Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholia tarjoillaan silloin kun juhlakalukin voi skoolata.

Vierailija
17.08.2013 |

Piste.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 22:58"]

Eli jos morsian on omissa häissään raskaana, ei pidä muidenkaan skoolaaman. 

(Miks pitää muuten aloittaa niin hemmetin monta ketjua samasta aiheesta???)

[/quote]

Kelvoton morsian! Ei mitään syytä skoolata.  

Vierailija
42/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että absolutistin juhlissa ei muut saa ottaa viinan tilkkaakaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 00:46"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 00:05"]

Viini on vanha juoma ja sopii hyvin ruoan kanssa. Joulu on juhlava juhla, jolloin nautitaan hyvästä ruoasta, johon se viini sopii aivan erityisen hyvin. Nykyään viiniä on hyvin saatavilla, eikä ole edes kovin kallista. Montako sataa vuotta pitää odottaa, että se olisi teidän mielestä hyväksytty jouluperinteeseen?

[/quote]

Vaikka joku osaa viiniä juoda joulunakin lasten kesken järjen kanssa humaltumatta, minä en ainakaan puhu joulun viiniperinteen puolesta. Meillä oli kahdesta perheestä lapsen kaverit joulupäivän. Kysyin, etteivätkö heidän vanhemmat kaipaa joululounaalle ja sanoivat, etteivät halua mennä, koska ei siellä lounasta ole, ovat vielä krapulassa niin ei voi leikkiäkään. Soitin varmistaakseen ja neljän aikaan toisen luona vasta heränneen kuuloinen vastasi. Toinen kertoi, että kun lahjat oli avattu, olivat hetken saaneet leikkiä, mutta vanhemmat laittoivat hänet ajoissa nukkumaan, jotta voi viettää aikuistenkin joulua...

Tottakai kuka vaan voi nauttia jouluviinistä. Jouluperinteeksi siitä ei kuitenkaan ole, koska liian monella perheellä viini tai mikä tahansa alkoholiperinne, ihan shampanjasta lähtien on hauskaan nousuun asti juomista ja usealla se ei lopu edes siihen. Mitä tahansa voi tehdä, eriasia on onko se fiksua.

Sama koskee mitä tahansa alkoholia lasten juhlissa. Jos se yleisesti hyväksytään, moni täälläkin kokee, että rippi- tai kastetilaisuudessa saa ottaa. Liian monelle alkoholi on liian "hieno" juoma, eli juhla on riittävä syy hakea sitä humalaa, kunhan juoma on hieno. Minusta viina sopii paremmin hautajaisiin kuin viini tai shampanja lasten juhliin. Toki on tyhmää juoda suruun, mutta vielä tyhmempää on, ettei lapset saa nauttia juhlista. 

Ja häät on jokaisella omanlaisensa. Jos ei halua tarjoilla alkoholia, eiköhän se ole morsiusparin ja häiden rahoittajan oma asia. Jos joku menee häihin vain tervetuliais maljan takia, eiköhän sen shampanjan saisi ihan hyvin vaikka omasta jääkaapista. Minulle alkoholi käy häissä hyvin, yleensä kuitenkin otan vasta jatkoilla sen maljan jälkeisen lasin. Lapsille on järjestetty hoitopaikka siksi yöksi. Ja hienoimmat häät, jossa olin, siellä ei virallisesti tarjoiltu, vaan halkovajassa. Suurin osa ei käynyt yhtenään halkovajalla, joten kukaan ei ollut silminnähden humalassa ennen kuin jatkotilaisuudessa.

[/quote]

Sori, nyt on ihan pakko kysyä, että millaisessa porukassa sä oikein elät? "Kukaan ei ollut silminnähden humalassa ennen kuin jatkotilaisuudessa" "Halkovajalla sai käydä", "heräillään jouluna neljän aikaan". Kuulostaa aika kamalalta. Sulla varmaan on syytä nähdä kaikki alkoholi isona peikkona jos alkoholin käyttö on tuollaista.

En ole ikinä, ikinä, ikinä, törmännyt moiseen, vaikka olen ainostaan kerran ollut täysin alkoholittomissa häissä, nekin olivat ihan kivat häät. Meillä ei varmaan koskaan ole edes olleet lasten kaverit joulupäivänä leikkimässä, koska silloin ollaan oman perheen kanssa, syödään edelleen jouluruokaa, katsotaan leffoja, lapset leikkivät leluillaan, aikuisten lukee lahjakirjoja ja yhdessä pelataan mahdollisia joululahjapelejä.

Miksi, oi miksi, näissä keskusteluissa sitten aina kommentoivat jotkin vanhoillislestadiolaiset, joiden mielestä lusikallinenkin on syntiä tai sitten nämä, joilla naapurusto ilmeisesti koostuu onnettomista suurkuluttajista ja itse ollaan absolutisteja, eikä voida tajuta, että suuressa osassa perheitä esim. jouluna se juoma on alkoholia sisältävä glögi joulurauhan julistuksen aikana ja/tai lasi viiniä ruoalla. Ehkä konjakki lasten mentyä nukkumaan.

Vierailija
44/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia ei tarjoilla niiden ihmisten juhlissa, joissa se on ongelma. Ne ketkä voivat juoda kuoharimaljan ilman että sen seurauksena vedetään perseet tai ketkä eivät tee siitä kuoharimaljasta tabua, saa tehdä sen ihan rauhassa ilman näitten ongelmaisten traumoja.

Ap nyt varmasti pyörtyy, mutta meillä esim päiväkodin joulujuhlassa oli tarjolla ainoastaan alkoholipitoista glögiä (asumme Saksassa). Kertaakaan en ole täällä humalaisia nähnyt.

Vierailija
45/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 00:49"]

Ai että absolutistin juhlissa ei muut saa ottaa viinan tilkkaakaan?

[/quote]

Tuskin kukaan tarkistaa taskuja, mutta jos sinulla on niin kova hinku viinan perään, ettei yksissä absolutistin häissä pärjää ilman, silloin kannattaa miettiä millä asteella alkoholismi jo on.

Vierailija
46/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä periaate!

Vierailija
47/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on varmaan tosi traumatisoituneita, kun aikuiset ihmiset joivat heidän ristiäisjuhlassaan lasilliset shampanjaa. Me törkimykset herkuttelimme myös hyvällä ruualla ja juustokakuilla, eikä niitäkään tarjottu juhlakalulle.

Joku tuossa aiemmin kirjoitti, että hieno/arvokas juoma on vaan syy hankkiutua humalaan tms. Tämä on just se ongelma näissä keskusteluissa, kun on näköjään ihan oikeasti ihmisiä, jotka liittää kaikenlaisen alkoholinkäytön humalaan. En ole törmännyt tällaiseen missään muualla kuin Suomessa! Ristiäisten maljannostolla tai hautajaisillallisen punaviinillä ei ole mitään tekemistä humalahakuisuuden kanssa, sellainen ajattelu on todella moukkamaista tai sitten juontaa juurensa näin ajattelevan taustoihin, joihin liittyy alkoholismia tai muuta ongelmakäyttöä. Missään muualla alkoholista ei ole tehty vastaavaa tabua ja missään muualla ei törmää ihan katukuvassakin samantasoiseen alkoholiongelmaan kuin Suomessa.

Asun maassa jossa asuu kymmeniä miljoonia ihmisiä, sitä viiniä ja sampanjaa myydään jokaisessa ruokakaupassa ja tarjoillaan jokaisessa vähänkin juhlassa sen sijaan että siitä tehtäisiin totaalikielletty tabu. Ja humalaisia ei kyllä missään juhlissa silti ole näkynyt, se ei vaan liity alkoholinkäyttöön, vaikka se ilmeisesti onkin aivan käsittämätöntä monen suomalaisen (alkoholiongelmaisen?) mielestä.

Vierailija
48/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 00:58"]

Sori, nyt on ihan pakko kysyä, että millaisessa porukassa sä oikein elät? "Kukaan ei ollut silminnähden humalassa ennen kuin jatkotilaisuudessa" "Halkovajalla sai käydä", "heräillään jouluna neljän aikaan". Kuulostaa aika kamalalta. Sulla varmaan on syytä nähdä kaikki alkoholi isona peikkona jos alkoholin käyttö on tuollaista.

En ole ikinä, ikinä, ikinä, törmännyt moiseen, vaikka olen ainostaan kerran ollut täysin alkoholittomissa häissä, nekin olivat ihan kivat häät. Meillä ei varmaan koskaan ole edes olleet lasten kaverit joulupäivänä leikkimässä, koska silloin ollaan oman perheen kanssa, syödään edelleen jouluruokaa, katsotaan leffoja, lapset leikkivät leluillaan, aikuisten lukee lahjakirjoja ja yhdessä pelataan mahdollisia joululahjapelejä.

Miksi, oi miksi, näissä keskusteluissa sitten aina kommentoivat jotkin vanhoillislestadiolaiset, joiden mielestä lusikallinenkin on syntiä tai sitten nämä, joilla naapurusto ilmeisesti koostuu onnettomista suurkuluttajista ja itse ollaan absolutisteja, eikä voida tajuta, että suuressa osassa perheitä esim. jouluna se juoma on alkoholia sisältävä glögi joulurauhan julistuksen aikana ja/tai lasi viiniä ruoalla. Ehkä konjakki lasten mentyä nukkumaan.

[/quote]

Meillä suvun kesken saatetaan alkoholia käyttää eri juhlissa, eikä ole mitään ongelmaa. Mm. Tähän aikaan kuuluvat rapujuhlat, kohta tulevat venetsialaiset, jne. ovat aikuisten juhlia. Tuttavapiiristä oikeastaan taitaa olla vain kummisetäni, joka otti alkoholia vähän reilummin ja useammin. Lapseni kavereiden vanhempia en erittäin hyvin tunne, mitä nyt olen hakenut lapsia ja jokunen kerta juonut heillä kahvia tai he ovat kahvitelleet meillä. He ovat töissään hyvin pärjääviä jne. 

Joistain työntekijöistämme tiedämme aika paljonkin alkoholin vähän suurempaa kulutusta, mutta ei ole meidän asia, koska tulevat aina selvänä töihin. Myös edellisessä firmassa jonka möimme, yksi yhtiökumppani nautti säännöllisesti vähän reilummin, reissussa oli oltava iltapullo jne.

Minä en sanonut, että lusikallinen on syntiä, eikä minulla ole mitään lestadiolaisjuuria. En sylje kuppiin, kaapista löytyy Whiskyä, konjakkia jne, mutta ne ovat lähinnä vieraiden kanssa juotavia. Minä kerroin viimejouluisen odottamattoman kokemuksen, jonka johdosta säälin edelleenkin niiden lasten joulua. En hakenut puolustusreaktiotasi jonka pohjalta minä olen vastoin viestini sisältöä lestadiolainen jne. Ydinviestini oli ja on, että kuningas alkoholi ei ole kaikille ympärillä eläville se juhlajuoma, vaan liian usein ankeuttaja, enkä ajatellut sitä moitteena kenellekään. Ainoa jossa kohdensin oli "Jos se yleisesti hyväksytään, moni täälläkin kokee, että rippi- tai kastetilaisuudessa saa ottaa." jossa viittaan ottamisella juuri mitä sillä tarkoitetaan, enkä pelkkää maljaa.

Vierailija
49/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 01:01"]

Ap nyt varmasti pyörtyy, mutta meillä esim päiväkodin joulujuhlassa oli tarjolla ainoastaan alkoholipitoista glögiä (asumme Saksassa). Kertaakaan en ole täällä humalaisia nähnyt.

[/quote]

Minäkin olen asunut Saksassa ja jos et ole nähnyt humalaisia, ihmettelen missäpäin siellä asut. Joka kylässä on ollut kyläjuhlia, Weindorfit ja muut tulee kohta ja pian on Oktoberfestien aika... Jalkapalloa pelataan joka puolella jne.

Vierailija
50/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa nämä vihapuheet alkoholisteista! Alkoholisteillakin on yhdenveroiset oikeudet olla oma itsensä.

Vierailija
51/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 01:24"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 00:58"]

[/quote]

Meillä suvun kesken saatetaan alkoholia käyttää eri juhlissa, eikä ole mitään ongelmaa. Mm. Tähän aikaan kuuluvat rapujuhlat, kohta tulevat venetsialaiset, jne. ovat aikuisten juhlia. Tuttavapiiristä oikeastaan taitaa olla vain kummisetäni, joka otti alkoholia vähän reilummin ja useammin. Lapseni kavereiden vanhempia en erittäin hyvin tunne, mitä nyt olen hakenut lapsia ja jokunen kerta juonut heillä kahvia tai he ovat kahvitelleet meillä. He ovat töissään hyvin pärjääviä jne. 

Joistain työntekijöistämme tiedämme aika paljonkin alkoholin vähän suurempaa kulutusta, mutta ei ole meidän asia, koska tulevat aina selvänä töihin. Myös edellisessä firmassa jonka möimme, yksi yhtiökumppani nautti säännöllisesti vähän reilummin, reissussa oli oltava iltapullo jne.

Minä en sanonut, että lusikallinen on syntiä, eikä minulla ole mitään lestadiolaisjuuria. En sylje kuppiin, kaapista löytyy Whiskyä, konjakkia jne, mutta ne ovat lähinnä vieraiden kanssa juotavia. Minä kerroin viimejouluisen odottamattoman kokemuksen, jonka johdosta säälin edelleenkin niiden lasten joulua. En hakenut puolustusreaktiotasi jonka pohjalta minä olen vastoin viestini sisältöä lestadiolainen jne. Ydinviestini oli ja on, että kuningas alkoholi ei ole kaikille ympärillä eläville se juhlajuoma, vaan liian usein ankeuttaja, enkä ajatellut sitä moitteena kenellekään. Ainoa jossa kohdensin oli "Jos se yleisesti hyväksytään, moni täälläkin kokee, että rippi- tai kastetilaisuudessa saa ottaa." jossa viittaan ottamisella juuri mitä sillä tarkoitetaan, enkä pelkkää maljaa.

[/quote]

Sorry jos tulkitsin viestisi väärin, ilmeisesti elät sellaisessa ympäristössä, jossa alkoholin väärinkäytö on yleistä. En alkuperäisestä viestistäsikään tulkinnut että se olisi ongelma teidän perheelleenne, vaan että tunnet monia lapsia joilla alkoholi jouluna hallitsee sitä joulun viettoa. Kun et itse sylje kuppiin, voisin kuvitella sinun ymmärtävän, että meitä on enemmistö kaltaisiasi, joille ne lapset tulevat aina ensin. Lasi viiniä ei estä lasten hyvää hoitoa. Se kolmas tai neljäs aikuisten istuessa iltaa lasten nukkuessa turvallisesti seinän takana ei myöskään tee kenestäkään alkoholistia. Se viides ehkä jo tekee, jokaisen on tunnettava rajansa ja jos ei tunne, siiten on alkoholisti.

Vierailija
52/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 01:23"]

Asun maassa jossa asuu kymmeniä miljoonia ihmisiä, sitä viiniä ja sampanjaa myydään jokaisessa ruokakaupassa ja tarjoillaan jokaisessa vähänkin juhlassa sen sijaan että siitä tehtäisiin totaalikielletty tabu. Ja humalaisia ei kyllä missään juhlissa silti ole näkynyt, se ei vaan liity alkoholinkäyttöön, vaikka se ilmeisesti onkin aivan käsittämätöntä monen suomalaisen (alkoholiongelmaisen?) mielestä.

[/quote]

"Asun maassa jossa..." In your dreams.

Kenellä muulla kuin Suomessa asuvalla tulee edes mieleen argumentoida "expattiudellaan" suomalaisen alkoholismin puolesta? En ole ainakaan törmännyt yhteenkään sellaiseen. Ja olen asunut yhteensä yli 10 vuotta eri mittaisissa jaksoissa ulkomailla. 

Vierailija
53/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka näitä tolvana-aloituksia tekee.Alkoholia voi ottaa tyylikkäästi ilman humalahakuista kiskomista.Itse olen ollut aina absolutisti (en pidä mausta) mutta aina kun meillä on vieraita,ruuan kanssa on viiniä ja olutta.Juhlissa sitten lisäksi shampanjaa,konjakkia jne...jokaisella on omat syynsä olla ottamatta mutta typerää laittaa muut hyppimään yhden ihmisen pillin mukaan.

Vierailija
54/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häissä on yleensä toinenkin juhlakalu, sen raskaana olevan morsiamen kumppanina. Siten on ainakin yksi päähenkilö ryyppäämässä vieraiden seurana.

Lastenjuhliin ei alkoholi kuulu, onpa sitten kyseessä joulu tai rippijuhla. Ylioppilas- ja muut valmistujaisjuhlat ovat meilläkin olleet ensimmäiset, joissa on tarjottu väkevämpiä juomia, siis lasten juhlista.

Me emme ole todellakaan tarpeeksi "sivistyneitä" tarjotaksemme ristiäisissä viiniä ruokajuomaksi. Mutta eipä ole tarjottu ruokaakaan, vaan hyvä kahvipöytä.

Tiedän yhden perheen, jossa jouluna juotiin ja tarjottiin lapsillekin. Lapsista toinen päätti päivänsä vankilassa, eikä paljon paremmin mene toisellakaan, vaikka onkin vielä elossa.

Vierailija
55/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 08:14"]

Lastenjuhliin ei alkoholi kuulu, onpa sitten kyseessä joulu tai rippijuhla. Ylioppilas- ja muut valmistujaisjuhlat ovat meilläkin olleet ensimmäiset, joissa on tarjottu väkevämpiä juomia, siis lasten juhlista.

Me emme ole todellakaan tarpeeksi "sivistyneitä" tarjotaksemme ristiäisissä viiniä ruokajuomaksi. Mutta eipä ole tarjottu ruokaakaan, vaan hyvä kahvipöytä.

[/quote]

Näin meilläkin. Ruokatarjoilu oli kuitenkin kuopuksen juhlissa, koska ne alkoivat jo kymmeneltä. Esikoisella oli iltapäivällä, silloin oli vain runsas kahvipöytä, jossa oli useita lajeja suolaistakin tarjolla. Miksi sitä alkoholia pitää väkisin tunkea joka paikkaan? Lapselle voi skoolata limpparillakin, jos se tuntuu välttämättömältä. Ei se Suomessa ole sivistyneisyyttä, vaikka sitä sillä puolustellaankin. Se on tekosyy. Meillä ei ylppäreissäkään poika olisi ollut maljoja vailla, mutta isä halusi. Hyvin iso osa, suurempi osa, vieraista valitsi kuitenkin sen vaihtoehtona Pommacin ja on sitä ollut pelkästään monella muullakin. Moni limppariskoolaaja ei ollut edes autolla. 

Vierailija
56/56 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 08:14"]

Häissä on yleensä toinenkin juhlakalu, sen raskaana olevan morsiamen kumppanina. Siten on ainakin yksi päähenkilö ryyppäämässä vieraiden seurana.

Tiedän yhden perheen, jossa jouluna juotiin ja tarjottiin lapsillekin. Lapsista toinen päätti päivänsä vankilassa, eikä paljon paremmin mene toisellakaan, vaikka onkin vielä elossa.

[/quote]

Ja koska sinä olet sinä, meidän muiden tulisi olla samanlaisia? Se on totta, että kaikki eivät ole sivistyneitä, mutta ei se tee meistä muista sivistymättömiä! Teillä tarjoillaan vain kahvit, mutta meillä samoissa juhlissa on ihan varmasti ruokatarjoilu ja alkoholijuomia. Todennäköisesti meidän ystäväpiirimmekin on täysin toisenlainen, meillä kukaan ei paheksu alkoholin tarjoamista, eikä takuulla ole ongelmakäyttäytymistä. Elän maailmassa, jossa viini ruokajuomana ei ole "fiiniä", vaan arkipäiväisen tavallista. En ole myöskään ajatellut ristiäisiä "lastenjuhlana", enemmänkin perhe- ja sukujuhlana. Meillä ei se keskipisteessä oleva vastasyntynyt määrää tarjoilua, vaan me vanhemmat, jotka juhlan järjestämme. Ja jos lasten synttäreinä avataan viinipullo ystävien kesken, niin kyllä ne lapset oman pillimehunsa myöskin saa. Miksi joidenkin mielestä kaikki täytyy aina tasapäistää? Koska itse elätte niin rajoittunutta elämää, kaikkien muidenkin täytyy elää ihan samanlailla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä