Montako minuuttia ennen töiden aloittamista heräät, etätyöntekijä
Minulla herätyskello soi yleensä 2 minuuttia ennen työpäivän alkua. Merkiksi työpäivän alkamisesta riittää, että Teamsissä palaa vihreä online-pallura. Jos on kokous heti aamusta niin nousen 5 minuuttia ennen, jotta kone ehtii varmasti avautua, jos tuleekin joku Windows-päivitys.
Entäpä mitä kaikkea teette työajalla? Minä käyn suihkussa, pesen pyykkiä, imuroin, kokkaan yms. kotihommia. Onko joku muka niin tunnollinen etätöissä, ettei tekisi mitään omia juttuja työajalla? Aina aamupesut ja hampaiden harjaukset ja ruoanlaitot muka työajan ulkopuolella?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Puoltoistatuntia aiemmin. Hoidan aamutouhut ja menen koiran kanssa lenkille, kun tulen takaisin juon kahvit ja sitten aloitan työt.
Työajalla saatan laittaa pyykkikoneen pyörimään ja laittaa pyykit kuivumaan kun se on valmis. Koiran kanssa käyn lenkillä ja ruokin sen.
Juuri näin, kahvin tilalla tee+syötävää.
Noin 45min. Heräilen, pukeudun, laitan kahvin tippumaan, käynnistän koneen, pesen hampaat yms. aamutoimet. Työaika alkaa kun istun koneelle kahvikupin kanssa ja työajalla tehdään töitä. Tottakai pidän taukoja, kuten toimistollakin, mutta en suorita mitään pidempikestoisia kotitöitä tai omia askareita työajalla.
No joskus 15 Min ennen että ehtii käydä vessassa.
Mutta useimmiten noin tunti ennen että laitan lapsen kouluun yms.
Aamupalan syön koneen ääressä samalla kun perkaan sähköpostia.
Noin 45 minuuttia. Haluan yhtiä rauhassa pissattamaan koirat ja syömään aamupalan.
Kuka tätä samaa paskaa täällä tenttaa nyt lähinnä joka päivä? Ei ole mitään etätyötä enää, on uusi normi että työ on usein paikkariippumatonta eikä työtä mitata enää välttämättä millään homeisilla normeilla että milloin leimaat kellokorttisi ja kuinka monta laatikkoa täytät jollain tavaroilla 8 tunnin aikana. Tulokset ratkaisevat ja niitä mitataan.
Ei mun työt ole sen lähempänä mua vaikka raahaudun jonnekin homeiseen toimistoon, eikä ole monella muullakaan.
Herään noin puolitoista tuntia aiemmin. Syön aamiaisen ja vain istuskelen sohvalla mitään tekemättä.
Työpäivän aikana saatan laittaa pyykit koneeseen tai valmistumaan jonkin sellaisen ruuan, joka vain työnnetään uuniin ja se valmistuu siellä ilman jatkuvaa vahtimista. Muuten pysyn kyllä tietokoneen ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tätä samaa paskaa täällä tenttaa nyt lähinnä joka päivä? Ei ole mitään etätyötä enää, on uusi normi että työ on usein paikkariippumatonta eikä työtä mitata enää välttämättä millään homeisilla normeilla että milloin leimaat kellokorttisi ja kuinka monta laatikkoa täytät jollain tavaroilla 8 tunnin aikana. Tulokset ratkaisevat ja niitä mitataan.
Ei mun työt ole sen lähempänä mua vaikka raahaudun jonnekin homeiseen toimistoon, eikä ole monella muullakaan.
Joku iltapaskan toimittelija tai joku turha tusinatutkija täällä varmaan näitä kyselyitä tekee, luulisin.
Tuntia ennen, että ehdin käydä koiran kanssa vähintään puolen tunnin lenkin. Valoisaan aikaan herään aiemmin pitemmälle lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Puoltoistatuntia aiemmin. Hoidan aamutouhut ja menen koiran kanssa lenkille, kun tulen takaisin juon kahvit ja sitten aloitan työt.
Työajalla saatan laittaa pyykkikoneen pyörimään ja laittaa pyykit kuivumaan kun se on valmis. Koiran kanssa käyn lenkillä ja ruokin sen.
Siis käyt työajalla koiran kanssa lenkillä?! Sä varmaan tarkoitit lounastaukoa?
Herään tavalliseen aikaan, eri pari tuntia ennen työajan alkua. Töihinlähtöaika on myös sama. Ero on siinä, että etätyössä ole työpaikalla alle puolessa minuutissa, toimistossa puolessa tunnissa.
Ei etätyöpäivien työaikana voi kotitöitä tehdä muuten kuin ehkä laittaa jonkun koneen päälle, ruokaa kypsymään ja jotain muuta pientä. Lounas- ja kahvitauoille ehtii ruokkia koirat, hakea postit ja vaikka tyhjentää sen aiemmin päälle laitetun koneen.
Nousen ylös ja käynnistän suoraan koneen. Tämän jälkeen teen aamupalan ja syön sen samalla kun teen töitä. Eli aloitan siis heti ylös noususta työt.
Pyykkiä usein pesen työpäivien aikana. Samoin pesen astioita, laitan robotti-imurin pyörimään ja sen semmosta pientä.
Pari kertaa viikossa saatan käyttää lounastauon kotihommiin kuten vessanpesuihin, lakanoiden vaihtoon ym. Syön sitten lounaan samalla kun teen töitä. Yleensä käytän lounastauon siihen, että käyn lenkillä.
Tällä tavoin toimien työt loppuu 14.30 ja koko ilta on vapaa-aikaa kotitöistä ja ehtii tehdä vaikka mitä muuta.
Herään seiskalta tai vähän ennen. Teen omat aamutoimet, auttelen lapsia heidän aamupuuhissa ja hoidan eläimille ruokaa.
Työajalla teen ihan töitä. Tykkään työstäni, eikä minun luonteelle käy huijata työnantajaa. Pidän päivän aikana ruokatauon ja kaksi kahvitaukoa. Niinä aikoina ulkoilutan koiraa ja saatan tehdä jotain kotitöitä. Kesällä laitan ajastimen päälle ja makoilen auringossa.
Herään n. 40 min työajjan alkamisesta. Siihen asti olen vielä jonkinlaisessa horroksesssa.
Tunti tai 1,5 tuntia aiemmin, rakastan rauhallisia aamuja jolloin ei tarvitse kytätä kellosta että mitä ehtii tehdä jotta ei myöhästy bussista.
Lounastauolla käyn lenkillä ja työpäivän aikana luen välillä verkkolehtiä ja saatan maksaa omia laskuja ja varata leffalippuja ja muuta sellaista, kuten tekisin toimistollakin. Kahvitauoilla yleensä irrottaudun koneelta ja teen kymmenisen minuuttia jotain kotihommia, laitan pesukoneen päälle tai jotain muuta mikä ei vie kuin hetken. Eikö olekin mukavaa että työpäivät voivat nykyään olla monella tällaisia sen sijaan että joutuu viettämään työmatkat aamu- ja iltapäiväruuhkissa ja 8 tunnin työpäivän ankeassa toimistossa oman viihtyisän kodin sijaan?
Lähityö on kyllä niin turhaa. Silloin kun joudun toimistolle menemään niin aloitan työt noin 45 myöhemmin kuin pitäisi, toimistolla kulutan kahviossa puolet päivästä ja toisen puolen kaikkeen muuhun kuin töihi sekä lähden töistä 45 min aikaisessa. Etätöissä teen 8.00 - 16.00 oikeaa työtä.
30min riittää hyvin.
onneksi ei ole rakkia mitä pakko lenkittää paskakelissä.
15-20 min ennen. Kahvinkeitin on ajastimella varustettu, että se alkaa valuttaa kahvia samaan aikaan, kun herätyskello soi. Syön aamiaista ja juon kahvia töitä tehdessä.
Noin 1,5 h ennen silloin, kun on minun vuoroni avittaa lapset kouluun. Puolisen tuntia ennen silloin, kun on puolison vuoro.
5min ennen herään. Avaan koneen. Teen päivisin totta kai omiakin hommia.