Työnantaja uhkaa irtisanoa kun joudun hoitamaan lapsen asioita
Pojalla alkamassa neuropsykologinen kuntoutus nyt syksyllä. Ilta-aikoja ei ole, vaan ne on aikavälillä 8.30-16 ja itse olen silloin töissä. Tapaamisia tulee olemaan kerran viikossa ja vaikka miehen kanssa vuoroteltaisiin viemisessä, niin joka toinen viikko joudun lähteämään aikaisemmin tai tulemaan myöhemmin töihin.
Tunnit ottaisin omista ylityötunneista tai sitten ottaisin kokonaan lomapäivän tai vaihtoehtoisesti palkatonta vapaata.
Itse olen keskustassa töissä, lapsi kodin lähellä koulussa ja kuntoutuspaikka toisella puolella kaupunkia. Joutuisin ensin hakemaan lapsen koululta ja sieltä sitten menemään kuntoutukseen jonne iltapäivällä koululta kestää noin tunnin julkisilla Eli yhteens joutuisin lähtemään kaksi tuntia ennen tapaamista työpaikalta.
Ajattelin rehellisesti kertoa tulrvasta esimiehelleni, johon hän tokas van ettei tuollainen käy. Jos tulee liikaa poissaoloja, niin hän kuulemma irtisanoo minut.
Meillä ei ole mummeja tai vaareja lähellä jotka voisi pojan viedä.
Mitä tässä nyt sit pitäisi tehdä. Jättää kuntoutus väliin? Ilman mun tuloja emme pärjää.
Kommentit (118)
Ei lapsen tarvitse olla vammainen ollakseen oikeutettu taksikyyteihin. Kyydit saa jo ihan lapsen omaa psykoterapiaakin varten.
Semmosta se on. En minäkään aikoinaan saanut päivääkään palkatonta lomaa kun lapsen kesäajan hoidon järjestämisessä oli ongelmia. Työnantajia ei pätkääkään kiinnosta jonkun äippäliinin lastenhoito-ongelmat. Pistä miehesi viemään. Ehkä sillä on ymmärtäväisempi pomo. Mä tein niin ja mun mies sai potkut. Sen pomon mielestä mun työnantajan olisi pitänyt joustaa.
Näyttää pahasti siltä, että emme voi saada kaikkea. Joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja ja varsinkin enää ei ole mitään suojatyöpaikkoja, jossa voisi harrastusmielessä käydä miten itselleen sattuu sopimaan.
Sinun pitää hakea niitä taksikyytejä, ei siinä ole vaatimuksena vammaisuus, vaan kuntoutuksen tarve. Muistaakseni se meni niin, että hoitava lääkäri tekee todistuksen erityisajoneuvon tarpeellisuudesta (juuri nyt on edessäni tuollainen Kelasta tullut paperi).
Korvattavuus saatiin, vaikkei lapsella mitään vammadiagnoosia ollutkaan (tutkimukset olivat kesken, mutta kuntoutus voitiin aloittaa oireiden perusteella.)
Onpa järkkyjä työnantajia! Ala katsomaan toista työpaikkaa. Ja toisaalta, miksi et kysynyt esimieheltä suoraan, että miksi tuntien tekeminen sisälle ei kelpaa? Vaadi selitystä ja pidä puoliasi! Asioista pitää uskaltaa puhua ja selvittää. Mulla on onneksi työpaikka jossa voin olla etänä ja keskellä päivää voi käydä vaikka kampaajalla kunhan hommat tehdään kunnolla. En kuitenkaan ole kampaajalla käynyt, lasten asioita olen toki hoitanut (meillä ei enää esim. hammaslääkäriin lapsia kuljeteta).
25 jatkaa. Ja voit hakea vammaistukea myös. Alinta vammaistukea saa, jos lapsesta on tavanomaista enemmän vaivaa, esim. juuri jokaviikkoinen kuntoutus.
Hoitakaa lapsen asia niin kuin olitte suunnitelleen, vuoroviikoin. Esimies on saattanut tiuskaista harmistuksissaan tuollaista, mutta epäilen, ettei hän voi tosissaan irtisanoa sinua lapsen kuntoutuksen takia, kun sinulle kerran on ylityötunteja ja voit anoa palkatonta vapaata. Minä en sinun asemassasi pelkäisi esimiestä, vaan toimisin niin kuin alunperin ajattelit. Kyllä noissa kuntoutussessioissa on parasta, että on omat vanhemmat läsnä eikä joku vieras. Taksikuskihan ei lasta saata, vaan ainoastaan ajaa, joten se ei ratkaise asiaa, niin kuin tässä moni luulee.
Työsopimuslain mukaan työstä saa olla poissa vain, jos siitä on sopinut työnantajan kanssa. Tämä pätee myös lääkärissäkäynteihin. Poissaolo on lain mukaan palkatonta, eikä poissaolo kerrytä esimerkiksi vuosilomaa.
Kai ap:llä on oikeus pitää ylityövapaita (tai tehdä tunnit sisään) kuten normaaleissa työpaikoissa. Palkallisena tuota ei tietenkään saa. Mun mielestä työnantaja on todella joustamaton!!??
Eipä parempia työnantajia juuri enää taida olla ja jos on sellaisiin paikkoihin ei pääse töihin koska siellä olevat eivät lähde mihinkään. Olen etsinyt hyvää työnantajaa koko työikäni eikä sellaista ole vielä tullut vastaan.
Meillä taksikuljetus on toiminut loistavasti. Kun poika oli kuntoutuksessa hän oli vielä päiväkodissa, kuntoutukset olivat keskellä päivää. Taksi haki lapsen päiväkodista ja toinen taksi palautti päiväkotiin kuntoutuksen jälkeen.
Ihan hyvä että vanhemmat alussa vievät, mutta kun paikka on tullut tutuksi niin ihan hyvin toimii taksikuljetukset. Meillä kuntoutuksia oli 1-3 kertaa viikossa ja asuttiin silloin Pohjois-Helsingissä.
Täällä on kummallisia ehdotuksia, että lapsi pitäisi laittaa menemään yksin tutkimuksiin. Kyllä se lapsen huoltaja on aika oleellinen osa siellä, ei alaikäinen ja vielä noin nuori voi hoitaa itse tuollaisia asioita.
Ikävää, että sinulla on noin joustamaton työnantaja.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:55"]
Kai ap:llä on oikeus pitää ylityövapaita (tai tehdä tunnit sisään) kuten normaaleissa työpaikoissa. Palkallisena tuota ei tietenkään saa. Mun mielestä työnantaja on todella joustamaton!!??
[/quote]
Johonkin se raja on vedettävä. Ap ei taida olla työpaikkansa ainoa työntekijä. Jos juostaa yhden kohdalla on joustettava muidenkin kohdalla. Ja kohta ollaankin tilanteessa, jossa työnantajan hyvyttää käytetään surutta hyväksi.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:55"]
Työsopimuslain mukaan työstä saa olla poissa vain, jos siitä on sopinut työnantajan kanssa. Tämä pätee myös lääkärissäkäynteihin. Poissaolo on lain mukaan palkatonta, eikä poissaolo kerrytä esimerkiksi vuosilomaa.
[/quote]
Sitä palkatonta pitää olla paljon, että se vuosilomaan vaikuttaa. Jos kuukauden aikana on töissä 14 työpäivää / 16 kalanteripäivää, niin loma kertyy normaalisti.
Olisi kiva tietää, millaisessa työssä ap on, jos puuttuvien tuntien tekeminen muina päivinä ei onnistu.
Ei ap. puhunut tutkimuksista vaan kuntoutuksesta ja ap:n lapsi on jo 10 vuotias.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:01"]
Täällä on kummallisia ehdotuksia, että lapsi pitäisi laittaa menemään yksin tutkimuksiin. Kyllä se lapsen huoltaja on aika oleellinen osa siellä, ei alaikäinen ja vielä noin nuori voi hoitaa itse tuollaisia asioita.
Ikävää, että sinulla on noin joustamaton työnantaja.
[/quote]
Työsopimuslaki/ Luku 2 pykälät 7 ja 8
7 a § (4.3.2011/197)
Poissaolo perheenjäsenen tai muun läheisen hoitamiseksi
Jos työntekijän poissaolo on tarpeen hänen perheenjäsenensä tai muun hänelle läheisen henkilön erityistä hoitoa varten, työnantajan on pyrittävä järjestämään työt niin, että työntekijä voi jäädä määräajaksi pois työstä. Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaan kestosta ja muista järjestelyistä.
Työhön paluusta kesken sovitun vapaan on sovittava työnantajan ja työntekijän kesken. Jos siitä ei voida sopia, työntekijä voi perustellusta syystä keskeyttää vapaan ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen työhön paluuta.
Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä selvitys poissaolon ja sen keskeyttämisen perusteesta.
8 §
Palkanmaksuvelvollisuus
Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.
Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.
Mielenkiintoista lukea tätä ketjua, kun olen aina ihmetellyt, miten niin monet vanhemmat pystyvät järjestämään vastaavanlaiset menot niin helposti. Itse olen aina ollut työpaikassa, josta kesken päivän lähteminen ei onnistu, ylityövapaita ei voi pitää silloin kun itse haluaa, palkattomasta puhumattakaan. Työnantajaa ei kiinnosta yhtään, miten työntekijä omat asiansa hoitaa. Ja käsittääkseni tällaiset ovat ihan työnantajan käsissä, laki ei määrää antamaan ylimääräisiä vapaita. Hyvä kuulla, että ymmärtäväisiäkin työnantajia on olemassa.
Uskomaton työnantaja. Kyllähän poika ainakin aluksi varmasti tarvitsee myös jomman kumman vanhemman tuen siellä kuntoutuspaikassakin. Ehkä sitten myöhemmin voisi joku muukin (vaikka joku sosiaali- tai lastenhoitoalan opiskelija palkkaa vastaan) olla saattamassa tai tukena? Mutta varmaan Kelan tukema kuljetus voisi lyhentää poissaolotarvettasi, jos sinä voisit mennä suoraan sinne kuntoutuspaikkaan, jonne poika saapuisi taksilla? Ja jos vaikka mies voisi ainakin aluksi viedä vähän enemmän, siten, että sinulla vastuu olisi joka kolmas viikko? Jos sinäkin voit/olet voinut joustaa (jos sinulla kerran oli ylityötuntejakin), niin pitäisihän työnantajankin voida. Liitostakin voisi kysyä, että mitä tes (tai laki) sanoo joustosta/palkattomasta vapaasta lapsen sairauden vuoksi.
Tämä voisi myös olla hyvä hetki alkaa katsella ympärilleen uutta työpaikkaa. Eihän niitä joka oksalla tänä päivänä kasva, mutta kannattaisi varmaan katsella josko jotain muuta olisi saatavana, sen verran tympeältä pomosi vaikuttaa.
Tsemppiä vaan sinulle!
Hei! Nyt kaikki keinot käyttöön. Ilmeisesti kuntoutus ei maksa hirveästi. Satsatkaa kyyteihin. Voisiko taksi viedä pojan kuntoutukseen? Sinä menisit sinne suoraan, säästyisi aikaa. Onko miehenllä auto käytössä? Auto sinulle kuntoutuspäivänä. Jos ei muuta, niin vuokratkaa auto. Soitto MLL:n. Olisiko siellä sopivaa lastenhoitajaa, joka voisi viedä lasta? Maksaa alle 10€/tunti. Halpa hinta työpaikan säilyttämisen puolesta.
Saisitko sovittua, että viet kerran kuukaudessa? Ratkaistavaksi jäisi enää 1 krt/kk.
Onko lähistössä ketään kotiäitiä? Kysyisit, että veisikö hän pojan 1 krt/kk sinne. Tarjoudut hoitamaan hänen lapsiaan 1 illan kk.
Nyt vähän luovuutta kehiin!
Palkkaa joku viemään. Joku opiskelija tai mummo. Ei maksa paljon.
Mulle ex-työnantaja nipotti siitä, kun astmalapsi joutui vähän väliä sairaalaan. Vaadittiin, että ilmoittaisin astmakohtaukset ennalta...