Työnantaja uhkaa irtisanoa kun joudun hoitamaan lapsen asioita
Pojalla alkamassa neuropsykologinen kuntoutus nyt syksyllä. Ilta-aikoja ei ole, vaan ne on aikavälillä 8.30-16 ja itse olen silloin töissä. Tapaamisia tulee olemaan kerran viikossa ja vaikka miehen kanssa vuoroteltaisiin viemisessä, niin joka toinen viikko joudun lähteämään aikaisemmin tai tulemaan myöhemmin töihin.
Tunnit ottaisin omista ylityötunneista tai sitten ottaisin kokonaan lomapäivän tai vaihtoehtoisesti palkatonta vapaata.
Itse olen keskustassa töissä, lapsi kodin lähellä koulussa ja kuntoutuspaikka toisella puolella kaupunkia. Joutuisin ensin hakemaan lapsen koululta ja sieltä sitten menemään kuntoutukseen jonne iltapäivällä koululta kestää noin tunnin julkisilla Eli yhteens joutuisin lähtemään kaksi tuntia ennen tapaamista työpaikalta.
Ajattelin rehellisesti kertoa tulrvasta esimiehelleni, johon hän tokas van ettei tuollainen käy. Jos tulee liikaa poissaoloja, niin hän kuulemma irtisanoo minut.
Meillä ei ole mummeja tai vaareja lähellä jotka voisi pojan viedä.
Mitä tässä nyt sit pitäisi tehdä. Jättää kuntoutus väliin? Ilman mun tuloja emme pärjää.
Kommentit (118)
Totta se on, että kaikki lapsiin liittyvät menot ovat AINA työaikana. Minulla on 4 lasta, joista yksi erityislapsi (ADHD, astma, sydänvika, jaloissa vikaa yms.) ja aika paljon olen joutunut hänen elämänsä aikana käymään sairaaloissa, lääkäreissä, tutkimuksissa, terapioissa (lapsi nyt 12 vuotta). Tuona aikana minulla on ollut 5 eri työpaikkaa, eikä missään nämä menot ole olleet ongelma. Olen kyllä tehnyt tunteja sisään tai ottanut palkatonta vapaata. Nämä ovat myös aina olleet ok. Toki en sano, etteikö mulkkuja työnantajia ole, mutta liekö tuo edes laillista, ettei äiti pääse alaikäistä lastaan käyttämään lääkärin määräämissä terapioissa työaikana, otappa selvää!
Laissa ei ole lapseen liittyviä tilapäisiä vapaita koskevia säännöksiä. Palkallista tai palkatonta vapaata työntekijä voi saada vain, jos työnantaja siihen suostuu.
Työnantajan ei ole pakko antaa vapaata. Se nyt on aivan selvä. Lapsen äkillinen sairastuminen on eri asia, mutta säännöllinen terapia ei ole pätevä syy olla pois töistä. Työnantajan voi olla hyvinkin vaikea järjestää sijainen, jos sellainen tarvitaan. Kuten vaikka asiakaspalvelussa, jossa jonkun on päivystettävä jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:09"]
Miksi kaikki paikat joissa pitäisi käydä on auki 8-16? Esim. virastot. Miten ihmeessä ihmiset jotka eivät pääse lähtemään kesken päivän töistä pystyvät hoitamaan asioitaan?
[/quote]
Anna jokin esimerkki tälläisestä virastosta?!
[/quote]
Kelan sivuilta:
Suurimmat toimistot ovat avoinna yleensä maanantaista perjantaihin klo 9–16. Osa toimistoista on kiinni lounasajan klo 12–13, ja osa pienistä toimistoista on avoinna 1–2 päivää viikossa. Voit asioida missä tahansa Kelan toimistossa.
[/quote]
Kelan palvelut kuitenkin taitaa olla käytettävissä 24/7. Kaipaisin nyt esimerkkiä, missä virastossa tavallisen kansalaisen pitäsi päästä käymään työaikanaan.
[/quote]
kai tuolla kelalla pitää jonkun päästä käymään, muutenhan noita toimistoja ei olisi enää ollenkaan vaan kaikki hoidettaisiin verkossa. Itse en edes tiedä missä paikallinen Kela nykyään on.
Ei siellä Kelan toimistossa käy kuin syrjäytyneet tai maahanmuuttajat joilla ei ole vielä verkkopankkitunnuksia. Ihan sama kuin pankissa käy enää mummot ja papat, muut on jo korttimaailmassa ja maksaa laskunsa netissä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:13"]
Ei siellä Kelan toimistossa käy kuin syrjäytyneet tai maahanmuuttajat joilla ei ole vielä verkkopankkitunnuksia. Ihan sama kuin pankissa käy enää mummot ja papat, muut on jo korttimaailmassa ja maksaa laskunsa netissä.
[/quote]
Ahaa, oletko sä sitten saanut vaikka asuntolainaa ihan vaan verkosta hakemalla?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:18"]
Mikähän alapeukutuksen syy tässä on? En ole kyllä koskaan kuullut työnantajasta joka ei suostu siihen, että työntekijä on poissa lasten sairausmenojen vuoksi JOS tunnit korvataan!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:44"]
Ihan järkyttävä työnantaja sinulla! Todellakin alkaisin etsiä muuta työtä! Itse olen kulkenut nyt 2 vuotta neuropsykologisissa tutkimukssa ja kuntoutuksessa lapseni kanssa. Työtunnin noilta päiviltä ovat miinuksella, mutta olen tehnyt tunnit sitten sisään muina päivinä. Todellakaan en omaa 10-vuotiasta poikaa päästäisi itsekseen kuntoutukseen täällä pääkaupunkiseudulla!
[/quote]
[/quote]
On töitä joita ei voi tehdä neljän jälkeen, esim. omalla alallani työskennellään kohteissa, ja työt on tehtävä aina tiettynä aikana asiakkaasta riippuen.
Työajalla EI hoideta omia asioita. PISTE.
Ota palkatonta vapaata? Hoida lomalla!?
Niin siis ne taksikyydit tässä tapauksessa kyllä varmasti järjestyisivät kun vaan kysyisit.
Jos TA mua uhkailisi tuolla tavalla, lopettaisin välittömästi ylitöiden tekemisen ja ylimääräisen työn tekemisen.
Oikeasti, on äärimmäisen tyhmää TA:lta olla joustamatta tuollaisessa asiassa, jos olet vielä tarjoutunut tekemään tunnit takaisin.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:38"]
Lapsi ei ole vammainen, joten tuskin saa mitään taksikyytiä. Miehen työnantaja suostuu tuohon joka toinen viikkoa jos tekee tunnit sisään. Mun työnantaja ei suostu vaikka tekisin tunnit sisään saman viikon aikana (ehdotin tätä). Toki yrittäisin saada ajat pojan oulupäivän jälkeen ja niin myöhään iltapäivällä kuin mahdollista, mutta silti joutuisin lähtemään aika aikaisin töistä.
En vaan tajua, eikö pomo ymmärrä että tiettyjä asioita on vaan hoidettava virka-aikaan.
Mun täytyy varmaan ruveta metsästämään itse kuntoutuspaikkaa jonne saa aikoja iltaisin.
ap
[/quote]
No mutta - anna työnantajan antaa fudut. Pääset hoitelemaan omia asioitasi 24/7 ilman että kukaan häiritsee ja joku joka ehtii ja haluaa tehdä töitäkin, saa mahdollisesti paikkasi. Problem solved.
Hei, te jotka kommentoitte että 10-v voi kulkea hyvin taksilla..ehkä kuntoutusta tarvitsevaa lasta ei voi verrata "tavikseen!". Mun lapsi ei 10-vuotiaana voinut yksin lähteä kotipihaa kauemmaksi koskaan, kun taidot selvitä liikenteessä olivat silloin 5-6-vuotiaan tasolla!!! Hän ei saanut kulkea yksin edes koulumatkaa erityiskouluun, ala-asteella ollenkaan. 6-luokalla olisi jo mielestäni selvinnyt, mutta koulu kielsi. Matkaa olisi ollut 2 km.
Otappa yhteyttä liittosi lakimieheen. Niin tulee vähän historiaa tietoon jos sinut joskus irtisanotaan.
Minkä ikänen lapsi on? Sekin vaikuttaa asiaan.
Jokaisella on oikeus olla palkatta pois henkilökohtaisten syiden vuoksi eikä poissaolo kahden viikon välein pitäisi olla kohtuutonta. Ekä lapsen säännöllisten asioiden mukaan voisi hakea myös osittaista hoitovapaata, josta saa kelalta korvausta.
Järkyttävää että noinkin kusipäisiä työnantajia on olemassa ja vielä järkyttävämpää on se että ne tuntuvat vain lisääntyvän.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:38"]
En vaan tajua, eikö pomo ymmärrä että tiettyjä asioita on vaan hoidettava virka-aikaan.
[/quote]
Joo, esimerkiksi töitä.
Ihan sama, oletko poissa lapsen, kissan, serkun tai vaikka ankaran bilettämisen vuoksi. Yksityiselämäsi ei kuulu minulle. Minua kiinnostaa vain työpanoksesi. Autan sinua kaikin tavoin tekemään töissä parhaasi, mutta sinun pitää itse järjestää elämäsi niin, että voit olla paikalla niitä töitä tekemässä. Jos se ei onnistu tässä työssä, ehkä jokin muu paikka olisi parempi sinulle.
t. pomo
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 12:20"]
Kelan ja verottajan sähköiset palvelut toimivat 24/7. Viimeksi tulostin verokortin ihan itse nettipalvelusta. Passinkin saa nykyään noutaa lähimmältä r-kioskilta jolla on laajemmat aukioloajat kuin perinteisellä virastolla.
[/quote]Oletko vähän tyhmä?Muutama työajan jälkeen hoidettava asia on vain muutama asia. Vaikka pasin saa noudettua ärrältä, ei sitä voi hakea siltä virka-ajan jälkeen, vaan hakemus tehdään poliisin lupapalvelussa varattuna aikana. Maailmassa on paljon asioita joita voi joutua hoitamaan omana työaikanaan ja omien asioiden hoitoon on saatava töistä vapaata.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:13"]
[/quote]
Höpö höpö. Pankissa käydään mm. lainaneuvotteluja. Kelan toimistossa käy ihmisiä palauttamassa papereita, joita ei voi netissä lähettää ja jos on jotain kysyttävää erikoistapauksissa. Olisi ihana elää tuollaisessa mustavalkoisessa maailmassa missä sinä lapsukainen tai joko äärimmäisen lapsellinen ihminen elät...lapsi varmaan kun et tajua että lainoja yleensä käydään neuvottelemassa. Pappa hoitaa kaiken lapsi varmaankin.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 17:37"]
Otappa yhteyttä liittosi lakimieheen. Niin tulee vähän historiaa tietoon jos sinut joskus irtisanotaan.
Minkä ikänen lapsi on? Sekin vaikuttaa asiaan.
Jokaisella on oikeus olla palkatta pois henkilökohtaisten syiden vuoksi eikä poissaolo kahden viikon välein pitäisi olla kohtuutonta. Ekä lapsen säännöllisten asioiden mukaan voisi hakea myös osittaista hoitovapaata, josta saa kelalta korvausta.
Järkyttävää että noinkin kusipäisiä työnantajia on olemassa ja vielä järkyttävämpää on se että ne tuntuvat vain lisääntyvän.
[/quote] Nyt on VARAA valita duunarinsa. Luojan kiitos.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 17:40"]
Kelan ja verottajan sähköiset palvelut toimivat 24/7. Viimeksi tulostin verokortin ihan itse nettipalvelusta. Passinkin saa nykyään noutaa lähimmältä r-kioskilta jolla on laajemmat aukioloajat kuin perinteisellä virastolla.
[/quote]Oletko vähän tyhmä?Muutama työajan jälkeen hoidettava asia on vain muutama asia. Vaikka pasin saa noudettua ärrältä, ei sitä voi hakea siltä virka-ajan jälkeen, vaan hakemus tehdään poliisin lupapalvelussa varattuna aikana. Maailmassa on paljon asioita joita voi joutua hoitamaan omana työaikanaan ja omien asioiden hoitoon on saatava töistä vapaata.
[/quote] Miten niin "on saatava vapaata töistä" !? Ota lomaa, saldoa tai palkatonta vapaata. Ei työnantaja maksa sinun nyhväämistäsi virastoissa! Kai sullakin loma on?
Kyllä ne asuntolainatarjoukset on pyydetty ja saatu sähköisesti ja useammasta pankista kysyttiin.
[/quote]
Joo, Kelan ja verottajan kanssa kaikki asiathan hoituvat verkossa :D Ja passinkin saa kätevästi ärrälle menemällä, ei hitto :D