mikä myyntihinta talolle johon mennyt rahaa...
Siis kyseessä alle 200neliön omakotitalo kahdessa kerroksessa. Erittäin uudenaikainen. valm. 2010. Lainarahoitusta mennyt 220t€, ja lähes kaikki tehty itse. Paljonko omalle työlle lasketaan arvoa?
Ja mikähän olisi myyntihinta? Sijainti todella hyvällä paikalla, kaupungin vuokratontilla. Iso autotalli ja pihalla uima-allas, piha laatoitettu.
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 21:06"]
[/quote] laiskuusjuttu oli tietoinen piikki palstan tyyliä mukaillen. Ja heti osui sekä upposi kohisten. minulle on yksi hailee kuka on laiska ja kuka ei. Jokainen tehköön tyylillään. Taisitpa itsekin kertoa alentavaan sävyyn hitaasti rakentavasti.
PS. Meilläpäin teettäminen on hyvin kallista, toisin kuin siellä Kilpisjärvellä.
[/quote]
Eiiiii :D Täytyy ihan kysyä, että luuletko ihan oikeasti että osui ja upposi minuun? Totuus kun on se, että kun ollaan tuota tekemistä omatoimisesti katsottu niin on entistä enemmän tullut tunne siitä, että me ei tehtäisi itse todellakaan aan teetimme oikein mielellämme :) Ja teille se talon tekeminen on tosi iso asia ja ie kaiken ajan mutta kannattaa muistaa, että se on ainoastaan talon tekeminen, tähän maailmaan mahtuu paaaaljon muutakin sen lisäksi. :) Ei sun enää kannata selitellä tässä kenellekään, kyllä kaikki ymmäsi (pahoittelen näppäimistön toimimattomuutta) mitä te ajattelette niistä jotka maksaa lisää ja teetättää muilla. Mietin tässä kuitenkin että oletko aidosti noin ylimielinen tyyppi ai onko talon tekeminen saanut sinut noin kettuuntuneeksi. Ei ollut takoitus puhua negatiiisesti talon nousemisen hitaudesta aan tuosta naapuin asenteesta ( ja näköjään muissakin samaa asenneammaa) Se on osunut omaan nilkkaan hällekin jo aikoja sitten. Ei mekään naljailla (anteeksi itsailla piikikkäästi tms) niille, jotka teettää muita hommia ulkopuolisilla aan olemme kiitollisia että asiakkaita on :)
PS. Täällä Pohjois-Pohjanmaalla on onneksi niin koa kilpailu alalla, että ei edes taloudellisesti juuikaan kannata itse tehdä ellei sitten halua.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 22:12"]
[/quote] laiskuusjuttu oli tietoinen piikki palstan tyyliä mukaillen. Ja heti osui sekä upposi kohisten. minulle on yksi hailee kuka on laiska ja kuka ei. Jokainen tehköön tyylillään. Taisitpa itsekin kertoa alentavaan sävyyn hitaasti rakentavasti.
PS. Meilläpäin teettäminen on hyvin kallista, toisin kuin siellä Kilpisjärvellä.
[/quote]
Eiiiii :D Täytyy ihan kysyä, että luuletko ihan oikeasti että osui ja upposi minuun? Totuus kun on se, että kun ollaan tuota tekemistä omatoimisesti katsottu niin on entistä enemmän tullut tunne siitä, että me ei tehtäisi itse todellakaan aan teetimme oikein mielellämme :) Ja teille se talon tekeminen on tosi iso asia ja ie kaiken ajan mutta kannattaa muistaa, että se on ainoastaan talon tekeminen, tähän maailmaan mahtuu paaaaljon muutakin sen lisäksi. :) Ei sun enää kannata selitellä tässä kenellekään, kyllä kaikki ymmäsi (pahoittelen näppäimistön toimimattomuutta) mitä te ajattelette niistä jotka maksaa lisää ja teetättää muilla. Mietin tässä kuitenkin että oletko aidosti noin ylimielinen tyyppi ai onko talon tekeminen saanut sinut noin kettuuntuneeksi. Ei ollut takoitus puhua negatiiisesti talon nousemisen hitaudesta aan tuosta naapuin asenteesta ( ja näköjään muissakin samaa asenneammaa) Se on osunut omaan nilkkaan hällekin jo aikoja sitten. Ei mekään naljailla (anteeksi itsailla piikikkäästi tms) niille, jotka teettää muita hommia ulkopuolisilla aan olemme kiitollisia että asiakkaita on :)
PS. Täällä Pohjois-Pohjanmaalla on onneksi niin koa kilpailu alalla, että ei edes taloudellisesti juuikaan kannata itse tehdä ellei sitten halua.
[/quote] sinulle pimahdusherkälle en suosittele mitään rakentamista. Kulminoit tämän keskustelun johonkin "tuttuusi" ja sen pohjalta arvioit muiden syitä rakentaa itse. Pieni on putki josta katselet. Tehkää te siellä p-pohjanmaalla mitä huvittaa, ei se minun yöuniani häiritse.
Mikä "tietäjä iänikuinen" luulet olevasi, kysynpähän vain? Et voi todellakaan tietää muiden menemisistä ja harrastuksista ja siitä mitä tekevät rakentamisen ohella. Jos sinua on ihan laiskaksi suoraan haukuttu, niin onhan se tietysti törkeää, mutta jos oletkin oikeasti ahkera, niin mitä siitä välittämään?
kaikilla ei ole kuitenkaan samat mieltymykset kuin sinulla/teillä., joten anna ihmisten viettää aikansa haluamallaan tavalla. On niitä huomattavasti hjonompiakin harrastuksia. Monilla miehet ovat ensin työn, sitten harrastusten jne. Vuoksi pois kotoa. Rakentaja rakentaa kotia, ja siinä rakentamisaikataulussa voi olla väljyyttä juuri siksi, että olisi aikaa muuhunkin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 22:12"]
[/quote]
[/quote]
Jaaha! tässä on oikein esimerkki pahansuovasta ellei kateellisesta naapurista. Eikö asunnonmyynti toisikaan niitä toivottuja voittoropoja vai mistä se kenkä puristaa? Hapanta tekstiä.
Asumme kaupungissa missä vuokratontti ei laske okt:n hintaa, eli samanhintaisia ovat omalla ja vuokratontilla. Meillä siis oma, mutta ei näy hinnassa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 14:00"]
Ap, aivan väärä foorumi noille hämmentäville jutuillesi. Palaa vaan sen fazerin sinisen pariin selaamaan vastaavanlaisien asuntojen hintoja etuoveen js oikotiehen. Sieltä se vastaus paremmin löytyy.
[/quote]
Vai lapselliselta kuulostan:) käykö sinun kateeksi, jos jollain on hieno talo Espoossa( vuokra tontilla tosin). Tappioon kaupat eivät tule päättymään, vaikka talon entinen asukas olisi kuinka lapsellinen;)
[/quote]
Olen itse espoolainen ja sattuneesta syystä omakotitalomarkkinoita hetken aikaa seuraillut. Fakta on se, että vuokratontti tiputtaa hintaa, ainakaan jos ostajaehdokkaat on yhtään valveutuneita. Ehkä teillä tosin käy hyvä tuuri. Meillä on myynnissä viiden kilometrin säteellä jonkin verran ok-taloja, osa omalla tontilla ja osa vuokratontilla, pyyntihinnat ei sinänsä vaihtele, mutta ostajana arvotan niitä kyllä ihan eri tavalla. Surkeimmat tapaukset on näitä isomman taloyhtiön erillistalona myytävät talot, vuokratontti ja asunto-osakeyhtiön kunnon vastikkeet päälle ja sitten pyydetään samaa hintaa kuin omalla maalla olevasta talosta.
Rakensin talostamme ne asiat itse mitä pystyin. Osittain oli syynä raha, mutta enemmän vaakakupissa painoi se, että rakentaminen oli mukava vastapaino toimistotyölle.
Ja lisäksi nykyään on vaikea löytää osaavia tekijöitä. Kyllä ne ammattimiehet joutuvat painamaan kauhealla kiireellä töitä. Naapurin talossa mitään ei tehty itse ja kyllä siellä on ollut jos jonkin moista ongelmaa. Toki jos peukalo on keskellä kämmentä, ei kannatakaan alkaa tekemään itse.
[/quote]
Olen itse espoolainen ja sattuneesta syystä omakotitalomarkkinoita hetken aikaa seuraillut. Fakta on se, että vuokratontti tiputtaa hintaa, ainakaan jos ostajaehdokkaat on yhtään valveutuneita. Ehkä teillä tosin käy hyvä tuuri. Meillä on myynnissä viiden kilometrin säteellä jonkin verran ok-taloja, osa omalla tontilla ja osa vuokratontilla, pyyntihinnat ei sinänsä vaihtele, mutta ostajana arvotan niitä kyllä ihan eri tavalla. Surkeimmat tapaukset on näitä isomman taloyhtiön erillistalona myytävät talot, vuokratontti ja asunto-osakeyhtiön kunnon vastikkeet päälle ja sitten pyydetään samaa hintaa kuin omalla maalla olevasta talosta.
[/quote]
Itsekin ajattelemme vuokratontin laskevan hintaa. Kyllä sopiva hintahaarukka löytyy, jos tappiolle menee, emme myy siinä tapauksessa.
ap
Miksi niin monet julkiset rakennukset ja monet omakotitalot homehtuvat, vaikka ne on tehnyt alan ammattilaiset ja ammattilaiset ovat niitä valvoneet??
Me teimme itselle talon ja emme todellakaan olisi ottaneet koko talon tekoon ammattilaisia hommiin! (Toki piti muutamaa ammattilaista käyttää, mutta onneksi suurimmaksi osaksi tehtiin itse).
Olemme asuneet nyt 5v. ja mitään ongelmaa ei ole ilmaantunut. Mitä nyt lapsi on yhteen seinään kynällä piirtänyt.
Rakennusvaiheessa on kaikki työvaiheet dokumentoitu sekä kuvin, että kirjoituksin ja kaikki kuitit ym. tallessa.
Eli talo on helppo myydä, kun ostaja näkee mitä on missäkin tehty ja miten.
Tämä on toinen rakentamamme talo ja ensimmäisen talon rakentamisesta on nyt 10v. ja siinäkään ei ole ilmennyt mitään ongelmaa.
Samoin kun "tutkii" asunotomessujen taloja, niin aika naurettavaa on monessa työn jälki mikä näkyy katsojalle.
Mikä on sitten se "sisäinen" jälki, mitä ei katsoja näe? :)
Anteeksi ap, mutta tämä nyt ei ihan ole vastaus siihen kysymykseesi, mutta ihmettelen vain miten niin monet luottavat sokeasti "ammattilaisiin".
(Vaikka voihan niitä toki hyviäkin ammattilaisia löytyä). :)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:41"]
Jaaha! tässä on oikein esimerkki pahansuovasta ellei kateellisesta naapurista. Eikö asunnonmyynti toisikaan niitä toivottuja voittoropoja vai mistä se kenkä puristaa? Hapanta tekstiä.
[/quote]
Me emme ole myymässä taloamme koskaan ellei jotain todella traagista tapahdu :) Jos olisimme tehneet myyntiin niin olisimme rakentaneet huomattavasti halvemmalla. Mistä minä olisin kateellinen? Niin kuin sanoin niin tuon touhun vierestä katsominen on tehnyt minusta entistä tyytyväisemmän sen suhteen että teetimme talon emmekä rakentaneet itse. Heille (tai sille miehelle) se sopii, meille ei missään nimessä :) Huvittaa vaan suunnattomasti miten talon rakentaminen saa ihmiset luulemaan itsestään ja muista vaikka ja mitä, viittaan nyt esim. tuohon laiskoiksi haukkumiseen.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:30"]
[/quote] sinulle pimahdusherkälle en suosittele mitään rakentamista. Kulminoit tämän keskustelun johonkin "tuttuusi" ja sen pohjalta arvioit muiden syitä rakentaa itse. Pieni on putki josta katselet. Tehkää te siellä p-pohjanmaalla mitä huvittaa, ei se minun yöuniani häiritse.
Mikä "tietäjä iänikuinen" luulet olevasi, kysynpähän vain? Et voi todellakaan tietää muiden menemisistä ja harrastuksista ja siitä mitä tekevät rakentamisen ohella. Jos sinua on ihan laiskaksi suoraan haukuttu, niin onhan se tietysti törkeää, mutta jos oletkin oikeasti ahkera, niin mitä siitä välittämään?
kaikilla ei ole kuitenkaan samat mieltymykset kuin sinulla/teillä., joten anna ihmisten viettää aikansa haluamallaan tavalla. On niitä huomattavasti hjonompiakin harrastuksia. Monilla miehet ovat ensin työn, sitten harrastusten jne. Vuoksi pois kotoa. Rakentaja rakentaa kotia, ja siinä rakentamisaikataulussa voi olla väljyyttä juuri siksi, että olisi aikaa muuhunkin.
[/quote]
Kyllä tässä joku muu on se pimahdusherkkä :D Olet saanut jo toisena päivänä peräkkäin hymyn huulilleni, kaikkea sitä ihmiset kuvitteleekin, hihii :) Minä tunnen ja tiedän tuon tuttavaperheen niin hyvin, että uskallan sanoa mihin he aikansa kuluttavat ja minusta se ei ole sen arvoista, mutta kukin tyylillään. En minä ole muiden rakentamisen syitä arvioinut, ainoastaan huvittunut tuosta tee-se-itse rakentajien kuvitelmista itsestään. Kuitenkin joka ikinen täysjärkinen pystyy rakentamaan talon, _jos haluaa_
Meillä on myös dokumentoitu jokainen vaihe joka on tehty ja luojan kiitos täältä löytyy loistavia rakentajia, kiitos alan kilpailun. Se kannattaisi myös ottaa näiden raksamiesten huomioon ja säilyttää nöyryys niitä mahdollisia asiakkaita kohtaan, koska raksamiehillä on nyt kovat, kovat ajat.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 20:10"]
Suomen kesään kuuluu käydä rannalla uimassa.
[/quote]
Jaa, niissä sinileväliemissä vai?
no se riippuu ihan alueen hintatasosta, sijainnista ja talon varustelusta (ovatko materiaalit ne halvimmat perusjutut vaiko kalliimmat erikoisjutut). Verratkaa muihin samankaltaisiin samalla alueella, siitä saatte hintatason.
alueella on aina keskihinta, kannattaa vertailla. ja omalle työlle harvoin saa palkkaa. vuokratontti iso miinus. paljonko on tontin koko? monelle uima-allas myös iso miinus.
äkkiseltään sanoisin että arvo siinä 200 000 - 220 000€
Ei sitä myyntihintaa noin lasketa. Se lasketaan niin, että katsotte, mitä muuta samalta alueelta on myynnissä, mikä sen hinta on, ja suhteutatte sen koon, laadun ja kunnon omaanne. Samoin katsotte, missä on samanlaisia asuntoja/taloja myynnissä kuin teidän ja mihin hintaan ja suhteutatte sitten niiden sijainnin omaanne. Näin haette oikeaa hintaa.
Valitettavasti laadun suhteen on myös niin, että keskiverto-ostaja ei näe sitä. Keskiverto-ostajalle kiiltävät pinnat riittävät - se, mitä niiden alla on tai miten ne pinnat on kiinnitetty ei ole oleellista, koska hän ei tiedä asiasta tarpeeksi, eikä tunnista todellista laatua. Siksi laadusta ei saa suhteessa saman verran enemmän rahaa kuin keskimääräisestä vähän hutiloiden tehdystä halpiksestakaan.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 10:01"]
[/quote]
Ei voi sanoa tämmöistä, kun ei tiedä, onko se kaupunki Kemi, Kokkola, Hämeenlinna, Tampere vai Espoo.
Riippuu myös siitä, että onko talo rempattu hyvällä maulla. Olen aika valikoiva ja nyt kun muutimme tähän taloon, teimme uuden pintaremontin keittiöön, koska kaikki kaapit, värit, kaakelit ja kodinkoneet olivat minusta rumia.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 10:04"]
[/quote]
noilla tiedoilla voi sanoa! vai meinaatko kun laittaa 200 000€ rahaa taloon niin siitä saa ainakin 500 000€??
Ei voi sanoa tämmöistä, kun ei tiedä, onko se kaupunki Kemi, Kokkola, Hämeenlinna, Tampere vai Espoo.
[/quote]
alueella on aina keskihinta, kannattaa vertailla. ja omalle työlle harvoin saa palkkaa. vuokratontti iso miinus. paljonko on tontin koko? monelle uima-allas myös iso miinus.
Niin, tämä on iso kaupunki ja tyylillisesti vastaavat talot maksaa 420-520t€, mutta pääpointti oli myös tämä omantyön osuus. Annetaanko sille oikeasti hinnassa joku arvo? Koska jos olisimme teettäneet kaikki olisi rahaa mennyt nopeasti sen 80t€ lisää jne. Eli eihän sitä taloa seuraavalle ole ilmaiseksi rakennettu, vai mitä?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 18:00"]
[/quote] emme ole tuttuja ollenkaan. Koskaan, ikinä emme ole ketään laiskoiksi moittineet! On teilläkin tutut!! meilläkin on kaikki valmiina. Tai no, piha-aita tehdään muurikivistä tienvarteen. Ja tämä onkin vasta syntynyt idea.
[/quote]
Siis justiinsahan sinä sanoit laiskoiksi niitä, jotka maksaa mielestäsi tuplahinnan kun teettäät muilla. Tämä "tuttukin" mielestään aina heittää huulta muiden laiskuudesta :D
[/quote] laiskuusjuttu oli tietoinen piikki palstan tyyliä mukaillen. Ja heti osui sekä upposi kohisten. minulle on yksi hailee kuka on laiska ja kuka ei. Jokainen tehköön tyylillään. Taisitpa itsekin kertoa alentavaan sävyyn hitaasti rakentavista.