mikä myyntihinta talolle johon mennyt rahaa...
Siis kyseessä alle 200neliön omakotitalo kahdessa kerroksessa. Erittäin uudenaikainen. valm. 2010. Lainarahoitusta mennyt 220t€, ja lähes kaikki tehty itse. Paljonko omalle työlle lasketaan arvoa?
Ja mikähän olisi myyntihinta? Sijainti todella hyvällä paikalla, kaupungin vuokratontilla. Iso autotalli ja pihalla uima-allas, piha laatoitettu.
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 10:47"]
Herrantieten, kai te nyt alussa oikeasti mietitte millainen talo kannattaa rakentaa ja minne?! Pahimmassa tapauksessa teillä on 220 tonttua maksanut talo, josta saatte 150 tonttua. Siinä tapauksessa otatte takkiinne 50 tuhatta euroa!
Luoja mitä riskejä ihmiset ottaakaan miettimättä.
[/quote]
Etkö lukenut kaikkea? Iso kaupunki, sijainti erinomainen, talo on erittäin uudenaikainen, jopa aikaansa edellä. Me ei tässä tulla takkiin ottamaan, ellei sotaa syty.
Pohjahinnan arviointia mietin. Talon myynti ei ole pakollista, mutta mahdollista:) riskit on minimoitu jo ennen kuin puutakaan tontilta kaadettiin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 10:50"]
Miten pankki antaa tuollaisia lainoja ihmisille, jotka eivät ymmärrä asuntokaupan perusasioita? Talokaupoista voi aina tulla myös tappiota!!!
Asunnon hinta markkinoilla määräytyy pitkälti kysynnän ja tarjonnan mukaan. Hinnan määrää ensisijaisesti myyjä, mutta kauppaa ei synny, jos hintapyyntö kysyntä eivät kohtaa. Liian korkea hinta voi pitkittää myyntiaikoja ja kohde niinsanotusti ”happanee”. Tällöin hintaa voidaan joutua laskemaan rajustikin. Hinnan laskettua alle markkinatason on puolestaan vaarana potentiaalisten ostajien epäilys.
”Onko asunnossa, taloyhtiössä tai sijainnissa jotain vikaa, kun asunto ei ole kerran mennyt kaupaksi noin edulliseen hintaan?”
[/quote]
Jos tappiot on ilmeiset ja tiedossa, niin taloahan ei juuri silloin kannata myydä. Asuu itse tai jos täytyy muuttaa väliaikaisesti kauemmas, laittaapi vuokralle.
Monet asunnonvälittäjät tekevät ilmaisia käyntejä tehdäkseen hinta-arvion. Mikset käyttäisi tällaista ja myisi halutessasi silti itse? Muutaman arvion kun pyytää niin hintahaarukka on aika hyvin tiedossa.
Jatkan osaltani samaa laulua. Sillä ei ole mitään merkitystä hintaan, kuinka monta tuntia joku talon eteen on raatanut. Uudet hienot materiaalitkaan eivät auta, jos ne eivät ostajaehdokasta miellytä. Tärkein talon hintaan vaikuttava tekijä on SIJAINTI ja se, että tontti on oma. Maan arvo on se, joka pientalossa nousee. Talon itsensä arvo laskee koko ajan. Talon pyyntihinnan pystyy haarukoimaan vertailemalla alueen muihin vastaavan tasoisiin myytyihin taloihin.
Minulle itselle se, että myyjä hirveästi alleviivaisi tehneensä kaiken itse hartiapankilla, olisi erittäin suuri miinus. Siitä tulee sellainen "rahat ei riittänyt ammattilaisiin"-olo ja mielikuva "kaikenlaisista virityksistä", joita tee-se-itse -mies on taloonsa näppäränä miehenä säveltänyt. Joo, tiedän ettei ammattilaisiinkaan voi luottaa, mutta vielä vähemmän luotan yksittäiseen harrastelijaan, joka vieläpä sitten myy talonsa, kun vihdoin on saanut kaiken valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 11:10"]
Jatkan osaltani samaa laulua. Sillä ei ole mitään merkitystä hintaan, kuinka monta tuntia joku talon eteen on raatanut. Uudet hienot materiaalitkaan eivät auta, jos ne eivät ostajaehdokasta miellytä. Tärkein talon hintaan vaikuttava tekijä on SIJAINTI ja se, että tontti on oma. Maan arvo on se, joka pientalossa nousee. Talon itsensä arvo laskee koko ajan. Talon pyyntihinnan pystyy haarukoimaan vertailemalla alueen muihin vastaavan tasoisiin myytyihin taloihin.
Minulle itselle se, että myyjä hirveästi alleviivaisi tehneensä kaiken itse hartiapankilla, olisi erittäin suuri miinus. Siitä tulee sellainen "rahat ei riittänyt ammattilaisiin"-olo ja mielikuva "kaikenlaisista virityksistä", joita tee-se-itse -mies on taloonsa näppäränä miehenä säveltänyt. Joo, tiedän ettei ammattilaisiinkaan voi luottaa, mutta vielä vähemmän luotan yksittäiseen harrastelijaan, joka vieläpä sitten myy talonsa, kun vihdoin on saanut kaiken valmiiksi.
[/quote]
"Rahat ei riittäneet ammattilaiseen" :D toki hauska mielipide, mutta ikävä todeta, että kuulut niihin tapauksiin, jotka eivät ymmärrä mitä tarkoittaa säästeliäisyys ja oman onnen seppänä olo. Kyllä on olemassa ihmisiä, joita ei haittaa mitä ympärillä asuvat kaikesta tuplaten (laiskuuttaan) maksaneet ajattelevat siitä, että joku saa hitaammin valmiiksi talon yrittämällä myös itse jotain. Ja meitähän on moneksi, osalla on taitoa ja älliä käyttää naulapyssyä ja sirkkeliä ilman kirvesmiehen koulutustakin.
olen rakennusmestari, enkä suosittele ikinä kenellekään "itsetehtyä" taloa. Niissä on AINA joku tai useampi kohta, joka on rakennettu päin helvettiä!!! Jos haluaa luotettavan talon, jossa ei muhi joku remonttiyllätys, ostaa ammattilaisten rakentaman.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 11:41"]
olen rakennusmestari, enkä suosittele ikinä kenellekään "itsetehtyä" taloa. Niissä on AINA joku tai useampi kohta, joka on rakennettu päin helvettiä!!! Jos haluaa luotettavan talon, jossa ei muhi joku remonttiyllätys, ostaa ammattilaisten rakentaman.
[/quote]
Eri mieltä 2 taloa rakentaneena. Kun itse rakentaa tietää miten jokainen kohta on tehty! Kestäisikö omatunto sen että salaojitus puuttuu - ei, kestäisikö sen ettei pesuhuoneessa ole kunnollista kosteussuojaa - no ei. Mutta.... monta rakennutettua kohdetta (kt, rt, okt) tiedän joissa on menty yli siitä missä aita on matalin! Esim väliseinissä ei ole eristeitä tai nuo edellä mainitsemani puuttuu vaikka on kuinka "tarkastettuja". Koskaan et tiedä mitä talo on "niellyt" jos et sitä itse ole tehnyt - ei se rakentaminen mitään rakettitiedettä ole:D
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 11:51"]
[/quote]
Eri mieltä 2 taloa rakentaneena. Kun itse rakentaa tietää miten jokainen kohta on tehty! Kestäisikö omatunto sen että salaojitus puuttuu - ei, kestäisikö sen ettei pesuhuoneessa ole kunnollista kosteussuojaa - no ei. Mutta.... monta rakennutettua kohdetta (kt, rt, okt) tiedän joissa on menty yli siitä missä aita on matalin! Esim väliseinissä ei ole eristeitä tai nuo edellä mainitsemani puuttuu vaikka on kuinka "tarkastettuja". Koskaan et tiedä mitä talo on "niellyt" jos et sitä itse ole tehnyt - ei se rakentaminen mitään rakettitiedettä ole:D
[/quote]
jatkan vielä tuohon rahakysymykseen ettei olisi varaa. Meillä mottona on se että minkä osaa itse tehdä siitä ei makseta toiselle. Niin laiskoja ei olla. Toisaalta, ei se 150k€ säästökään harmita.
Talon osatjia eivät teidän "raatamistunnit" kiinnosta pätkääkään. Ainoastaan siinä tapauksessa, jos haluavat vain todella ammattilaisten remontoimaa. Vertaile vaan alueen hintoja, se on fakta. Tai asukaa itse siinä ja nauttikaa oman tynne tuloksista. Ihmettelen kyllä mikä salaisuus sijainti on. Jos on suurempi kaupunki, niin vielä vähemmän... Ja suurissa kaupungeissa vielä huimia eroja asuinalueiden kesken. Millanen infra alueella jne. Vuokratontti pieni miinus, tosin suurissa kaupungeissa niitäkin suht. paljon.
Rakennusmestari jatkaa: uusien asuntojen kohdalla valitetaan yleensä työn laadusta.Piilevät vauriot ovat useimmiten sellaisia, että ne syntyy vasta parin vuoden kuluttua. Olen nähnyt itserakennettuja mörskiä, jotka näyttävät kauniilta, mutta niissä on joku rakenteellinen virhe, joka tarkoittaa sitä, että puoli taloa saa purkaa, ennenkuin niihin pääsee käsiksi. Yleisiä ovat myös kosteusvauriot. Niiden syntymisessä menee pari vuotta. Usein on myös käytetty vääriä työtapoja tai materiaaleja, kun ei olla tiedetty miten rakennetaan.
Olen ollut sellaisessakin uudessa talossa, jossa kosteussuojat oli tehty itse märkätiloihin. Viidessä vuodessa koko paska homehtui käsiin. Kaikki vain siksi, että ei oltu luettu kunnolla ohjeita.
Ei ikinä. Varsinkaan sellaista taloa, jota ei ole rakennettu itselle ja käytetty sitä reilut kymmenen vuotta. Uusista rakennuksista harvoin näkee, mikä tulee hajoamaan, kun kaikki on vielä uuden uutukaista.
Jos vaikka fyysikko rakentaa oman talon, mistä sitä tietää mikä sen tietotaito on ollut rakentamisessa. Luultavasti olematon!!!
Se, että osaa käyttää sirkkeliä ja naulapyssyä ei vielä todista, että osaa rakentaa itse talon ellei se ole puutalo, joka on rakennettu majaksi ja suunniteltu kestoikä 5 vuotta.
[/quote] Asutko sinä "itse tehdyssä" talossa tai oletko myynyt "itse tehdyn" talon?
AP:n mies kelpaisi varmasti sinunkin alaiseksi raksahommiin. Sekä talon, että muiden avujen perusteella.
mielestäni pahin mahdollinen rakennus on halvalla teetetty, ellei jopa pimeänä, jolloin takuutkin raukeaa. Rakennuttaa nyt talo jollain amiksesta juuri valmistuneilla pojankosseilla, semmoisiakin on(kuten hyvin tiedät rakennusmestarina)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 10:21"]
Pakkohan sille raatamiselle on hinta laittaa.
[/quote]
Laita vaan sille hinta.
Tule sitten kertomaan, menikö kaupaksi... :D
Rakennuskustannuksilla on merkitystä silloin, kun kaupungin vuokratontilla olevalle talolle määritetään maksimimyyntihintaa. Esim Helsinki pyrkii hillitsemään maksimimyyntihinnan avulla keinottelua vuokratonteillaan.
Ei tuommoiseen kysymykseen voi täällä kukaan tyhjentävästi vastata, aika naurettavaa kyselläkin!
Markkinatilanne määrää hinnan ja kuten joku sanoi, se sijainti on se tärkein, ei sano mitään suuri kaupunki, Helsinki vai Pariisi?
Se maahan täällä pk-seudulla maksaa ei ne röttelöt siinä päällä. En ikinä ostaisi vuokratontilla olevaa taloa.
No onneksi on oma talo omalla tontilla Helsingissä ja mikä parasta jo velaton.
Eikä tarvetta myydä..nyt kun alkaa olla ostajan markkinat pikkuhiljaa..tuskin on kovaa kiinnostusta vuokratontilla oleviin taloihin kun omilla saa samaan hintaan!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 09:57"]
Siis kyseessä alle 200neliön omakotitalo kahdessa kerroksessa. Erittäin uudenaikainen. valm. 2010. Lainarahoitusta mennyt 220t€, ja lähes kaikki tehty itse. Paljonko omalle työlle lasketaan arvoa?
Ja mikähän olisi myyntihinta? Sijainti todella hyvällä paikalla, kaupungin vuokratontilla. Iso autotalli ja pihalla uima-allas, piha laatoitettu.
[/quote]
Veikkaan, että saatte talosta Helsingissä (Pohjois- tai Länsi-Helsingissä, eri asia jos tämä talo onkin keskellä Eiraa, mutta tuskin) n. 600 000, Espoossa n. 500 000 (paitsi jos Tapiolassa, silloin enemmän), Vantaalla n. 400 000, muusta Suomesta en tiedä, mutta asian voi helpohkosti päätellä selaamalla oman alueen myynnissä olevia taloja Etuovessa.
Jos se teitä lohduttaa, niin voittehan itseksenne sopia, että oman työn osuus saadusta hinnasta on vaikka 100 0000e...?
Pienemmillä paikkakunnilla on vaikea saada omiaan pois talosta, ellei sitten ole itse tehnyt melkein kokonaan. Tosin siinäkin on sitten se, että rakentajalla on "maine", voiko häneen luottaa ja millaiset taidot hänellä arvioidaan olevan jne.
Isoissa kaupungeissa on myös vaikea saada ihan uudesta omiaan pois. Tai ehkä ne tiukat kulut, mutta omalle vaivalle ei tavalliselta amatöörirakentajalta jää palkkaa lainkaan. Katselin tässä Pirkanmaalla esimerkiksi Nokialta omakotitaloja joku päivä. Ei sinne kannata itse rakentaa. Uudehkoja taloja on todella paljon myynnissä, joten pääsee kyllä valitsemaan sijainnin ja tyylin haluamastaan hintaluokasta. Niillä hinnoilla ei omaa rakenna, ellei sitten tee kaikkea itse. Luulisi jokaiselle löytyvän jotain. Ylipäätään olen miettinyt, että uutta taloa ei useinkaan kannata rakentaa, vaikka myynnissä olevien hinnat suolaisilta tuntuisikin. Rakentaminen on kallista ja itseään siinä säästää, kun ottaa valmiin. Tietysti, jos on pakko saada tietylle paikalle ja tietynlainen, mutta useimmilla ihmisillä kriteerit on väljemmät.
Ap, aivan väärä foorumi noille hämmentäville jutuillesi. Palaa vaan sen fazerin sinisen pariin selaamaan vastaavanlaisien asuntojen hintoja etuoveen js oikotiehen. Sieltä se vastaus paremmin löytyy.
Toivottavasti saatte hyvän hinnan ja kuten joku jo sanoikin voittehsn itseksenne sopia että palkka omasta työstä oli vaikka se 100 000€.
Kuullostat hiukan lapselliselta ja asiaan perehtymättömältä.
Tällä hetkellä on hiukan ostajan markkinat. Etuovi ja Oikotie ovat vääräällään näitä rakkaudella omaan käyttöön rakennettuja taloja jotka päätyvät myyntiin 2-3 vuotta valmistumisesta.
Miten pankki antaa tuollaisia lainoja ihmisille, jotka eivät ymmärrä asuntokaupan perusasioita? Talokaupoista voi aina tulla myös tappiota!!!
Asunnon hinta markkinoilla määräytyy pitkälti kysynnän ja tarjonnan mukaan. Hinnan määrää ensisijaisesti myyjä, mutta kauppaa ei synny, jos hintapyyntö kysyntä eivät kohtaa. Liian korkea hinta voi pitkittää myyntiaikoja ja kohde niinsanotusti ”happanee”. Tällöin hintaa voidaan joutua laskemaan rajustikin. Hinnan laskettua alle markkinatason on puolestaan vaarana potentiaalisten ostajien epäilys.
”Onko asunnossa, taloyhtiössä tai sijainnissa jotain vikaa, kun asunto ei ole kerran mennyt kaupaksi noin edulliseen hintaan?”