Ero ja sukunimi
Eropaperit jätetty, muuten kaikki hyvin, mutta mies vaatii, että vaihdan sukunimeni takaisin tyttönimekseni. Onko hänellä siihen oikeus? Mitä teen?
Kommentit (23)
Tuttavani erosi ja myös hänen miehensä vaati exäänsä vaihtamaan miehen sukunimen pois.
Tämä on jotenkin erikoista toimintaa miehiltä, ehkä tämä kuuluu siihen kategoriaan "valitan ja haastan riittaa joka asiasta".
Nykypäivänä sukunimellä ei ole mitään merkitystä. Joskus ennen muinoin(jolloin ei varmaan niin erottukaan)jonkun hienon suvun jäsenten erotessa tällainen vaatimus voisi kuvitella käyvän toteen.
Mutta että nykypäivän Virtasten kohdalla. Antaisi vaan olla.
Unohdat äijän mielipiteen ja jatkat elämääsi.
Olen eronnut 20 vuotta sitten ja edelleen on exän nimi, helpointa kun meidän perheessä on kaikilla sama nimi.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 08:03"]
Onko sinulla jokin erityinen syy, miksi haluat pitää sukunimen, yhteisiä lapsia ehkä? Miksi mies haluaa sinun vaihtavan nimen?
[/quote]
yhteisiä lapsia on. Mies on niin vanhoillkinen, ettei ymmärrä miksi eron jälkeenkin käyttäisin hänen sukunimeään ja suku on ns hieno.
Hassua. Ei ole tullut mieleenikään että exäni vaatisi minulle tyttönimeäni takaisin. Meillä on jopa nyxäni kanssa lapset exäni sukunimellä...
Voihan sitä vaatia vaikka kuuta taivaalta. Tosiasia kuitenkin on, että olet tehnyt myönnytyksen aikoinaan kun otit miehen sukunimen. Vaadi sinä puolestäsi esim. 50 000-1 000 000€ jokaiselta vuodelta, jona pidit miehen sukunimen hänen mielikseen. Huom! Nämä eivät tietenkään kuulu avioeron ositukseen. Lupaat vaihtaa nimen, kun olet siis saanut korvaussumman.
No sanot miehelle, että on hyvä ja menee tekemään muutosilmoituksen maistraattiin. Jos ne sieltä antaa miehen muuttaa sun nimen, niin saatpa ainakin hyvän lööppitarinan lehtiin.
Vaihdoitko aikoinaan sukunimesi omasta vai miehen tahdosta? Jos mies vaati sinua ottamaan hänen sukunimensä, niin sitten miehen käytös on tosi moukkamaista.
Mutta oli mitenpäin tahansa, niin se on oma asiasi, mitä nimellesi teet. Itse en vaihtaisi, minusta sukunimi ei ole sellainen, jota vaihdellaan miten milloinkin.
Tee miten itse parhaaksi näet.
Itse olen pitänyt eron jälkeen avioliitonaikaisen nimeni kahdesta syystä: tämä nykyinen on ainutkertainen toisin kuin tyttönimeni ja nimenvaihdosta on riesana ja kuluja.
Tee miten itse parhaaksi näet.
Itse olen pitänyt eron jälkeen avioliitonaikaisen nimeni kahdesta syystä: tämä nykyinen on ainutkertainen toisin kuin tyttönimeni ja nimenvaihdosta on riesana ja kuluja.
Ei ole oikeutta, mutten käsitä, mikseivät ihmiset vaihda takaisin "omaan nimeen". Jos minä eroaisin miehestäni, en haluaisi miehen sukunimeä muistuttamaan siitä miehestä jatkuvasti.
Veljeni erosi vaimostaan, eikä vaimo ottanut takaisin omaa nimeään. Mun mielestä jotenkin hullua, että sillä on "meidän" harvinainen sukunimemme, vaikkei enää kuulu millään tavalla meidän sukuun.
Jos lapset jäävät sinulle, sano, että vaihdat paitsi omasi myös lasten sukunimen.
Pitäkää naiset alunperinkin ne omat nimenne, ihan hullua tuollainen veivaaminen.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 10:11"]
Ei ole oikeutta, mutten käsitä, mikseivät ihmiset vaihda takaisin "omaan nimeen". Jos minä eroaisin miehestäni, en haluaisi miehen sukunimeä muistuttamaan siitä miehestä jatkuvasti.
[/quote]
Ei kaikki eroa riidoissa. Ei minua haittaa vaikka nimeni muistuttaisi miehestäni, kyllä mä sen muistan muutenkin, se on suuri osa mun elämää ja tulee aina olemaan. Nimi on minun nimeni siinä missä hänenkin, ei kukaan nimiä omista. En koe mitään yhteyttä sukuihin, en omaani enkä miehen, joten sinänsä sukunimi on minulle yhdentekevä. Pidän mieluumin sen mikä mulla on ollut viimeiset 15 vuotta ja säästyn nimenmuutoksilta moneen paikkaan.
Minä taas vaihdoin heti virallisen eron voimaan tultua tyttönimeni takaisin. Ei ole mitään ongelmaa, vaikka lapset ovat exän sukunimellä. Todella tavallista nykypäivänä. Mutta itse en halunnut petturin nimeä kantaa. Lapsilla se on ok, koska ovathan hänen lapsiaan ja mielestäni isän nimi heillä kuuluukin olla.
Mä en vaihtanut, suoraan sanoen ei tullut edes mieleen. Jäin kuitenkin lasten kanssa asumaan kotiimme ja lapsilla on sama sukunimi. Ei kukaan edes ikinä ehdottanut miehen puolelta. Tai minunkaan puolelta.
Olen erittäin läheisissä väleissä ex-appivanhempieni kanssa. Kun he käyvät pk-seudulla asioilla tulevat aina sinne kotiin missä lapset ovat, väliä sillä missä lapset ovat.
Lisäksi kun ex meni naimisiin, oli nykyisen vaimon vanhemmat minun luona yötä.
He lupasivat pitää lapsista huolta häissä ja tulivat kaikki 4 samalla taksilla meille, joten oli vähän kuin itsestään selvyys että jäävät myös meille yöksi.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 07:59"]
Eropaperit jätetty, muuten kaikki hyvin, mutta mies vaatii, että vaihdan sukunimeni takaisin tyttönimekseni. Onko hänellä siihen oikeus? Mitä teen?
[/quote]
kysy mitä maksaa. Lain mukaan ei tarvitse ja se on ainoa millä on jotain väliä.
Ystäväni erosi tosi riitaisasti ja ex.n hulluuksien takia sai myös yksinhuoltajuuden. Ex vaatimalla vaati että ystäväni vaihtaa sukunimen, aikoinaan oli itsestään selvyys että koko perhe ottaa hänen nimen ja nyt oli ex.n mielestä pakko muuttaa sukunimi takaisin. Koska oli lasten yksinhuoltaja, vaihtoi samalla myös lasten sukunimet 2 ja 4 v.
Ei mies tykännyt. Miehen vanhemmat eivät tätä tiedä, tietenkään.
Miksei? En mä halunnut ainakaan roikkua eksän nimessä edes eron jälkeen. En tiedä, jos olisi ollut lapsia... Nyt se oli itsestäänselvää.
Kaveri vaihtoi oman sukunimensä, vaikka oli lapsia. Hänellä se liittyi siihen, että oli aina vihannut miehensä sukunimeä ja ei tajunnut, miksi alunperin otti sen edes. Oma tyttönimi on yleinen, mutta sellainen "hajuton ja mauton" vs. aika töksö mieheltä tullut nimi.
Ei ole oikeutta vaatia. Tai vaatia toki voi, mutta sinun ei ole mikään pakko vaihtaa. Sukunimi on nyt myös sinun sukunimesi. Onko sinulla jokin erityinen syy, miksi haluat pitää sukunimen, yhteisiä lapsia ehkä? Miksi mies haluaa sinun vaihtavan nimen?