulla oli hauskaa ilman viinaakin. En mikään absolitisti ole, voin hiukan ottaakin mutta siihen se sitten jää.
Jos 30v asti pitäisi bilettää niin kyllä ihmisellä sitten on jo jotain vikaa tai turhan pitkä teini-ikä jossa etsii itseään tai sitten kumppanin kaipuu. Tällä en tarkoita joskus viihteellä käymistä mikä on ihan hyväksikin ikään katsomatta.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:41"]
En nyt ymmärrä ollenkaan mitä ajat takaa? Mikä estää bilettämästä yli 30-vuotiaana? Just tultiin laivalta ja oli komeat bileet, samoin rapujuhlat kuukausi sitten. Ei se biletys nuoruuteen lopu =)
[/quote]Pointti onkin se, että jos nuorena (alle 30v) yrittää olla aikuinen ilman biletystä, niin sitä tulee katumaan katkerasti. Alle 30-vuotiaan ei pidä vielä vakiintua.
[/quote]
Voi jestas mitä juttua, niin hömppää taas
Ramppasin 16-18 vuotiaana baareissa ja kyllästyin, kun homma muuttui lailliseksi. Nyt 21-vuotiaana olen avoliitossa ja raskaana (ne jonkun mainitsemat lemmikitkin löytyy). En koe missaavani mitään, kun olen poissa klubielämästä. Itseään toistavaa musiikkia ja loppuun kulutettuja kännivitsejä on tullut kuultua ihan tarpeeksi. En jaksa enää katsella humalaisia ihmisiä saati sitten saa itse mitään riemua irti jostain mukahauskasta tissuttelusta. Pitäisikö minun nyt ryypätä esikoiseni pellolle, että ei varmana kaduttaisi 80-vuotiaana? Jos pitää katua keski-ikäisenä jotain ryyppäämättömyyttä, niin eiköhän olisi aika mennä terapeutin luo...
Minun elämäni on ollut ikävuosien 25-35 välillä aika lailla samanlaista. Käyn töissä, seurustelen, tapaan ystäviä, harrastan, matkustelen, pidän hauskaa. Olen hyvin tyytyväinen tähän elämäntyyliin ja tulen jatkamaan sitä hamaan tulevaisuuteen asti.
Ikiksen trolleihin kannattaa jättää vastaamatta. Ja ikis vois taas vaihteeksi ottaa yhteyttä psykiatriina jos jotain voisi tuolle pakkomielteelle tehdä.
Miehet eivät edes halua bilettää. On vain pakko teeskennellä nauttivansa siitä, että saisi seksiä tai parisuhdetta edes joskus, eikä moni saa silloinkaan. Biletys on naisten keksintö.
"Aijjaa no jos sä et saa niin se ei tarkoita ettei Tom Cruise olis saanu nuorena!"
Ihme inttpketju. Mä ainakin ymmärsin avauksen niin,ettei tarvitse luopua "biletyksestä"(teinisana,yök) ennen aikojaan vain siksi,että "kuuluu"aikuistua. Joku muuten sanoi että aikuistumisikä Suomessa on 18v,ei pidä paikkaansa. Se on TÄYSI-IKÄISYYDEN raja,kaikki eivät aikuistu koskaan :) Luulisin että kaikki paitsi av-mammat ymmärtävät,että kukin tekee asiat omalla tavallaan,ei ole pakko "bilettää"yli kymmentä vuotta,mutta toisaalta ei ole myöskään pakko alkaa kypsäksi aikuiseksi pelkästää siksi että sitä odotetaan tietyssä iässä. Itse juoksin baareissa 18-20v,enkä ole sen jälkeen tuntenut mitään hinkua viettää villiä nuoruutta,joillain taas jää teini-ikä pysyvästi päälle ja joitain baarielämä ei kiinnosta koskaan. Antaa kaikkien kukkien kukkia jne!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 15:18"]
Ihme inttpketju. Mä ainakin ymmärsin avauksen niin,ettei tarvitse luopua "biletyksestä"(teinisana,yök) ennen aikojaan vain siksi,että "kuuluu"aikuistua. Joku muuten sanoi että aikuistumisikä Suomessa on 18v,ei pidä paikkaansa. Se on TÄYSI-IKÄISYYDEN raja,kaikki eivät aikuistu koskaan :) Luulisin että kaikki paitsi av-mammat ymmärtävät,että kukin tekee asiat omalla tavallaan,ei ole pakko "bilettää"yli kymmentä vuotta,mutta toisaalta ei ole myöskään pakko alkaa kypsäksi aikuiseksi pelkästää siksi että sitä odotetaan tietyssä iässä. Itse juoksin baareissa 18-20v,enkä ole sen jälkeen tuntenut mitään hinkua viettää villiä nuoruutta,joillain taas jää teini-ikä pysyvästi päälle ja joitain baarielämä ei kiinnosta koskaan. Antaa kaikkien kukkien kukkia jne!
[/quote]
Ikis (eli ap) se tässä ei anna kaikkien kukkien kukkia. Sä tajusit aloituksen ihan väärin. Ikis on just tasan sitä mieltä, että alle 30v. ei ole aikuinen eikä saa hankkia lapsia ym. Ikiksen mielestä sun olis edelleen pitänyt jatkaa biletystä yli 20v. :)
Mut joo, ikiksellä on ongelma, sen mies jätti sen nuoremman naisen takia ja siksi se käy täällä joka päivä kertomassa ettei alle 30v. ole aikuinen eikä voi siten tehdä lapsia tai hankkia asuntoa tai sitoutua parisuhteeseen. Pitäävaan bilettää, koska muuhun ei pysty kun on liian nuori.
Ikis muuten itse hankki miehen ja lapset alle 20v. mutta sehän ei tietenkään haittaa :)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:32"]
Miksi minkään ikäisenä kuuluisi bilettää?
[/quote]Bilettäminen nyt vain on osa nuoruutta. Jos ei biletä tarpeeksi alle 30-vuotiaana, sitä katuu aikuisena.
[/quote]
Höpö höpö. IHan naurettavaa yleistystä taas.
Mä tykkään biletyksestä nykyään huomattavasti enemmän yli 30-vuotiaaana kuin mitä tykkäsin n 20-vuotiaana. Ja mulla on 3 lasta, 25-29-v iässä hankittuja. En biletä jatkuvasti, en tehnyt sitä nuorempanakaan. Biletys ei ole koskaan ollut elämäni tärkeä sisältö.
[/quote]
No, sinä ymmärsit aloituksen väärin. Kyseessä on mt-potilas, meidän oma ikäerotrollaajamme, eli ikis. Hän on terrorisoinut palstaa jo pitkälti yli vuoden. Hänellä on ihan oikea pakkomielle 18-25-vuotiaista, joita mollaa jatkuvasti. Hän on flipannut kun exä löysi nuoren rakkaan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:44"]
mä taas en ymmärrä, miksi aikuinen eli yli 30 v ei saisi bilettää?
[/quote]Toki saa. Mutta alle 30-vuotiaana ei saa olla aikuinen, vaan elämään pitää kuulua biletys ja täydellinen vapaus. Muuten nuoruus jää elämättä, jos yrittää olla aikuinen liian aikaisin.
[/quote]
Entäs jos sitä biletystä ja muuta ei kaipaa? Minua ainakin kiinnosti parikymppisenä opiskelu ja harrastaminen huomattavasti enemmän kuin baareissa notkuminen. Naimisiin menin 22-vuotiaana, mutta ihan vapaasti sai toteuttaa itseään senkin jälkeen. Lapset hankittiin vasta kolmekymppisinä, joten niitä vapaita ja vastuuttomia vuosia jäi miehen kanssa yhdessä vietettäväksi vaikka kuinka. Yksin olisi ollut paljon tylsempää, joten nuorena naimisiinmenostakin oli pelkkää hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 15:26"]
[/quote]
Ikis (eli ap) se tässä ei anna kaikkien kukkien kukkia. Sä tajusit aloituksen ihan väärin. Ikis on just tasan sitä mieltä, että alle 30v. ei ole aikuinen eikä saa hankkia lapsia ym. Ikiksen mielestä sun olis edelleen pitänyt jatkaa biletystä yli 20v. :)
Mut joo, ikiksellä on ongelma, sen mies jätti sen nuoremman naisen takia ja siksi se käy täällä joka päivä kertomassa ettei alle 30v. ole aikuinen eikä voi siten tehdä lapsia tai hankkia asuntoa tai sitoutua parisuhteeseen. Pitäävaan bilettää, koska muuhun ei pysty kun on liian nuori.
Ikis muuten itse hankki miehen ja lapset alle 20v. mutta sehän ei tietenkään haittaa :)
[/quote]
Itse asiassa ikiksen mies ei ikistä edes nuoremman takia jättänyt vaan ero tuli yhteisymmärryksessä. Sen jälkeen ikis alkoi kuvitella, että voisivat palata yhteen mutta kuvitelma taisi olla yksipuolinen. Mies löysi uuden, nuoren rakkaan ollessaan ihan vapailla markkinoilla mutta ikis kokee, että hänet jotenkin on petetty.
Surullista tosiaan on, että tässä on äiti-ihminen kyseessä jolla useampi lapsi. Ja todella on psykiatrisen hoidon tarpeessa, ollut jo yli vuoden.
Mä biletin täysi-ikäiseksi tultuani, mut kyllä se biletys alkoi jo ennen 22. ikävuotta tuntua aika yhdentekevältä ja merkityksettömältä. Keskityin tämän jälkeen opintoihini, vakiinnuin, menin naimisiin, sain lapsia, valmistuin, hankin vakinaisen työpaikan. Nyt ikä lähenee kolmeakymppiä ja täytyy kyllä myöntää, että kerran-pari vuodessa on aivan mahtavaa jättää muksut ja mies kotiin ja suunnata tyttökavereiden kanssa bilettämään. Juuri sopiva määrä, eli saan bilettää juuri niin paljon kuin sielu sietää. Miksi mua pitäisi kaduttaa?