Jaahas, oli sitten joku äiti käynyt välitunnilla riehumassa lapselleni
Eli kyseessä 5.luokkalainen lapseni, joka on ollut koulun alusta, tai tarkemmin 2.luokalta haastava tapaus.
Nyt hän oli sitten kuulemma (?) mollannut jotain pienempää tyttöä koulussa välitunneilla. Fyysistä väkivaltaa ei ollut käyttänyt.
Tämä toinen oppilas, kolmasluokkalainen tyttö, oli ilmeisesti kertonut asiasta kotona ja eilen yllättäen tämä äiti oli saapunut koulun pihalle ja mennyt räyhäämään pojalleni. Oli ihmetellyt kuinka tuon näköinen kaveri kehtaa mollata kenenkään ulkonäköä ja haukkunut pelkuriksi, joka kiusaa pienempiään kun ei oman ikäisiä uskalla yms.
Sitten äiti oli hakenut välituntivalvojan ja pojan kuullen sanonut, että enää hän ei tästä asiasta puhu vaan seuraavaksi asia menee poliisille ja lastensuojeluun ja lähtenyt.
Tämä oli pojan versio ja soitin asiasta opettajalle, joka selvitti asiaa ja näin siinä oli käynyt.
En nyt mitenkään puolustele poikaani, tiedän, että hän on haastava tapaus niin kotona kuin koulussa ja samantyylisiä ongelmia on ollut ennenkin. Mutta aina ennen niihin on puututtu aikuisten toimesta, keskusteltu, tavattu opettajan kanssa, on ollut jäki-istuntoa ja kotiarestia. Tämän toisen äidin käytös taas ei mielestäni ollut alkuunkaan fiksua. Miksi ei lähtenyt selvittämään asiaa opettajan tai minun kanssani vaan heti meni lapselle riehumaan. Sitä kritisoin, en siis asiaan puuttumista.
Ja kuinka hän voi uhkailla poliisilla ja ls-ilmoituksella jos kerran asiaa ei ole muuten selvitetty?
Kommentit (461)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:36"]
Tytön äiti toimi aivan oikein!!!!! Noi aiemmat poikasi pään silittämiset eivät ole oiken toimineet vai mitä? Mitäs jos otat lusikan kauniiseen käteen ja vihdoinkin vastuuta lapsesi kasvatuksesta ja tekemistä. Kaltaisiasi vanhempia on jo aivan liikaa ja sen huomaa. Jösses!!!!
[/quote]
Hei - etkö ollenkaan huomannut vai ihan tahallaanko ignoreeraat sen, että ap:n poika EI ole kiusannut sitä tyttöä aiemmin. Kyse oli ekasta kerrasta. Oliko sinusta siten ihan ok aikuisen sortua samaan kuin mitä ap:n poika teki eli haukkua toisen ulkonäköä ja uhkailla?
Minusta se ei ollut oikein. Asiasta olisi edes pitänyt yrittää jutella ensin opettajien kanssa.
45
[/quote]
yhteen kertaanko se kiusaaminen olisi jäänyt ? epäilen. Eli yhden kerran kun kiusataan niin sit se on ok. Mutta entä kiusattu, miltä hänestä tuntuu kun joku on mennyt haukkumaan häntä ilman syytä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:38"]
Mä mietin mitä lapset ajattelee ja olen aivan varma, että harva katseli rähisevää äitiä ihaillen ja mietti, että voi kun munkin äiti tulis tänne raivoamaan. Se on niin noloa, kun vanhemmat käyttäytyvät huonosti jo kaverien nähden, saati sitten koko koulun.
[/quote]
En usko että kiusattu on nolona. Kiusattu haluaa että kiusaaminen loppuu!
etkö ollenkaan huomannut vai ihan tahallaanko ignoreeraat sen, että ap:n poika EI ole kiusannut sitä tyttöä aiemmin.
45
[/quote]
Niin, sitä nimenomaista tyttöä, mutta ap:hän sanoi moista käytöstä olleen myös aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:42"]
Eli kyseessä 5.luokkalainen lapseni, joka on ollut koulun alusta, tai tarkemmin 2.luokalta haastava tapaus.
Nyt hän oli sitten kuulemma (?) mollannut jotain pienempää tyttöä koulussa välitunneilla. Fyysistä väkivaltaa ei ollut käyttänyt.
Tämä toinen oppilas, kolmasluokkalainen tyttö, oli ilmeisesti kertonut asiasta kotona ja eilen yllättäen tämä äiti oli saapunut koulun pihalle ja mennyt räyhäämään pojalleni. Oli ihmetellyt kuinka tuon näköinen kaveri kehtaa mollata kenenkään ulkonäköä ja haukkunut pelkuriksi, joka kiusaa pienempiään kun ei oman ikäisiä uskalla yms.
Sitten äiti oli hakenut välituntivalvojan ja pojan kuullen sanonut, että enää hän ei tästä asiasta puhu vaan seuraavaksi asia menee poliisille ja lastensuojeluun ja lähtenyt.
Tämä oli pojan versio ja soitin asiasta opettajalle, joka selvitti asiaa ja näin siinä oli käynyt.
En nyt mitenkään puolustele poikaani, tiedän, että hän on haastava tapaus niin kotona kuin koulussa ja samantyylisiä ongelmia on ollut ennenkin. Mutta aina ennen niihin on puututtu aikuisten toimesta, keskusteltu, tavattu opettajan kanssa, on ollut jäki-istuntoa ja kotiarestia. Tämän toisen äidin käytös taas ei mielestäni ollut alkuunkaan fiksua. Miksi ei lähtenyt selvittämään asiaa opettajan tai minun kanssani vaan heti meni lapselle riehumaan. Sitä kritisoin, en siis asiaan puuttumista.
Ja kuinka hän voi uhkailla poliisilla ja ls-ilmoituksella jos kerran asiaa ei ole muuten selvitetty?
[/quote]
Älä ota niin raskaasti. Tiedossani on miltein identtinen tapaus.
MItä ihmettä: onko koulun tehtävä hoitaa nämä kiusaamisasiat ja missä näin lukee? Ehkä mä en koulun pihalle menisi vaan seisoin koulun ulkopuolella ja hoitaisin asian siellä. Ei koulu ole mikään kasvatusvastaava vaan ne vanhemmat! Ja jos äiti on niin daiju ettei saa mukulaansa aisoihin niin sitten ei auta kuin suoraan kertoa pennulle että homma saa loppua nyt, eikä ensi vuonna. Siellä koulussa pitäisi opiskella eikä joutua puimaan kaikkien räkänokkien tekemisiä kun vanhemmat eivät niihin itse kykene!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:05"]
Miten se on lieventävä asianhaara, ettei poikasi ollut aiemmin kiusannut tätä tyttöä?? Eikö yksikin kerta ole liikaa? Vai montako kertaa kiusaamista pitää sallia, ennenkuin siihen saa puuttua?
Tiedätkö sinä ap, kuinka kauhean pahalta koulukiusaaminen tuntuu? Ehkä tätä tyttöä on muut kiusanneet aiemmin, ja nyt vielä poikasi liittyi joukkoon mukaan. Jos kerta arestit ja keskustelut eivät ole poikaasi tehonneet, niin mitä pitäisi mielestäsi tehdä? Etkö tunne yhtään sääliä tätä pienempää tyttöä kohtaan? Se on kuules kamalaa, kun isommat pojat kiusaa...
[/quote]
Ei se ole lieventävä asianhaara pojan kannalta, mutta se tekee äidin reaktion vieläkin käsittämättömämmäksi.
45
Jos vanhemmat eivät saa puuttua kiusaamiseen, niin kuka sitten puuttuu. Opettajat ja kiusaajien vanhemmat eivät ainakaan puutu. Koska kiusaajien vanhemmat ovat yleensä itse niitä kiusaajia.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:05"]
Miten se on lieventävä asianhaara, ettei poikasi ollut aiemmin kiusannut tätä tyttöä?? Eikö yksikin kerta ole liikaa? Vai montako kertaa kiusaamista pitää sallia, ennenkuin siihen saa puuttua?
Tiedätkö sinä ap, kuinka kauhean pahalta koulukiusaaminen tuntuu? Ehkä tätä tyttöä on muut kiusanneet aiemmin, ja nyt vielä poikasi liittyi joukkoon mukaan. Jos kerta arestit ja keskustelut eivät ole poikaasi tehonneet, niin mitä pitäisi mielestäsi tehdä? Etkö tunne yhtään sääliä tätä pienempää tyttöä kohtaan? Se on kuules kamalaa, kun isommat pojat kiusaa...
[/quote]
Ei se ole lieventävä asianhaara pojan kannalta, mutta se tekee äidin reaktion vieläkin käsittämättömämmäksi.
45
[/quote]
Ja arvaappa mitä siitä voi päätellä? Tämä ei todellakaan tainnut olla ensimmäinen kerta kun ap:n poika on kiusannut tyttöä.
Ihan oikein kiusatun äidiltä tehty. Nyt ap kannattaa unohtaa ls-lait ja antaa pojalle kunnon selkäsauna ja avekämmenellä tai paksulla koivunoksalla perseelle.
Kyllä nuo keskustelut "haastavien" lasten kanssa tiedätään; tyhjää löpinää. Toivottavasti jo´nkun alakoululaisen vanhempi ssisarus tulee ja vetää poikaasi turpaan kerran niin saa maistaa omaa lääkettään. Ja perään muistutus, että leukaan tulee sattumaan säännöllisesti mikäli kiusaaminen ei lopu.
Tuntuisiko ap:stä kivalta ja uikuittaistko taas täällä?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:18"]
Mun lasta koulukiusattiin ja kun otin yhteyttä vanhempaan, kiisti koko asian ja julisti miten HEIDÄN perheessä opetetaan ettei saa kiusata, että ei varmastikaan ole totta. Selvä. Seuraavalla kerralla sanoin suoraan tälle kiusaavalle tytölle asiasta että tiedätkö sun kaverille tulee tosi paha mieli kun se jätetään ulkopuolelle ja kun sen vaatteita haukutaan, se itkee iltaisin kotona sen vuoksi. Juttelin tytön kanssa joka oli ymmärtäväinen ja rauhallinen, sovittiin ettei kiusata. Mitä teki tyttö? Seuraavana päivänä koulussa kielsi muita tyttöjä puhumasta lapselleni, ja sanoi mun lapselle että viimenen kerta kun kielit nyt saat olla yksin. Ja äidilleen kertoi että olin HUUTANUT hänelle ja olin ollut pelottava. Äitinsä soitti mulle tuohtuneena ja arvosteli tapaani puhua ohi hänen.
Opettaja ei voinut asialle mitään, jos ei äiti ole yhteistyöhaluinen mitäs se opettaja mahtaa. Puoli vuotta tätä kesti, aina siitä asti kun muutettiin uudelle paikkakunnalle ja uuteen kouluun. Lapsi siis alaluokilla.
Lopputuloksena muutin lapsen kanssa vuokra-asuntoon asuntomme myynnin ajaksi, sinne koulualueelle jossa lapsellani oli kavereita (asuttiin siellä joskus) ja mieheni jäi asuntoon myynnin ajaksi. Tätä kiusaamista kesti siis puoli vuotta, ja en jäänyt odottelemaan että aika kuluu. Kouluvuodet ovat aivan liian arvokkaita vietettäväksi yhteisössä missä kiusataan ja syrjitään, ja se syrjintä oli sellaista pikkukoulun meininkiä missä yksi tyttö johti muita. Eikä siihen rinkiin pääse, eikä varsinkaan enää jos on vanhempi puuttunut jo kiusaamiseen.
Nyt meillä on iloinen alakoululainen joka on onnellinen, on saanut kavereita ja valittiin luokkansa parhaimmaksi toveriksi meriitteinä se että on kaikkien kaveri. Olen äärettömän ylpeä mun lapsesta, ja toivon että tuo puolen vuoden pimeä aika unohtuu häneltä pian.
Voimia ja rohkeutta kiusattujen vanhemmille, olkaa rohkeita, älkää alistuko, opettakaa lapsillenne että olette valmiita tekemään mitä vaan ettei häntä kiusata!
[/quote]
Jatkan tätä omaa kertomustani kertomalla, mistä tiesin että lapseni puhuu totta kiusaamisestaan. Siitä, ettei kertaakaan kukaan käynyt kylässä meillä. Ei saanut synttärikutsua. Kun soitti luokkalaisille, että kulkeeko yhtä matkaa kouluun, eivät voineet koska kulkivat jo kaksin/kolmin. Synttärit piti meillä, johon luokkakaverit tulivat, ja sai lahjaksi käytettyjä leluja ja kortin mihin oli piirretty naisen sukupuolielin, ja kun kysyin lapseltani niin sanoi että siinä on varmaan pusun kuva. Olin viemässä lastani kouluun autolla, kun näki ikkunasta että luokkakaveri kävelee kouluun, kehotin hyppäämään kyydistä ja juoksemaan perässä että menee yhtämatkaa. Kaveri lähti juoksemaan karkuun. Seurasin autosta kun lapseni koitti saavuttaa tytön mutta ei jaksanut juosta perässä astmansa takia.
Koulun tapahtumissa lapseni oli yksin, huomasin yleisön joukosta etteivät muut jutelleet hänelle. Se yksinäisyys oli sellaista, että lapsensa oikeasti tunteva vanhempi aistii sen jos on yhtään kartalla.
Tyttäreni on kaunis, lahjakas ja sosiaalinen ilopilleri, ei ole mitään syytä miksi hänet jätettiin ulkopuolelle. Minulla on äitinä silmät päässä, ja korvat, joilla kuuntelin kun lapsi itki iltaisin ja leikki yksin pihalla. Oma, uusi talo unelmapaikalla alkoi tuntua väärältä ratkaisulta ja tein päätöksen lapseni puolesta koska mun sydän ei kestänyt sitä kipua mikä tuli kun tyttäreni oli yksin.
Tämän aloittajan aihe riipaisee tosi syvältä, ja olen ylpeä tästä vanhemmasta joka otti asiakseen puhua lapsellesi. Sinun tehtäväsi, aloittaja, on kasvattaa lapsestasi toiset ihmiset huomioon ottava kansalainen ja selvästi olet epäonnistunut tehtävässäsi. Suosittelen koulupsykologin vastaanotolla käyntiä, omalle lapselleni se onkin jo tuttu paikka koska ohjasin hänet sinne kun kiusaaminen alkoi vaikuttaa hänen koulunkäyntiinsä. Onneksi se on meillä mennyttä aikaa nyt, ja aion jatkossakin puuttua kiusaamistapauksiin ja suoraan lapsen kautta, selvästi vanhemmat eivät nykyisin ota tosissaan näitä kiusaamistapauksia, eikä empatiakykyä ole lapsille asti opetettavaksi.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:50"]
[/quote]
Eli sinun lapsellesi on lupa mennä raivoamaan välitunnilla, jos hän kommentoi jotakuta koulussa ilkeästi? Oletko nyt ihan, ihan varma tästä?
.....
Minusta tällainen omankädenoikeus-toiminta johtaa anarkiaan. Mieti nyt itsekin, vanhempia pomppii välitunnilla lasten kimppuun huutamaan ja uhkailemaan, mitä siitä seuraa.... kuka valvoo, ettei ketään syytetä ja uhkailla syyttä suotta? Tietävätkö vanhemmat aina varmuudella, ettei heidän oma pilttinsä ole todellisuudessa se, joka on aloittanut kärhämän?
Ei kuulkaa....
45
[/quote]
Toivoisin, että miettisitte tätä. Oikeasti miettisitte, te jotka pidätte tuota karjuja-äitiä sankarina.
Minustakin (kuten ekassa viestissäni sanoin) ap:n kannattaa hyödyntää poikansa säikähdys ja yrittää saada poika ottamaan opikseen.
Mutta se EI TEE OIKEAKSI sitä tytön äidin toimintamallia. Oman käden oikeutta ei pidä ottaa, ei ainakaan heti ja oikopäätä ilman, että antaa opettajille mahdollisuutta hoitaa asiaa.
45
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:45"]
45 jatkaa: jos jonkun lapsen äidin asenne on noin aggressiivinen, ymmärrän oikein hyvin, ettei ap:n tee mieli kamalasti asioida suoraan hänen kanssaan. Siinä ei selvästi keskustelu tule toimimaan ollenkaan.
45
[/quote]
Alkuperäinen äitihän tuolla aiemmin myönsi, ettei tämä läksyttävä äiti edes huutanut. Ei se silloin ole aggressiivista käytöstä hyvänen aika :D
[/quote]
Kyllä se oli aggressiivista, mennä heti saman tien läksyttämään 10-11 -vuotiasta, nälviä hänen ulkonäöstään ja uhkailla poliisilla, lastensuojelulla, Korson palokunnalla ja Niinistöllä....
Ei sitä miksikään muuksi kuin aggressiiviseksi toimintamalliksi voi kutsua, ihan samantekevää huudetaanko vai ei.
45
Kyllä asioista pitää voida keskustella. se ei ole mitään oman käden oikeutta. opettajilla on ollu mahdollisuus hoitaa.
89 jatkaa vielä
Jos aloittajan lapsella on jonkinlainen kehityshäiriö tms mikä aiheuttaa kiusaamisen, puhu tästä avoimesti vanhempainillassa muille vanhemille ja kerro että lapsesi on erityislapsi, ja että puhuvat kotona lapsilleen että lapsesi käyttäytyy niin koska ei osaa muuten. Ole avoin, ja halukas muuttamaan tilanne myös siten että lapsellasi on hyvä olla, koulukiusaajalla on usein kotiolot huonot tai sitten jokin pielessä omassa itsessä, ei onnellinen ihminen kiusaa.
Koulupsykologi, terapeutti ja opettaja ovat nyt ne henkilöt keihin olisin yhteydessä, ja ennenkaikkea kiusattujen lasten vanhemmat, ota vastuu lapsestasi ja pyydä anteeksi ettet ole ymmärtänyt tilanteen vakavuutta. Keskustele, selvitä ja ole kiinnostunut.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:50"]
[/quote]
Eli sinun lapsellesi on lupa mennä raivoamaan välitunnilla, jos hän kommentoi jotakuta koulussa ilkeästi? Oletko nyt ihan, ihan varma tästä?
.....
Minusta tällainen omankädenoikeus-toiminta johtaa anarkiaan. Mieti nyt itsekin, vanhempia pomppii välitunnilla lasten kimppuun huutamaan ja uhkailemaan, mitä siitä seuraa.... kuka valvoo, ettei ketään syytetä ja uhkailla syyttä suotta? Tietävätkö vanhemmat aina varmuudella, ettei heidän oma pilttinsä ole todellisuudessa se, joka on aloittanut kärhämän?
Ei kuulkaa....
45
[/quote]
Toivoisin, että miettisitte tätä. Oikeasti miettisitte, te jotka pidätte tuota karjuja-äitiä sankarina.
Minustakin (kuten ekassa viestissäni sanoin) ap:n kannattaa hyödyntää poikansa säikähdys ja yrittää saada poika ottamaan opikseen.
Mutta se EI TEE OIKEAKSI sitä tytön äidin toimintamallia. Oman käden oikeutta ei pidä ottaa, ei ainakaan heti ja oikopäätä ilman, että antaa opettajille mahdollisuutta hoitaa asiaa.
45
[/quote]
Älä viitsi.
Lue ap:n aloitus, johan sen lapsen kanssa on keskusteltu, saanut jälkkäriä, kotiarestia jnejne eikä ole tehonnut. Jatkaa kiusaamistaan.
Mikä tää 45 oikein on?? Uskomatonta puolustelua koulukiusaajaa kohtaan! Ap sanoi, ettei äiti huutanut. Ap sanoi, että samantyylisiä ongelmia on ollut ennenkin -> poika siis kiusaa. Mistä 45 tietää, ettei tyttöä ole kiusattu aiemmin muiden toimesta, tai jopa tämän pojan?
Ja vastauksena 45:n kysymykseen; kyllä, jos minun lapseni kiusaa jotakuta koulussa, niin suorastaan toivon, että kiusatun vanhempi antaa tulla täyslaidallisen suusanallista palautetta ja nimenomaan suoraan lapselle. Se pysäyttää lapsen ihan eri tavalla kuin oman vanhemman jankutus. Enkä tasan varmasti russuttaisi palstoilla saati koululle, että miten se nyt noin voi puhua mun lapsukaiselle. Haloo nyt ihmiset järki käteen!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:36"]
Tytön äiti toimi aivan oikein!!!!! Noi aiemmat poikasi pään silittämiset eivät ole oiken toimineet vai mitä? Mitäs jos otat lusikan kauniiseen käteen ja vihdoinkin vastuuta lapsesi kasvatuksesta ja tekemistä. Kaltaisiasi vanhempia on jo aivan liikaa ja sen huomaa. Jösses!!!!
[/quote]
Hei - etkö ollenkaan huomannut vai ihan tahallaanko ignoreeraat sen, että ap:n poika EI ole kiusannut sitä tyttöä aiemmin. Kyse oli ekasta kerrasta. Oliko sinusta siten ihan ok aikuisen sortua samaan kuin mitä ap:n poika teki eli haukkua toisen ulkonäköä ja uhkailla?
Minusta se ei ollut oikein. Asiasta olisi edes pitänyt yrittää jutella ensin opettajien kanssa.
45
[/quote]
yhteen kertaanko se kiusaaminen olisi jäänyt ? epäilen. Eli yhden kerran kun kiusataan niin sit se on ok. Mutta entä kiusattu, miltä hänestä tuntuu kun joku on mennyt haukkumaan häntä ilman syytä.
[/quote]
Yhdestä kerrasta oli nyt kyse, lue ketju.
Ei, haukutun osalta tietysti yksikin kerta on liikaa. Pointti oli, että sen ÄIDIN oli ihan tajutonta alkaa heti läksyttää jotakuta koulun alueella ilman, että antaa koululle tilaisuutta hoitaa asia. Ei se äiti siis ollut "saanut mittaansa täyteen", kyse oli tuoreesta tapauksesta, ainokaisesta hänen lapsensa kohdalla - ja saman tien äitee oli koululla haukkumassa ja uhkailemassa lasta.
45
Miksi opettajien työksi on muuttunut kiusaamistapausten selvittely? Heidän pitäisi opettaa eikä hoitaa tällaisia asioita. Vanhempien pitäisi itse kasvattaa omat lapsensa ja selvittää niiden tekemät kolttoset. Ihan uskomattomalta tämä kuulostaa. Jos joku kiusaa minun lastani niin onneksi mulla on oikeus vielä puhua sille lapselle ihan itse; ei siihen tarvitse ketään opettajaa. Mitä sitten kun kiusaaminen tapahtuu kouluajan ulkopuolella, Ukkopekkauuniluudalleko sitten soitetaan vai kenelle?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:13"]
Onko "haastava" lapsi yhtä kuin huonosti käyttäytyvä mulkero? Jotkut ihmiset nyt vain ovat ääliöitä pienestä pitäen, mutta kun nykyään niin tykätään mennä jonkun diagnoosin taakse piiloon...
[/quote]
Haastavasti käyttäytyvän lapsen diagnoosi voi olla: "uhmakkuushäiriö", joka on lisääntynyt 2000-luvulla. Täysin vanhemmat pelastava paska-analyysi, kun ei jakseta itse pitää rajoja. Sitten nojataan haastavuuteen ja uhmakkuushäiriöön. Bull shit, sanon minä.
-ope
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:45"]
45 jatkaa: jos jonkun lapsen äidin asenne on noin aggressiivinen, ymmärrän oikein hyvin, ettei ap:n tee mieli kamalasti asioida suoraan hänen kanssaan. Siinä ei selvästi keskustelu tule toimimaan ollenkaan.
45
[/quote]
Alkuperäinen äitihän tuolla aiemmin myönsi, ettei tämä läksyttävä äiti edes huutanut. Ei se silloin ole aggressiivista käytöstä hyvänen aika :D