Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva ahdistus, mikä avuksi?

Vierailija
18.08.2013 |

Olen ollut ihan lapsesta lähtien herkästi ahdistuvaa sorttia. Lapsena pelkäsin, että sairastuisin vakavasti, podin usein kovaa koti-ikävää yökyläillessä jne. Epämääräinen ahdistus on ollut seuranani koko ikäni. Muutama vuosi sitten söin Cipralexia, joka kyllä tasoitti ahdistusta, mutta vei samalla terävimmän kärjen ilolta niin kuin surultakin. 

Tällä hetkellä ahdistusta aiheuttaa työ. Tuntuu, että aika ei riitä, voimat ei riitä, kyvyt ei riitä. Lisäksi vuorotyö vie voimia jo itsessään. Lisäksi on muutamia lasten asioita, jotka hieman huolettavat. Oma terveyskään ei ole ihan reilassa. 

Lääkitystä en haluaisi kovin mielellään aloittaa ja olisinkin kiinnostunut, että mistä te muut 24/7 ahdistuneet olette saaneet apua? Itsellä tuntuu, että esim. liikunta ei auta yhtään mitään. Sitten jos yksi ahdistuksen aihe poistuu elämästä niin ihan taatusti joku muu tulee tilalle ja noidankehä on valmis. 

Älyttömän rankkaa :(

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sua voi auttaa kuin psykiatri. Revi siitä. 

Vierailija
2/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 17:48"]

Ei sua voi auttaa kuin psykiatri. Revi siitä. 

[/quote]  omasta kokemuksestako kirjoitat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hirvittäis mennä asiantuntijan puheille. Tuttavapiirin mielenterveysalan ihmiset on järjestään tosi uupuneita itsekin :(

Vierailija
4/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ainakin jättämään kofeiinin ja nikotiinin pois. Kova urheilu pari kolme kertaa viikossa auttaa myös.

Vierailija
5/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita luontaistuotteita. L-teaniini on vahva aminohappo ja kauranverso on yhdistettynä Rennoksin valmisteessa. En muista oliko just ton niminen mutta kysy l-teaniinia luontaistuotekaupasta.

Epämääräisen ahdistuksen takana on jotain käsittelemätöntä, purkamattomia tunteita. Niiden tunnistamiseen psykoterapia joskus jopa lyhyt

ratkaisukeskeinen terapia on oiva apu.

Mä olen myös ahdistusaltis ja l -teaniinista on oikeesti apua. Pahempaan oloon bentsoja

Vierailija
6/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIkös kovan urheilen ole todettu pahentavan psyyk.vaivoja?

Vierailija
7/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontaistuotteiden kanssa pitää olla tarkkana! Mäkikuismaa ei voi käyttää mielialalääkkeiden kanssa jne. 

Vierailija
8/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi käsiisi terapeutti joka on tutustunut mindfullnessiin ja mahdollisesti hyväksymis- ja omistautumisterapiaan. Tai johonkin toiseen kolmannen aallon kognitiiviseen terapiaan. Pysy kaukana psykodynaamisesta tai -analyyttisestä. 

Vierailija
9/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi käsiisi terapeutti joka on tutustunut mindfullnessiin ja mahdollisesti hyväksymis- ja omistautumisterapiaan. Tai johonkin toiseen kolmannen aallon kognitiiviseen terapiaan. Pysy kaukana psykodynaamisesta tai -analyyttisestä. 

Vierailija
10/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika psykodynaamisessa ja analyyttisessa? Päteviä terapioita molemmat, mutta eivät tietysti sovi kaikille, esim saattavat pahentaa rajatilapotilaan vointia. Psykoanalyysi lisäksi vie useita vuosia, Kelan maksama max. 3v korvaukset ei riitä.

Vierailija
11/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

muakin kiinnostais et mikä vika psykodynaamisessa ja analyysissa?

Vierailija
12/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä että psykoterapian hyötysuhde on ihan onneton. Kävin terapiassa vuoden ja olo muutui koko ajan kauheammaksi, onneksi tuli hyvä syy lopettaa se. Löysin epätoivoissani myöhemmin itselleni sopivaa mindfullness-opastusta ja mies sanoi kolmen viikon jälkeen että huomaa arjessa eron.

Vierailija
13/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö ei muuten useinkaan sovi ahdistuneille. Rytmin vaihtelu pahentaa oireita. Oisko mahdollista esimerkiksi olla tekemättä yövuoroja? Mä sain yli puoleksi vuodeksi tällaisen yötyökiellon, kun oli tosi vaikea olla. Nukkuminen on tosi tärkeää. Lopetin myös lapsesta asti jatkuneen kahvinjuonnin, mikä on mielestäni parantanut unen laatua ja nukahtamista. Nyt voin tehdä yövuoroja, mutta olen pyytänyt vain yhden per lista (eli kerran kolmessa viikossa).

Vierailija
14/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pamit käyttöön

Vierailija
15/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kompata täysin tuota ensimmäistä mindfullness-kommenttia, opettanut itselle ja itsestäni paljon..Monissa kirjoissa käsitellään asiaa. Auttoi pääsemään eroon jatkuvasta murehtimisesta ja keskivaikeasta masennuksesta, kokeile! Se on sellaista opettelua

Vierailija
16/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös löytänyt rauhaa ahdistuksen ja ajatusrallin keskelle läsnäoloharjoituksista ja joogasta. Ehkä kuitenkin eniten juuri näiden läsnäoloharjoitusten kautta on löytynyt se hyväksyvä ymmärrys, etten enää elä menneiden analysoinnissa tai seuraavan hetken suunnittelussa. Tietoinen läsnäolo -niminen kirja auttaa alkuun ja etenee pienin askelin kohti hetkessä elämistä, mukana on cd. Kun ajatus ei matkaa eiliseen tai huomiseen, on aika moni ahdistava ajatustarina vähemmän mietittävänä.

Vierailija
17/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä psykoterapian suurin ongelma oli ainakin omassa tapauksessani se, ettei se antanut mitään työkaluja mihinkään. Minä puhuin ja puhuin ja missään vaiheessa ei käsitelty sitä että mihin tässä pyritään ja onko terapeutti havainnut jotain edistystä ja olenko oppinut jotain. Se oli puhtasti tajunnanvirtaa omalta puoleltani ja jälkikäteen täysin hyödytöntä koska jauhoin samoja lapsuuden muistoja järjen tasolla. Kun oikeasti työkalut on tunne ja keho. Järjellä jauhaminen ehkä sitten jossain vaiheessa siirtyy oikeaan tunteen käsittelyyn mutta mulla siihen ei psykoterapassa vuosi riittänyt edes vuosi, en päässyt edes alkuun enkä oppinut siellä mitään. Mindfullnesin avulla sitten sitäkin enemmän.

Vierailija
18/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain pikku sivuhuomautus: se kirjoitetaan mindfulness, yhdellä ällällä. Kuten tuo kolmonen on sen oikein kirjoittanut.

Vierailija
19/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 22:39"]

Ihan vain pikku sivuhuomautus: se kirjoitetaan mindfulness, yhdellä ällällä. Kuten tuo kolmonen on sen oikein kirjoittanut.

[/quote]

no sehän oli oleellinen huomiointi ja kommentti tässä ketjussa, kiitos ja kumarrus..not

Vierailija
20/42 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 22:39"]

[/quote]

no sehän oli oleellinen huomiointi ja kommentti tässä ketjussa, kiitos ja kumarrus..not

[/quote]

Ihan hyvä mun mielestä korjata, jos joku säännönmukaisesti kirjoittaa jonkun termin väärin. Varsinkin sellaiseen ketjuun missä sitä toistetaan koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän