Työnantaja uhkaa irtisanoa kun joudun hoitamaan lapsen asioita
Pojalla alkamassa neuropsykologinen kuntoutus nyt syksyllä. Ilta-aikoja ei ole, vaan ne on aikavälillä 8.30-16 ja itse olen silloin töissä. Tapaamisia tulee olemaan kerran viikossa ja vaikka miehen kanssa vuoroteltaisiin viemisessä, niin joka toinen viikko joudun lähteämään aikaisemmin tai tulemaan myöhemmin töihin.
Tunnit ottaisin omista ylityötunneista tai sitten ottaisin kokonaan lomapäivän tai vaihtoehtoisesti palkatonta vapaata.
Itse olen keskustassa töissä, lapsi kodin lähellä koulussa ja kuntoutuspaikka toisella puolella kaupunkia. Joutuisin ensin hakemaan lapsen koululta ja sieltä sitten menemään kuntoutukseen jonne iltapäivällä koululta kestää noin tunnin julkisilla Eli yhteens joutuisin lähtemään kaksi tuntia ennen tapaamista työpaikalta.
Ajattelin rehellisesti kertoa tulrvasta esimiehelleni, johon hän tokas van ettei tuollainen käy. Jos tulee liikaa poissaoloja, niin hän kuulemma irtisanoo minut.
Meillä ei ole mummeja tai vaareja lähellä jotka voisi pojan viedä.
Mitä tässä nyt sit pitäisi tehdä. Jättää kuntoutus väliin? Ilman mun tuloja emme pärjää.
Kommentit (118)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:59"]
Eipä parempia työnantajia juuri enää taida olla ja jos on sellaisiin paikkoihin ei pääse töihin koska siellä olevat eivät lähde mihinkään. Olen etsinyt hyvää työnantajaa koko työikäni eikä sellaista ole vielä tullut vastaan.
[/quote]
Totta. On se ikävää, että työnantajat noudattavat esim. tässä tapauksessa työsopimuslakeja, jotka on laadittu kaikkien työntekijöiden etua ajatellen, eikä vaan yksittäisen äidin lasten hoitoa ajatellen. Miksi työelämä ei voi olla ikuista sunnuntaita.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:47"]
Näyttää pahasti siltä, että emme voi saada kaikkea. Joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja ja varsinkin enää ei ole mitään suojatyöpaikkoja, jossa voisi harrastusmielessä käydä miten itselleen sattuu sopimaan.
[/quote]
Niinpä, mutta tässä tapauksessahan ei ole kysymys, että käydään töissä "miten sattuu sopimaan". Kai äiti on käynyt töissä suht säännöllisesti, jos saldotuntejakin on kertynyt. Eihän äiti työnantajan ajalla tai kustannuksella näitä vapaita olisi ottanutkaan.
Tietysti joissakin työpaikoissa voisi olla jonkinasteinen ongelmakin tällainen säännöllinen poissaolo. Kuitenkin, jos halua löytyisi asia varmaan järjestyisi. Onhan kyseessä kuitenkin väliaikainen tilanne. Aikas joustamaton työnantaja täytyy sanoa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:55"]
Kai ap:llä on oikeus pitää ylityövapaita (tai tehdä tunnit sisään) kuten normaaleissa työpaikoissa. Palkallisena tuota ei tietenkään saa. Mun mielestä työnantaja on todella joustamaton!!??
[/quote]
Johonkin se raja on vedettävä. Ap ei taida olla työpaikkansa ainoa työntekijä. Jos juostaa yhden kohdalla on joustettava muidenkin kohdalla. Ja kohta ollaankin tilanteessa, jossa työnantajan hyvyttää käytetään surutta hyväksi.
[/quote]
Höpsis. Suomalaiset ovat yleensä hyvin tunnollisia työntekijöitä. Olen ollut työelämässä melkein 30 vuotta, monessa työpaikassa ja eri puolella Suomea, enkä ole kuin yhteen lusmuun törmännyt.
Olisikohan rekrytoinnissa ollut jotain vikaa, jos kaikki työpaikan työntekijät käyttävät työnantajaa hyväksi? Ennemmin se menee niin, että jos työnantaja joustaa, niin työntekijä joustaa myös.
[/quote]
Työelämään on tullut uusi sukupolvi, jonka työmoraali ei ole enää niin korkealla. MINUN pitää saada olla poissa työstä silloin, kuin MINÄ niin halua.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:09"]
Onhan kyseessä kuitenkin väliaikainen tilanne. Aikas joustamaton työnantaja täytyy sanoa.
[/quote]
Tuliko kuntoutuksen kesto jossain ilmi? Ne saattavat kestää vuosia. Ei tullut myöskään ilmi sellaista, että vanhempia tarvittaisiin mukana kuntoutuksessa.
Olisiko mahdollista, että haette Kelan taksikorvausta, ja jos saatte sen, niin isä (jolla on joustavampi työnantaja) menee muutaman kerran taksilla lapsen kanssa kuntoutukseen, jotta taksimatka tulee tutuksi ja lapsi pärjää sen itse?
Ota ap yhteys liittoosi ja luottamusmieheen. Eiköhän asia rupea sitä kautta järjestymään. Tilapäistä palkatonta hoitovapaata omaisen hoidon vuoksi saa ottaa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:13"]
Työelämään on tullut uusi sukupolvi, jonka työmoraali ei ole enää niin korkealla. MINUN pitää saada olla poissa työstä silloin, kuin MINÄ niin halua.
[/quote]
Tämä on muuten ihan totta. Tällaisena 40+-ikäisenä työntekijänä ei ensisijainen oletus ole, että työnantajan täytyy suostua ylimääräisiin poissoloihin. Ymmärrän kyllä, että on tärkeitä ja välttämättömiä menoja, mutta ei työnantajan ole pakko tehdä erikoisjärjestelyjä kenenkään kohdalla. Täällä monen ketjuun kirjoittaneen ensimmäinen reaktio on "uskomaton työnantaja!". Minusta tuo on normaalia työnantajalta.
Näyttää pahasti siltä, että emme voi saada kaikkea. Joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja ja varsinkin enää ei ole mitään suojatyöpaikkoja, jossa voisi harrastusmielessä käydä miten itselleen sattuu sopimaan.
[/quote]
Niinpä, mutta tässä tapauksessahan ei ole kysymys, että käydään töissä "miten sattuu sopimaan". Kai äiti on käynyt töissä suht säännöllisesti, jos saldotuntejakin on kertynyt. Eihän äiti työnantajan ajalla tai kustannuksella näitä vapaita olisi ottanutkaan.
Tietysti joissakin työpaikoissa voisi olla jonkinasteinen ongelmakin tällainen säännöllinen poissaolo. Kuitenkin, jos halua löytyisi asia varmaan järjestyisi. Onhan kyseessä kuitenkin väliaikainen tilanne. Aikas joustamaton työnantaja täytyy sanoa.
[/quote]
Pirkkokin sai olla poissa niin poikamies Teponkin pitää saada olla poissa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:05"]Työsopimuslaki/ Luku 2 pykälät 7 ja 8 7 a § (4.3.2011/197)Poissaolo perheenjäsenen tai muun läheisen hoitamiseksi
Jos työntekijän poissaolo on tarpeen hänen perheenjäsenensä tai muun hänelle läheisen henkilön erityistä hoitoa varten, työnantajan on pyrittävä järjestämään työt niin, että työntekijä voi jäädä määräajaksi pois työstä. Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaan kestosta ja muista järjestelyistä.
Työhön paluusta kesken sovitun vapaan on sovittava työnantajan ja työntekijän kesken. Jos siitä ei voida sopia, työntekijä voi perustellusta syystä keskeyttää vapaan ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen työhön paluuta.
Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä selvitys poissaolon ja sen keskeyttämisen perusteesta.
8 §Palkanmaksuvelvollisuus
Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.
Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.
[/quote]
Niin, miten tämä liittyy ap tilanteeseen?!
Olet itse sairaslomalla noina päivinä. Jos vaaditaan lappua niin hankit sen vaikka migreenistä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:17"]
Ota ap yhteys liittoosi ja luottamusmieheen. Eiköhän asia rupea sitä kautta järjestymään. Tilapäistä palkatonta hoitovapaata omaisen hoidon vuoksi saa ottaa.
[/quote]
Nyt ei taida ihan olla määräaikaisesta hoitovapaasta kyse...
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:52"]
Onpa järkkyjä työnantajia! Ala katsomaan toista työpaikkaa. Ja toisaalta, miksi et kysynyt esimieheltä suoraan, että miksi tuntien tekeminen sisälle ei kelpaa? Vaadi selitystä ja pidä puoliasi! Asioista pitää uskaltaa puhua ja selvittää. Mulla on onneksi työpaikka jossa voin olla etänä ja keskellä päivää voi käydä vaikka kampaajalla kunhan hommat tehdään kunnolla. En kuitenkaan ole kampaajalla käynyt, lasten asioita olen toki hoitanut (meillä ei enää esim. hammaslääkäriin lapsia kuljeteta).
[/quote]
Mikä tässä on sellaista mikä aiheuttaa peukun alaspäin?? Häh?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:13"]
[/quote]
Tämä on muuten ihan totta. Tällaisena 40+-ikäisenä työntekijänä ei ensisijainen oletus ole, että työnantajan täytyy suostua ylimääräisiin poissoloihin. Ymmärrän kyllä, että on tärkeitä ja välttämättömiä menoja, mutta ei työnantajan ole pakko tehdä erikoisjärjestelyjä kenenkään kohdalla. Täällä monen ketjuun kirjoittaneen ensimmäinen reaktio on "uskomaton työnantaja!". Minusta tuo on normaalia työnantajalta.
[/quote]
Eipä silloin työnantajankaan kannata sanoa, että töissä on kiire ja ylitöihin pitäisi jäädä. Ylitöitä ei ole pakko tehdä.
Jos työnantajasi ei tuohon järjestelyyn suostu, niin koittakaa järjestää niin, että miehesi kuskaa aluksi ja sen jälkeen taksi. Ja työpaikallasi hoidat tästälähtien vain itsellesi kuuluvat hommat ilman joustoa tyyliin "kynä tippuu pöytään klo 16:00 oli hommat kesken tai ei".
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:24"]
Olet itse sairaslomalla noina päivinä. Jos vaaditaan lappua niin hankit sen vaikka migreenistä.
[/quote]
Mitä sanoinkaan siitä työmoraalista...Suomalaisethan ovat tunnollsia työntekijöitä...
Jos kerran kuussa tosiaan saisit sovittua että pääset viemään, miehesi vie kerran ja kerran kuussa menisi lapsi taksilla, kun paikka tullut jo tutuksi.
Meille tarjottiin jopa puheterapiaan kuljetusta, vaikka se on 2 km päässä, en luonnollisesti vastaanottanut.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:19"]
[/quote]
[/quote]
Pirkkokin sai olla poissa niin poikamies Teponkin pitää saada olla poissa.
[/quote]
Tottakai Teppokin saa olla pois, jos Tepolla on siihen pätevä syy.
Aloitin eilen ketjun vähän samasta aiheesta. Meillä erityislapsi ja terapioita 2 kertaa viikossa. Työtä olen etsinyt, mutta tuntuu että hankala löytää työnantaja, joka mut töihin ottais lapsen menojen takia.
Ihan järkyttävä työnantaja sinulla! Todellakin alkaisin etsiä muuta työtä! Itse olen kulkenut nyt 2 vuotta neuropsykologisissa tutkimukssa ja kuntoutuksessa lapseni kanssa. Työtunnin noilta päiviltä ovat miinuksella, mutta olen tehnyt tunnit sitten sisään muina päivinä. Todellakaan en omaa 10-vuotiasta poikaa päästäisi itsekseen kuntoutukseen täällä pääkaupunkiseudulla!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:37"]
Aloitin eilen ketjun vähän samasta aiheesta. Meillä erityislapsi ja terapioita 2 kertaa viikossa. Työtä olen etsinyt, mutta tuntuu että hankala löytää työnantaja, joka mut töihin ottais lapsen menojen takia.
[/quote]
Siksi sinun pitääkin tehdä henkilökohtaisia arvovalintoja, ja huolehtia lapsesta työnteon sijaan. Ei onnelisuus löydy lisänevistä rahavaroista jne...
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:55"]
Kai ap:llä on oikeus pitää ylityövapaita (tai tehdä tunnit sisään) kuten normaaleissa työpaikoissa. Palkallisena tuota ei tietenkään saa. Mun mielestä työnantaja on todella joustamaton!!??
[/quote]
Johonkin se raja on vedettävä. Ap ei taida olla työpaikkansa ainoa työntekijä. Jos juostaa yhden kohdalla on joustettava muidenkin kohdalla. Ja kohta ollaankin tilanteessa, jossa työnantajan hyvyttää käytetään surutta hyväksi.
[/quote]
Höpsis. Suomalaiset ovat yleensä hyvin tunnollisia työntekijöitä. Olen ollut työelämässä melkein 30 vuotta, monessa työpaikassa ja eri puolella Suomea, enkä ole kuin yhteen lusmuun törmännyt.
Olisikohan rekrytoinnissa ollut jotain vikaa, jos kaikki työpaikan työntekijät käyttävät työnantajaa hyväksi? Ennemmin se menee niin, että jos työnantaja joustaa, niin työntekijä joustaa myös.