Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonoimmat työnhakuneuvot, joita olet saanut?

Vierailija
18.08.2020 |

Jaetaan tähän huonoimpia saamiamme työnhakuneuvoja. Huonoja, typeriä, älyttömiä, vanhentuneita jne.
Ja mikä tausta neuvon antajalla.

Kertokaa myös, minkä alan työpaikkoja haette.

Aloitan tällä klassisella:
"Sen kun vaan kävelet sisään sinne firmaan niin ne ottaa sut töihin."

Ja miksi se on huono: koska ei todellakaan toimi useimmilla aloilla eikä tänä päivänä. Ehkä joku rekkakuski tai raksaukko/akka osaisi tähän kertoa, että juuri heillä tuo toimii vielä nykyäänkin. Mutta haepa vaikka toimistotyöntekijän paikkaa tai melkein mitä vaan henkilöstövuokrausfirman kautta - ei toimi.
Sulle vastataan, että mene nettiin ja tee hakemus. Tai hyvin todennäköisesti firman esimies ei ole edes paikalla.
Tai jos haluaa mennä käymään, pitää varata aika. Ei firmaan kävellä sisälle jos ovet on lukossa ja tarvitaan kulkulupa. Aikaa ei välttämättä saa varatuksi jos aiheena on työnhaku. Käsketään taas mennä sinne nettiin ja täyttämään hakemus, "me olemme kyllä yhteydessä sopivien hakijoiden suuntaan".

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu joka luulee tietäväsi mihin voit hakea töihin. Osaan muuten itse hakea, en tarvitse neuvoja naapurineskolta.

Olet vaikka tutkija ja kirkassilmä kertoo että tuossa on tytkijanpaikka auki. No mutta kun se on vttu sähkötekniikan alalta ja minä olen kemisti tai kauppatieteilijä.

"Jostain on aloitettava". No mitä jos on 20 v. erilaisia tuon alan töitä ja koulutuksia ja harjoitteluja takana, niin milloin saa kieltäytyä ilmaisharjoittelusta?

Vierailija
2/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole oma itsesi.

Ei, töihin mennään tekemään töitä ja työnhakijan on annettava työhön sopiva kuva itsestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tosi siisti vaate! 

Vierailija
4/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Kyllä tekevälle töitä löytyy”

Ömm no ei kyllä löydy

Vierailija
5/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuossa ois tollanen paikka auki, hae ihmeessä"

Käyn katsomassa.

"Jaa, siihen tarvitaan ajokorttia. Mulla ei ole."

"No hae nyt kuitenkin, eihän siinä mitään menetä!"

Joo, työnantajat ihan huvikseen listaa edellytyksiä, joita työssä tarvitaan. Ei niistä tarvi välittää.

Yleensä tietäväiset neuvojat ovat myöhäiskeski-ikäisiä, koko ikänsä vakituisesta työstä nauttineita. He eivät ymmärrä nykyajan työmarkkinoista yhtään mitään.

Vierailija
6/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihan oikeasti kokeillut tuota "kävelen vaan sisään firmaan" -taktiikkaa.

Tässä tosiaan vaikuttaa erittäin paljon se, mitä töitä hakee.

Noh, itse hain mm. muutama vuosi sitten töitä eräästä suunnittelutoimistosta sekä valokuvaamosta. Molemmissa oltiin lähinnä ärtyneitä siitä, että tupsahdin vain paikalle kesken heidän töidensä. Esittelin itseni ja asiani ja sain spostiosoitteen, jonne laittaa hakemus ja puhelinnumero, josta kysyä lisäkysymyksiä. Olen ihan normaali, tavallinen tyyppi. Annan kuulemma positiivisen ensivaikutelman ja jään mieleen kun näytän pärstäni.

En jäänyt enkä saanut paikkaa.

Oikeasti jos joku voisi ihan NIMETÄ firman, josta saa töitä tuolla sisäänkävelytaktiikalla, niin olkaa ystävällisiä ja ilmiantakaa ne. Menen heti töihin.

Vierailija
7/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen on mielestäni se että "älä esitä liian kovaa palkkavaatimusta".

Vierailija
8/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastatteluvinkki: Kun sinulta kysytään työhaastattelussa heikkouksia, vastaa siihen jotain mikä voidaan kääntää vahvuudeksi esim. "Olen turhan tarkka työssäni". Juu ei...ja tämän vinkin antoi vielä silloisen kouluni opettaja.

Vierailija
9/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut myös "Älä alihinnoittele palkkatoivetta"

paha sitä tietää mikä se oikea summa sitten olisi

Vierailija
10/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastatteluvinkki: Kun sinulta kysytään työhaastattelussa heikkouksia, vastaa siihen jotain mikä voidaan kääntää vahvuudeksi esim. "Olen turhan tarkka työssäni". Juu ei...ja tämän vinkin antoi vielä silloisen kouluni opettaja.

Joo, tää on todella huono.

Vierailija
11/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä työtä löytyy, jos ei ole nirso" Joo maisterinpapereilla ei edes pääse kaupan kassalle, koska siihenkin työhön hakee jo kymmeniä muita, joilla on kaupanalan tutkinto.

Vierailija
12/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi usein kehotetaan hakemaan työtä, johon mulla ei ole vaadittavaa osaamista.

Maalaisduunarin mielestä "kun sulla on tota kielipäätä" (osaan sujuvasti englantia...en muuta vierasta kieltä) niin mun kannattaisi hakea jonnekin kansainvälisen viennin pariin.

Juu ok.

Vierailija
13/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuossa ois tollanen paikka auki, hae ihmeessä"

Käyn katsomassa.

"Jaa, siihen tarvitaan ajokorttia. Mulla ei ole."

"No hae nyt kuitenkin, eihän siinä mitään menetä!"

Joo, työnantajat ihan huvikseen listaa edellytyksiä, joita työssä tarvitaan. Ei niistä tarvi välittää.

Yleensä tietäväiset neuvojat ovat myöhäiskeski-ikäisiä, koko ikänsä vakituisesta työstä nauttineita. He eivät ymmärrä nykyajan työmarkkinoista yhtään mitään.

Mä oon käyny tämmöisen keskustelun te-toimiston virkailijan kanssa.

Ajokortillista kotisiivoojaa etsittiin ja toiveissa oli myös alan koulutus. Mulla ei kumpaakaan.

Virkailija pohti ääneen, josko voisin parityöskentelynä tehdä tätä eli voisikohan työnantaja palkata kaksi henkilöä.

Meinasin jäädä sanattomaksi, mutta kerroin hakevani.

Ja tämä ei muuten kajahda Porvoosta, uskokaa tai älkää.

Vierailija
14/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota itseäsi niskasta kiinni.

Vierailija
15/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne työpaikat suhun otaa yhteyttä. Ei sun tartte.

Vierailija
16/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Soita ennen hakemista, niin jäät mieleen" on tosi huono neuvo. Soittaa toki saa ja pitää, jos on jotain aidosti tärkeää kysyttävää. Jos kysyt jotain, joka selviää ilmoituksesta tai joka ei liity mitenkään haettavaan paikkaan, ei se edistä pätkääkään työn saamista. Saat vain omituisen friikin leiman.

Pari esimerkkiä hyvästä ja huonosta kysymyksestä:

Hyviä:

1) Katsoin nettisivuiltanne, että firmallanne on toimisto myös kaupungissa X kaupungin Y lisäksi. Työpaikkailmoituksen mukaan sijantipaikka on Y, mutta olisiko täysin poissuljettua tehdä osaa hommista myös toimipisteessä X?

2) Kerrotte, että työssä pääasiallinen työväline on PowerBI. Onko kuitenkin mahdollista tehdä myös töitä käyttäen RStudiota tai Pythonia vai onko joku syy, miksi erityisesti suositaan PowerBI:tä?

Huonoja:

1) Onko teillä unisex-vessat vai erikseen miesten ja naisten vessat?

2) Mikä on tärkein vaatimus työn kannalta?

T: henkilö, joka on vuosittain mukana puolessa kymmenessä rekryssä esimiehen roolissa

Vierailija
17/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihan oikeasti kokeillut tuota "kävelen vaan sisään firmaan" -taktiikkaa.

Tässä tosiaan vaikuttaa erittäin paljon se, mitä töitä hakee.

Noh, itse hain mm. muutama vuosi sitten töitä eräästä suunnittelutoimistosta sekä valokuvaamosta. Molemmissa oltiin lähinnä ärtyneitä siitä, että tupsahdin vain paikalle kesken heidän töidensä. Esittelin itseni ja asiani ja sain spostiosoitteen, jonne laittaa hakemus ja puhelinnumero, josta kysyä lisäkysymyksiä. Olen ihan normaali, tavallinen tyyppi. Annan kuulemma positiivisen ensivaikutelman ja jään mieleen kun näytän pärstäni.

En jäänyt enkä saanut paikkaa.

Oikeasti jos joku voisi ihan NIMETÄ firman, josta saa töitä tuolla sisäänkävelytaktiikalla, niin olkaa ystävällisiä ja ilmiantakaa ne. Menen heti töihin.

Itse sain töitä 10v sitten pienestä vaatekaupasta (perheyritys). Olivat listanneet ilmoitukset työkkäriin, mutta koska soittoja tuli niin vyöryvä määrä, niin eivät enää jaksaneet vastailla kaikille. Kävelin oven taakse koputtamaan, avasivat oven, katsoivat että olen sopiva ja palkkasivat kättelyssä.

Toinen työpaikka jonka sain yhdellä puhelinsoitolla, oli ravintolahommia plokkarina. Käytännössä olisin voinut kävellä oven taakse, mutta koska ravintola ei ollut päivällä auki, etsin pomon numeron ja soitin hänelle: pääsin samana päivänä tapaamiseen ja minulle tarjottiin töitä.

Uskon siis että moneen pienempään yritykseen voi päästä töihin kävelemällä sisään ovesta, mikäli heillä sattuu olemaan tarvetta henkilöstölle silloin (esim. ravintola-alalla on aina). Siivous-ala on nykyään yhä enemmissä määrin isompien firmojen hallinnassa, joten sinne ei enää samalla lailla pääse, mutta joihinkin raksahommiin otetaan kuulemma melko lennosta porukkaa (riippuen toki tarvitaanko jotain työturvallisuuskortteja tai sertifikaatteja).

Eli akateemisille aloille/ konttorihommiin/ isompiin yrityksiin ei kandea yrittää näin, mutta pienempiin kyllä.

Vierailija
18/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä työtä löytyy, jos ei ole nirso" Joo maisterinpapereilla ei edes pääse kaupan kassalle, koska siihenkin työhön hakee jo kymmeniä muita, joilla on kaupanalan tutkinto.

Itsekin olen törmännyt tuohon ettei palkata jos cv on liian "hieno". Olen siis tätä varten kirjoittanut cv:stäni toisenkin version josta olen himmannut hienompia hommia, ja korostanut niitä pienempiä keikkoja. Tämä toki toimii vain mikäli on tehnyt myös jotain järjestöhommia tai keikkatöitä vuosien varrella. Mikäli ainoat kokemuksesi 10v takaa ovat lakimiestoimistosta ja pankkialalta, voi olla vaikea näillä täyttää cv:tä johonkin logistiikan hommiin.

Sen sijaan akateemisenakin voi päästä hanttihommiin perustelemalla asia hyvin. Ota yhteyttä firmaan alalta jonne haluisit ja selitä vaikka jotain downsiftaamisesta ja siitä kuinka haluisit nimenomaan siivota tai tarjoilla pari vuotta vaihtelun vuoksi. Kyllä näinkin voi siis tärpätä, mutta vähän vaikeampaa.

"Yli-ikäisen" korkeapalkkaisen henkilön jäätyä työttömäksi on työllistyminen kaikkein vaikeinta. Monet oman alan paikat voivat hylkiä, ja hakiessa hanttihommia tulee helposti ohitetuksi sekä taustansa että ikänsä puolesta. Tällöin saattaa olla paras lähteä hakemaan töitä vaikka jonkun harrastuspiirin kautta (mikäli talous sallii), tai yksityisyrittäjänä. Kunta-ala, julkinen sektori sekä esim. seurakunnat palkkaavat myös kaiken ikäisiä, koska he eivät lain mukaan saa syrjiä hakijoita (eikä palkkaajillakaan ole usein henkilökohtaisia intressejä firmaan).

Vierailija
19/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu joka luulee tietäväsi mihin voit hakea töihin. Osaan muuten itse hakea, en tarvitse neuvoja naapurineskolta.

Olet vaikka tutkija ja kirkassilmä kertoo että tuossa on tytkijanpaikka auki. No mutta kun se on vttu sähkötekniikan alalta ja minä olen kemisti tai kauppatieteilijä.

"Jostain on aloitettava". No mitä jos on 20 v. erilaisia tuon alan töitä ja koulutuksia ja harjoitteluja takana, niin milloin saa kieltäytyä ilmaisharjoittelusta?

Tuo "jostain on aloitettava" tai "tyvestä puuhun noustaan" on myös hirmu kiva ohje, kun on liki 3 vuosikymmentä aloittanut lukemattoman monta kertaa ihan alusta opetellen kokonaan uuden työn (ei läheltäkään edellistä alaa saati koulutusta vastaavaa) ja ikinä ei pääse etenemään työuralla vaan ala toisensa jälkeen paljastuukin yht'äkkiä ja aikalailla nopealla aikataululla kuolevaksi. Olen jo oikeasti miettinyt, että minulla on jokin käänteinen midaan kosketus koska näin on käynyt jo neljästi plus sitten nämä normit yyteet ja/tai yrityskaupat jossa entiset työntekijät vaihdetaan vuokratyöntekijöiksi..

Lisäksi kaksi sinänsä ihan vakavaraisen ja kaikin puolin pärjäävän firman työpaikkaa on mennyt alta (ja vielä perä perää), kun yrittäjä höyrähti ensin johonkin mindfulnessiin ja aikansa sekoiltuaan päätti alkaa ihan kokonaan elämäntapaintiaaniksi..

Vierailija
20/71 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut myös "Älä alihinnoittele palkkatoivetta"

paha sitä tietää mikä se oikea summa sitten olisi

Tätä olen ihmetellyt että miksei sitä maksettavaa palkkaa ilmoiteta suoraan siinä työpaikkailmoituksessa? Se karsii ne pois ketkä ei halua ilmoitetulla palkalla kyseistä työtä tehdä ja ne ketkä haluavat enemmän, voivat pyytää enemmän hakemuksessaan. Olisi paljon reilumpaa kaikille ja helpottaisi sekä työnantajaa että työnhakijaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme