Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotityöt väheni yli puoleen, kun menin töihin!

Vierailija
18.08.2013 |

Naureskelin täällä vielä keväällä ketjuille, joissa työssäkäyvät väittivät tekevänsä täsmälleen sen saman mitä kotiäidit tekee kotitöitä. No, pääsinpähän itse toteamaan, että oikeassa olin: edelleen kone pesee pyykit, kuivuri kuivaa ne jne. Astianpesukone ei pyöri edes joka päivä, koska lapset syö aamupalan, lounaan ja välipalan päiväkodissa. Kukaan ei ole päivällä sotkenut täällä - siivottavaa on vähemmän.

Elämä on aika leppoisaa, kun 2- ja 4-vuotiaden kanssa ei käydä läpi mitään harrastusrumbaa eikä muuta ja itse saan olla päivät taas aikuisten kanssa oman työn parissa. Ei todellakaan ole ollut mikään stressi mistään :)

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:47"]

Lapset opetetaan keräämään lelut itse. Astiat osaa jokainen laittaa, pienkin lapsi pesukoneeseen itse ja biojätteisiinkiin osaa tähteet tyhjentää jo viisivuotiaskin. Eväät tekee meilläkin mies itse. Jos olis minun pitänyt tehdä, niin olis saanut olla syömättä. Meillä kyllä mies on pääasiallinen ruuanlaittaja ja kuopus kotona olessa, nämä kun tykkäävät siitä. Kumpikin pitää itsestään selvänä siivota ruuanlaiton jälkiä sitä mukaa kun niitä tulee. Roiskeet pyyhitään sitä mukaa kuin niitä tulee ja astiat, joita ei enää tarvita, laitetaan heti koneeseen tai pestään, jos ei ole konepestäviä, esim. puukauhat. Pieni vaiva tehdä se siinä samalla. Eihän sitä kiehuvaa ruokaa tarvitse koko aikaa tuijottaa. 

[/quote]

Niin ja noiko asiat tekee sitten äiti kun on kotona? Vai mikä on pointtisi?

[/quote]

VAstaus näihin valituksiin miten paljon on muiden sotkujen siivoamista...minä en ole ollut kotona kuin lasten ollessa ihan pieniä. 

Kotitöiden määrä eri perheissä vaihtelee jo siksikin, että toiset lapset ovat rauhallisia jotka viihtyvät tuntikausia piirtelemässä ja toisilla taas on energiaa koko ajan juosta ja touhuta. Asunnot on erilaisia...ei voi verrata. Itsellä aika vilkkas esikoinen, joten töissä sain levätä - mutta se ei taas koske niitä, joilla on stressaava fyysinen työ. Työtkin kun on erilaisia. Toisaalta kotityöt vähenee myös silloin kun lapset kasvavat ja kykenevät osallistumaan enemmän. 

Vierailija
2/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen koululaisen äitinä toteaisin seuraavaa:

Nyt kun lapset ovat iältään 13 v, 10 v ja 8 v, alkaa noiden kahden vanhemman "omien jälkien siivoaminen" olla sillä tasolla, että siitä ihan oikeasti on apua. Eli homma menee just silleen, ettei itse tarvitse kuitenkin tehdä sitä hommaa uudestaan ja nuo vanhemmat myös jopa siivoavat ihan kunnolla ja oma-aloitteisesti esim. lasten käytössä olevan kerroksen ja jälki on sellaista kuin olisin sen tehnyt itse.

Tuota vaihetta edelsi kuitenkin aika monta vuotta sellaista, että joo, tottakai jäljet oli siivottu, esim. välipalan jälkeen siistitty keittiö, vähän pyyhkäisty rätillä tasoja ja ruokapöytää, ehkä jopa vähän lakaistu. Silti se keittiö ei todellakaan ollut siisti. Koska tiedän kokemuksesta, että natsimainen asenne kotitöihin tapapa sen lopunkin innon, neuvoin vain pikkuhiljaa jutuissa: Rättiä kannattaa välillä vähän huuhdella ja puristaa se kuivaksi. Muoviset Ikean mukit kannattaa laittaa astianpesukoneeseen tällä tavalla jotta ne eivät sinkoile siellä pesun aikana kumoon. Kun lakaisee, kannataa ruokapöydän tuoleja vähän siirtää. Tasoilta kannattaa ensin pyyhkäistä vaikka murut ja margariinitahrat talouspaperilla tms. ennen kuin huiskii rätillä....Nää nyt on ehkä tyhmiä esimerkkejä, mutta tarkoitan sitä, että en ole missään vaiheessa halunnut lähteä siihen, että kotiin tullessani huokaisen syvään hyvälle yritykselle, joka ei todellakaan vastaa omaa siisteyskäsitystäni ja alkaa valittamaan "väärin sammutetusta tulipalosta" vaikka joudun homman  tekemään uudestaan itse. Imurointiin tai lakaisemiseen ei mene vähempää aikaa jos sotkua on vain vähän. Mutta kasvatus on siis onneksi tuottanut myös tulosta, lopultakin. Ja onneksi myös tuottanut sellaisia nuoria, jotka nauttivat siisteydestä eivätkä koe sitä siistimistä pakkopullana, VELVOLLISUUTENA. Hermoja ja rätin käyttämistä se on vaatinut.

Olen ollut monta vuotta kotona ja myös töissä, minun mielestäni kotitöihin menee suhteessa enemmän vapaa-aikaa töissä käydessä, koska kotona ollessa asioita ehti tehdä kaikessa rauhassa siinä sivussa. Isompien lasten kanssa (töissä käydessä) esim. pyykkiä on huomattavan paljon enemmän (ei kuravaatteita, harrastuskamppeet).

Tällaisesta tappeleminen on täysin turhaa, koska meillä kaikilla on erilainen käsitys siisteydestä. Minusta tokaluokkalaisen siivous harvoin on ollut sillä tasolla jonka itse koen siistiksi, on kuitenkin hienoa että ylipäänsä tehdään ja yritetään.  Kotivuodet olivat kuitenkin kaikenkaikkiaan älyttömän leppoisia, vaikka sitä sotkua ehkä tuli enemmän, oli sen siivoamiseen myös enemmän aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:00"]

Kannattaisi myös opettaa lapset korjaamaan ne lelunsa itse. Yksivuotiaskin osaa, jos opetetaan. Jos passataan, ei opi koskaan. Sinä passaat lapsiasi liikaa, älä valita kun ne aikuisenakin sotkee. Sukulaisella kävi juuri näin, siivosi lasten jäljet ja nyt valittaa kun aikuiset lapset ei siivoa jälkiään ja heittävät tavaroitaan mihin sattuu. Mitäs ei opettanut siivoamaan jälkiään. 

[/quote]

Kenelle puhut?

[/quote]

Niin kenelle? 

Minä äsken kirjoitin että lapset levittävät lelunsa nopeasti. Tietenkin he myös korjaavat lelunsa itse, mutta vähentääkö se jotenkin kotitöiden määrää? Lasken esim. imuroinnin kotityöksi teki sen sitten lapsi, mies tai minä.

Ja samalla tavalla ne lapset osallistuivat kotitöihin kotiäitivuosienkin aikana. Eivät se työn määrä tuossakaan asiassa mitenkään ole muuttunut.

Vierailija
4/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:08"]

Ja tuskin joka päivä pääsee klo11.30. En antaisi olla niin pienten noin pitkiä aikoja yksin kotona, että joku läksykerho tai harrastukset tms varmaan toimisi sitten ajanvietteenä.

[/quote]

Sä et antaisin, mutta mä olen antanut.

[/quote]

Aivan. Yhtä lailla mä vaadin et muut perheessä osallistuu kotihommiin, enkä marttyroi ku teen kaiken itse ja omien standardejen mukaisesti. Valintoja valintoja ihmiset! Omia valintoja.

Vierailija
5/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:44"]

Itelle ja MIEHelle eväät????? Mies ei osaa itse tehdä???!! Voi elämä.

[/quote]

Minusta on helpompaa että jompi kumpi tekee ne eväät molemmille. Tänään se voi olla minä ja huomenna mies. Olisi tietenkin pitänyt kirjoittaa "kotitöihin kuuluu tehdä  eväät itselle ja puolisolle". Siis ei MINUN kotitöihini, vaan kotitöihin joita meillä on.

Vierailija
6/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:17"]

Hih-hih, kyllä eräitä täydellisen yksivuotiaan täydellisiä äitejä odottaa kiva ylläripylläri muutaman vuoden päästä, kun ei sitä lapsukaista ne kotityöt enää kiinnostakaan, vaikka nyt kiinnostaisi tietyssä kehitysvaiheessa.

[/quote]

Se ero onkin siinä että ne hommat tehdään kiinnosti tai ei. Kaikki asiat ei ole tässä maailmassa valittavissa. Sitä se lasten kasvatus on. En enää ihmettele mistä tulee teinit, jotka ei tee mitään mikä ei kiinnosta.

Vierailija
7/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 14:17"]

Hih-hih, kyllä eräitä täydellisen yksivuotiaan täydellisiä äitejä odottaa kiva ylläripylläri muutaman vuoden päästä, kun ei sitä lapsukaista ne kotityöt enää kiinnostakaan, vaikka nyt kiinnostaisi tietyssä kehitysvaiheessa.

[/quote]

Se ero onkin siinä että ne hommat tehdään kiinnosti tai ei. Kaikki asiat ei ole tässä maailmassa valittavissa. Sitä se lasten kasvatus on. En enää ihmettele mistä tulee teinit, jotka ei tee mitään mikä ei kiinnosta.

Vierailija
8/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla lapset on 20 ja 21, olen se joka kirjoitti että yksivuotiaskin osaa. Toki noilla on noita kausia ettei huvittaisi, mutta se on vaan pakko. Tosin esikoinen ei asu enää kotona ja nuorempi on intissä, mutta meillä on lapset pienestä pitäen tehnyt kotitöitä päivittäin, huvitti tai ei. Helppo esikoisen lähteä omilleen, kun hommat on hanskassa. Toki joskus on kuulemma aika sotkuista kun ei jaksa siivota, mutta siivoaa sitten viikonloppuna, se on opiskelijan elämää. 

Vierailija
9/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 15:31"]

Ja tuskin joka päivä pääsee klo11.30. En antaisi olla niin pienten noin pitkiä aikoja yksin kotona, että joku läksykerho tai harrastukset tms varmaan toimisi sitten ajanvietteenä.

[/quote]

[/quote]

Aivan. Yhtä lailla mä vaadin et muut perheessä osallistuu kotihommiin, enkä marttyroi ku teen kaiken itse ja omien standardejen mukaisesti. Valintoja valintoja ihmiset! Omia valintoja.

[/quote]

Tottakai, mut tää ei silti vähennä sitä kotitöiden määrää mihinkään.

Vierailija
10/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pölyä tulee aina sitä enemmän mitä enemmän ihmisiä kämpässä on, ettekö huomaa sitä jos joskus on vaikka yökylässä pari päivää muutama ylimääräinen ihminen, että vaikka olette siivonneet ennen vieraiden tuloa, jopa normaalia paremmin, kun vieraat lähtevät on kämppä pölyinen? Pöly on hyvin pitkälti ihmisten kuollutta ihosolukkoa ja karvoja ja muuta ällöä, ei se pöly huonekaluista muodostu tai tule kokonaan ulkoa.

Vierailija
11/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 15:38"]

No mulla lapset on 20 ja 21, olen se joka kirjoitti että yksivuotiaskin osaa. Toki noilla on noita kausia ettei huvittaisi, mutta se on vaan pakko. Tosin esikoinen ei asu enää kotona ja nuorempi on intissä, mutta meillä on lapset pienestä pitäen tehnyt kotitöitä päivittäin, huvitti tai ei. Helppo esikoisen lähteä omilleen, kun hommat on hanskassa. Toki joskus on kuulemma aika sotkuista kun ei jaksa siivota, mutta siivoaa sitten viikonloppuna, se on opiskelijan elämää. 

[/quote]

Sullakin on vaan kaks lasta, joten en vielä tuolla kokemuksella lähtisi huutelemaan. Toisille menee oppi paremmin perille kuin toisille.

Meilläkin lapset haluaa pestä pyttyjä ja pyyhkiä pölyjä ihan oma-aloitteisesti, mutta en mä silti lähtis kehumaan miten mä olen onnistunut siinä missä joku toinen ei

Vierailija
12/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 15:40"]

Kyllä pölyä tulee aina sitä enemmän mitä enemmän ihmisiä kämpässä on, ettekö huomaa sitä jos joskus on vaikka yökylässä pari päivää muutama ylimääräinen ihminen, että vaikka olette siivonneet ennen vieraiden tuloa, jopa normaalia paremmin, kun vieraat lähtevät on kämppä pölyinen? Pöly on hyvin pitkälti ihmisten kuollutta ihosolukkoa ja karvoja ja muuta ällöä, ei se pöly huonekaluista muodostu tai tule kokonaan ulkoa.

[/quote]

Säkö pyyhit sitten vasta kun sitä on tietty kerros?

Vierailija
13/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllä, mutta miten paljon pölyn imuroiminen on työläämpää kuin vähän pölyn imuroiminen? Meillä imuroidaan jokatapauksessa kahden päivän välein, olin töissä tai kotona.  No joo, kotona tuli joskus imuroitua joka päivä, siksi että aikaa oli niin paljon.  Ja muutenkin puuhailtua kaikenlaista, lakanoiden silittämistä ja laattalattian saumojen hinkkaamista, ihan vaan koska sellaiseen oli aikaa.

Sanoisin että kotityöt ovat joo vähentyneet, mutta valitettaavsti siisteystaso on myös vähän laskenut, mutta minä olenkin siisteysnipo.

Vierailija
14/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se yksivuotias kerää leluja silloin kun äiti on kotona vaan silloin kun äiti menee töihin?

Vierailija
15/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vähentää se multa itseltäni jos mies tekee niitä ja lapset. Ei tietenkään absoluuttista määrää vähennä.

Vierailija
16/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin lounas on ainoa ruoka jonka lapset syö muualla? Ehkä koululaisilla, mutt päiväkotilaiset syö suurimman osan aterioista muualla usein. (aamupala, lounas, välipala)  ja kyllä meidän keittiö on ainakin ollut aivan järkyttävä silloin kun 1- ja 2-vuotiaat siellä söi. Aina kaatuu jotain ja tippuu heitetään ja murustellaan ja...

Eli kyllä niistä ruokailuista vaan tulee aika paljon hommaa.

Ite olen ehdottomasti sitä mieltä että päiväkodin jälkeen tehtävät kotityöt ovat helpompia, eikä niitä ole niin paljon. Tiskejä tulee huomattavasti vähemmän ja pinnat pysyy selvästi kauemmin puhtaina kun on vaan kaksi ruokailua. Lisäksi lapset antavat rauhaa tehdä hommia nykyään, kun haluavat katsoa esim pikku kakkosen eikä ole aina janoamassa huomiota. Heistä on kivaa olla kotona silloin kun ovat olleet koko päivän hoidossa, niin viihtyvät omissa leikeissään enemmän kun niinä päivinä kun on vapaata hoidosta. Huomaan selkeän eron näissä asioissa, kun meillä lapset on osaviikkoa hoidossa.

Mut kai nää on niin makuasioita... Miten kelläkin. Riippuu monesta tekijästä. En mä tiedä kuka tässä on oikea sanomaan toisen kokemuksesta että "ei voi olla noin, kun mulla on toisinpäin". 

Vierailija
17/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 15:53"]

Vähentää se multa itseltäni jos mies tekee niitä ja lapset. Ei tietenkään absoluuttista määrää vähennä.

[/quote]

Tota..... miksi niitä ei sun kotonaollessa tehnyt muut kuin sinä?

Vierailija
18/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Näinhän se just on. Aloituksessa kun vaan puhuttiin kotitöiden yleisesti vähenevän puoleen.

Nämä ovat perheen sisäisiä juttuja, monilla kotiäideillä varmaan se mies silti tekee niitä kotitöitä tosi apljon, ainakin av:n perusteella - niissä toisissa ketjuissa.

Itse koin niin, että kun olin kuitenkin kotona vapaalla, tein myös ne kotityöt siinä päivän aikana lukuunottamatta päivällisen ja iltapalan tiskejä yms. koska mulla oli hyvää aikaa tehdä ne. Töissäollessa ne jutut on tietenkin pakko taas jakaa tasapuolisesti molempien vanhempien kesken, koska aikaa niiden tekemiseen on vähemmän, mutta ei ne hommat ole vähentyneet.

Vierailija
19/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 16:08"]

Miten niin lounas on ainoa ruoka jonka lapset syö muualla? Ehkä koululaisilla, mutt päiväkotilaiset syö suurimman osan aterioista muualla usein. (aamupala, lounas, välipala)  ja kyllä meidän keittiö on ainakin ollut aivan järkyttävä silloin kun 1- ja 2-vuotiaat siellä söi. Aina kaatuu jotain ja tippuu heitetään ja murustellaan ja...

Eli kyllä niistä ruokailuista vaan tulee aika paljon hommaa.

Ite olen ehdottomasti sitä mieltä että päiväkodin jälkeen tehtävät kotityöt ovat helpompia, eikä niitä ole niin paljon. Tiskejä tulee huomattavasti vähemmän ja pinnat pysyy selvästi kauemmin puhtaina kun on vaan kaksi ruokailua. Lisäksi lapset antavat rauhaa tehdä hommia nykyään, kun haluavat katsoa esim pikku kakkosen eikä ole aina janoamassa huomiota. Heistä on kivaa olla kotona silloin kun ovat olleet koko päivän hoidossa, niin viihtyvät omissa leikeissään enemmän kun niinä päivinä kun on vapaata hoidosta. Huomaan selkeän eron näissä asioissa, kun meillä lapset on osaviikkoa hoidossa.

Mut kai nää on niin makuasioita... Miten kelläkin. Riippuu monesta tekijästä. En mä tiedä kuka tässä on oikea sanomaan toisen kokemuksesta että "ei voi olla noin, kun mulla on toisinpäin". 

[/quote]

Siis olet kotona ja lapset on hoidossa?

Vierailija
20/84 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 16:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Näinhän se just on. Aloituksessa kun vaan puhuttiin kotitöiden yleisesti vähenevän puoleen.

Nämä ovat perheen sisäisiä juttuja, monilla kotiäideillä varmaan se mies silti tekee niitä kotitöitä tosi apljon, ainakin av:n perusteella - niissä toisissa ketjuissa.

Itse koin niin, että kun olin kuitenkin kotona vapaalla, tein myös ne kotityöt siinä päivän aikana lukuunottamatta päivällisen ja iltapalan tiskejä yms. koska mulla oli hyvää aikaa tehdä ne. Töissäollessa ne jutut on tietenkin pakko taas jakaa tasapuolisesti molempien vanhempien kesken, koska aikaa niiden tekemiseen on vähemmän, mutta ei ne hommat ole vähentyneet.

[/quote]

Tai siis, kyllä mä oon sitä mieltä että absoluuttinen määrä väheni. Ainakin meillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän