Kirjanpitoapua!! Kiire!!
Help! Olen luvannut tehdä eräälle yhdistykselle kirjanpidon. Heidän materiaaleistaan ei löytynyt vain edellisvuoden tietoja ollenkaan. Eli tasetta tms. On vain pankkitiliote ja kuitit vuodelta, josta teen kirjanpidon ja tilinpäätöksen.
Eikös silloin ole näin, että syötän alkusaldon pankki-tilille? Kun laskin tiliotteen tapahtumat yhteen, niiden summa oli eri kuin tilin nostovara tuon vuoden lopussa. Mitä teen? Pää meinaa mennä lukkoon kun paniikkia pukkaa. Onko siellä ketään kirjanpitoihmistä kuulolla? Itse olen opiskelija.
Minkä summan osaisin siis laittaa alkusaldoksi pankkitilille? En osaa sanoa onko heillä sitten mitään myyntisaamisia tai ostovelkoja kun ei tullu tasetta minulle. :(
Näillä mennään nyt alkuun.
Kommentit (3)
No kyllähän sun nyt on saatava edellisvuoden lopettava tase käyttöösi. Mikä huuhaa yhdistys se tuollainen on, josta ei muka ko. tietoja saa. Sanot, että ilman tarvittavaa materiaalia et voi tp:tä tehdä!!
Pankkitilin avaava saldohan pitäisi näkyä ihan kyllä siellä tiliotteellakin, sen laitat alkusaldoksi. Tilintarkastaja tulee kyllä vaatimaan vertailutiedot edelliseltä kaudelta.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 19:15"]
No kyllähän sun nyt on saatava edellisvuoden lopettava tase käyttöösi. Mikä huuhaa yhdistys se tuollainen on, josta ei muka ko. tietoja saa. Sanot, että ilman tarvittavaa materiaalia et voi tp:tä tehdä!!
Pankkitilin avaava saldohan pitäisi näkyä ihan kyllä siellä tiliotteellakin, sen laitat alkusaldoksi. Tilintarkastaja tulee kyllä vaatimaan vertailutiedot edelliseltä kaudelta.
[/quote]
.. jatkoa. Ja kyllä sun pitää uskaltaa ihan kysyä sen yhdistyksen yhteyshenkilöltä näitä asioita. Että näkyykö tiliotteella kaikki tapahtumat, vai onko ostettu laskulla ja onko myyty mitään laskulla. Kysyt samalla onko yhdistyksellä mitään velvoitteita esim. pankkilainoja tms. ja onko taseessa mitään käyttö- tms. omaisuutta, vai onko kaikkia omaisuus pankkitlillä. Tsemppiä!
Kiitos! Tätähän minäkin. Joo, aika kummasti on asiat tuolla hoidettu...