Eroa ammattiliitosta! Tee se HETI!
Laskin, kuinka paljon PAM:in jäsenyys maksaa minulle vuodessa. Se maksaa rapiat 520 € joka vuosi. Kaksi kertaa niin paljon kuin kirkollisveroni, jonka maksamisen myös lopetin aiemmin eroamalla kirkosta. Niinpä erosin myös PAM:ista.
PAM:ille (ja sen edeltäjälle Liikealan ammattiliitolle) maksamani rahat ovat vuosikymmenten varrella todennäköisesti menneet liiton johtoporukan ruotsinkielisten naisten hilpeiden seminaarimatkojen ja juhlaillallisten kustantamiseen.
Mitä olen saanut kaikkina näinä vuosikymmeninä liitolta tuolla 520 eurolla, jonka olen joka vuosi maksanut? Ivallista naurua ja halveksuntaa pääluottamusmieheltä silloin, kun olen joutunut työnantajani painostuksen kohteeksi. Palkkaanikin pienennettiin siirtämällä minut matalapalkkaisempaan työhön talon sisällä, ja pääluottamusmies vain nauroi ja sanoi, että työnantajalla on oikeus siirtää minut muihin töihin ja siihen ei liitto puutu.
Sinäkin voit säästää satasia eroamalla PAM:ista. Näin se tapahtuu:
http://www.pam.fi/fi/jasenyys/liiton...eroaminen.aspx
Se ei riitä, että eroat liitosta, koska sinä kuulut silti vieläkin Palvelusalojen Työttömyyskassaan ja maksat siitä. Sinun pitää erota kassastakin. Ohjeet siihen:
http://www.ytk.fi/fi/liity_jaseneksi...n_vaihtaminen/
Tuon linkin kautta voit vaihtaa kassan jäsenyyden huomattavasti halvempaan YTK:n kassaan.
Kommentit (263)
Valtio ne ansiosidonnaiset kuitenkin maksaa. Ne rahat mitä työntekijät liitolle maksaa, menee liiton omiin menoihin, kuten liiton vakuutuksiin, mökkeihin ja johtajien hömpöttelyyn.
En missään nimessä eroa ammattiliitosta.
1) Olen saanut minimipalkkani korotettua liiton ansiosta
2) Olen saanut lakimiehen apua ammattiliitosta
3) Voin osallistua ilmaisiin alan koulutuksiin
4) Tapaan kollegojani liiton tapaamisissa
5) Saan käyttööni liiton kautta halpoja mökkejä, alennuksia monista paikoista jne
6) Saan ilmaisen matkavakuutuksen liiton kautta
Tyhjästä ei kannata maksaa, varsinkin jos luottamusmies on häijy duunareita kohtaan ja firmaan päin kallellaan.
Jos ammattiliitot eivät saisi mainostaa omaa työttömyyskassaansa, vaan ne olisi kokonaan eriytetty, kuinka moni kuuluisi liittoon? En usko, että kovin moni. YTK:ssa paras hinta-laatusuhde, ilman politiikkaa.
Tyottomyyskassat ok, muuten peesta. Liitot ovat oikeita rahastuskoneita. Puhun kokemuksesta, kun olin opiskeluaikana duunissa yhdessa sellaisessa. Porukkaa kun pipoo ja kahvitunnit, ruokikset jne. TODELLA pitkia. Suurimmalta osin todellinen suojatyopaikka. Suuri etu, jos olet politiikassa mukana... karsea jarjestelma. Onneksi nykynuoret ovat jo fiksumpia eivatka mene massan ja agitaattoreiden mukana.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 10:57"]
Vakuutus se on siinä missä muutkin. Onko ammattiyhdistysvastaisilla muutenkin sama linja vakuutuksiin?
[/quote]
Kyllä on sama linja. Kun varovaisesti ja turvallisesti elää, ei vakuutuksia tarvitse. Takana 50 vuotta ilman sen isompia sairasteluja, olen terve kuin pukki, eikä taloni ole palanut, en ole töissä hankkiutunut onnettomuuksiin enkä koskaan kolaroi autolla. Jumala varjelee sitä, joka itseään varjelee. Kaikkina näinä vuosikymmeninä olen säästänyt vakuutusmaksuissa kymmeniä tuhansia euroja.
[/quote]
Voi elämä, joku täällä menee Jumalan varjeluksella vakuutusten ja ammattiliittojen sijasta. Krääh!
Ei munkaan talo ole palanut enkä ole joutunut onnettomuuteen. Silti mulla on vakuutukset ja olin iloinen ammattiliiton jäsenyydestä, kun pomoni alkoi ikäväksi. Oli ihan erilainen olo, kun oli puhunut lakimiehen kanssa ja voi sanoa terveisiä liitolta, että jos ei sävy muutu, tapaatte työtuomioistuimessa. Enpä usko, että jatkot olisivat olleet ihan samanlaiset, jos olisin ollut loimaankassalainen.
Minä jouduin työtapaturmaan, josta työnantaja joutui maksamaan minulle 5000euroa korvauksia. Ilman liiton asianajajaa minulla ei olisi ollut minkäänlaista mahdollisuutta haastaa työnantajaa oikeuteen työturvallisuusrikoksesta. Tässä tapauksessa en joutunut maksamaan penniäkään asianajajasta tai muutenkaan oikeudenkäyntikuluja, vaan liitosta hoidettiin kaikki.
Kilpailuttakaa liittonne ja vaatikaa palvelua. Jäsenmaksut ovat hirveitä kun vertaa mitä palvelua sillä saa.Palvelu se on siinä kuin muutkin.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 16:02"]
Kilpailuttakaa liittonne ja vaatikaa palvelua. Jäsenmaksut ovat hirveitä kun vertaa mitä palvelua sillä saa.Palvelu se on siinä kuin muutkin.
[/quote]
Ei liiitolta mitään palveluja saa. Maksamaan vain joutuu. Eikä liittoja pysty kilpailuttamaan.
Erosin koko yhteiskunnasta tuli pitemmän päälle paljon halvenmaksi.
Kuin yks ay. maksu.
Itse olen kuulunut ytk:hon jo 10v. Olen erittäin tyytyväinen.
Mieheni kuuluu omaan ammattiliitton ja ihan menee turhaan jäsenmaksut. Niilläkin rahoilla voisi tehdä jotain järkevää. Vanhanaikaisesti hän selittää, että pakko kuulua siihen omaan liittoon kun muuten töissä juotuu työkavereiden nokittavaksi.
10 hyvää syytä erota ammattiliitosta:
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 01:04"]
Ammattiliitot neuvvottelevat työnantajien kanssa mm. Palkoista, ylityökorvauksista, lisistä pyhinä ja viikonloppuina, yöllisistä, iltalisistä jne. Onko joku työssäkäyvä tosiaan niin dorka että luulee työnantajan maksavan näitä omasta halustaan???
[/quote]
Ei, kukaan meistä ei ole niin dorka. Mutta oletko sinä niin dorka, että luulet työnantajilla olevan varaa maksaa ihan mitä tahansa ammattilliitot saavatkaan päähänsä? Taivaastako ne rahat työnantajan kassaan mielestäsi putoavat? Edut on hivutettu nyt niin kalliiksi, että moni ihminen on menettänyt työpaikkansa niiden vuoksi. Itse tulisin toimeen vähemmilläkin eduilla, mutta ammattiliitot eivät tällaista puhetta kuuntele.
Toinen rasittava piirre noissa liitoissa on jäsenmaksurahojen käyttäminen ties mihin ryyppyreissuihin ja poliittiseen voiteluun. Eivätpä saa enää ainakaan minun rahojani.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 22:41"]
Uskomatonta, että nykyään pidetään melkeinpä pahempana sitä, että kuuluu liittoon kun ei kuuluisi. Itse olen Pamista ja olen saanut siellä hyvää palvelua, jonkun kerran olen soittanut. Tiedän myöskin sen, että jos tulee töistä paha tilanne niin saan lakimiesapua. Tosielämässä sellaisen tarve voi tulla vaikka kukaan tällä palstalla ei usko siihen. Siskollani oli liittonsa kanssa aikoinaan taistelu ja asia meni käräjille asti.
Lisäksi maksut voi laittaa verotukseen joten eipä tuo summa ole kovin paha ja onpahan ainakin kunnon päiväraha jos jää työttömäksi.
[/quote]
Noita maksuja ei pitäisi aada vähentää verotuksessa. Ammattiliitot pitäisi katsoa yksityisiksi yrityksiksi ja kaikki sinne maksettavart rahat pitäisi katsoa tuloksi liitolle ja sitä pitäisi verottaa liitolta. Valtion ammattiliiittojen tukeminen pitää lopettaa.
Ammattiliitoissa ei ole mitään väärää mutta avtlion ei niitä pidä tukea millään tavalla. Ei työnantajiakaan tueta
[quote author=" Vierailija " time="27.01.2015 klo 10:48"]
Taas uusi syy erota liitosta:
Liitot maksavat ansiosidonnaisista vain 5% itse. Muu maksatetaan verovaroilla, työnantajilla ja toisilla työntekijöillä, jotka eivät pääse ansiosidonnaisen piiriin vaikka haluaisivat. Tämä on tulonsiirto vähäosaisilta hyväosaisille ja on yksiselitteisesti väärin!
Systeemin tulee olla sellainen, että se joka ansiosidonnaisen saa, myös maksaa sen itse.
[/quote]
Juuri tuo on väärää. Yhteiskunnan Ei pid maksaa liitton ansiosidonnaisuuksia. Vaan se raha pitäisi tulla 100% liitoilta itseltään
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 01:12"]
[quote author=" Vierailija " time="27.01.2015 klo 10:48"]
Taas uusi syy erota liitosta:
Liitot maksavat ansiosidonnaisista vain 5% itse. Muu maksatetaan verovaroilla, työnantajilla ja toisilla työntekijöillä, jotka eivät pääse ansiosidonnaisen piiriin vaikka haluaisivat. Tämä on tulonsiirto vähäosaisilta hyväosaisille ja on yksiselitteisesti väärin!
Systeemin tulee olla sellainen, että se joka ansiosidonnaisen saa, myös maksaa sen itse.
[/quote]
Juuri tuo on väärää. Yhteiskunnan Ei pid maksaa liitton ansiosidonnaisuuksia. Vaan se raha pitäisi tulla 100% liitoilta itseltään
[/quote]
TÄYSIN SAMAA MIELTÄ.
[quote author=" Vierailija " time="01.04.2015 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 11:20"]Liiton suoja pitäisi poistaa niiltä joptka eivät liitoon kuulu. Eli ihminen joka ei kuulu liittoon saa maksaa vaikka 5 euroa tunnissa palkkaa. Neuvotelkoot itse palkkansa ja oikeutensa.
[/quote]
Tämähän sopisi esim. minulle oikein hyvin! LIITOT ovat se taho, jolle tämä ei käy.
t. Liittoihin kuulumaton
[/quote]
Minäkin tunnen vajaatyökykyisiä, jotka mielellään menisivät töihin pienemmällä palkalla, kun työnantajan ei kannata ottaa normaalipalkalla henkilöä, jonka työteho ei ole niin hyvä. Mutta liitothan kieltävät tämän! Nyt nämä ihmiset ovat sitten työttömänä, monet olleet jo pitkään. Ei mitään järkeä.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 21:32"]
Ei kyse ole pelkästään siitä, että ihmiset haluavat säästää jäsenmaksuihin menevät rahat. Kyse on myös siitä, että ammattiliitot ovat edesauttaneet tämän maan talouden syöksyä. Ei ole suostuttu näkemään että globalisaatio on täällä, ei pystytä luopumaan saavutetuista eduista. Seurauksena on YT:tä YT:n perään, koska muita joustoja ei ole.
Ammattiliitot jakavat tämän maan kahtia - niihin, joilla on vielä työpaikka, ja niihin joilla ei enää ole. Tämä jälkimmäinen joukko ei ay-liikettä kiinnosta.
Katsokaa mitä Ruotsissa on tapahtunut kun ammattiliitot ovat tehneet töitä työnantajien kanssa - 300000 uutta työpaikkaa! Perkele! Ja montako työpaikkaa on kadonnut Suomesta tällä änkyröinnillä samaan aikaan?
Ammattiliitoista on aika ajanut ohi, niiden ajama lakkoilu ja rettelöinti ei ole enää tätä päivää. Eikä palvele kenenkään etuja.
[/quote]
Sinä et ymmärrä että globalisaatio on uusliberalistista politiikkaa joka olisi pitänyt torjua jo 70-luvulla mutta edes kaikki vasemmisto poliitikot eivät ymmärtäneet mistä on kyse. Globalisaatio ei ole muuta kuin kapitalisteille annettu lupa kilpailuttaa kansallisvaltioita siitä mikä niistä sallii heikoimmat työehdot ja verottaa pääomaa keveimmin tai usein ei ollenkaan. Keskiluokka ei halunnut kuunnella niitä jotka varoittivat tuosta politiikasta ja saa nyt nauttia sen hedelmistä kuten työpaikkojen viemisestä Kiinaan sekä työhetojen heikentymisestä. Suurin syyllinen on poliittinen eliitti joka salli uusliberalistisen politiikan joka johtaa länsimaisen hyvinvoitivaltion tuhoon. Kaikki vain siksi että poliittinen eliitti antoi periksi kapitalistien vaatimuksille luopua talouselämän säätelystä. Toivottavasti Norveigianin lipunmyynti arpajaisista satunnaisesti saatu hullun halpa lentolippu lohduttaa irtisanottua insinööriä jolta alkavat liiton päivät loppua.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 13:00"]
Tutkikaa nyt ensin mitä ammattiliito ovat vuosien saatossa teille neuvotelleet. Lauantait vapaaksi, äitiyslomat jne. No siinäpä tulette siivellä kun yleissitovia palkankorotuksia myönnetään. Yleissitoviksi ne tulevat kun enemmistö toimialan työntekijöistä kuuluu neuvottelevaan ammattiliittoon.
[/quote]
kommebtoikaa nyt tätä yleissitovuuttakin. Kummasti tes:n mukaiset yleuskoritukset ja mahdolliset paikalliset erät kyllä kelpaavat näille liittoon kuulumattomillekin.