Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroa ammattiliitosta! Tee se HETI!

Vierailija
17.08.2013 |

Laskin, kuinka paljon PAM:in jäsenyys maksaa minulle vuodessa. Se maksaa rapiat 520 € joka vuosi. Kaksi kertaa niin paljon kuin kirkollisveroni, jonka maksamisen myös lopetin aiemmin eroamalla kirkosta. Niinpä erosin myös PAM:ista.

PAM:ille (ja sen edeltäjälle Liikealan ammattiliitolle) maksamani rahat ovat vuosikymmenten varrella todennäköisesti menneet liiton johtoporukan ruotsinkielisten naisten hilpeiden seminaarimatkojen ja juhlaillallisten kustantamiseen.

Mitä olen saanut kaikkina näinä vuosikymmeninä liitolta tuolla 520 eurolla, jonka olen joka vuosi maksanut? Ivallista naurua ja halveksuntaa pääluottamusmieheltä silloin, kun olen joutunut työnantajani painostuksen kohteeksi. Palkkaanikin pienennettiin siirtämällä minut matalapalkkaisempaan työhön talon sisällä, ja pääluottamusmies vain nauroi ja sanoi, että työnantajalla on oikeus siirtää minut muihin töihin ja siihen ei liitto puutu.

Sinäkin voit säästää satasia eroamalla PAM:ista. Näin se tapahtuu:
http://www.pam.fi/fi/jasenyys/liiton...eroaminen.aspx
Se ei riitä, että eroat liitosta, koska sinä kuulut silti vieläkin Palvelusalojen Työttömyyskassaan ja maksat siitä. Sinun pitää erota kassastakin. Ohjeet siihen:
http://www.ytk.fi/fi/liity_jaseneksi...n_vaihtaminen/
Tuon linkin kautta voit vaihtaa kassan jäsenyyden huomattavasti halvempaan YTK:n kassaan.

Kommentit (263)

Vierailija
221/263 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ay-liike on nykyään osa poliittista eliittiä, siksi ne pitäisi lopettaa ja kehittää uusi systeemi. Lait pitäisi muuttaa paremmin sopiviksi nyky-yhteiskuntaan molempien osapuolten kannalta. Ongelmahan onkin siinä, että kuka sen tekisi.

Vierailija
222/263 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittari tuli just niin täyteen PAMia, että joka ikinen kuka sinne kuuluukaan, suosittelen miettimään kahdesti.
Onhan tästä niin paljon ollu juttuu ympäriinsä. Omalle kohalle, kun sattu niin asia valottui!!
Jos et halua maksaa paskasta ja haluat rahoillesi vastinetta, tee se jo tänään ja säästä, EROA!
Parempiakin apuja on saatavilla ja vielä ilmasia sellaisia!

Se, että maksat joka palkasta sen 1,5% liitolle, herää kysymys mitä itse olen saanut vastineeksi? En mitään.
Ihme turhaan paskaan sinisilmäinen ja luottavainen ihminen voi rahansa työntää. Oisin voinut ihan hyvin käydä ennustajalla
katsomassa miten tulevaisuudessa käy, niin en ois koskaan joutunut kyseiseen tilanteeseen. YHTÄ TURHAA TÄMÄKIN!
Noilla maksuilla mitä vuosien aikana maksanut luulisi sitä apua tulevan silloin, kun sitä tarvii ja kun ollaan aina
hehkutettu sitä, että kannattaa liittyä liittoon, siitä on apua. No ei ole paljon näkynyt, EI KOSKAAN!!

Pohjustusta tulevaan..

Olin reilun parin vuoden ajan ollut samassa duunissa kokopäiväisenä ja ajattelin, että olisi jo aika vaihtaa työpaikkaa.
Löysinkin nopeasti uuden työn, allekirjoitin sopimuksen 90h/3vko, eli osa-aikainen. Sanottiin ja luvattiin
siinä samassa, että keväällä tunti määrä sitten kasvaisi. Tykästyin paikkaan ja ajattelin, että ei se mitään jään vanhaan työhön extraamaan ja odottelemaan uuden työn tuntimäärien kasvua ja muutin vanhan kokopäiväisen työsopimukseni tarvittaessa töihin kutsuttavaksi (0h sopimus).

..ja varsinaiseen aiheeseen:

Sain lopputilin uudesta paikasta myöhässä, monen huomautuksen jälkeen lopputili tuli 14pv:n jälkeen irtisanomisesta.
Huomatuksissa olin muistuttanut, että myöhästyneiltä päiviltä pitää maksaa viivästyskorkoa, jota ei kummiskaan maksetussa
lopputilissä näkynyt.

1. Pyysin PAMilta, jos he auttaisivat minua saamaan palkan myöhästyneiltä päiviltä. Vastaukseksi sain,
että resurssit eivät riitä.

Me ketkä maksetaan sinne joka kuukausi rahaa, niin onhan niiden auttamiseen löydyttävä resursseja!!
Mistä me niillemaksetaan?!? Siitäkö, että ne voi puhelimessa jutella meille mukavia, sanoa: näin on mutta meillä ei ole resursseja
ja saada oman perheen pöydän täyteen ruokaa tästä hyvästä.
Kiitos tästä vastauksesta, tiesin tämän jo itsekkin!!
Käsittääkseni heidän pitäisi olla meidän tuki ja turva. Eipä ollu muuta vaihto ehtoa, kuin ottaa se työehtosopimus
käteen ja lueskella vähän lakipykäliä ja vaatia itse niitä rahoja lakitekstin nojalla.

2. Hain työttömyyspäivärahaa, 1,5 kuukauden odottelun jälkeen pitää lähettää liitteitä. Kuukausi tästä eteenpäin
tulee kielteinen päätös, että minulle ei voida maksaa työttömyysetuutta, koska olen itse laskenut edellisessä työpaikassa
tuntini nollaan. Päätöksestä tietenkin valitin ja reilun kuukauden päästä sain taas saman kielteisen päätöksen.
Tässä tilanteessa, oli pakko irtisanoa itsensä siitä vanhasta työstä, että joskus voin tukea saada, ellen työtä löydä.

On se kumma, että jos oot ollu kahdessa työssä samanaikaisesti ja toisesta sut irtisanotaan niin sulle ei voida antaa tukea, koska olet itse laskenut omat tuntisi edellisestä työstä. EIHÄN TÄSSÄ OO MITÄÄ PÄÄTÄ EIKÄ HÄNTÄÄ!! olisiko minun pitänyt tehdä kahdessa työssä yhteensä 201h/3vko, niin silloin olisin oikeutettu tukeen?!? Ai niin mutta silloinhan minulle olisi jäänyt yksi kokopäivätyö jäljelle mutta oisko ne konttori rotat ite jaksanu tehä yötä päivää duunii 201h/3vko?!? Sitäkö ne nyt tässä yrittää mulle viestittää??
En todellakaan ole niitä tunteja laskenut sen takia, että vosin vaan hengailla himassa tukia nostamalla. Myös se, että pitää siitä
vähäsestäkin duunista luopua, kärsiä kolmen kuukauden karenssi ja ehkä sitten saatat saada tukia!! Mikä järki näissä on!!
Kuka helvetti näitä typeriä päätöksiä tekee, kenellä on oikeus päättää kuka syö tänää ja kuka maksaa laskut!!
Miten ne myös saa aina väännettyä mun sanomiset, iha päin vastasiks mitä olin tarkoittanut. KESKITTYKÄÄ ja lopettakaa se rivienvälistälukeminen!

Herää kysymys, että lukeeko nämä PAMin neidit, näitä kilo kaupalla lähettettyjä liitteitä ollenkaa, koska koko tilanteeni
käsittääkseni niistä selviää. Ne niitä liitteitä sinne haluaa ja nille siitä maksetaan, lukekaa niitä, käyttäkää aivoja ja
lopettakaa työajalla se nenän kaivaminen!
Tälläsessä tilanteessa tulee mieleen, että ihmisellä ei olisi oikeutta vaihtaa työpaikkaa paremman palkan perässä ja oman
viihtyvyyden vuoksi, koska jos sut irtisanotaan niin siinähän sitte oot oman onnen nojassa. Ne siellä PAM:ssa löyhyttelee niitä sun rahoja.
Hyvähän niiden on niitä hakemuksia käsitellä yhteensä 3,5kk, kun niillä se palkka juoksee ja ite joutuu odottamaan
pää sinisenä, että koska päätös tulee ja mikä päätös.

Olen sitä mieltä, että jokanen ottaa oman alan työehtosopimuksensa kauniiseen käteen ja rupeaa opiskelemaan. Parempaa
ja halvempaa apua löydät sieltä. Tarvittaessa saat kelalsta ansiopäivärahaa, tosin vähän huonompaa, kuin liitosta
MUTTA kuka tällaista rahaa syövää paskaliittoa haluaa tukea?!?
KAADETAA NÄÄ KUSETTAJAT ALAS!!! Poljetaa me niitä rakoo, kun niiltä loppuu työt ja räitää naamaa!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/263 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin vuosi sitten liitosta, tosin muista syistä kuin mitä tämä ketju käsittelee. Enkä kyllä ole katunut.

Varsinkin näiden viimepäiväisten uutisten jälkeen olen ollut erittäin tyytyväinen että ne SADAT EUROT vuodessa säästyy ja voi käyttää johonkin muuhun, kuin liiton jäsenmaksuun. Mitä näillä rahoilla sain? Kerran kuukaudessa jonkun p*skan lehden. Tulipa kalliiksi se lehtitilaus.

En todellakaan halua kuulua liittoon, joka toitottaa ympäriinsä, kuinka esimerkiksi paikallinen sopiminen työpaikoilla on väärin. Koska ihmiset ovat niin tyhmiä, eivätkä osaa pitää puoliaan, että voi niitä raukkoja. Totta kai ay-liikkeet vastustaa näitä muutoksia, koska näillä (toivottavasti tulevilla muutoksilla) EI ENÄÄ TARVITA AY-LIIKKEITÄ. Oman nahkansa haluavat vaan pelastaa. PAMin edustaja perustelee että kauppojen aukioloaikoja ei voida vapauttaa lastenhoidollisilla syillä!!! Onko kaikilla kaupan työntekijöillä kymmenen mukulaa kotona ja puoliso lähtenyt litomaan?  Ei yhtään parempaa tekosyytä keksiny? Alkaa vaan suututtaa kun näitä lukee.

"Mitä me halutaan?" "MUUTOSTA!"

"MITÄ SAA MUUTTAA?" "EI MITÄÄN!!!!!"

Vierailija
224/263 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle maksettaisiin huonompaa palkkaa, jos en kuuluisi liittoon. Laitonta? Kyllä, mutta totta.

Vierailija
225/263 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:08"]Erosin vuosi sitten liitosta, tosin muista syistä kuin mitä tämä ketju käsittelee. Enkä kyllä ole katunut.

Varsinkin näiden viimepäiväisten uutisten jälkeen olen ollut erittäin tyytyväinen että ne SADAT EUROT vuodessa säästyy ja voi käyttää johonkin muuhun, kuin liiton jäsenmaksuun. Mitä näillä rahoilla sain? Kerran kuukaudessa jonkun p*skan lehden. Tulipa kalliiksi se lehtitilaus.

En todellakaan halua kuulua liittoon, joka toitottaa ympäriinsä, kuinka esimerkiksi paikallinen sopiminen työpaikoilla on väärin. Koska ihmiset ovat niin tyhmiä, eivätkä osaa pitää puoliaan, että voi niitä raukkoja. Totta kai ay-liikkeet vastustaa näitä muutoksia, koska näillä (toivottavasti tulevilla muutoksilla) EI ENÄÄ TARVITA AY-LIIKKEITÄ. Oman nahkansa haluavat vaan pelastaa. PAMin edustaja perustelee että kauppojen aukioloaikoja ei voida vapauttaa lastenhoidollisilla syillä!!! Onko kaikilla kaupan työntekijöillä kymmenen mukulaa kotona ja puoliso lähtenyt litomaan?  Ei yhtään parempaa tekosyytä keksiny? Alkaa vaan suututtaa kun näitä lukee.

"MITÄ SAA MUUTTAA?" "EI MITÄÄN!!!!!"
[/quote]
juuri näin.

Vierailija
226/263 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitot ovat nyky-yhteiskunnassa muinaisjäänne jostain kaukaa. Liitoilla ei tee mitään. Työttömyyskassaan kannattaa kuulua. AY-järjestöjen jäsenmaksun verovähennysoikeus pitäisi poistaa kokonaan. Se suosii epäreilusti liittoja ja ylläpitää Suomen vääristynyttä työmarkkinaa. Nyky-yhteiskunnassa ei asioita ajeta lakkoilemalla. Siitä ei kukaan hyödy. Liitot myös ylläpitävät työttömyyttä. Ei liitoista olisi mitään hyötyä, jos ei olisi työttömyyttä.

Vierailija
227/263 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitot ovat hyviä sellaisille jotka tietävät jo muutenkin oikeutensa. Itse olen ollut aina yksityisellä töissä ja palkat on saatu sovittua molempia tyydyttävällä tavalla.alkuun vaikka pienemmällä mutta yleensä on korotudts tullut helposti pyytämällä.
itse en kyllä haluaisi tapella työnantajan kanssa ja varsinkaan liiton välityksellä.sitten vaihdetaan työpaikkaa jos ei olot miellytä.
pikkupaikkakunnalla tiedetään hankalat työntekijät ja heidän on vaikeampi työllistyä.usein ovatkin töissä vain pakollisen pätkän ja mieluiten sitten ovat ansiosidonnaisella mahdollisimman paljon.tällaisia sitten hyysätään liiton rahoilla.

Vierailija
228/263 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:25"]Liitosta kannattaakin erota, jos ei koe tarvitsevansa liiton palveluksia, mutta kyllä johonkin kassaan kannattaa silti kuulua, työttömäksi kun voi jäädä koska vain.

Kirkkoon kukaan fiksu ei ole kuulunutkaan, ei ainakaan sen jälkeen kun on tullut täysi-ikäiseksi ja voinut itse erota.
[/quote] määrittele fiksu? sellainen, joka käyttää kirkon palveluja (häät, hautajaiset, kaste, kerhot, hyväntekeväisyys) ja haluaa siitä jotain maksaa, on tyhmä?

Vierailija
229/263 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusin syy erota on naurettava ja täysin kohtuuton AKT:n lakko. Sen kirvoittama ansiokas kirjoitus aiheesta:

http://blogbook.fi/teresammallahti/ay-liike-on-tyontekijan-pahin-vihollinen/

Riistävä yrittäjä on juuri sitä viime vuosisadan alun propagandahuttua, josta jo kirjoituksessani puhuin. Suomalainen duunari voisi tienata elantonsa 40-tuntisella työviikolla aivan hyvin. Sattuu vain tuo suomalainen verotuskäytäntö viemään n. 70-80 % duunarin tuottamasta lisäarvosta suoraan valtion kirstuun. Jos haluat duunarille mahdollisuuden elättää itsensä kunnolla, niin vaadi ennemmin tuloverotuksen ja työnantajamaksujen alentamista kuin yrittäjien kurittamista.

Vierailija
230/263 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vain pois nopesti liitoista. Aletaan jokainen tekemään sillä tuntiliksalla minkä työnantaja päättää! :) Hyvä ihmiset! Liitot teille ovat palkkanne sopinut eikä YTK! Eikä sovi! Kaikki jotka eivät kuulu liittoon ovat vapaamatkustajia. Kuulumalla liittoon meidät työntekijät huomioidaan ja mitä runsaammin meitä on sitä paremmin meitä kuunnellaan.

Vierailija
231/263 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta, erosin juuri omasta liitostani! Ei enää turhia maksuja!

Vierailija
232/263 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 23:01"]Laskin, kuinka paljon PAM:in jäsenyys maksaa minulle vuodessa. Se maksaa rapiat 520 € joka vuosi. [/quote]

Ei paskempi kuukausipalkka sulla.

Vierailija
233/263 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 15:14"]

En missään nimessä eroa ammattiliitosta.

1) Olen saanut minimipalkkani korotettua liiton ansiosta

2) Olen saanut lakimiehen apua ammattiliitosta

3) Voin osallistua ilmaisiin alan koulutuksiin

4) Tapaan kollegojani liiton tapaamisissa

5) Saan käyttööni liiton kautta halpoja mökkejä, alennuksia monista paikoista jne

6) Saan ilmaisen matkavakuutuksen liiton kautta

[/quote]Ja minä maksan noista tyhjänpäiväisyyksistä liiton jäsenmaksussa. Pitääkin erota liitosta, kassasta en tietenkään eroa.

Vierailija
234/263 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huononkin liitton jäsenyydestä on kuitenkin miljoona kertaa enemmän hyötyä kuin lutkulahkon jäsenyydestä.

Vierailija
235/263 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
236/263 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 21:05"]Lukekaa ihmiset, lukekaa. Lukekaa niin ay-liikkeen historiasta, kuin Ytk:stakin.[/quote]

Historia meni jo, nyt on nyt. Ne työt loppuvat joku päivä sinultakin, jos nykymenon sallitaan jatkua. Silloin ehkä toivot, että olisit herännyt todellisuuteen aiemmin.

Vierailija
237/263 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu enää kuuluu mihinkään liittoon. Porsastelkoon omilla rahoillaan. Itse kannatan vain ja ainoastaan kahdenkeskistä sopimusta työnantajan kanssa. Omat edut neuvottelen itse. Ei siinä mitään liiton pelleä tarvitse välissä olla.

Vierailija
238/263 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 11:20"]Liiton suoja pitäisi poistaa niiltä joptka eivät liitoon kuulu. Eli ihminen joka ei kuulu liittoon saa maksaa vaikka 5 euroa tunnissa palkkaa. Neuvotelkoot itse palkkansa ja oikeutensa.

[/quote]

Tämähän sopisi esim. minulle oikein hyvin! LIITOT ovat se taho, jolle tämä ei käy. 

t. Liittoihin kuulumaton

Vierailija
239/263 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähimmäispalkka Suomessa[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Suomessa ei ole käytössä vähimmäispalkkaa lakiin kirjattuna minimipalkkana, niin kuin se monissa muissa maissa ymmärretään, vaan siellä vähimmäispalkat määritetään työehtosopimuksissa jokaiselle alalle erikseen. Esimerkiksi talonmiehen työtä koskevan työehtosopimuksen mukaisesti täysin työkykyisen talonmiehen vähimmäispalkka 40 viikkotyötunnin kokoaikatyöstä on 1.10.2009 alkaen 1238,33 euroa kuukaudessa[1].

Jos alalla ei ole yleissitovaa työehtosopimusta, vähimmäispalkkaa ei periaatteessa ole. Tästä poikkeus on tietysti tilanne, jossa työnantaja ei sovi työntekijän kanssa palkasta, jolloin katsotaan sanattomasti sovituksi, että työntekijälle on maksettava "tavanomaista ja kohtuullista palkkaa"[2]. Jos alalla on jokin muu kuin yleissitova työehtosopimus, tavanomaisena ja kohtuullisena voidaan pitää siinä määrättyä palkkaa. Jos alalla ei ole lainkaan työehtosopimuksia, tavanomainen ja kohtuullinen palkka voi perustua esimerkiksi alan järjestöjen palkkasuosituksiin. Ellei näitäkään ole, suositellaan työstä maksettavaksi ainakin niin paljon, että työttömyysturvalain työssäoloehdon mukainen päivärahaoikeus täyttyy. Tämä tarkoittaa kokopäiväisessä työsuhteessa peruspäivärahan 40-kertaista määrää kuukaudessa. Kuukausipalkan tulee tämän mukaan olla vuonna 2009 vähintään 1025,20 euroa kokopäivätyöstä tai 5,95 euroa tunnissa. Vähimmäispalkkojen noudattamista valvovat Suomessa työsuojelupiirit.

Kuitenkin esimerkiksi kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen määrittelemä pienin kokopäivätyöstä maksettu vähimmäispalkka on tällä hetkellä vain 664,58 euroa. Kunnat voivat maksaa tämän suuruista palkkaa toukokuun ja syyskuun välisenä aikana työskenteleville nuorille työntekijöille, "joilta puuttuu alan ammattitutkinto tai ammattitaito"[3].

Keväällä 2009 Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK otti ensimmäistä kertaa tavoitteekseen yhtenäisen työehtosopimuksiin perustuvan minimipalkan ajamisen. Euroopan Unionin jäsenmaista kahdellakymmenellä on lakiin perustuva yleissitova minimipalkka, sen puuttuessa vain Suomelta, Ruotsilta ja Tanskalta.[4]

Vierailija
240/263 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIELÄ EHTII EROTA LIITOSTA ENNEN VUODEN VAIHTUMISTA!