Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko naimisissa narsistin kanssa?

Vierailija
17.08.2013 |

En jaksa nyt kirjoittaa pitkää seikkaperäistä tarinaa (ja meillä on useampi lapsi), vaikka näitä asioita olen todella paljon pohtinut jo pitkään, mutta tässä mieltä kaihertavia yksittäisiä asioita listattuna:

- en uskalla juuri koskaan halata murrosikäistä poikaani mieheni nähden (enkä varsinkaan jos mies pahalla tuulella jo valmiiksi tai jos poika jossain asiassa toiminut hänen mielestään väärin), koska pelkään hänen suuttuvan ja pahimmassa tapauksessa purkavan sitten vihaansa poikaan

- aina pitää olla varpaillaan, onko koti tarpeeksi siisti, kun mies tulee kotiin

- pitää pelata aika paljon ikäänkuin jotain sosiaalisia pelejä, jos jotain toivoo (esimerkiksi että lapset pääsisivät harrastuksiinsa ja hän on kiikun kaakun voiko heitä päästää, jos eivät esim. ole tarpeeksi hyvin siivonneet huoneitaan), ei voi esittää näkemyksiään toiveitaan suoraan

- silloin kun kerron suoraan olevani väsynyt, häntä ei juuri koskaan säälitä, miten jaksan (4 viimeisintä lasta syntynyt 5 vuoden sisällä, esikoinen, joka on nyt murkkuikäinen, ollut aina aika adhd-tyyppi); vaan hän alkaa kertoa, kuinka vähän hän on nukkunut ja etten mitenkään voi olla väsynyt, kun olen nukkunut ainakin puoli tuntia tai kaksi tuntia tai minkä verran milloinkin enemmän. Hänen mielestään. Tosi asiassa olen herännyt monta kertaa yössä pienimpien kanssa, etenkin jos sairastavat.  no. siis äitiyteen ei ole tukea juuri tullut

- kerran vuodessa saattaa hoitaa kaikkia lapsia kokonaisen päivän tai jopa lähteä reissuun pariksi päiväksi (ja arvostankin sitä), mutta sillä sitten pitäisi "elää" koko vuosi. Ja muistaa kyllä mainita sitten jos joku kysyy väsymyksestäni, että hänhän juuri oli yksin lasten kanssa matkoilla.

- On vahvasti sitä mieltä, että lasten kuuluu olla kouluikään asti kotihoidossa (periaatteessa olen pitkälti samoilla linjoilla) - mutta riippumatta siitä, mitä minä asiasta ajattelen, jaksan tai toivon

- haukkuu ja moittii minua ja lapsia (etenkin esikoispoikaa) kaikkien kuullen surutta ja ilman mitään hienotunteisuutta

- ei päästä esikoista koskaan kavereiden luokse. Ja jos minä päästän, haukkuu ja moittii minua, miksi päästin, etenkin jos on jotain tupakointia sinä aikana esiintynyt, tai jos epäileekin sellaista. Ja kaverit eivät halua tulla meille, koska meillä on niin rajoitettua. (toisaalta kyllä osaa kavereista ei rajoiteta mitenkään eikä pidetä huolta, joten asia on vähän suhteellinen) Ja lisäksi miehelläni on sellainen maine, että huutaa tai moittii ja pistää kavereitakin töihin. Nämä siis ovat toiselta puolen kolikkoa ihan hyviäkin asioita, siis että jos tulee kylään, voi auttaa tai voi siivota jälkensä leikkien/moponkorjausten jälkeen

- minun mielipiteilläni ja toiveillani ei ole juuri mitään väliä

- lupaa usein hoitaa jotain pitkään retuperällä olevia asioita "sitten kun" tai "syksyllä" tai "talvella" - eikä moniin vuosiin kuitenkaan hoida. Ja sitten kun on yhden asian hoitanut, en saa pyytää seuraavaa, koska minulle "ei mikään riitä".

- jos keskustelemme opettajan kanssa esikoisen koulunkäynnistä, niin sen sijaan, että painopiste olisi koululaisen ongelmissa tai ratkaisujen etsimisessä, alkaakin usein jaarittelemaan, kuinka hänellä ei koskaan ole ollut koulussa ongelmia ja on ollut niin hyvä matematiikassa, liikunnassa, maantiedossa jne. Välillä oikein hävettää, että kehtaakin kehua itseään. Siitä tulikin mieleeni, että ensimmäinen häiritsevä piirre tavatessamme oli nimenomaan tämä itsensä kehuminen. En ymmärrä, miksi annoin asian edetä seurustelun tasolle, kun se ärsytti minua jo ensi hetkistä lähtien.

- murkkuikäistä uhkailee musiikkivehkeiden, puhelimen, autolehtien, milloin minkäkin lopullisella takavarikoimisella, jos ei tottele/tee niinkuin sanotaan

- jatkuvasti moittii huoneiden siivouksesta lapsia, vaikkei anna ostaa näille vaatekaappeja, kirjoituspöytiä jne. ellei jotain vanhastaan ole, ts. säilytystilaa ei ole parhaalla mahdollisella tavalla.

- jos valitan väsymystäni, toteaa vain, että laita lapset tekemään

- jos joku esim. uhmaikäinen kiukuttelee, moittii vieraidenkin kuullen, että "miten sä oikein olet kasvattanut nämä lapset...."

- ei jaksa nousta sohvalta päiväuniltaan, ellen minä keitä kahvia. jos on pyykkien ripustus, lastenhoito, joku oma juttu kesken ja sanon että olen tekemässä sitä, melkein loukkaantuu.

- hermostuu jos kyselen kotiintuloajoista tai siitä missä on

- ei ole vuosiin ostanut hääpäivälahjoja tai järjestänyt hääpäivän viettoa eikä enää edes innostu, vaikka minä järjestäisin. (pääosin olen ne aina muutenkin järjestänyt, lasten hoidon yms. koruja sentään joskus vuosia sitten vielä sain, mutta loppunut on sekin. Ja syypää olen minä: ei hän tiedä millaisista minä tykkään. ja olen sanonut, että kaikki korut mitkä ovat hänestä hienoja, mielelläni pidän

- ei välttämättä tervehdi kotiin tullessaan

- ei useinkaan sano heihei

- ei useinkaan kerro mihin menee tai mitä suunnitelmia on, ennenkuin kysyn, ja usein silloinkiin vain ärtyy ja hermostuu

- jos kritisoin jotain asiaa, alkaa huutamaan (koska tietää, että sillä saa keskustelun loppumaan, koska minä en halua lasten kuulevan huutoa)

Ei nyt väsyneenä näkymmä jaksa edes listaa kirjoittaa fiksusti, en tiedä saiko tästä kukaan mitään kiinni. Mutta jos herätti ajatuksia, kertokaa!

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 00:21"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 00:06"]

En lukenut kuin kolme ensimmäistä kohtaa, ja ei voi muuta sanoa kuin että nainen, miksi olet päästänyt tilanteen tuohon? Miksi et ole eronnut? Totta tiedät, että lapset kun tuosta aikuistuvat, eivät he inhoa vain isäänsä, vaan yhtä lailla "sallitsijaa", eli sinua. Ja sen vihan kyllä ansaitset.

[/quote]Näin ne miehet vapautetaan kaikesta aiheuttamastaan pahasta :) Miesten käytöshäiriöt on aina vaan naisten syytä koska 'katselevat käytöshäiriöisiä miehiä' ja jos eivät katsele, niin ovat kylmiä ja itsekkäitä naisia jotka aiheuttavat käytöksellään miesten syrjäytymisen. 

[/quote]

Kun kyseessä on lapsia, niin heidän kokema kärsimys on aivan yhtä lailla se toisen vanhemman vika. Vaikka sitä harjoittaisi vain toinen vanhempi. Oma isä oli alkkis kusipää. Todellakin tiedostan, että se oli isäni joka käyttäytyi minua kohtaan kamalasti, mutta vielä tänäkin päivänä olen todella pettynyt omaan äitiini, että pakotti minut elämään tuossa tilanteessa. Lapsi ei ikinä voi valita samalla tavalla kuin äiti tai isä voi valita. Lapsi joutuu elämään siinä tilanteessa missä on pakko. Totta kai tiedän että se ei ollut äitini joka minua kohtaan oli ilkeä, ja joka oli minun pahan olon syy, mutta hän oli sen sallija. Hän ei tehnyt niin kuin terveen täysipäisen lastaan rakastavan ihmisen pitäisi tehdä. Siinä mielessä hänkin on syyllinen minun kokemaan kärsimykseen; hän olisi voinut estää sen.

Vierailija
22/52 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 02:09"]

Hei! Miehessäsi on paljon narsistin piirteitä. Olen ammatti ihminen ja näin sen heti kirjoituksestasi.sinun tulisi mennä mtt.hen puhumaan kaikki mitä olet kokenut ja miten miehesi käyttäytyy. sinun täytyisi lasten kanssa mennä perheneuvolaan ja lasten täytyisi osallistua keskusteluun.kun ammatti ihminen on antanut lausunnon sosiaalitoimistoon, sinulta ei viedä lapsia vaan katsotaan että olet välittänuyt sekä omasta voinnistasi että lasten,kun eroat. Jos tuollainen tieto lasten kohtelusta menisi sosiaalityöntekijän tietoon,lapsille järjestettäisiin apua, tai otettaisiin huostaan mikäli avohuollon tukitoimenpiteet eivät riittäisi. Tuo kuulosti narsismilta juurikin,kaikki kohdat täyttyivät,mitä vaaditaan tuohon diagnoosiin.ei ole masentunut ihminen vaan narsistinen persoonallisuus häiriö.ja toki muutakin voi olla ohessa.olen lukenut psykologiaa,sosiaalipsykaa sekä kehityspsykaa,myös lääketiedettä.uskallan siksikin puhua suorasanaisesti. Toivon sinun ottavan itsesi parhaaksi yhteyttä ammattiauttajiin niin saat voimia itsellesi ja tukea kun sitä sinulla ei nähtävästi ole juuri ympärilläsi. Olet tärkeä!

[/quote]

OT:na ihan. 

"Olen ammatti-ihminen."  Se on yhdyssana. Muutenkin tekstisi vilisi niin paljon kielioppivirheitä, että ihan hirvitti lukea. Kannattaisi tosiaankin kiinnittää huomiota tekstien kirjoitusasuun, sillä uskottavuus kärsii huolimattomasti kirjoitetusta tekstistä. Olet sitten millainen ammatti-ihminen tahansa. 

En siis mitenkään pysty suhtautumaan tekstiisi niin kuin olisit terveydenhoitoalan ammattilainen - mitä et tietenkään suoraan väittänyt, mutta annoit ymmärtää rivien välistä. Keskustelupalstoilla voi tosiaankin olla olevinaan vaikka mitä, mikä mielestäni täysin väärin. 

Minäkin olen ammatti-ihminen, osaan oman alani erinomaisesti. En kuitenkaan koskaan uskottele olevani mitään muuta kuin mitä olen. Samaa suosittelen lainaamani kommentin kirjoittajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 02:09"]

Hei! Miehessäsi on paljon narsistin piirteitä. Olen ammatti ihminen ja näin sen heti kirjoituksestasi.sinun tulisi mennä mtt.hen puhumaan kaikki mitä olet kokenut ja miten miehesi käyttäytyy. sinun täytyisi lasten kanssa mennä perheneuvolaan ja lasten täytyisi osallistua keskusteluun.kun ammatti ihminen on antanut lausunnon sosiaalitoimistoon, sinulta ei viedä lapsia vaan katsotaan että olet välittänuyt sekä omasta voinnistasi että lasten,kun eroat. Jos tuollainen tieto lasten kohtelusta menisi sosiaalityöntekijän tietoon,lapsille järjestettäisiin apua, tai otettaisiin huostaan mikäli avohuollon tukitoimenpiteet eivät riittäisi. Tuo kuulosti narsismilta juurikin,kaikki kohdat täyttyivät,mitä vaaditaan tuohon diagnoosiin.ei ole masentunut ihminen vaan narsistinen persoonallisuus häiriö.ja toki muutakin voi olla ohessa.olen lukenut psykologiaa,sosiaalipsykaa sekä kehityspsykaa,myös lääketiedettä.uskallan siksikin puhua suorasanaisesti. Toivon sinun ottavan itsesi parhaaksi yhteyttä ammattiauttajiin niin saat voimia itsellesi ja tukea kun sitä sinulla ei nähtävästi ole juuri ympärilläsi. Olet tärkeä!

[/quote]

Hei 'ammatti ihminen'. Ammatti-ihminen on yhdyssana. Tekstisi on siltä osin epäuskottava, että se on täynnä yhdyssana- ja yhdysmerkkivirheitä. Luulisi ammatti-ihmisen osaavan oikeinkirjoitusta?

Vierailija
24/52 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos mikään apu ei kelpaa, niin ainahan ap voi jäädä tilanteeseensa. 

Tosin kaikki valinnat maksavat tässä elämässä. 

Vierailija
25/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paha! koeta kestää.

Vierailija
26/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoja piirteitä kuin äidissäni jolla persoonallisuushäirö (sisältää mm. narsistisia piirteitä). Tietenkään näin netin välityksellä ei varsinkaan tällainen maallikko voi sanoa juuri sen enempää.. voimia Sinulle, tiedän kuinka se syö... :'(

Vierailija
27/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kestät tuollaista? Mene vaikka ensi hätään turvakotiin, siellä kyllä sosiaalityntekijä ohjaa asioita eteenpäin.

Vierailija
28/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harkinnut eroa? Siis tosissasi? Nyt voit vielä "paeta" lasten ja heidän juttujensa taakse; mutta entä sitten kun lapset eivät enää tarvitse sinua? Sitten olet kokonaan tuon himahitlerin armoilla.

Vierailija
29/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vielä jatkaa, tällaisia samankaltaisuuksia tunnistan (poimittu eri nettisivuilta):

Kumppani ei suostu tekemään sopimuksia mistään tai sopimukset eivät pidä ja arkea eletään mielivallan ehdoilla.

He eivät näe kumppaninsa tunteita ja tarpeita eivätkä välitä niistä.

Tällaisessa tilanteessa normaalin, oikean ja hyväksyttävän rajat hämärtyvät ja korvautuvat moraalilla, joka palvelee narsistin pelkoja ja halua kontrolloida. Narsisti ei ota vastuuta mistään, ei edes itsestään. (totta, joudun paikkailemaan hänen tekemisiään = tekemättä jättämisiään vähän väliä, vuosikaudet hänen lähtiessään reissuun, minun piti pakata hänen laukkunsa, enää en siihen suostu)

(http://www.kirkkojakaupunki.fi/arkisto/paakirjoitus-ja-kolumnit/6457)

Ei kunnioita nopeusrajoituksia, turvavyönkäyttöä, äidin näkemyksiä lastenturvallisuudesta (esim. saavatko uimataidottomat mennä keskenään parin sadan metrin päähän rannalle) (oma ajatus tähän vielä)

Eikä muuten pyydä anteeksi juuri koskaan.

Jos on joskus ollut puhetta erosta, on tehnyt selväksi, ettei "anna lapsia minulle" vaikkei olekaan heistä tähän saakka juuri välittänyt huolehtia ja luvannut kertoa minusta tarvittaessa viranomaisille asioita, jotka saavat minut näyttämään hullulta.

Voi itse ostaa surutta vaikka 10000e auton, ja valittaa sitten minulle kuinka isot maitokulut perheellämme on. Ja valittaa lapsille, jos näkee jonkun ottavan toisenkin lasillisen maitoa. ja jos joku ei ehdi syömään aamupalaansa hänen valitussaarnoja kuunnellessaan, häntä ei säälitä tippaakaan. Rajoittaa myös esikoisen kohdalla ruoan syömistä. Sitä en kyllä salli. Kasvava nuori tarvitsee syödä juuri niin paljon kuin nälättää. Peruna ei ole niin kallista.

ap

Vierailija
30/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tervettä käytöstä mieheltäsi. Piirteitä monestakin persoonallisuushäiriöstä.

Vierailija
31/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedätkö mitä? Sinä varaat ajan kaupunkisi mielenterveystoimistoon. Tarvitset asiantuntijan apua arvioimaan tilanteen. Sillä kertomuksesi kuulostaa valitettavasti hälyttävältä. Mutta JOS tosiaan on kyseessä narsismi (tai taipuvaisuus siihen) niin tarvitset asiantuntijan apua. Liian raskaat asiat kyseessä yksin kannettavaksi

se narskun tytär 

Vierailija
32/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 01:14"]

samoja piirteitä kuin äidissäni jolla persoonallisuushäirö (sisältää mm. narsistisia piirteitä). Tietenkään näin netin välityksellä ei varsinkaan tällainen maallikko voi sanoa juuri sen enempää.. voimia Sinulle, tiedän kuinka se syö... :'(

[/quote]

Millä tavoin äitisi narsistisuus ilmenee ja miten se on sinuun vaikuttanut? Onko se ihan todettu vai oletko itse päätellyt? Olen huomannut narsistisia piirteitä myös äidissäni, mutta ne kohdentuvat toisella tavoin. Erittäin määräilynhaluinen hänkin ja neuvottelukyvytön, mutta olen kasvuakin hänessä nähnyt. Olenko valinnut puolisokseni samanlaisen miehen kuin äitini?!

ap

Vierailija
33/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistavan kuuloista. Yksi hullu koittaa tehdä kaikista muistakin hulluja. Teillä ei kai saa elää rennosti, ts. nauttia elämästä?  Toivon ap, että todella saisit jotain apua... Luulen,että arkesi rullaisi paremmin ihan ilman tuollaista miestäkin. Lapsetkin rentoutuisi.  Luulen, että ukkosi vaan uhkaa sitä sun tätä, mitä tekisi, jos eroaisit. Varmaan näkisi lapsiaankin kerran kuussa tunnin. Ja se varmaan sopisi teillekin. Tee päätös; hae apua heti maanantaina! Voimia..

Vierailija
34/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea hyvää sinulle! Vaikka kynnys tuntuu isolta ottaa yhteyttä mielenterveystoimistoon niin voin sanoa että se pelasti minut. Nyt vasta kolmekymppisenä alan voida hyvin, terapian ansiosta. En usko että selviät ilman terapeuttia mm. mahdollisesta erosta. Muuten mies vie lapsesi. Tarvitset kaiken mahdollisen avun. 

En halua kuulostaa pahanilman linnulta mutta haluan vain varoittaa sinua. Kertomuksesi sai kaikki hälytyskelloni soimaan. Voimia!

se narskun tytär

Vierailija
35/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo!!! Minulle pomppasi silmille NELJÄ VIIMEISINTÄ LASTA... Tämän on pakko olla shittiä.  Ihan huvin vuoksi (kai jotkut uskikset uskookin tän...) AP, onko sinulla aivoja tai omaa elämää??? TOSI huono.

Vierailija
36/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 01:16"]

Oletko harkinnut eroa? Siis tosissasi? Nyt voit vielä "paeta" lasten ja heidän juttujensa taakse; mutta entä sitten kun lapset eivät enää tarvitse sinua? Sitten olet kokonaan tuon himahitlerin armoilla.

[/quote]

Oikeastaan lasten takia tässä pysynkin. Ja moni riita meillä kärjistyy nimenomaan lapsiin liittyvissä päätöksissä. Hän on mielestäni liian ankara, ja minä taas hänen mielestään liian lepsu. Pitkään olen näitä ristiriitoja selittänyt mies-nainen-eroavaisuuksilla. Mutta alan tulla siihen päätelmään, että ristiriidat johtuvat enemmän siitä, kuinka paljon kumpikin rakastaa lapsiaan. Mutta tässä on vielä sellainen erikoinen juttu, että ajoittain on todella rakastava isä ja huolissaan lasten tulevaisuudesta. Ja jos meillä joskus riita äityy niin rankaksi, että minä sitten lopulta saan raivarin ja heittelen tavaroitakin, niin sitten etenkiin säälii lapsia ja kerää kaikki lapset viereensä ja murehtivat yhdessä, kuinka ikävää, kun äiti raivoaa noin. (ja lapset eivät tietenkään tiedä sitä pitkällistä ja hiljaisuudessa tapahtunutta laiminlyöntien sarjaa, mikä ehkä on edeltänyt proppujeni menoa)

Ennemminkin odotan, että saisin lapset turvallisesti maailmalle - mikä tosin on epärealistista, koska nämä ovat saaneet niin paljon traumoja sekä riidoistamme että isän moitteista ja tunnekylmyydestä. Hänen äitinsä on muuten harvinaisen tunnekylmä ja kova naiseksi, en ole ikinä nähnyt hänen osoittavan  empatiaa tai sääliä ketään kohtaan. Heidän perheensä ongelmat on vieritetty ovelasti miehen syyksi, vaikka todennäköisesti äiti on ohjaillut perheen isän olemaan ankara lapsille, ja sitten esiintynyt hyväntahtoisena puolustajana jne. Tuntuu todella oudolta tarinalta, koska itse olen nähnyt mieheni isän rauhallisena, vetäytyvänä itseään vähättelevänä miehenä, en ankarana tyytymättömänä isänä. Ja anopilta ei koskaan mitään todellista lämpöä ole löytynyt.

ap

ap

Vierailija
37/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 01:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 01:14"]

[/quote]

Millä tavoin äitisi narsistisuus ilmenee ja miten se on sinuun vaikuttanut? Onko se ihan todettu vai oletko itse päätellyt? Olen huomannut narsistisia piirteitä myös äidissäni, mutta ne kohdentuvat toisella tavoin. Erittäin määräilynhaluinen hänkin ja neuvottelukyvytön, mutta olen kasvuakin hänessä nähnyt. Olenko valinnut puolisokseni samanlaisen miehen kuin äitini?!

ap

[/quote]

On ihan todettu tapaus. Käyn terapiassa. Ilmenee monin eri tavoin, mm. lapsuuteni oli helvettiä, äiti mm. valitti elättämisestäni, jätti heitteille, oli väkivaltainen, arvaamaton, pelottava. Olin inhokki-lapsi... :'(

Nyt sitten kärsin mm. fobioista, pelkään menettäväni oman perheeni (en ole omasta mielestäni ansainnut heitä), pelkään sosiaalisia tilanteista, olen huono ihminen, jne.

Moni valitsee puolisokseen oman vanhempansa kuvan, sehän on tuttua ja turvallista. Olet altis hyväksikäytölle lapsuutesi takia ja näin ollen "vedät puoleesi" ihmisiä huonoilla aikeilla

Vierailija
38/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ensin ITSELLESI apua. SInä olet ONNETON, jota hyväksikäytetään. Suurimmat kärsijät ovat kuitenkin lapset!!! Oletteko uskovaisia? Miehesi narsismi  (tuskin) täysin sivu seikka. Pidä huolta lapsistasi!!! 

Vierailija
39/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapsiraukat:(

Vierailija
40/52 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mistäpäin suomea olet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi