mikä myyntihinta talolle johon mennyt rahaa...
Siis kyseessä alle 200neliön omakotitalo kahdessa kerroksessa. Erittäin uudenaikainen. valm. 2010. Lainarahoitusta mennyt 220t€, ja lähes kaikki tehty itse. Paljonko omalle työlle lasketaan arvoa?
Ja mikähän olisi myyntihinta? Sijainti todella hyvällä paikalla, kaupungin vuokratontilla. Iso autotalli ja pihalla uima-allas, piha laatoitettu.
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 14:00"]
Ap, aivan väärä foorumi noille hämmentäville jutuillesi. Palaa vaan sen fazerin sinisen pariin selaamaan vastaavanlaisien asuntojen hintoja etuoveen js oikotiehen. Sieltä se vastaus paremmin löytyy.
Toivottavasti saatte hyvän hinnan ja kuten joku jo sanoikin voittehsn itseksenne sopia että palkka omasta työstä oli vaikka se 100 000€.
Kuullostat hiukan lapselliselta ja asiaan perehtymättömältä.
[/quote]
Vai lapselliselta kuulostan:) käykö sinun kateeksi, jos jollain on hieno talo Espoossa( vuokra tontilla tosin). Tappioon kaupat eivät tule päättymään, vaikka talon entinen asukas olisi kuinka lapsellinen;)
Jos tällä palstalla ei kestä kysyä laskeeko kukaan sopivaa vaivanpalkkaa talon arvoon, niin pahoittelut! Olen väärällä foorumilla. Google toi minut tänne, kun hinnoittelua sieltä kautta katselin.
Rakennuttakaa talonne, mutta muistakaa että se karsii vähän arvokkaampia juttuja pois.
Ap:n miehellä on aikamoinen todistusvelvollisuus ostajia kohtaan, että Se osaa rakentaa. Emmä menis hammaslääkärillekään, joka ois päivätyössään radiotoimittaja, mutta ottanut asioista selvää.
Tämä olikin uudentyyppinen, aika ovela provo.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 15:44"]Ap:n miehellä on aikamoinen todistusvelvollisuus ostajia kohtaan, että Se osaa rakentaa. Emmä menis hammaslääkärillekään, joka ois päivätyössään radiotoimittaja, mutta ottanut asioista selvää.[/quote]
Tälläkin hauskalla palstalla on tosikoita, kuin myös meitä ovelia veitikoita;) missähän kohtaa olen väittänyt ettei mieheni ole raksa-alalla?
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 11:50"]
Kyllä, kyllä, yees, on ymmärretty jo hyvän aikaa! Kuitenkin voi olla, että sinunkin tutuilla on jokin visio jatkoon, jota et vain vielä tiedä.
Kyllä se 15-25v lainassa näkyy, jos makselee 300-800€ enemmän joka kk niitä teettämisiä. MUTTA, joka on niin halunnut tehdä se on minusta OK. Tämä keskustelu sinun kanssa on vain saanut sellaisen värityksen, että sinun mielestä on olemassa heikompaa sorttia, siis älyllisesti, olevia tee-se-itse - miehiä. Kirjoitetun tekstin voi myös ymmärtää väärin, mutta olen vakuuttunut että olet kunnon takapiru, joka kyllä anonyymisti ja nurkan takana arvostelee oikein mielellään. Muutoin esittää kaveria ja onkii toisten raha-asiat esille saadakseen pönkitystä ratkaisuilleen. Ellet peräti ihan vain arvuuttele??
perustele seuraavaksi riskisijoittaminen rahastoihin yms. Kannattaako? Niihin on kompastuneet ihan viisaammatkin. Miksei sitten oman talon rakentaminen olisi hyvä ratkaisu säästää rahaa vähintään pitkässä juoksussa? (olen siis itse sijoittanut rahaa osakkeisiin mm.)
[/quote]
Sinä kyllä kuvittelet ihan omassa päässäsi nuo takapiruilut ja ennen kaikkea että ajattelen tee-se-itse miesten olevan älyllisesti heikompaa sorttia??! Mistä ihmeestä olet tuollaisen kuvan saanut? Jos olisit lukenut kommenttini niin olisit kyllä huomannut, että mekin työskentelemme aloilla joilla tarvitaan asiakkaita ja käden taitoja ja suhtaudun nöyrällä kiitollisuudella näihin asiakkaisiin. Kenenkään älykkyyttä en ole arvostellut. Sen sijaan meitä rakennuttajia on haukuttu yhden sekopään (kyllä, sanon näin koska ei tosiaankaan enää terveeltä vaikuta tuo angstaus) toimesta pienipäisiksi (??) laiskoiksi ja mitä niitä muita olikaan. Ja ei, ei kolahtanut vaan huvitti. Täällä perus, pienen omakotitalon saa max. 20000-30000 euroa halvemmalla jos tekee itse. MINUN mielestä ei yhtään mitään järkeä, koska se ei olisi meistä sen arvoista. Itse asiassa toinen tuttuni rakensi juuri itse ihan kaiken. Parempi lämmitysjärjestelmä (mutta ei erityisen kallis) ja neliöitä 11 enemmän kuin meillä, mutta mm. kiintokalusteet halvempaa tyyliä kuin meillä ja heillä tuli talo maksamaan 5000 euroa enemmän kuin meillä eli ei tosiaan isoja voittoja saa itse tekemällä. Ja vaikka me saataisiin 50000 euron voitto tai enemmänkin niin ei oltaisi itse tehty. Koska ei vaan kiinnosta. Käytimme sen ajan mieluummin muuhun :) Jos tarkoitat tuota naapuria niin me ei olla udeltu siltä kyllä budjetista tms. rahaan liittyvästä yhtään mitään vaan se on ihan itse kertonut kaiken minkä on. En ole missään vaiheessa kieltänyt etteikö talon tekeminen voisi olla rahallisesti kannattavakin ratkaisu. Meille se ei olisi ollut niin kannattava, että olisi siihen hommaan ryhdytty. Ja kiva myöskin työllistää muita.
Mietin muuten tätä asiaa tänään ihan töissä. Joo, on säälittävää pohtia av-mammojen aivoituksia mutta silti :D Onko tee-se-itse miesten vaimot niin hajalla siitä rakentamisesta että on pakko naljailla muille ja yrittää sitä kautta etsiä asiasta positiivisia puolia vai onko tämä raksaaminen joillekin ihan oikeasti miehen mitta, "sole poka mies eikä mikhään joka ei yhtä taloa rakenna" ja jos on niin missä kaikessa muussa tämä pätee. Mitä kaikkea muuta miehen pitää tehdä ollakseen mies? Entäpä naisen kohdalla? Vai onko osa vaan luonnostaan niin vittumaista sorttia että aukoo päätä toisin tekeville? Mä en ole arvostellut itsessään muiden rakentamista vaan just sitä ylimielistä asennetta joka joillakin on ja tuon naapurin kohdalla sitä, miten pitkälle mies on valmis menemään ja miten joka ikinen sentti mietitään vaikka akka on jo hajalla...ja yksi avioero takana.
PS. Sille naljailijalle tiedoksi, että en osta uutta näppäimistöä, koska tämäkin näköjään välillä toimii. Oli muuten paska heitto, teillä rakentajillahan ne rahat taitaa tiukassa olla kun teettämiseen ei ole rahaa :D Ja kyllä, oli vittumainen vitsi mutta oli pakko sanoa kun tämä seGopää kommastui omaan nokkeluuteensa :)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 11:50"]
Kyllä, kyllä, yees, on ymmärretty jo hyvän aikaa! Kuitenkin voi olla, että sinunkin tutuilla on jokin visio jatkoon, jota et vain vielä tiedä.
Kyllä se 15-25v lainassa näkyy, jos makselee 300-800€ enemmän joka kk niitä teettämisiä. MUTTA, joka on niin halunnut tehdä se on minusta OK. Tämä keskustelu sinun kanssa on vain saanut sellaisen värityksen, että sinun mielestä on olemassa heikompaa sorttia, siis älyllisesti, olevia tee-se-itse - miehiä. Kirjoitetun tekstin voi myös ymmärtää väärin, mutta olen vakuuttunut että olet kunnon takapiru, joka kyllä anonyymisti ja nurkan takana arvostelee oikein mielellään. Muutoin esittää kaveria ja onkii toisten raha-asiat esille saadakseen pönkitystä ratkaisuilleen. Ellet peräti ihan vain arvuuttele??
perustele seuraavaksi riskisijoittaminen rahastoihin yms. Kannattaako? Niihin on kompastuneet ihan viisaammatkin. Miksei sitten oman talon rakentaminen olisi hyvä ratkaisu säästää rahaa vähintään pitkässä juoksussa? (olen siis itse sijoittanut rahaa osakkeisiin mm.)
[/quote]
Sinä kyllä kuvittelet ihan omassa päässäsi nuo takapiruilut ja ennen kaikkea että ajattelen tee-se-itse miesten olevan älyllisesti heikompaa sorttia??! Mistä ihmeestä olet tuollaisen kuvan saanut? Jos olisit lukenut kommenttini niin olisit kyllä huomannut, että mekin työskentelemme aloilla joilla tarvitaan asiakkaita ja käden taitoja ja suhtaudun nöyrällä kiitollisuudella näihin asiakkaisiin. Kenenkään älykkyyttä en ole arvostellut. Sen sijaan meitä rakennuttajia on haukuttu yhden sekopään (kyllä, sanon näin koska ei tosiaankaan enää terveeltä vaikuta tuo angstaus) toimesta pienipäisiksi (??) laiskoiksi ja mitä niitä muita olikaan. Ja ei, ei kolahtanut vaan huvitti. Täällä perus, pienen omakotitalon saa max. 20000-30000 euroa halvemmalla jos tekee itse. MINUN mielestä ei yhtään mitään järkeä, koska se ei olisi meistä sen arvoista. Itse asiassa toinen tuttuni rakensi juuri itse ihan kaiken. Parempi lämmitysjärjestelmä (mutta ei erityisen kallis) ja neliöitä 11 enemmän kuin meillä, mutta mm. kiintokalusteet halvempaa tyyliä kuin meillä ja heillä tuli talo maksamaan 5000 euroa enemmän kuin meillä eli ei tosiaan isoja voittoja saa itse tekemällä. Ja vaikka me saataisiin 50000 euron voitto tai enemmänkin niin ei oltaisi itse tehty. Koska ei vaan kiinnosta. Käytimme sen ajan mieluummin muuhun :) Jos tarkoitat tuota naapuria niin me ei olla udeltu siltä kyllä budjetista tms. rahaan liittyvästä yhtään mitään vaan se on ihan itse kertonut kaiken minkä on. En ole missään vaiheessa kieltänyt etteikö talon tekeminen voisi olla rahallisesti kannattavakin ratkaisu. Meille se ei olisi ollut niin kannattava, että olisi siihen hommaan ryhdytty. Ja kiva myöskin työllistää muita.
Mietin muuten tätä asiaa tänään ihan töissä. Joo, on säälittävää pohtia av-mammojen aivoituksia mutta silti :D Onko tee-se-itse miesten vaimot niin hajalla siitä rakentamisesta että on pakko naljailla muille ja yrittää sitä kautta etsiä asiasta positiivisia puolia vai onko tämä raksaaminen joillekin ihan oikeasti miehen mitta, "sole poka mies eikä mikhään joka ei yhtä taloa rakenna" ja jos on niin missä kaikessa muussa tämä pätee. Mitä kaikkea muuta miehen pitää tehdä ollakseen mies? Entäpä naisen kohdalla? Vai onko osa vaan luonnostaan niin vittumaista sorttia että aukoo päätä toisin tekeville? Mä en ole arvostellut itsessään muiden rakentamista vaan just sitä ylimielistä asennetta joka joillakin on ja tuon naapurin kohdalla sitä, miten pitkälle mies on valmis menemään ja miten joka ikinen sentti mietitään vaikka akka on jo hajalla...ja yksi avioero takana.
PS. Sille naljailijalle tiedoksi, että en osta uutta näppäimistöä, koska tämäkin näköjään välillä toimii. Oli muuten paska heitto, teillä rakentajillahan ne rahat taitaa tiukassa olla kun teettämiseen ei ole rahaa :D Ja kyllä, oli vittumainen vitsi mutta oli pakko sanoa kun tämä seGopää kommastui omaan nokkeluuteensa :)
[/quote]
OK, näihin kuviin ja eri tunnelmiin. Meidän ei kannata enää keskustella asiasta, josta on tullut ihan turhista turhin. Jostain syystä olen tavanomaisesta poiketen sortunut aika typeriin heittoihin tässä. Toki itsesi provosoimana;) sitä en yleensä harrasta anonyymisti enkä kasvotusten. No, jääköön tämä tähän. T.onnellinen valmiin talon asuja ( eikä edes ota mikään päähän)
PS. Jäänyt huomauttamatta, että emme ole myymässä kotiamme, jos siinä luulossa olet.
Omalla työllä ei ole tässä arvoa, vain alueen vastaavien talojen hinnat vaikuttavat. Ei kukaan osta taloa sillä perusteella, että olette itse olleet rakentamassa, vain se talon koko, sijainti, varustelu, tontti jne. vaikuttavat.
Toi uima-allas pihalla, alentaa varmaan hintaa tuntuvasti.
Kuka nyt suomen oliossa haluaa/tarvii uima-allasta ulos?
Sen hoitamiseenhan menee rutkasti aikaa ja rahaa, hyötyyn nähden.
Suomen kesään kuuluu käydä rannalla uimassa.
T. Kokemusta on
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 22:13"]
Varokin, tuollainen pienipäisyys voi olla perinnöllistä.
PS. Mukavasti muotoilut tuon kateutesi omaan nilkkaan..."jokainenTERVEPÄINEN voi rakentaa itse ja olisitte tekin tehneet halvemmalla, jos myyntiin olisitte tehneet". Kyllä tässä on naurussa pidättämistä:D
[/quote]
Hankala keskustella ihmisen kanssa, joka ei tajua tai ei halua tajuta. ME (aikka kuinka TE olette tehneet kaiken itse) emme oli tehneet taloa missään nimessä eikä missään tapauksessa, koska ei aan kiinnosta. (ei aikka appi on timpui) Mutta jos me olisimme tehneet myyntiin olisimme käyttäneet halempia mateiaaleja ja muita taloomme, joita emme nyt käyttäneet, kun teimme talon itsellemme.Tajuatko eoa? Te talon tekijät elätte kyllä kummallisessa ajatuksessa. Ilmeisesti ihan oikeasti kuittelette että kaikki on teille kateellisia kun aadatte talonne eteen ja toiset ottaat almispaketin. Miksi?? :DD
90 lisää ielä että pakko ketoa ielä yksi juttu tuosta tutusta. Meille tuli täysin almiina ja budjetti piti ihan täysin sentilleen. Tällä omatoimiakentajalla nyt jo budjetti mennyt 50000 yli eikä talo ole ielä almis :D Ja on omasta mielestään takuulla oikein iksu ja ahkea akentaja niin kuin tämänkin palstat tee-se-itseakentajat. Mutta aina ei mene niinkuin stömsössä. :)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 14:00"]
Ap, aivan väärä foorumi noille hämmentäville jutuillesi. Palaa vaan sen fazerin sinisen pariin selaamaan vastaavanlaisien asuntojen hintoja etuoveen js oikotiehen. Sieltä se vastaus paremmin löytyy.
Toivottavasti saatte hyvän hinnan ja kuten joku jo sanoikin voittehsn itseksenne sopia että palkka omasta työstä oli vaikka se 100 000€.
Kuullostat hiukan lapselliselta ja asiaan perehtymättömältä.
[/quote]
Vai lapselliselta kuulostan:) käykö sinun kateeksi, jos jollain on hieno talo Espoossa( vuokra tontilla tosin). Tappioon kaupat eivät tule päättymään, vaikka talon entinen asukas olisi kuinka lapsellinen;)
Jos tällä palstalla ei kestä kysyä laskeeko kukaan sopivaa vaivanpalkkaa talon arvoon, niin pahoittelut! Olen väärällä foorumilla. Google toi minut tänne, kun hinnoittelua sieltä kautta katselin.
Rakennuttakaa talonne, mutta muistakaa että se karsii vähän arvokkaampia juttuja pois.
[/quote]
No etpä sinäkään näytä niistä vähän kalliimmista jutuista pääsevän nauttimaan, kun kerran myytte taloa pois...
Tottakai tontin omistuksella on merkitystä. Se on totta, ettei isoissa kaupungeissa saa tontin ostohintaa kokonaan takaisin eli hintaero vastaavaan vuokratonttiseen taloon ei ole niin paljon kuin tontin hinta, mutta omalla tontilla on silti arvoa verrattuna vuokratonttiin.
Olen täällä Tampereella katsellut noita vuokratontilla olevia uusia taloja. Uudet talothan ei juurikaan ole omalla tontilla ja tuntuu aika hirveältä ne vuokrat. 2000-3000 Euroa pienestä tontista vuosivuokra ja joissain jo enemmänkin. Kyllä tulee kalliiksi asuminen ja tietysti jokainen ottaa mielummin oman tontin, jos mahdollista. Meille tarjottiin taannoin kaupungilta tonttia, kun puolivitsinä osallistuttiin arpajaisiin. Vuokraa miettiessä tajuttiin, ettei tässä ole mitään järkeä. Pelkästään vuokraan saataisiin varata yli 200 Euroa/kk + muut asumiskulut päälle. Tietysti uusi talo olisi ihana, mutta ensin maksetaan siitä talosta itsemme kipeäksi ja sen päälle maksetaan asumisesta ihan liikaa sen vuokratontin takia. Minusta kaupungin pitäisi myydä tontit. Ihmiset rakentaisi maltillisemman talon, nyt se "tontista säästynyt" raha laitetaan taloon ja lopputuloksena on joka tavalla turhan kallis asunto.
Korostettakoon, että itse asumme vuokratontilla olevassa talossa. Meillä on vuokra erittäin edullinen ja saimme talon mielestäni halvalla. Nykyistä vuokrasopimustakin on 19 vuotta jäljellä, se on sitten sen ajan murhe, mitä sitten tapahtuu. Talo on siinä vaiheessa velaton ja lapset aikuisia. Mielummin tietysti ottaisin oman tontin, mutta tällä mennään.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 07:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 22:13"]
PS. Mukavasti muotoilut tuon kateutesi omaan nilkkaan..."jokainenTERVEPÄINEN voi rakentaa itse ja olisitte tekin tehneet halvemmalla, jos myyntiin olisitte tehneet". Kyllä tässä on naurussa pidättämistä:D
[/quote]
Hankala keskustella ihmisen kanssa, joka ei tajua tai ei halua tajuta. ME (aikka kuinka TE olette tehneet kaiken itse) emme oli tehneet taloa missään nimessä eikä missään tapauksessa, koska ei aan kiinnosta. (ei aikka appi on timpui) Mutta jos me olisimme tehneet myyntiin olisimme käyttäneet halempia mateiaaleja ja muita taloomme, joita emme nyt käyttäneet, kun teimme talon itsellemme.Tajuatko eoa? Te talon tekijät elätte kyllä kummallisessa ajatuksessa. Ilmeisesti ihan oikeasti kuittelette että kaikki on teille kateellisia kun aadatte talonne eteen ja toiset ottaat almispaketin. Miksi?? :DD
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:30"]
[/quote] sinulle pimahdusherkälle en suosittele mitään rakentamista. Kulminoit tämän keskustelun johonkin "tuttuusi" ja sen pohjalta arvioit muiden syitä rakentaa itse. Pieni on putki josta katselet. Tehkää te siellä p-pohjanmaalla mitä huvittaa, ei se minun yöuniani häiritse.
Mikä "tietäjä iänikuinen" luulet olevasi, kysynpähän vain? Et voi todellakaan tietää muiden menemisistä ja harrastuksista ja siitä mitä tekevät rakentamisen ohella. Jos sinua on ihan laiskaksi suoraan haukuttu, niin onhan se tietysti törkeää, mutta jos oletkin oikeasti ahkera, niin mitä siitä välittämään?
kaikilla ei ole kuitenkaan samat mieltymykset kuin sinulla/teillä., joten anna ihmisten viettää aikansa haluamallaan tavalla. On niitä huomattavasti hjonompiakin harrastuksia. Monilla miehet ovat ensin työn, sitten harrastusten jne. Vuoksi pois kotoa. Rakentaja rakentaa kotia, ja siinä rakentamisaikataulussa voi olla väljyyttä juuri siksi, että olisi aikaa muuhunkin.
[/quote]
Kyllä tässä joku muu on se pimahdusherkkä :D Olet saanut jo toisena päivänä peräkkäin hymyn huulilleni, kaikkea sitä ihmiset kuvitteleekin, hihii :) Minä tunnen ja tiedän tuon tuttavaperheen niin hyvin, että uskallan sanoa mihin he aikansa kuluttavat ja minusta se ei ole sen arvoista, mutta kukin tyylillään. En minä ole muiden rakentamisen syitä arvioinut, ainoastaan huvittunut tuosta tee-se-itse rakentajien kuvitelmista itsestään. Kuitenkin joka ikinen täysjärkinen pystyy rakentamaan talon, _jos haluaa_
Meillä on myös dokumentoitu jokainen vaihe joka on tehty ja luojan kiitos täältä löytyy loistavia rakentajia, kiitos alan kilpailun. Se kannattaisi myös ottaa näiden raksamiesten huomioon ja säilyttää nöyryys niitä mahdollisia asiakkaita kohtaan, koska raksamiehillä on nyt kovat, kovat ajat.
[/quote] oletpas omahyväinen ja nokkava. Kyllä se tuli selväksi, että vain sinä tiedät kaiken ja osaat ratkaista kaikki oikeinpäin. Voi hellanlettas!
miten tuttujen jalasmökin kasaaminen saa noin sairastuttamaan ihmisen? Kauanko ne sitä on väsänneet kun asia on paisunut näihin mittasuhteisiin?
Minua ei ostajana kiinnostaa pätkääkään, paljonko myyjä on taloonsa rahaa laittanut. Minä olen kiinnostunut siitä, missä se sijaitsee sekä talon kunto. Jos myynnissä on vierekkäisillä tonteilla kaksi täsmälleen samanlaista taloa, en maksa toisesta enempää sen takia, että myyjä on laittanut rahaa siihen enemmän.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 19:30"]Minua ei ostajana kiinnostaa pätkääkään, paljonko myyjä on taloonsa rahaa laittanut. Minä olen kiinnostunut siitä, missä se sijaitsee sekä talon kunto. Jos myynnissä on vierekkäisillä tonteilla kaksi täsmälleen samanlaista taloa, en maksa toisesta enempää sen takia, että myyjä on laittanut rahaa siihen enemmän. [/quote]
Kiitos vastauksesta. Ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 19:20"]
[/quote] oletpas omahyväinen ja nokkava. Kyllä se tuli selväksi, että vain sinä tiedät kaiken ja osaat ratkaista kaikki oikeinpäin. Voi hellanlettas!
miten tuttujen jalasmökin kasaaminen saa noin sairastuttamaan ihmisen? Kauanko ne sitä on väsänneet kun asia on paisunut näihin mittasuhteisiin?
[/quote]
:D:D Te tee-se-itse akentajathan tässä(kin) olette suuttuneet, kun joku muu ei olekaan halunnut tehdä itse taloa. Minun puolesta tehkää ihmeessä mutta älkää nyt kuitelko että olisitte sen _talon_ takia jotenkin ahkeampia tai paempia ihmisiä :) Oikeastaan ei kyllä nauata ollenkaan. Suettaa, että noinko alas ja ainohahaiseksi yhden talon tekeminen ihmisen saa. Pitäiskö teidän luouttaa ja antaa jonkun muun tehdä se loppuun ennen kuin olet jossain suljetulla kun tunnut jo hajoamispisteessä olean? Enkä sano kettuillakseni mutta ei tuo nomaalilta enää aikuta.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 12:38"]
Miksi niin monet julkiset rakennukset ja monet omakotitalot homehtuvat, vaikka ne on tehnyt alan ammattilaiset ja ammattilaiset ovat niitä valvoneet??
Me teimme itselle talon ja emme todellakaan olisi ottaneet koko talon tekoon ammattilaisia hommiin! (Toki piti muutamaa ammattilaista käyttää, mutta onneksi suurimmaksi osaksi tehtiin itse).
Olemme asuneet nyt 5v. ja mitään ongelmaa ei ole ilmaantunut. Mitä nyt lapsi on yhteen seinään kynällä piirtänyt.
Rakennusvaiheessa on kaikki työvaiheet dokumentoitu sekä kuvin, että kirjoituksin ja kaikki kuitit ym. tallessa.
Eli talo on helppo myydä, kun ostaja näkee mitä on missäkin tehty ja miten.
Tämä on toinen rakentamamme talo ja ensimmäisen talon rakentamisesta on nyt 10v. ja siinäkään ei ole ilmennyt mitään ongelmaa.
Samoin kun "tutkii" asunotomessujen taloja, niin aika naurettavaa on monessa työn jälki mikä näkyy katsojalle.
Mikä on sitten se "sisäinen" jälki, mitä ei katsoja näe? :)
Anteeksi ap, mutta tämä nyt ei ihan ole vastaus siihen kysymykseesi, mutta ihmettelen vain miten niin monet luottavat sokeasti "ammattilaisiin".
(Vaikka voihan niitä toki hyviäkin ammattilaisia löytyä). :)
[/quote] erittäin asiallisia ajatuksia! Samaa mieltä. Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 19:20"]
[/quote]
:D:D Te tee-se-itse akentajathan tässä(kin) olette suuttuneet, kun joku muu ei olekaan halunnut tehdä itse taloa. Minun puolesta tehkää ihmeessä mutta älkää nyt kuitelko että olisitte sen _talon_ takia jotenkin ahkeampia tai paempia ihmisiä :) Oikeastaan ei kyllä nauata ollenkaan. Suettaa, että noinko alas ja ainohahaiseksi yhden talon tekeminen ihmisen saa. Pitäiskö teidän luouttaa ja antaa jonkun muun tehdä se loppuun ennen kuin olet jossain suljetulla kun tunnut jo hajoamispisteessä olean? Enkä sano kettuillakseni mutta ei tuo nomaalilta enää aikuta.
[/quote] ei minuakaan"nauattais", jos ei olis varaa kunnon näppikseen:) olet kylvänyt rrraivon partaalla v ja r aikuisia sanoja niin tiuhaan, että nappulat vain lentelee:D
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 11:41"]
olen rakennusmestari, enkä suosittele ikinä kenellekään "itsetehtyä" taloa. Niissä on AINA joku tai useampi kohta, joka on rakennettu päin helvettiä!!! Jos haluaa luotettavan talon, jossa ei muhi joku remonttiyllätys, ostaa ammattilaisten rakentaman.
[/quote] Asutko sinä "itse tehdyssä" talossa tai oletko myynyt "itse tehdyn" talon?
AP:n mies kelpaisi varmasti sinunkin alaiseksi raksahommiin. Sekä talon, että muiden avujen perusteella.
mielestäni pahin mahdollinen rakennus on halvalla teetetty, ellei jopa pimeänä, jolloin takuutkin raukeaa. Rakennuttaa nyt talo jollain amiksesta juuri valmistuneilla pojankosseilla, semmoisiakin on(kuten hyvin tiedät rakennusmestarina)
[/quote]
Varmaan sekä itse tehdyissä, että ammattilaisten tekemissä taloissa on hyvin ja huonosti tehtyjä. Onhan kaikenlaisia ammattilaisia ja kaikenlaisia amatöörejä. Pointtina kuitenkin on, että se, miten paljon olette rakentaneet taloanne itse ei millään lailla vaikuta hintaan, jonka voitte saada talosta.