12 pvää kirppistä takana, saldo:970€
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 09:04"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 06:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 23:04"]
Jep, siinäpä tienestikeino kaikille köyhille!
[/quote]
Mitäpä se köyhä myisi kun kaikki pitää ostaa käytettynä ja käyttää loppuun asti....
[/quote]No niinpä, en ymmärräkään miksi monet kehuvat "tienanneensa". Sehän vain kertoo kuinka paljon on rahaa alunperin laitettu turhaan, ja pienellä vahingolla saattaa vaikka tuhoutua myyntikelvottomaksi.
[/quote]
No en minä koe, että rahaa olisi laitettu turhaan, jos tarpeettomaksi tai pieneksi jääneitä lasten tavaroita myy. Kun myin kaksosten matkarattaat kirpparilla, niin kuulin sen jälkeen kun ne oli jo myyty loosia siivotessani jonkun kysyvän, että eikö niitä enää ole ja myyjä tuntui sanovan, että meni heti ekana päivänä. Ei ne turhat olleet, tosi kovassa käytössä aikoinaan mutta kun pitää hyvässä kunnossa ja siistinä, niistä saa vielä jotain takaisinkin. Tai lasten kuravaatteet tai luistimet, ei ne turhia olleet, hyvin kauppansa tekeviä. Minä en ainakaan ole myynyt mitään turhia ostoksia, vaan lasten pieneksi jääneitä tavaroita sekä äitini kuolinpesän tavaroita, joita ei kukaan meistä lapsista tai isäni ole tarvinnut - toki nämä kuolinpesän rahat on sitten mennyt lapsuudenkotini hyväksi, missä isäni yhä asuu.
[/quote]
Niin varmaan! ("rahat mennyt lapsuudenkotini hyväksi") :D Meehän nyt varaamaan sitä lomamatkaa vaan!
[/quote]
No kyllä se on oma etu pitää talo kunnossa, omistan siitä kuitenkin 1/4. Ostin viimeksi kirpparirahoilla hanat, kun entiset olivat jo aikansa eläneet. Ehkä olet vähän nuori ymmärtämään, ellet sitten ole vähän simppeli tyyppi.
Kyllä kirppiksellä saa asiallista tavaraa menemään hyvin, jos osaa hinnoitella oikein ja jos kyseessä on ajankohtainen tuote (ei esim. kesämekkoja myyntiin keskellä talvea). Itse en ole todella mahtavia voittoja saanut, mutta eipä meillä olekaan ollut pöytää kuin viikko kerrallaan, eikä tavaraakaan tavattoman paljon. Paras voitto taisi olla 400 €/vk.
Te, jotka ette saa tavaraa myytyä kirppiksellä: oletteko varmoja, että olette hinnoitelleet tuotteet hyvin? Nykyään kirppiksillä näkee todella paljon aivan ylihinnoiteltua tavaraa. Kokenut kirppiskävijä tietää, että vaikka ylihinnoiteltu tuote olisikin ihana, törmää sellaiseen ennemmin tai myöhemmin reilusti halvemmalla, joten ylihinnoiteltuun tavaraan ei kannata tuhlata. Kirppismyynnissä on se jännä juttu, että mitä alemmaksi tuotteet hinnoittelee, sitä todennäköisemmin saa paljon rahaa. Siinä on kai sellainenkin psykologia, että jos ihmiset huomaavat yhdenkin ylihinnoitellun tuotteen loosissa, eivät he yleensä jää tutkimaan loosia sen tarkemmin, koska ajattelevat, että kaikki muutkin tavarat on varmaan ylihinnoiteltu. Kun kyseessä taas on edullinen loosi, sitä jäädään mieluummin tutkimaan, jos vaikka jotain mukavaa löytyisi.
Tässä joitain esimerkkejä ylihinnoittelusta:
- Se, että kyseessä on merkkituote, ei tarkoita, että siitä voi pyytää paljoa, jos se on käytetty. Puhumattakaan siitä, jos se on jo kulunut tai jopa rikki! Pahimmillaan olen nähnyt pyydettävän yli 20 € merkkivaatteista, joissa on ollut reikiä! Käytetystä vaatteesta ei mitenkään voi pyytää 50% siitä hinnasta, jonka se kaupassa maksoi. Tuotteen arvo tippuu 50% jo siinä vaiheessa, kun sen kanssa kävelee ulos kaupasta. Puhumattakaan siitä, että sitä on käytetty useita kertoja.
- Jos myyt jotain sesonkiin sopimatonta tavaraa, pitää siitä pyytää selvästi pienempi hinta, jotta se menisi kaupaksi.
- Kirppis ei ole mikään vaihtoehto roskikselle. Myytävän tavaran pitää olla käyttökelpoista ja ehjää.
Niihin tavaroihin on kuitenkin mennyt rahaa moninkertainen määrä ja suurin osa jäi kuitenkin myymättä. Eihän tuossa mitään voittoa tule, vaan joutuu myymään hyvän käyttöarvon omaavia tavaroita halvalla.
Eli olet aikoinasi ostanut vähintään kymppitonnilla turhaa kamaa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 17:03"]
Kyllä kirppiksellä saa asiallista tavaraa menemään hyvin, jos osaa hinnoitella oikein ja jos kyseessä on ajankohtainen tuote (ei esim. kesämekkoja myyntiin keskellä talvea). Itse en ole todella mahtavia voittoja saanut, mutta eipä meillä olekaan ollut pöytää kuin viikko kerrallaan, eikä tavaraakaan tavattoman paljon. Paras voitto taisi olla 400 €/vk.
Te, jotka ette saa tavaraa myytyä kirppiksellä: oletteko varmoja, että olette hinnoitelleet tuotteet hyvin? Nykyään kirppiksillä näkee todella paljon aivan ylihinnoiteltua tavaraa. Kokenut kirppiskävijä tietää, että vaikka ylihinnoiteltu tuote olisikin ihana, törmää sellaiseen ennemmin tai myöhemmin reilusti halvemmalla, joten ylihinnoiteltuun tavaraan ei kannata tuhlata. Kirppismyynnissä on se jännä juttu, että mitä alemmaksi tuotteet hinnoittelee, sitä todennäköisemmin saa paljon rahaa. Siinä on kai sellainenkin psykologia, että jos ihmiset huomaavat yhdenkin ylihinnoitellun tuotteen loosissa, eivät he yleensä jää tutkimaan loosia sen tarkemmin, koska ajattelevat, että kaikki muutkin tavarat on varmaan ylihinnoiteltu. Kun kyseessä taas on edullinen loosi, sitä jäädään mieluummin tutkimaan, jos vaikka jotain mukavaa löytyisi.
Tässä joitain esimerkkejä ylihinnoittelusta:
- Se, että kyseessä on merkkituote, ei tarkoita, että siitä voi pyytää paljoa, jos se on käytetty. Puhumattakaan siitä, jos se on jo kulunut tai jopa rikki! Pahimmillaan olen nähnyt pyydettävän yli 20 € merkkivaatteista, joissa on ollut reikiä! Käytetystä vaatteesta ei mitenkään voi pyytää 50% siitä hinnasta, jonka se kaupassa maksoi. Tuotteen arvo tippuu 50% jo siinä vaiheessa, kun sen kanssa kävelee ulos kaupasta. Puhumattakaan siitä, että sitä on käytetty useita kertoja.
- Jos myyt jotain sesonkiin sopimatonta tavaraa, pitää siitä pyytää selvästi pienempi hinta, jotta se menisi kaupaksi.
- Kirppis ei ole mikään vaihtoehto roskikselle. Myytävän tavaran pitää olla käyttökelpoista ja ehjää.
[/quote]
Osaatko sanoa mitään yyleisempää ohjetta hinnoittelusta, että mitä kannattaisi keskimäärin pyytää esimerkiksi hyväkuntoisista vaatteista, kirjoista, dvd:istä, peleistä,astioista ym?
Täällä kommentoitiin, että vanha tavara avaamattomassa pakkauksessa ei ole mikään meriitti, kun tavara kuitenkin on vanha.
Kannattaa katsoa mitä esim. vanhoista My Little Ponyistä tai Star Wars tavaroista maksetaan avaamattomissa pakkauksissa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 13:54"]
Jos tavara on vanha (epämuodikas) tai tuntematon, ei alkuperäisellä hinnalla ole mitään merkitystä vaikka olisi kuinka käyttämätön. Sitten taas jostain muodissa olevasta esineesä voi saada kulahtaneenakin hyvän hinnan. Eli pitää seurata aikaansa ja/tai myydä nopeasti jos joku esine jää itseltä käyttämättä.
[/quote]
Tähän sopii nyt jo ketjussa esitetty ihmetys siitä, millainen ihminen ostaa koko ajan niin paljon tavaraa, että jo vuoden päästä on kuormallinen kirpparitavaraa valmiina myytäväksi.
Ymmärrän, että lastenvaatteet jäävät pieneksi, mutta että lautapelikin saisi olla vain pari vuotta vanha tai on pois muodista...
Toisaalta en usko todeksi kaikkien täällä kirjoittavien tienestejä, sen verran paljon AV:lla on provoja. Jos jotkut nyt saavatkin tonnin kirpparimyynnillä melkein uusista tavaroistaan, niin en sellaista kadehdi. Se nimittäin tarkoittaa, että moninkertainen summa on tullut kulutettua turhuuteen.
Minä sain yli tonnin viime kirppismyynnistäni. Suurin osa vinkeistä on jo tullutkin: siivoa pöytä vähintään kerran päivässä ja vie uutta, älä ylihinnoittele mitään, laita vaatteisiin hintalappuihin koot (ja kiinnitä esim. hakaneulalla tai ompelemalla), älä laita pöytään huonoa tavaraa ostajia karkottamaan, laita pikkutavara Minigrippeihin tms., tee pöydästä nätti. Sopivia hintoja osat esim. dvd-levyistä 2-4 e/kpl, kirjoista 2 e/kpl, astioista puolet kaupan hinnasta, lehdistä 0,50/kpl, leluista puolet kaupan hinnasta, laukuista 5 e, vaatteista ehkä kymmenesosa uuden hinnasta.
Mulle tulee aina niin riistiriitainen olo näistä keskusteluista.
Ymmärrän kyllä, että kirppiksellä kannattaa laittaa hinnat mahdollisimman alas, jotta tavarat menevät kaupaksi. Monien kirppistelijöiden mielestä kaikki pitäisi saada melkein ilmaiseksi.
Mutta tällainen hintapolitiikka on jotenkin niin ristiriidassa näiden päätähuimaavien kirppistuottojen kanssa. Siis miettikää nyt. Mullakin on tuttuja, jotka ovat kehuskelleet saaneensa jotain 400 euroa viikossa pelkästään myymällä pieneksi jääneitä lastenvaatteita ja vanhoja leluja. Sovitaan niin, että lastenvaatteet saavat maksaa euron kappale, jotta menevät kaupaksi, ja lelut 2 euroa kappale (tämänkaltaista hinnoittelua meidän paikallisilla kirppiksillä eniten näkyy). Näillä hinnoilla pitäisi myydä 50 lelua ja 300 vaatetta viikossa! Tai 100 lelua ja 200 vaatetta. Kenellä on näin paljon turhaa kamaa kaapeissa?! Niin turhaa, että sitä on varaa myydä eurolla tai kahdella? Ja jos kyseessä on niin hyvälaatuista tavaraa että se viedään käsistä, paljonko niihin on alunperin mennyt rahaa??
Minäkin tienasin viime viikolla tonnin. Möin vanhat iPadit pois uudempien versioiden tieltä. Sain 300 kappaleelta. Raha vaan tulee rahan luo.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 17:57"]
Ymmärrän kyllä, että kirppiksellä kannattaa laittaa hinnat mahdollisimman alas, jotta tavarat menevät kaupaksi. Monien kirppistelijöiden mielestä kaikki pitäisi saada melkein ilmaiseksi.
Mutta tällainen hintapolitiikka on jotenkin niin ristiriidassa näiden päätähuimaavien kirppistuottojen kanssa. Siis miettikää nyt. Mullakin on tuttuja, jotka ovat kehuskelleet saaneensa jotain 400 euroa viikossa pelkästään myymällä pieneksi jääneitä lastenvaatteita ja vanhoja leluja. Sovitaan niin, että lastenvaatteet saavat maksaa euron kappale, jotta menevät kaupaksi, ja lelut 2 euroa kappale (tämänkaltaista hinnoittelua meidän paikallisilla kirppiksillä eniten näkyy). Näillä hinnoilla pitäisi myydä 50 lelua ja 300 vaatetta viikossa! Tai 100 lelua ja 200 vaatetta. Kenellä on näin paljon turhaa kamaa kaapeissa?! Niin turhaa, että sitä on varaa myydä eurolla tai kahdella? Ja jos kyseessä on niin hyvälaatuista tavaraa että se viedään käsistä, paljonko niihin on alunperin mennyt rahaa??
[/quote]
Niin, no, parhaimmat kaupat kirpparilla tekee tietenkin ostaja, ei myyjä. Myyjä on tietysti aina tavallaan tappiolla, kun myytävästä tuotteesta pyydetään murto-osa sen alkuperäisestä hnnasta. Mutta eikö kirppispöydän pitämisen perimmäinen tarkoitus olekin päästä turhasta tavarasta eroon ja samalla kierrättää?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 17:36"]
Täällä kommentoitiin, että vanha tavara avaamattomassa pakkauksessa ei ole mikään meriitti, kun tavara kuitenkin on vanha.
Kannattaa katsoa mitä esim. vanhoista My Little Ponyistä tai Star Wars tavaroista maksetaan avaamattomissa pakkauksissa.
[/quote]
Keräilykamoja kannattaa myydä ebayssa, eikä kirpparilla.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 17:57"]
[/quote]
Niin, no, parhaimmat kaupat kirpparilla tekee tietenkin ostaja, ei myyjä. Myyjä on tietysti aina tavallaan tappiolla, kun myytävästä tuotteesta pyydetään murto-osa sen alkuperäisestä hnnasta. Mutta eikö kirppispöydän pitämisen perimmäinen tarkoitus olekin päästä turhasta tavarasta eroon ja samalla kierrättää?
[/quote]
"Kirppiksen perimmäinen tarkoitus", hmm... tästä saisi ihan toisen keskustelun aikaiseksi. Minun mielestäni kirpputorien perimmäinen tarkoitus ei ole pelkästään se, että pääsee tavarasta eroon: siihen on helpompiakin tapoja. Kaikki itselle turha tavara ei ole arvotonta roskaa, ja kaikki kirpparilla myytävä tavara ei ole samantasoista. Vanha Arabian kannu ja H&M:n t-paita ovat myynnissä eri syistä, ja minun mielestäni ostajienkin pitäisi vähän harjoittaa laatusilmäänsä ja hahmottaa lukemattomia tasoja ääripäiden välillä. Jotenkin tuntuu, että se on unohtunut. Joidenkin ostajien mielestä kaikki pitäisi saada eurolla, ja jotkut maksavat järkyttäviä summia "aidosta vintagesta" tai "melkein aidosta merkkilaukusta"...
Mutta tuo on tosiaan ihan eri keskustelu. Tässä keskustelussa ihmettelen enemmän sitä, miten tuolla superhalvalla hintatasolla (jolla siis tehokkaimmin pääsee tavarasta eroon) saa tehtyä tuollaisia tilejä viikossa. Kenellä siis on noin järkyttäviä määriä tavaraa - korkeintaan pari vuotta vanhaa, laadukasta, mutta silti turhaa tavaraa - tyhjän panttina kaapeissa? Tonnin tili kirpputorilla + "hinnoittelu järkevää" eli euroa tai paria - se tekee kirjaimellisesti sadoittain tavaraa, tuhatta lähennellen. En edelleenkään ymmärrä miten se on mahdollista.
Tiivistettynä: en vain voi ymmärtää noin valtavia määriä "turhaa" tavaraa. Minä aina luulin, että minulla on liikaa turhaa tavaraa ja typeriä virheostoksia, mutta näiden kirppiskeskustelujen myötä olen tajunnut, että olenkin ihan amatööri.
Olin kesällä Hietsun kirppiksellä myymässä lasten vaatteita, leluja ja aikuisten vaatteitakin oli. Tein ihan mukavan päivätilin vaikka hinnat olivat pääsääntöisesti 1-10€. Mukana ei tosin ollut mitään merkkivaatteita.
Naapuripöydässä oli nainen myymässä merkkivaatteita ja kenkiä. Myyntiartikkeleita ei ollut montaa, mutta hinnat pyörivät 30-50€. Tavara vietiin käsistä ja ko. henkilö teki n. tunnissa isomman tilin kuin minä. Tosin lähtöhinnatkin ovat varmasti olleet moninkertaiset mun hankintoihini verrattuna.
Täällä sama jutttu, kirppismyynti käy nyt kuumana. Kaks viikkoo pöytä ollut ja kun vähennän pöytävuokran niin nettotuotto on 1023 euroa
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 23:04"]
[/quote]
Mitäpä se köyhä myisi kun kaikki pitää ostaa käytettynä ja käyttää loppuun asti....
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 13:05"]
Tämän on ihan pakko olla tuurista kiinni, ei voi olla muuta selitystä. Ei vaan voi. Mikään muu ei selitä sitä, että jotkut saavat leluilla, lastenvaatteilla ja vanhoilla kengillä 600 euroa viikossa, ja minulta ei kukaan ole ostanut esim. käyttämättömiä kenkiä 6 eurolla, avaamatonta lautapeliä 3 eurolla tai uutta pussilakanasettiä 5 eurolla. Muutaman kerran käytetty, kunnoltaan uudenveroinen Calvin Kleinin pusero ei kelvannut 2 eurolla, ja mitä tulee lastenvaatteisiin, uudesta bambupotkupuvusta oli kait sitten 2 euroa liikaa hintaa (oli tarkoitus antaa lahjaksi, mutta vauva kasvoikin nopeammin kuin luulin).
No, tasan eivät käy onnen lahjat. Älkää välittäkö, nurisen vain katkerana täällä nurkassa ;)
[/quote]
Kuinka monessa perheessä ja monella lapsella ne vaatteet ja kengät ovat kiertäneet? Onko ne ostettu kenkäkaupasta vain tarjoustalosta? Calvin Klain voi olla kiva vaate, tai sitten hirveä rytky, sama sen bambupotkarin kanssa. Jos lautapeli on vuodelta 1994 niin ei siinä auta avaamaton paketti.
Sen tavaran pitää olla max. pari vuotta vanhaa tai sitten oikein vanhaa.
Joskus törmään pöytiin jotka on täynnä lastenvaatetta 1990-luvulta. Ok, ihan siistiä ja ehjää, mutta kun ne vaatteet nyt vaan näyttää just siltä, että ne on pois muodista. Itse en osta enkä huoli edes ilmaiseksi niin vanhaa vaikka olisi ehjää ja puhdasta.
[/quote]
No jos minun tavaroistani nyt puhutaan, niin minulla siis ei ole ollut myynnissä mitään käytettyjä kenkiä tai lastenvaatteita ollenkaan. Esimerkin Calvin Kleinin pusero oli siis valkoinen peruspaitapusero, ehkä neljä vuotta vanha. Se oli siis tavaroistani vanhimmasta päästä eikä ollut kuitenkaan mikään "vanhanaikainen" (ja mielestäni 2 eurolla hinta oli ihan kohdallaan). Ja tosiaankin uudenveroinen kunnoltaan.
Bambupotkari oli siis täysin uusi, viime vuonna ostettu. Samoin nuo käyttämättömät nahkakengät. Lautapeli oli aika erikoinen peli, ulkomailta ostettu - ei vuodelta 1994, enemmänkin 2004 eli ei ihan uusi, mutta samaa peliä on myynnissä edelleen ja maksaa n. 40 euroa kun ulkomaalaisesta verkkokaupasta katsoin. Ja mukana oli paljon muuta viime vuonna ostettua tavaraa ja vaatetta: Topshopista merkkivaatteisiin, vanhasta posliinista käyttämättömään Villeroy & Bochiin.
En tiedä, miksi on niin vaikea uskoa, ettei hyväkään, edullinen tavara välttämättä mene kaupaksi. En mitenkään yritä kehuskella kun sanon, että minulla oli hyvälaatuista, uutta tavaraa, paljon täysin käyttämätöntä, ja halvalla. Silti kauppa ei käynyt, vaikka yritin muutamalla eri kirpputorilla.
Kai minulla on sitten ihan hemmetin huono tuuri. Mutta kieltämättä maku menee kirppismyyntiin kun täytyy maksaa siitä ilosta että pääsee tavarasta eroon. Mieluummin vien tosiaan vaikka SPR:lle ilmaiseksi.
(Kiertelen muuten itse todella paljon kirpputoreja, joten väittäisin, että olen hyvin tietoinen paikallisten kirppisten tasosta. Oma hintatasoni oli halvimmasta päästä.)
[/quote]
Ei ihmiset kirpparilla tiedä, että jokin tavara on käyttämätön. Eikä sillä ole merkitystäkään. Perusoletus on aina, että tavara on käytetty. Kirppariasiakas haluaa ostaa kauniita, (kierrätettyjä) ja tarpeellisia tavaroita / vaatteita edullisesti. Se käyttämättömyys eivaikuta ostopäätökseen juuta eikä jaata (paitsi ehkä kunnon puolesta, tosin usein hyvin pidetty ja hoidettu tavara on hyvässä kunnossa vielä käytettyinäkin), koska kirppariasiakkaat ovat nimenomaan ekoihmisiä. Jos halutaan uutta, mennään kauppaan.
Uskon, että olet hinnoitellut tavarat kohdilleen. Ongelma on vain siinä, ettei tavaroilla ole jostain syystä kysyntää. toki kirpparipöydän siisteyskin tai jokin muu asia voi vaikuttaa.