Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvojen hoitoon viemisestä

Vierailija
16.07.2006 |

Viitaten siis edelliseen ketjuun, jota en viitsinyt kokonaan lukea.

Olen itse lukenut seuraavanlaisen ohjeen.. Se on mielesstäni hyvin pätevä ohje siitä, kuinka ajan minkäkin ikäinen lapsi kestää (saamatta " traumoja" ) ilman äitiään. Jos joku muistaa, kenen laatima tämä ohje on.. voisiko laittaa sen lastenpsykologin nimen?

1 tunti per lapsen ikäkuukausi. Eli:

1kk - 1 tunti

2kk - 2 tuntia

3kk - 3 tuntia

4kk - 4 tuntia

5kk - 5 tuntia

6kk - 6 tuntia

7kk - 7 tuntia

8kk - 8 tuntia

9kk - 9 tuntia

10kk - 10 tuntia

11kk - 11 tuntia

1 vuorokausi per lapsen ikävuosi Eli

1 vuotias - 1 vuorokausi

2 vuotias - 2 vuorokautta

3 vuotias - 3 vuorokautta

Jne.. jne...

Eli vasta 7 vuotias on kyllin kypsä olemaan viikon erossa vanhemmistaan.

Varsinkin tuo eka ikävuosi, jolloin puhutaan tunneista, on minusta hyvinkin tärkeää.. tämän kun muistaisi kaikki ne vanhemmat, joilla on kiire " omaan elämään" viikonloppurientoineen jo silloin kun vauva on vaikka sen 3 viikon vanha! Sen ikäinen vauva ei voi olla edes tuntia erossa äidistään! Eikä kuulukaan olla. Pienen vauvan paikka on äidin rinnalla.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen tilannetta on hankalaa korjata (ottakaa lukuun myös adoptoidut lapset), siis jos vauva tuntee turvattomuutta jota ei pysty ilmaisemaan niin mistä sen voit tietää? Mistä tiedätte mitä kaikkea lapsi aistii ja jos on herkkä niin miten paljon pahaa voitte toisen psyykkeelle tehdä? Millä tavalla lapset ilmaisevat pahaa oloaan, eivät aina suoraan...siis mistä tiedät?

Minä 70-luvulla syntynyt kotona eskari-ikään kasvatettu ei uskonnollisen perheen ihminen lähiöstä en ainakaan ollut hoidossa mutta eipä ole kuule paapottukkaan.

Osaan omilla aivoillani ajatella ja laitoksissa (päiväkoti) ei ole tarvinnut sopeutua yhteiskuntaan. Pärjään paremmin elämässäni kuin moni ikätoverini enkä puhu nyt pelkästään työ/koulu menestyksestä.

Tottakai on parempi viedä kullanmuru hoitoon päiväkotiin jos ei äiti kotona pärjää tai on muita ongelmia. Ja eikös se integroitu pk ole erityislapsille ja " tavallisille" jotka toimivat siellä toimintamallina? Hmm...

Siis asian viereen meni mutta kyllä se sitten näissä 2000-luvun pennuissa tulos joskus huomataan. Maailma on muutenkin muuttunut sitten omien lapsuus aikojen.

Vierailija
2/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän tonkin tulkitsis. Mä en ensinnäkään käsitä miten lapsi voi saada traumoja jos on esim rakastavan mummin luona. Itse en ihan pientä vauvaa ole ikinä hoitoon vienyt , mutta 10 kk vanha on ollut mummin luona kaksi yötä, kun oltiin isompien lapsien kanssa reissussa. Ja taas 3 ja 5 vuotiaat osaavat itse pyytää pääsevätkö mummille yökylään. Siellä olisivat monta viikkoa jos ei laitettaisi stoppia. Kyllä pienempikin kuin 7-vuotias osaa itse sanoa missä haluaa olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän ihan maalaisjärkeä, myös hoitoonviemisessä. Esim jos 1kk lapsi nukkuu koko ajan (vaikka kolme tuntia) hoidossa, niin traumatisoituuko hän tästä kenties?

Vierailija
4/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. meillä äitini on lapsen elämässä niin paljon, että en millään voi uskoa lapseni traumatisoituneen hoidosta.

Ja esim. jos vauva vierastaa 9kk:n iässä, niin 9 tuntia on todellakin liikaa. Kun taas vierastamisen mennessä ohi (esim. 11kk), niin 11h ei tunnu missään.

Toiset lapset taas eivät 5 vuotiaanakaan halua olla pois yhtään yötä, kun taas joku samanikäinen on mummulassa kevyesti vaikka viikon.

Maalaisjärkeä, naiset! Muistakaa yksilöllisyys.

Vierailija
5/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vauvalla on oikeus saada rintamaitoa niin usein kun hän haluaa.

No, henk. koht. olen sitä mieltä, että isä voi olla tasavertainen hoitaja vasta kun vauva on vieroitetu rinnasta, siis noin 1,5 - 2 vuotiaana.

Siihen asti äiti (vauvan EMO) on pääasiassa hoitovastuussa lapsestaan.

Toki isä voi vaihtaa vaippaa, röyhyttää, kantaa, seurustella, pitää lähellään, leikkiä, syöttää kiinteitä, käydä kävelyllä ym. vauvan kanssa, mutta äiti on äiti. Äidillä on rinnat. Mikään ei korvaa rintamaitoa (turha väittää vastaan, mikään tutkimus ei tue sitä, että korvike voittaisi rm:n) ja äidin läheisyyttä.

ap (tää nyt meni ihan ohi alkuperäisen tarkoituksen, eli lasten hoitoonjättämisen.. mutta olikin vastqaus edellä ihmettelevälle..)

Vierailija
6/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v:lle sopiva hoitopäivän pituus lienee max. 6h.

Vierailija
7/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdinkin itse tuon mainita!

Eli nuokin hoitoaikasuositukset ovat siis TARVITTAESSA, ei säännöllisesti.

Sama psykologi siis suosittelee täyttä kotihoitoa lapselle vähintään 3 vuotiaaksi.

ap

Vierailija
8/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun se maalaisjärjen käyttö tarkoittaa omien päätösten tekemistä ja siis vastuun ottamista tekemisistään. Se on VAIKEAA ja voi AHISTAA. On paljon helpompaa, kun vain noudattaa asiantuntijoiden ohjeita, silloin voi olla huoletta ja sen kumempia miettimättä. Bonuksena voi tuntea ylemmyyttä niitä kohtaan, jotka tekevät eri tavalla. Ja tietysti kirjoitella av:lle " Tänään nähtyä..." .

Ilman sarkasmia, on tietysti hyvä, että ne, joilla ei oikein ole kokemusta tai muuten ymmärrystä noudattavat asiallisia ohjeita. Silloin ei ainakaan mene pahasti metsään. Mutta kannattaa muistaa, että asioita voi yleensä tehdä monella tavalla ja kaikki erilainen ei välttämättä ole pahasta.

Vierailija
9/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs käy täysimetyksen tulla tavalla?

Unohdatko (vai etkö välitä?) siitä, että suositus täysimetykseen on 6kk? Ja tämä suositus on tehty vauvojen parhaaksi..

No, eipä " minä-minä-minä" -äidit, joita nykypäivänä on niin paljon, voikaan sitä ymmärtää, eivätkä välitä siitä mikä on lapselle parhaaksi.

Niin, voihan sen lapsen viedä hoitoon 24/7 vaikka kuukaudeksi, eikä siitä välttämättä mitään traumoja tule, voihan vauvan jättää kokonaan imettämättä. Ja äiti saa mennä ja tulla ja elää elämäänsä kuin aikana ennen vauvaa..

Voihan niinkin tehdä, jos haluaa.

Vierailija
10/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä sen alle 3-vuotiaan on parempi olla säännöllisessä hoidossa kun tietyissä tilanteissa kokoajan kotona. Tapauskohtasia asioita mitä ei voi ikinä yleistää!

Vierailija
11/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mitenkäs käy täysimetyksen tulla tavalla?

Unohdatko (vai etkö välitä?) siitä, että suositus täysimetykseen on 6kk? Ja tämä suositus on tehty vauvojen parhaaksi..

No, eipä " minä-minä-minä" -äidit, joita nykypäivänä on niin paljon, voikaan sitä ymmärtää, eivätkä välitä siitä mikä on lapselle parhaaksi.

Vierailija
12/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitää muistaa, että esim. 1 kk tai 2 kk ikäinen vauva ei " tunne" mummiaan. Vaikka joka viikko näkisikin! Vauva tuntee äitinsä parhaiten, koska äiti on vauvaa kohdussaan kantanut. On tullu ääni tutuksi ja tuoksu ym... Vauvan pitää saadaa ihan ajan kanssa tutustua esim. juuri siihen mummiinsa yhdessä tutun ja turvallisen äidin kanssa ennen kuin jää yksin mummin hoitoon.

t: ei-ap

Vierailija
13/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

noudatatteko prikulleen joidenkin suosituksia??

Vierailija
14/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti voi joutua sairaalaan ja isä on siellä tms

Vierailija
15/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kun kaikki äidit saisivat sen verran itsevarmuutta, että unohtaisivat tuijottaa asiantuntijoiden ohjeita ja keskittyisivät havainnoimaan omaa lastaan ja hänen tempperamenttiaa, terveyttään ja hyvinvointiaan.

Kirjoituksenne vaikuttavat minusta erittäin lapsellisilta, musta-valkoisilta ja epävarmoilta.

t. äiti, jonka sairas lapsi on ollut pitkiä aikoja hoidossa sairaalassa ja muilla hoitajilla, eikä ole koskaan imenyt rintaa.

Vierailija
16/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten viimeistään ilmenee ne lapsuuden traumat ja muut.

Minä en lastani hoitoon jätä alle vuoden ikäisenä.

Voiko joku oikeasti verrata että äiti sairaalassa-silloin ei ole vaihtoehtoja....siihen kun äiti vaikka festareilla???

Vierailija
17/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Katsos kun se maalaisjärjen käyttö tarkoittaa omien päätösten tekemistä ja siis vastuun ottamista tekemisistään. Se on VAIKEAA ja voi AHISTAA. On paljon helpompaa, kun vain noudattaa asiantuntijoiden ohjeita, silloin voi olla huoletta ja sen kumempia miettimättä. Bonuksena voi tuntea ylemmyyttä niitä kohtaan, jotka tekevät eri tavalla. Ja tietysti kirjoitella av:lle " Tänään nähtyä..."

Vierailija
18/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tutkittua asiaa: lapsi, joka esim jätetään 9kk:na 3ksi päiväksi hoitoon tutun mummon luo saa pienen trauman tästä MUTTA se ei tarkoita että heti näkyisi jotain poikkeavaa tai outoa lapsessa, hänen aivoihin jää pieni muisto/reaktio tästä tilanteesta vaikka kaikki jatkuu normaalisti....ja vuodet menee.....ja lapsi kasvaa....ja vuodet menee....SITTEN kun vaikka tämä lapsi on 6-7v tapahtuukin suuri trauma hänen elämässään-vanhemmat eroavat. Se tutkittu juttu on tässä että lapsi joka EI jätetty hoitoon liian pienenä liian kauaksi aikaa kestää tämän trauman paremmin kun taas toiselle voi tulla jopa psyykkisiä ongelmia. Joten ei tarvitse sanoa että ei lapsi saanut mitään traumoja, ei sitä voi tietää kun vasta monta monta vuotta myöhemmin EHKÄ.

Vierailija
19/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä kauheaa soppaa mikä on taas saatu aikaan vauvojen ja lasten hoitoon viemisestä. Itse olen siinä " onnellisessa " asemassa ettei ole ketään joka ottaisi vauvaa hoitoon... niin eitarvi tätäkään pohtia. Mutta miksi jokainen ei saisi tehdä itselleen ja omalle perheelleen parhaaksi katsomiaan ratkaisuja rauhassa.

Vierailija
20/28 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva saattaa olla jopa kuukausia tehohoidossa, hoitajat vaihtuvat, vanhempien läheisyys ei ole joka hetki mahdollista. Tutkimukset ja hoidot voivat olla kivuliaita. Alkuun vauva voi olla niin ohuessa elämänlangassa, että häntä ei saa syliinkään.

Kuinka näistä lapsista silti näyttää kasvavan ihan normaaleja, tuntevia ja fiksuja ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi