Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaahas, oli sitten joku äiti käynyt välitunnilla riehumassa lapselleni

Vierailija
21.08.2013 |

Eli kyseessä 5.luokkalainen lapseni, joka on ollut koulun alusta, tai tarkemmin 2.luokalta haastava tapaus. 

Nyt hän oli sitten kuulemma (?) mollannut jotain pienempää tyttöä koulussa välitunneilla. Fyysistä väkivaltaa ei ollut käyttänyt.

Tämä toinen oppilas, kolmasluokkalainen tyttö, oli ilmeisesti kertonut asiasta kotona ja eilen yllättäen tämä äiti oli saapunut koulun pihalle ja mennyt räyhäämään pojalleni. Oli ihmetellyt kuinka tuon näköinen kaveri kehtaa mollata kenenkään ulkonäköä ja haukkunut pelkuriksi, joka kiusaa pienempiään kun ei oman ikäisiä uskalla yms.

Sitten äiti oli hakenut välituntivalvojan ja pojan kuullen sanonut, että enää hän ei tästä asiasta puhu vaan seuraavaksi asia menee poliisille ja lastensuojeluun ja lähtenyt.

Tämä oli pojan versio ja soitin asiasta opettajalle, joka selvitti asiaa ja näin siinä oli käynyt.

En nyt mitenkään puolustele poikaani, tiedän, että hän on haastava tapaus niin kotona kuin koulussa ja samantyylisiä ongelmia on ollut ennenkin. Mutta aina ennen niihin on puututtu aikuisten toimesta, keskusteltu, tavattu opettajan kanssa, on ollut jäki-istuntoa ja kotiarestia. Tämän toisen äidin käytös taas ei mielestäni ollut alkuunkaan fiksua. Miksi ei lähtenyt selvittämään asiaa opettajan tai minun kanssani vaan heti meni lapselle riehumaan. Sitä kritisoin, en siis asiaan puuttumista. 

Ja kuinka hän voi uhkailla poliisilla ja ls-ilmoituksella jos kerran asiaa ei ole muuten selvitetty?

Kommentit (461)

Vierailija
61/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hm jassoo. Luulisin että ei mikään ollenkaan huono veto. jos keskusteltu on jne. Kyllä voi pysäyttää kaverin, jos yks kaks kaikkien koulukavereiden nähden saa pienen ripityksen tuntemattomalta äidiltä.

Eihän ollut edes huutanut, kai lhänellä on oikeus sanoa sanottavansa.

Vierailija
62/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun Ap toimisi fiksusti, hän kertoisi lapselleen, että tuo äiti tuli ihan ansaitusti sanomaan asiasta ja kertoisi myös lapselle, että joku kerta saattaa tulla joku sellainenkin, joka tekee nenän kipeäksi, että olisi onnellinen, kun tuolla äidillä keitti vasta tuon verran.

Ei tuollaiseen kakaraan mitkään keskustelut auta, mutta pelko siitä, että joskus saattaa sattua itseenkin, saattaa toimiakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on ihan hyväksikin sun pojalle, että jollain ulkopuolisellakin palaa  päreet hänen huonoon käytökseensä ja tulee siitä sanomaan suoraan. Tulee pojalle selväksi, ettei sellainen vaan käy ja siitä on ikäviä seurauksia hänelle itselleen.

Toivottavasti sä et nyt ole sellainen äiti, että "ei meidän pojalle saa tulla huutamaan, asiatonta että iso aikuinen huutaa pää punasena lapsiparalle.. jne". Et ainakaan sano poikasi kuullen. "Lapsiparallesi" sanot, että kuule, sellasta se on, kun hölmöilee niin siitä on seurauksia, joten mietipä ensi kerralla mitä teet, kyllä tästä on puhuttu.

En tiedä sitäkään miten asiallista on vanhempien mennä huutamaan oppilaille kesken koulupäivän. Mutta se on toinen asia, ja selvittäkää sitä erikseen.  Toisen asiattomuus ei tee poikaasi syyttömäksi eikä se saa johtaa keskustelua sivuraiteille niin, että poika kokee lopulta olevansa syytön, jos ei jopa uhri tilanteessa. Hänen käytöksensä ei myöskään ollut ok.

Mutta kyllä mun täytyy sanoa, että mä nostan hattua sen kolmasluokkalaisen tytön leijonaemoäidille, joka kesken työpäivän lähtee koululle puolustamaan lastaan ja opettamaan jollekin häirikkölapselle miten pitää olla :-). Siinä on sellaista tekemisen meininkiä, johon enää harvoin törmää :-).

Vierailija
64/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on lieventävä asianhaara, ettei poikasi ollut aiemmin kiusannut tätä tyttöä?? Eikö yksikin kerta ole liikaa? Vai montako kertaa kiusaamista pitää sallia, ennenkuin siihen saa puuttua? 

Tiedätkö sinä ap, kuinka kauhean pahalta koulukiusaaminen tuntuu? Ehkä tätä tyttöä on muut kiusanneet aiemmin, ja nyt vielä poikasi liittyi joukkoon mukaan. Jos kerta arestit ja keskustelut eivät ole poikaasi tehonneet, niin mitä pitäisi mielestäsi tehdä? Etkö tunne yhtään sääliä tätä pienempää tyttöä kohtaan? Se on kuules kamalaa, kun isommat pojat kiusaa...

Vierailija
65/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi oli onnekas, tällä kertaa se oli vain marmattava äiti.

Yläasteella se voi olla jo jonkun oppilaan isoveli tai isokokoinen kaveri.

Nyt olisi aika oppia.

Vierailija
66/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasta koulukiusattiin ja kun otin yhteyttä vanhempaan, kiisti koko asian ja julisti miten HEIDÄN perheessä opetetaan ettei saa kiusata, että ei varmastikaan ole totta. Selvä. Seuraavalla kerralla sanoin suoraan tälle kiusaavalle tytölle asiasta että tiedätkö sun kaverille tulee tosi paha mieli kun se jätetään ulkopuolelle ja kun sen vaatteita haukutaan, se itkee iltaisin kotona sen vuoksi. Juttelin tytön kanssa joka oli ymmärtäväinen ja rauhallinen, sovittiin ettei kiusata. Mitä teki tyttö? Seuraavana päivänä koulussa kielsi muita tyttöjä puhumasta lapselleni, ja sanoi mun lapselle että viimenen kerta kun kielit nyt saat olla yksin. Ja äidilleen kertoi että olin HUUTANUT hänelle ja olin ollut pelottava. Äitinsä soitti mulle tuohtuneena ja arvosteli tapaani puhua ohi hänen.

Opettaja ei voinut asialle mitään, jos ei äiti ole yhteistyöhaluinen mitäs se opettaja mahtaa. Puoli vuotta tätä kesti, aina siitä asti kun muutettiin uudelle paikkakunnalle ja uuteen kouluun. Lapsi siis alaluokilla.

Lopputuloksena muutin lapsen kanssa vuokra-asuntoon asuntomme myynnin ajaksi, sinne koulualueelle jossa lapsellani oli kavereita (asuttiin siellä joskus) ja mieheni jäi asuntoon myynnin ajaksi. Tätä kiusaamista kesti siis puoli vuotta, ja en jäänyt odottelemaan että aika kuluu. Kouluvuodet ovat aivan liian arvokkaita vietettäväksi yhteisössä missä kiusataan ja syrjitään, ja se syrjintä oli sellaista pikkukoulun meininkiä missä yksi tyttö johti muita. Eikä siihen rinkiin pääse, eikä varsinkaan enää jos on vanhempi puuttunut jo kiusaamiseen.

Nyt meillä on iloinen alakoululainen joka on onnellinen, on saanut kavereita ja valittiin luokkansa parhaimmaksi toveriksi meriitteinä se että on kaikkien kaveri. Olen äärettömän ylpeä mun lapsesta, ja toivon että tuo puolen vuoden pimeä aika unohtuu häneltä pian.

Voimia ja rohkeutta kiusattujen vanhemmille, olkaa rohkeita, älkää alistuko, opettakaa lapsillenne että olette valmiita tekemään mitä vaan ettei häntä kiusata!

Vierailija
67/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ap tietää, ettei poika ole aiemmin kiusannut juuri tätä tyttöä? Siitä että poika sanoi? Onko poika luotettava?

Vierailija
68/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap tässä olisi nyt hyvä tilaisuus kasvattaa poikaasi? Käyttä tilaisuus hyväksesi ja sano, että katsos nyt, noin siinä käy kun on muille ilkeä. Jonain päivänä vielä tulee poliisit ovelle, jos et lopeta.

Jos alat nyt pehmentämään asiaa pojallesi, niin sehän vain viestii lapselle sitä, ettei hänen käytöksessään ole ollut mitään aihetta kenenkään suuttua.

Vierailija
69/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että ap:n poika on tunnettu koulukiusaaja ja ongelma kyseisessä koulussa. Kun tämä rohkea äiti sai kuulla, että tämä kyseinen kiusaaja on kiusannut hänen lastaan, niin napsahti! Ihan oikein! Varmaan on muut lapset ja vanhemmat huomanneet ettei mistään lässyttelystä ja kotiaresteista ole apua. Ap, sinuna olisin nöyrä ja hakisin lapselle OIKEASTI apua jostain muualta, kuin kotiaresteista ja keskustelutuokioista! Hetkeksi rauhoittumaan johonkin. Lapsellasi ei ole kaikki kunnossa, kun kiusaa ja vielä pienempiään, raukka mikä raukka. Syy on ihan varmasti pitkälti kotioloista, joten häpeäisin ja menisin itseeni enkä tosiaan haukkuisi ihmistä, JOKA PUUTTUI KOULUKIUSAAMISEEN! Niin kuuluu tehdä ja toivottavasti tällaisia rohkeita vanhempia olisi enempi :) Jos ei sana mene perille aikuisten kesken, niin varmasti auttaa jonkin verran, että mennään sanomaan asiat suoraan kiusaajalle.

Vierailija
70/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että tuo räyhä-äiti puri omaa nilkkaansa. Mennä nyt nolaamaan jonkun toisen lapsi koko koulun nähden. Ensinnäkin useimpien kiusaajien raivo vain yltyy tuosta. Toisekseen tuollainen käytös ei ole hyväksyttävää käytöstä aikuiselta. Ja siinä sivussa hän nolasi oman lapsensa. Kuka oikeasti haluaa äitinsä raivoamaan koulun pihalle. On tainnut tyttö hävetä silmät päästänsä ja todennäköisesti tulee kuulemaan tuosta tapauksesta koko kouluikänsä. Vähemmälläkin huomiolla moni on saanut lempinimiä yms.

Vierailija
71/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mieleen, kun isäni näki jonkun pikkupojan hajottavan pulloja parkkipaikalla. Isä karjaisi että annappas poika olla pullot rikkomatta.

Avautui vierisen auton ikkuna, josta mies kiljui naama punasena että kasvata sinä ukko vaan omia lapsias.

Eli ongelma ei ole se että tehdään huonoja asioita vaan se että joku muu puuttuu niihin.

Vierailija
72/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mieleen, kun isäni näki jonkun pikkupojan hajottavan pulloja parkkipaikalla. Isä karjaisi että annappas poika olla pullot rikkomatta.

Avautui vierisen auton ikkuna, josta mies kiljui naama punasena että kasvata sinä ukko vaan omia lapsias.

Eli ongelma ei ole se että tehdään huonoja asioita vaan se että joku muu puuttuu niihin.

Vierailija
73/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:27"]

Mä luulen, että tuo räyhä-äiti puri omaa nilkkaansa. Mennä nyt nolaamaan jonkun toisen lapsi koko koulun nähden. Ensinnäkin useimpien kiusaajien raivo vain yltyy tuosta. Toisekseen tuollainen käytös ei ole hyväksyttävää käytöstä aikuiselta. Ja siinä sivussa hän nolasi oman lapsensa. Kuka oikeasti haluaa äitinsä raivoamaan koulun pihalle. On tainnut tyttö hävetä silmät päästänsä ja todennäköisesti tulee kuulemaan tuosta tapauksesta koko kouluikänsä. Vähemmälläkin huomiolla moni on saanut lempinimiä yms.

[/quote]

Itse en taas usko, että tyttöä haittaa yhtään saatika muita oppilaita, että viimein se saamarin kiusapelle laitetaan ojennukseen

Vierailija
74/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:20"]

Mistä ap tietää, ettei poika ole aiemmin kiusannut juuri tätä tyttöä? Siitä että poika sanoi? Onko poika luotettava?

[/quote]

Mistä se koulun pihaan rynnännyt äiti tietää, että poika on kiusannut tätä tyttöä?

Ettei tyttö olekin verbaalisesti lahjakkaana sanonut jotain ensin?

Siitä että tyttö sanoi?

Onko tyttö luotettava?

Vierailija
75/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää, jos ap vielä jaksaa vastailla, että mitä 2.-5. luokan välisellä ajalla on sitten tehty ap:n pojan hyväksi, jotta ei olisi haastava? Millaisia konkreettisia toimenpiteitä, keskusteluja ja ulkopuolisia tahoja on ollut mukana vuosien varrella ja miten ap tilanteen muuttumisen parempaan kokee?

Miksi pojan täytyy kiusata muita, onko tätä kysymystä koskaan mietitty tarpeeksi loppuun asti, koska luulisi, että jos löytyy syy, löytyy myös apu käytökseen...usein vaan sitä perimmäistä syytä ei haluta nähdä.

Vierailija
76/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun lastani tullaan kiusaamaan, niin minähän tulen aina puolustamaan omaa lastani. Olisin tehnyt ihan samoin kuin kiusatun lapsen äiti. Ei kiusaajia kuulu silittää päätä. Ja ap, kasvata lapsesi ja opeta kunnioittamaan muita ihmisiä. Älä keksi mitään typeriä tekosyitä. Taitaa kiusaaja lapsilla olla vaan kotona kaikki huonosti kun purkavat kiukkua muihin ihmisiin.

Vierailija
77/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:27"]

[/quote]

Niin.. Onhan se paljon coolimpaa olla koulukiusattu ilman että kukaan puolustaa. Tosi noloa äidiltä puuttua kiusaamiseen..? Mietihän nyt ihan aikuisen aivoilla.

Vierailija
78/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oisin varmaan tona äitinä antanut ap:n kakaralle ihan vanhan ajan selkäsaunan. Poika polvelle ja pari kertaa avokämmentä perseelle.

Kuulostaa kersalta, joka ansaitsisi moisen.

En kannata missään nimessä väkivaltaa, mutta kun on luonnevikaisesta sarjakiusaajasta kyse, joka siis vielä kiusaa poikana pieniä tyttöjä, niin ehkä se ois se, mikä auttaisi.

Maksaisin mielelläni ne sakot siitä pahoinpitelystä, jos sillä saisi edes yhden kiusaajan lopettamaan tai edes vähän kuriin.

Vierailija
79/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein!! Anteeksi nyt vain ap mutta sinun tapasi toimia on näköjään tehotonta. Nyt sinun kuuluu olla kiusatun lapsen äidin puolella tai annat lapsellesi "luvan" jatkaa kiusaamista!!

Vierailija
80/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin mitä lapset ajattelee ja olen aivan varma, että harva katseli rähisevää äitiä ihaillen ja mietti, että voi kun munkin äiti tulis tänne raivoamaan. Se on niin noloa, kun vanhemmat käyttäytyvät huonosti jo kaverien nähden, saati sitten koko koulun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan