Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempien "epäoikeudenmukaisuus"

Vierailija
26.08.2013 |

Lapseni isovanhemmilla on lapsenlapset kolmen lapsensa kautta. Kahden muun perheen lapsia isovanhemmat käyvät katsomassa viikottain. Ottavat hoitoon ja pitävät yhteyttä. Meidän lastamme isovanhemmat ovat kerran lapsen juhlissa käyneet katsomassa, kun vähän vinkkasin, että nyt todellakin on syytä naamansa näyttää. Välimatka näiden kahden muun lapsenlapsen luo on pikkusen lyhyempi, kun meille, mutta ei merkittävästi. Kaikki lapsenlapset ovat taaperoiässä, mutta meidän lapsi osaa jo kysyä, että miksi isovanhemmat ovat vaan näiden muiden kanssa. Olen jo luopunut toivosta, että isovanhemmat korjaisivat asennettaan, mutta kuinka selitän asian lapselle?

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:20"]

Eikö jotkut tajunneet lukea aloitusta?

EI ollut kyse päätä aukovista miniöistä jotka ilman syytä laittelevat välit poikki.

Oli kyse isovanhemmista jotka pitävät lapsenlapsia eriarvoisissa asemissa. Eli suorastaan syrjivät ap:n lasta. Ja ap on sanonut, että on pitänyt välejä yllä raahaamalla perheensä mummulaan vaikka pahalta tuntuukin asia oman lapsen takia.

Mutta te väännätte asiaa sellaiseksi, että ap olisi se v'ttumainen miniä joka tahalleen tekee kiusaa -.-

[/quote]

Isovanhemmatkin ovat ihmisiä! Heillä on oikeus rakastaa yhtä enemmän kuin toista, sitä kutsutaan inhimillisyydeksi. Moniko palsta mamma hyväksyisi sen, että oma mies toisi rakastajattarensa mukaan mummolaan vain siksi, että haluaa olla tasapuolinen niille, joita rakastaa. Eihän se ketään loukkaa ja kaikilla on kivaa.

Vierailija
42/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:25"]

EI ollut kyse päätä aukovista miniöistä jotka ilman syytä laittelevat välit poikki.

Oli kyse isovanhemmista jotka pitävät lapsenlapsia eriarvoisissa asemissa. Eli suorastaan syrjivät ap:n lasta. Ja ap on sanonut, että on pitänyt välejä yllä raahaamalla perheensä mummulaan vaikka pahalta tuntuukin asia oman lapsen takia.

Mutta te väännätte asiaa sellaiseksi, että ap olisi se v'ttumainen miniä joka tahalleen tekee kiusaa -.-

[/quote]

Tarinoissa on usein toinenkin puoli. Jokin ap.ssa on vikana, koska isovanhemmat kierrellen vastaa kysymykseen. Moni on kertonut toiselta puolelta,miksi heidän vanhempansa ei pidä yhteyttä jonkin lapsen perheeseen ja syy on usein hankala miniä, joka vittuilee anopille ja piikittelee ja panee välit poikki.

Joskus on hyvä miettiä, löytyisikö se syy miniäälä sieltä peilistä, miksi miehen vanhemmat ei halua hoitaa hänen lapsiaan.

[/quote]

Usko pois, oikeasti on isovanhempia jotka ovat tuollaisia kuten ap kuvasi.

Eikä se kuule aina ole syynä vittuileva miniä vaan isovanhempi joka ottaa  nokkiinsa joka asiasta minkä miniä sanoo ja saa sillä syyn jättää heidät varjoon kaikesta.

Eikö olisi aika pysyä aiheessa eikä muuttaa asiaa päinvastaiseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Isovanhemmatkin ovat ihmisiä! Heillä on oikeus rakastaa yhtä enemmän kuin toista, sitä kutsutaan inhimillisyydeksi. Moniko palsta mamma hyväksyisi sen, että oma mies toisi rakastajattarensa mukaan mummolaan vain siksi, että haluaa olla tasapuolinen niille, joita rakastaa. Eihän se ketään loukkaa ja kaikilla on kivaa.

[/quote]

On oikeus kyllä rakastaa toista enemmän kuin toista! Mutta se ei oikeuta räikeään syrjimiseen. Tajutkaa jo se.

Vierailija
44/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Eli siis vanhemmatkin valitsevat sen suosikkilapsensa, jota rakastaa, ja silloinhan ei tietenkään voi rakastaa puolisoaan, koska jokainen voi rakastaa vain yhtä ja ainoaa. Ja jos siis tosiaan rakastaakin jotakuta enemmän, niin sehän on ihan pakko näyttää kaikin tavoin, jotta se vähemmän rakastettava varmasti tajuaa, että häntä ei rakasteta yhtä paljon.

Ihan oikeasti taidat olla sairas.

Vierailija
45/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tarinoissa on usein toinenkin puoli. Jokin ap.ssa on vikana, koska isovanhemmat kierrellen vastaa kysymykseen. Moni on kertonut toiselta puolelta,miksi heidän vanhempansa ei pidä yhteyttä jonkin lapsen perheeseen ja syy on usein hankala miniä, joka vittuilee anopille ja piikittelee ja panee välit poikki.

Joskus on hyvä miettiä, löytyisikö se syy miniäälä sieltä peilistä, miksi miehen vanhemmat ei halua hoitaa hänen lapsiaan.

[/quote]

Toivoisin kyllä sitten että anoppi/appi kertoisi, jos olisin jotain sellaista tehnyt, mikä heitä loukkaa. Enkä ole tässä mitään lastenvahtia vailla. Haluaisin vaan että isovanhemmat huomaavat myös lapseni. Jos minä olen vittumainen, miksi se pitää kostaa lapselle? -Minä en ymmärrä AP

Vierailija
46/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi osaa isovanhempia kaivata luonnostaan. Oon itse nähnyt vain kaksi isovanhempaa (äidinäiti ja isänisä). Isänisä kuoli ollessani 2 vuotias ja sen jälkeen ainoana mummuna on ollut tuo äidinäiti. Olisihan se ollut kiva nähdä joskus muitakin isovanhempia, mutta minkäs teet, kun kuolivat niinkin nuorina ettei ollut mahkuja. Mummu elikin sitten yli 90-vuotiaaksi, joten hänen kanssaan olemisestaan on hyviä muistoja. Mutta eipä tullut omasta hyvästä tahdostaan meitä pieninä illaksi kaitsemaan, vaan oikein palkka piti äidin maksaa. Tietysti junalippu meno-paluu päälle. Oon saletti, että jos mulla joskus on omia lapsia, niin äitini tulisi mielihyvin ja ilmaiseksi viettämään aikaa lapsenlapsensa kanssa. Ikää nyt hällä yli 60 ja vielä ei oo kolmesta lapsesta kukaan saanut jälkikasvua aikaiseksi. Uskon silti, että äiti vielä kerkiää senkin päivän näkemään, kun lapsenlapsia on.

Ootteko itse puhuneet pahasti isovanhemmista lapsillenne? "Eipä tuu mummu ja vaari teitä katsomaan, mutta serkkuja käyvät katsomassa?" Olisitte vaan hiljaa ja nauttisitte siitä, että teillä ylipäätään on lapsia. Kaikille haluaville sitä ei suoda, ei sitten kirveelläkään.

Vierailija
47/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:37"]

Ei lapsi osaa isovanhempia kaivata luonnostaan. Oon itse nähnyt vain kaksi isovanhempaa (äidinäiti ja isänisä). Isänisä kuoli ollessani 2 vuotias ja sen jälkeen ainoana mummuna on ollut tuo äidinäiti. Olisihan se ollut kiva nähdä joskus muitakin isovanhempia, mutta minkäs teet, kun kuolivat niinkin nuorina ettei ollut mahkuja. Mummu elikin sitten yli 90-vuotiaaksi, joten hänen kanssaan olemisestaan on hyviä muistoja. Mutta eipä tullut omasta hyvästä tahdostaan meitä pieninä illaksi kaitsemaan, vaan oikein palkka piti äidin maksaa. Tietysti junalippu meno-paluu päälle. Oon saletti, että jos mulla joskus on omia lapsia, niin äitini tulisi mielihyvin ja ilmaiseksi viettämään aikaa lapsenlapsensa kanssa. Ikää nyt hällä yli 60 ja vielä ei oo kolmesta lapsesta kukaan saanut jälkikasvua aikaiseksi. Uskon silti, että äiti vielä kerkiää senkin päivän näkemään, kun lapsenlapsia on.

Ootteko itse puhuneet pahasti isovanhemmista lapsillenne? "Eipä tuu mummu ja vaari teitä katsomaan, mutta serkkuja käyvät katsomassa?" Olisitte vaan hiljaa ja nauttisitte siitä, että teillä ylipäätään on lapsia. Kaikille haluaville sitä ei suoda, ei sitten kirveelläkään.

[/quote]

Lue ap:n vastaukset. Äläkä pidä lapsia tyhminä.

Vierailija
48/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Juuri näin. Koska minä en ole ennen aaveeta edes ajatellut, että olisin voinut olla katkera, kun isovanhemmat ei minua hoitaneet. Ja olen sentään päälle 50v

Toiset oli jo vanhoja ja sairaita ja eivät jaksaneet meillä käydä, Olivat kyllä hoitaneet aikoinaan paljon serkkujani.

Toiset asuivat kaukana ja eivät hoitaneet minua siksi. Mutta hoisivat kyllä äidin sisarusten lapsia paljon, koska asuivat lähellä.-

Ikinä en ole tajunnut olla asiasta katkera, koska vanhempani eivät jauhaneet minulle, että ei ne sinua hoida, vaan serkkujasi ovat hoitaneet enemmän.

Kaikkea sitä aaveella oppii

Vierailija
49/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:32"]

[/quote]

[/quote]

Eli siis vanhemmatkin valitsevat sen suosikkilapsensa, jota rakastaa, ja silloinhan ei tietenkään voi rakastaa puolisoaan, koska jokainen voi rakastaa vain yhtä ja ainoaa. Ja jos siis tosiaan rakastaakin jotakuta enemmän, niin sehän on ihan pakko näyttää kaikin tavoin, jotta se vähemmän rakastettava varmasti tajuaa, että häntä ei rakasteta yhtä paljon.

Ihan oikeasti taidat olla sairas.

[/quote]

"Kaikin tavoin" on siis sitä, että jos hoitaa yhtä serkkua enemmän kuin toista, niin näytää kaikin tavoin, että ei rakasta. Sinulla taitaa olla mielenterveysongelmia.

Vierailija
50/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lapselle ei puhuta pahasti isovanhemmista, eikä muista sukulaisista. Lapsi ei ole sellaista taakkaa ansainnut. Kyllä nämä jutut lapselle ovat ilmaantuneet ihan niin, kun olen aiemmin kertonut. AP

Vierailija
51/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4-vuotiaassa taitaa olla jotain pahasti vialla, koska hän ei tajua sitä, että isoäiti selkeästi suosii toista lapsenlastaan jopa niin paljon, että haluaa asua tämän kanssa saman katon alla. Minun lapsiparkani luulee, että hän on minun kultapoikani eikä mummin ollenkaan, mummille hän on Pikku-Pekka. Lapsi ei osaa itkeä, että mummi rakastaa muita enemmän kuin häntä tai että mummi ei ota yökylään tai että mummi on epätasapuolinen.

Enkä muuten moisia kuvittele minäkään! Jos omassa päässä on vikaa kuten ap:lla, niin syitä löytää aina muista, itsestään ei koskaan. Lapsille kaikki tilanteet ovat luontevia, asui se mummo sitten palvelutalossa tai oli sillä vaarilla lasisilmä. Eivät he tiedä, paljonko isovanhemmat muiden kanssa aikaansa viettävät tai mitä vievät lahjaksi tai paljonko perintöä aikovat antaa. Ehei, 4v ikäinen elää täysillä tätä päivää murehtimatta sitä, saiko serkku lahjaksi kaksi tarraa enemmän kuin hän.

Tasapuolisuutta omien sääntöjensä puitteissa vaativat vain miniät. Ne muuten eivät koskaan muista, koska on heidän vuoronsa käydä pesemässä mummolan ikkunat. Vain muiden velvollisuudet muistetaan.

Vierailija
52/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:42"]

[/quote]

[/quote]

Oon lukenut, eli näjemmä serkku/serkut menneet naljailemaan ap:n lapselle, että mummo tykkää näistä serkuista enemmän, kun ovat päässeet mummon tykö hoitoon ja yökylään JA VAIKKA HERRANLETTAS MITÄ!! Toki pieni lapsikin tulee kateelliseksi, siinä kuin aikuinenkin. Vaikea sanoa, mitä pitäisi tehdä, mutta ei mummua voi pakottaa ottamaan lapsenlapsia hoitoon. Ehkä hän ei tajua. Jos serkut vielä innoissaan kertovat mummuvierailuistaan yms. niin ehkäpä lohdutukseksi voisitte viedä oman lapsenne johonkin mieluisaan paikkaan (uimaan kylpylään, sisähuvipuistoon, leffaan tms.). Elämä ei ole koskaan reilua, ei missään suhteessa. Mikäli lapsi oikein itkeskelee mummun perään, niin eikun soitto mummulle ja lapsi puhelimeen. Kun oikein itkusella äänellä pieni siellä kysyy, että saako tulla mummulle yökylään, niin jo on ihme, jos ei vanhan ihmisen sydän heltiä tuollaiselle "vaatimukselle". Kyllä minäkin lapsena vietin meistä sisaruksista varmaan eniten öitä mummun tykönä. Mutta se olikin oma haluni. Mummo opetti korttia pelaan ja siellä sai aina herkkuja. Siellä sai laulaa C-kasetille lastenlauluja ja talo-yhtiön pihassa oli keinut. 

Myöhemmällä iällä mummu sairastuin alzheimerin tautiin ja alkoi ehkä hieman olla rasittava, mutta vaadin, että joka joulu mummun täytyi tulla meille. Kamalaa, jos läheisen ihmisen tarvisi olla vanhainkodissa jouluaattonakin, jos on lähellä paikka, missä voi viimeisiä pyhiään viettää. Jälkeenpäin olen kuullut äidiltä ikäviäkin asioita mummusta, mutta mulle merkkaa eniten se, millainen mummu hän oli minulle. 50-luvun äitiydestä ei tiedä oma äitinikään mitään ja ajat ovat olleet erilaiset. 

Uskon pohjattomasti ihmisten hyvyyteen, vaikka he käyttäytyisivätkin jotenkin väärin lähimmäisiään kohtaan. Itse varmaankin keskustelisin ihan avoimesti äitini/puolisoni äitini kanssa, että kuinka paljon lapselle voi merkitä isovanhempien kanssa vietetty aika. Mummuni kertoi minulle sellaisia juttuja nuoruudestaa, joita ei ollut äidillenikään kertonut. Elämä on liian lyhyt vihanpitoon, joten yrittäkää korjata välinne ja opettakaa lapselle, että serkkujen puheita ei kannata ottaa tosissaan, eikä sellainen leventely ole mistään kotoisin. "Kel onni on, se onnen kätkeköön."

Vierailija
53/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllä mä vaan kaipasin isovanhempiani kovasti lapsena. Olivat siis kaikki 4 kuolleet jo ennenkuin olin kävelemäänkään oppinut eli ihan ymmärrettävästä syystä ei heihin voinut pitää yhteyttä. Mutta kovasti heitä silti kaipasin aina. Isänpäivät ja äitienpäivät oli kauhempia, kun muut lapset teki myös niille mummulle ja papalle kortteja ja mä en voinut. Olin aina kateellinen naapurinlapsille, kun näillä kävi isovanhemmat kylässä.

Edekkeen aikuisenakin harmittaa, että en ole saanut koskaan muodostaa minkäänlaista suhdetta isovanhempiini. Voin vain kuvitella miten kamalalta tuntuisi, jos tämä suhde olisi jäänyt muodostumatta sen vuoksi, ettei isovanhemmat pitäneet minusta tai vanhemmistani eikä tällaisen "hyvän syyn" vuoksi.

Vierailija
54/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:42"]

[/quote]

[/quote]

Oon lukenut, eli näjemmä serkku/serkut menneet naljailemaan ap:n lapselle, että mummo tykkää näistä serkuista enemmän, kun ovat päässeet mummon tykö hoitoon ja yökylään JA VAIKKA HERRANLETTAS MITÄ!! Toki pieni lapsikin tulee kateelliseksi, siinä kuin aikuinenkin. Vaikea sanoa, mitä pitäisi tehdä, mutta ei mummua voi pakottaa ottamaan lapsenlapsia hoitoon. Ehkä hän ei tajua. Jos serkut vielä innoissaan kertovat mummuvierailuistaan yms. niin ehkäpä lohdutukseksi voisitte viedä oman lapsenne johonkin mieluisaan paikkaan (uimaan kylpylään, sisähuvipuistoon, leffaan tms.). Elämä ei ole koskaan reilua, ei missään suhteessa. Mikäli lapsi oikein itkeskelee mummun perään, niin eikun soitto mummulle ja lapsi puhelimeen. Kun oikein itkusella äänellä pieni siellä kysyy, että saako tulla mummulle yökylään, niin jo on ihme, jos ei vanhan ihmisen sydän heltiä tuollaiselle "vaatimukselle". Kyllä minäkin lapsena vietin meistä sisaruksista varmaan eniten öitä mummun tykönä. Mutta se olikin oma haluni. Mummo opetti korttia pelaan ja siellä sai aina herkkuja. Siellä sai laulaa C-kasetille lastenlauluja ja talo-yhtiön pihassa oli keinut. 

Myöhemmällä iällä mummu sairastuin alzheimerin tautiin ja alkoi ehkä hieman olla rasittava, mutta vaadin, että joka joulu mummun täytyi tulla meille. Kamalaa, jos läheisen ihmisen tarvisi olla vanhainkodissa jouluaattonakin, jos on lähellä paikka, missä voi viimeisiä pyhiään viettää. Jälkeenpäin olen kuullut äidiltä ikäviäkin asioita mummusta, mutta mulle merkkaa eniten se, millainen mummu hän oli minulle. 50-luvun äitiydestä ei tiedä oma äitinikään mitään ja ajat ovat olleet erilaiset. 

Uskon pohjattomasti ihmisten hyvyyteen, vaikka he käyttäytyisivätkin jotenkin väärin lähimmäisiään kohtaan. Itse varmaankin keskustelisin ihan avoimesti äitini/puolisoni äitini kanssa, että kuinka paljon lapselle voi merkitä isovanhempien kanssa vietetty aika. Mummuni kertoi minulle sellaisia juttuja nuoruudestaa, joita ei ollut äidillenikään kertonut. Elämä on liian lyhyt vihanpitoon, joten yrittäkää korjata välinne ja opettakaa lapselle, että serkkujen puheita ei kannata ottaa tosissaan, eikä sellainen leventely ole mistään kotoisin. "Kel onni on, se onnen kätkeköön."

[/quote]

Eihän ap halua muuta kuin että jotenkin huomioisivat...

Vierailija
55/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:49"]

[/quote]

Lapselle ei puhuta pahasti isovanhemmista, eikä muista sukulaisista. Lapsi ei ole sellaista taakkaa ansainnut. Kyllä nämä jutut lapselle ovat ilmaantuneet ihan niin, kun olen aiemmin kertonut. AP

[/quote]

Juuri näin. Kyllä lapset ennen pitkää havaitsevat itse. Esimerkiksi anopilla on aina ollut selvä suosituimmuusjärjestys niin omissa lapsissa kuin lapsenlapsissakin. Kerran sitten mummolassa ollessa meidän esikoinen, joka oli niukasti kouluiässä, tuli kysymään, että minkä takia serkkupojille tyrkytetään lisää voileipiä ja jos hän ja sisko pyytävät toista, mummu  kertoo jutun naisesta, joka ahmi niin paljon, että vatsalaukku repesi? 

Todettakoon, ettei tyttärillämme ole ollut koskaan paino-ongelmia, koska joku kuitenkin tulee sitä kohta riemuissaan ehdottamaan.

Vierailija
56/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä, jotka vääntelevät ongelmaa ap:n pään sisäiseksi, taitavat olla näitä epäreiluja mummoja tai äitejä. Niitä, jotka suosivat yhtä ja ilkeilevät toisille.

Vanhemman tehtävä on olla reilu. On aivan sama, pitääkö yhdestä lapsesta enemmän kuin toisesta, kaikille lapsille on oltava reilu ja mahdollisuuksien mukaan tasapuolinen. Tasapuolisuus ei tarkoita kaiken tasan jakamista. Lähellä olevaa varmaan nähdään enemmän, hoidetaan enemmän, ehkä jopa viedään eri paikkoihin enemmän. Mutta kyllä sitä kaukana olevaakin pitää muistaa syntymäpäivinä, korteilla, soitoilla. Kun tulee käymään, viedään jonnekin, ja vaikka kuinka koko tyyppi ärsyttäisi, niin ainakin ostetaan ne peruslahjat ja pyritään sietämään sen vierailun ajan.

Miksikö? Koska kyse on omista lapsista ja näiden lapsista. Ei kyse ole satunnaisista ystävyyssuhteista tai naapurisuhteista vaan ihan omien lasten elämästä ja näiden jälkeläisistä. Kaikenlainen ilkeily, välinpitämättömyys ja epätasa-arvoisuus on julmaa ja itsekeskeistä, erityisesti kun se kohdistuu lapsiin. Jos ei kykene tasapuolisuuteen tai ei muutenkaan sellaista arvosta, niin ei pidä hankkia useampaa lasta ja mielellään ei lasta ollenkaan. Se lapsi kun saattaa hankkia useampia ja siinähän sitten suositaan taas yhtä ja sorretaan toisia.

Minusta muuten epäreilu mummo on pahempi kuin ei mummoa lainkaan. Epäreilu mummo vahingoittaa lapsen itsetuntoa ja saa hänet etsimään itsestään vikaa. Jos mummoa ei ole lainkaan, voidaan se selittää jollakin muulla syyllä, kuten sillä, että isä ja mummo ovat riitautuneet eivätkä kykene sopimaan, mutta sillä ei ole mitään tekemistä lapsen kanssa. Isovanhemmat voivat olla suuri rikkaus mutta myös mielettömiä energiasyöppöjä ja itsetunnon tuhoajia. Vanhempien velvollisuus on hetken seurailla tilannetta, yrittää virittää asiasta rakentavaa keskustelua ja sen jälkeen tehdä päätös suojella lapsiaan tällaiselta epäreiluudelta. En ymmärrä, minkälainen vanhempi voi vuodesta toiseen seurata vierestä, kun omaa lasta sorretaan, ei tulla synttäreille, ei osteta lahjoja ja aina vaan kehuskellaan, mitä kivaa on tehty niiden muiden lastenlasten kanssa. Se lapsi ei tarvitse tuollaista!

Vierailija
57/114 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään huonoista väleistä ei ap tapauksessa ole kyse. Hyvin tulemme juttuun keskenämme. Täällä on paljon kehtotettu välejä korjaamaan. Paha korjata, kun ei kerrota, että mistä hiertää. Olen myös samaa mieltä 83. kanssa: Epäreilu mummo on pahempi, kun ei mummoa ollenkaan. Lapsi alkaa olemaan siinä isässä, että näitä asioita joutuu todella miettimään ja pitämään kielen keskellä suuta. Onnellinen tilanne on kuitenkin siinä, että toinen mummo lähettää kaukaa kortteja, että on ikävä ym. Isovanhempien tasapuolista kohtelua joudumme kohta miettimään uusiksi. Ehkä keskitymme enemmän omaan äitiini, joka on lapselle mukava ja huomioiva (Lapseni on hänen ainoa lapsenlapsi). Taitaa olla syytä myös serkuille sanoa, että rehentelystä tulee paha mieli. Isovanhemmat kyllä myös paljon jakavat sitä tietoa kuinka paljon kaikkea tekevät toisten lastenlasten kanssa, mutta siitä ei lapsemme ole toistaiseksi ymmärtänyt pahoittaa mieltänsä. Tähän asti tämä epätasapuolisuus on menetellyt, koska lapsi ei ole asiaa tiedostanut. Lapsi kasvaa ja ymmärtää vuosi vuodelta, jopa kuukausi kuukaudelta enemmän asioita. Ja sen uskon, että lapsi vaistoaa jo ihan pienestä pitäen: Oma lapsemme ei ole aivan oma välitön itsensä isovanhempien seurassa -muiden aikuisten seurassa, kyllä.

Vierailija
58/114 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniät näkyy viettävän oikein mielensäpahoittajien juhlaa.

Vierailija
59/114 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli tilanne ennen lapsi?.

Olisiko muut olleet jo silloin enenmmän tekemisissään keskenään ja tulleet läheisemmiksi. aina kuvitellaan että lapsen myötä voidaan aloittaa puhtaalta pöydältä ja kaikki aikaisempi käytös unohtuu.

Vierailija
60/114 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 07:59"]

Miniät näkyy viettävän oikein mielensäpahoittajien juhlaa.

[/quote]

Sisälukutaito hukassa. Jutun pointtihan on se, että lapsi on pahoittanut mielensä. Ei se, että miniä on pahoittanun mielensä. Lapsen äiti on pahoillaan lapsen  puolesta, ei sen takia, että on miniä. Jessus, kun on tyhmää väkeä. Vastailijat taitavat kaikki olla epäoikeudenmukaisia äitejä/mummoja tai sitten näiden lellipentujen äitejä. Itselläni on aivan sama tilanne kun apllä. Tosin tässä tapauksessa lapset ovat vielä taaperoiän alkutaipaleella ja minä miniänä sekä lapsen isä olemme ainoat, joita asia vähän vaivaa. Toivon, että saan lapseltani peiteltyä hyvin sen, kuinka räikeästi muita lapsenlapsia suositaan. Toisia lapsenlapsia käydään useamman kerran viikossa tervehtimässä, heitä haetaan hoitoon jne. Meillä ei käydä (matkaa kyllä on 50 km enemmän meidän luo). Me toistaiseksi kyläilemme kuukausittain. Toiset perheet saavat apua. Me emme, emme kyllä paljon apua pyydäkään -enää. Anoppi niin hehkutti lapsen ollessa "tilauksessa", että kuinka hän sitä sitten tulee katsomaan ja kadehti siskoaan, joka sai lapsenlapsiaan hoitaa. Niin vaan ääni muuttui kellossa. Lapsen takia olen yhteyttä pitänyt, mutta olen eri linjoilla apn kanssa: Mä en menetä, eikä lapseni menetä mitään jos ja  kun välit isovanhempiin viilenevät

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi