Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palsta on muuttanut suhtautumistani työttömiin

Vierailija
14.08.2020 |

Jopa vähän huolestuttavalla tavalla.
Taustaa, olen itse nuoresta saakka tehnyt mitä työtä on ollut tarjolla, kaupankassana ja muuta. Työelämään pääsin hyvin koulujen jälkeen kiinni, en siis koskaan ole ollut työtön. Myöskään lähipiirissäni ei ole työttömiä. Olen aina suhtautunut tosin työttömyyteen empaattisesti ja tukisysteemiä kannattaen.
Kuitenkin,
Tämän vuoksi ainut kosketus työttömyyteen on minulle uutisten ohella tämän palstan keskustelut ja suoraan sanottuna lukiessani työttömien kommentteja on pikkuhiljaa oma asenteeni alkanut muuttua kovemmaksi. Moni kokee, ettei heiltä saisi pyytää mitään vastiketta kuten velvoittaa työnhakuun, haukkuu yrityksiä ja julkista sektoria ja ehdottelee kansantaloudellisesti täysin kestämättömiä ideoita. Jos yleinen asenneilmapiiri muuttuu kylmemmäksi, luo se entistä isompaa rakoa eri yhteiskuntaluokkien välille mikä on sitten jo isompi ongelma. Tässä on minusta myös työttömällä se vastuu tuntea joskus myös kiitollisuutta, että yhteiskunta maksaa heidän elämisensä. Jatkuva valitus ja muiden vähättely ja valittelu taas kiristää fiiliksiä edelleen.
Onko muilla tullut samoja fiiliksiä?

Kommentit (191)

Vierailija
141/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla kiitollinen siitä että on työtön? Miksi pitäisi hyväksyä, että velvoitetaan hakemaan sellaisia töitä, joihin ei ole mahdollista päästä, joita ei pysty tekemään, tai jotka eivät ole järkeviä työuran kannalta, aiheuttaen vain haittaa työllistymiselle. Tai sitten turhille kursseille, palkattomaan työhön jne. Vaikka en ole ollut enää kahdeksaan vuoteen työtön, niin haluaisinpa tietää syyn tuollaisen ajattelun takana. Haluaisin puristaa totuuden ulos.

Toivomaansa työhön työllistyy paremmin "epäjärkevästä" työstä kuin työttömänä työnhakijana. Työttömyys ei ikinä ole valttikortti työpaikkaa hakiessa. Siksi kannattaa tehdä vähän epämiellyttävääkin työtä ja hakea siinä samalla sitä miellyttävämpää ja vaihtaa sitten.

Mutta kun kaikille ei töitä riitä, koittakaa nyt sisäistää tämä tosiasia. Miten haet työtä, jota ei ole? Joo, on ilmoituksia avoimesta työpaikasta ja sitä yhtä työtä hakeekin vähintään kymmenet, jos ei sadatkin työttömät. Eli jos työpaikkaa hakee 100 ihmistä ja yksi sen saa niin 99 muuta voivat syyttää vain itseään? Niinkö?

Mutta miksi joku sen työpaikan kuitenkin saa? Jotenkin hullua ajatella, että yrittäjä on paha riistäjä, sille en mene orjatöihin ja seuraavassa lauseessa ihmetellä, miksi työpaikkoja ei ole. Kyllä niitä on, koko ajan meillä on muutama miljoona ihmistä töissä. Kaikissa työpaikoissa ei ole isoa palkkaa ja kivaa tekemistä, joten työtön ei edes vilkaise niitä.

Et kai tosissasi kysy? Nuoria esim. otetaan siksi, että heitä voi hyppyyttää enemmän kuin vanhempia, jo työelämää kokeneita ja oikeuksistaan tietäviä. Suomessakin kierretään työntekijöiden oikeuksia; maksetaan vähemmän kuin pitäisi ja työnajat ovat mitä sattuu. Nuoret eivät aina tajua. Tai joku otetaan, koska hänellä sattuu olemaan kokemus tietyn laskutusohjelman käytöstä. Näin häntä ei tarvitse enää opettaa. Se, että joku toinen ei ole edellisessä työssään käyttänyt juuri sitä laskutusohjelmaa ei ole hänen vikansa, eikä niitä yleensä saa kotikoneisiin ilmaiseksi. Vaikka saisi, on utopistista kuvitella, että ihmiset lataisivat läppäreihinsä satoja eri ohjelmia vain opiskellakseen niiden käyttöä mahdollisen työttömyyden varalta.

Tai joku otetaan töihin, koska hänen serkkunsa on jo kyseisessä firmassa tai koska hänen oppilaitoksensa järjesti hänelle harjoittelupaikan sinne. 

Miten sinulle on noin ylivoimaista keksiä syitä, miksi jotain onnistaa työnhaussa ja sataa muuta ei? Millä ansioilla sinä olet työpaikan saanut? Et ainakaan loogisen ajattelun tai mielikuvituksen takia. 

Kyllä, yksi saa paikan. Hienoa, mutta ei se poista totuutta, että paikkoja on liian vähän. Jos niitä olisi enemmän, hakijoita olisi vähemmän, ei 100 tai 200 joka paikkaan. 

Vierailija
142/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huomenna joudut työttömäksi niin ajatteletko itsestäsi noin? Työttömät ei ole mikään pysyvä joukko samoja ihmisiä, tiesitkös.

Vakiovastaus. Et sentään niin pitkälle mennyt, että olisit toivonut aloittajalle työttömyyttä.

En siis ole ap, mutta olen tällä hetkellä työtön. Asiat ovat sikäli hyvin, että tiedän töiden pian jatkuvan. Kuitenkin mulla on takana enemmän työttömyysjaksoja kuin työllisyyttä, joten tiedän hyvin miltä se tuntuu. Pitkäaikaistyöttömyys todella passivoi. Jossain vaiheessa ei viitsi enää etsiä avoimia paikkoja tai edes lähteä ovesta ulos. Siksi on hyvä, jos tulee vaatimuksia aktiivisuuden suhteen.

Olen myös pystynyt säästämään työmarkkinatuesta, kun puoliso on käynyt töissä. Sellainenkin aika oli, kun puolisolla oli elatusvelvollisuus eli en saanut mitään työttömyyskorvausta. Puoliso elätti meidät, 4 henkeä. Silti ei ole koskaan nostettu tt-tukea. Minusta se on tosiaan viimeinen etuus, jota käytetään vain todellisessa hädässä eikä siksi, että siihen on oikeus.

Tiedän ettei tätäkään saisi nykyään sanoa, kun kaikki eivät ole yhtä jaksavia. En koe olevani mikään superihminen. Ihan tavallinen maalaisjärjellä varustettu.

Ystävä hyvä, kun ei kaikilla ole sitä puolisoakaan. Mihin perustat väitteesi, että pitkäaikaistyöttömyys passivoi? Olen pitkäaikaistyötön ja aloitan taas syksyllä vapaaehtoistyön kahdessakin järjestössä. Olen itse asiassa sairauseläkkeelle kuuluva, mutta eläkepapereita ei vain myönnetä. Vapaaehtoistyöstä voi olla poissa pahoina päivinä, mutta työnantajaa vajaakuntoinen ei kiinnosta. Älä niputa kaikkia ihmisiä samaan karsinaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään syytä tuntea kiitollisuutta työttömyyskorvausten saamisesta yhteiskunnassa, jossa ei kyetä luomaan työpaikkoja. Sen sujaan ihmisiä koko ajan irtisanotaan täysin perusteettomasti ja tilalle otetaan pätkätyöntekijöitä, joiden panos ja tuottavuus työhön on monta kertaa pienempi kuin sen irtisanotun, joka jo tunsi työn, yrityksen ja sen toimintatavat. Lisäksi ekonomistit länkytti vuodesta toiseen, ettei kannata odottaa nousukaudesta pitkäkestoits, lama alkaa taas viimeistään vuoden sisällä plaa plaa plaa. Nämä ekonomistit aiheuttiva se, ettei yritykset ole investoineet eikä kehittyneet ja näin ollen myöskään työllisyys ei ole kehittynyt muuhun kuin huonompaan suuntaan. Me työttömät ei olla itse tätä tilannetta aiheutettu, en katso mitään tarvetta olla kiitollinen nykyisestä tilanteestani. Ja veroja ole tähän maahan maksanut kohta 40 vuotta, joten en nyt ihan katso eläväni teidän muiden rahoilla.

Sairas kirjoitus.

TE luotte niitä työpaikkoja. Joka päivä. Kun käytte kaupassa, kun käytte missään. Kun katsotte nyrpistäen laadukasta palvelua että kun maksaa, no ei minä ostan jonkin halvan paskaversion tai en ollenkaan. Te olette itse se joka nämä tilanteet aiheuttaa. Asiakas aiheuttaa kaiken mitä tapahtuu.

Vierailija
144/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa upposi ap:n provotrolli hyvin.

Vierailija
145/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huomenna joudut työttömäksi niin ajatteletko itsestäsi noin? Työttömät ei ole mikään pysyvä joukko samoja ihmisiä, tiesitkös.

Vakiovastaus. Et sentään niin pitkälle mennyt, että olisit toivonut aloittajalle työttömyyttä.

En siis ole ap, mutta olen tällä hetkellä työtön. Asiat ovat sikäli hyvin, että tiedän töiden pian jatkuvan. Kuitenkin mulla on takana enemmän työttömyysjaksoja kuin työllisyyttä, joten tiedän hyvin miltä se tuntuu. Pitkäaikaistyöttömyys todella passivoi. Jossain vaiheessa ei viitsi enää etsiä avoimia paikkoja tai edes lähteä ovesta ulos. Siksi on hyvä, jos tulee vaatimuksia aktiivisuuden suhteen.

Olen myös pystynyt säästämään työmarkkinatuesta, kun puoliso on käynyt töissä. Sellainenkin aika oli, kun puolisolla oli elatusvelvollisuus eli en saanut mitään työttömyyskorvausta. Puoliso elätti meidät, 4 henkeä. Silti ei ole koskaan nostettu tt-tukea. Minusta se on tosiaan viimeinen etuus, jota käytetään vain todellisessa hädässä eikä siksi, että siihen on oikeus.

Tiedän ettei tätäkään saisi nykyään sanoa, kun kaikki eivät ole yhtä jaksavia. En koe olevani mikään superihminen. Ihan tavallinen maalaisjärjellä varustettu.

Ystävä hyvä, kun ei kaikilla ole sitä puolisoakaan. Mihin perustat väitteesi, että pitkäaikaistyöttömyys passivoi? Olen pitkäaikaistyötön ja aloitan taas syksyllä vapaaehtoistyön kahdessakin järjestössä. Olen itse asiassa sairauseläkkeelle kuuluva, mutta eläkepapereita ei vain myönnetä. Vapaaehtoistyöstä voi olla poissa pahoina päivinä, mutta työnantajaa vajaakuntoinen ei kiinnosta. Älä niputa kaikkia ihmisiä samaan karsinaan.

Olen eri, mutta vapaaehtoistyöhän ei ole yhtään sama asia kuin palkkatyö. Olen ennenkin nähnyt täällä pyhistelijöitä tyyliin nostan tuet mutta teenkin superjeesuksena vapaaehtoistyötä. Ei ne ole vertailukelpoisia koska vapaaehtoistyöhön kelpaa matalammalla kynnyksellä porukkaa kuin palkalliseen työhön. Siksihän ne on ilmaistöitä eikä palkkatöitä. Kuvottaa joidenkin jeesustelu tälläkin palstalla siitä että tekevät jotain mistä kukaan ei halua maksaa palkkaa. Tuntemani vapaaehtoiset on paikalla seistä töllöttäen ja sanovat että tuossa pöydällä on leipää jos et tyhmä avustettava itse tajunnut. Aika alentavaa kaikkia kohtaan, ja kuitenkin he kuvittelevat olevansa jotain luomakunnan kruunuja "avustaessaan".

Vierailija
146/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ymmärrettävästi tunteita herättävä aihe. Kerroin kyllä jo aloitusviestissä että oma asenne on muuttunut huolestuttavalla tavalla, kun eteen tulee vain yhdenlaisia työttömyysnäkökulmia. Mielellään kuulen myös muita tai luen niitä keskusteluja joista jotkut ovat täällä puhuneet, joissa on muutakin kun valittamista.

AP

Täällä ei ole yhtäkään ketjua, joissa on pelkästään valittamista. Jokaisessa työttömyyttä käsittelevässä ketjussa on lukuisia hyviä perusteluja ja näkökantoja, miksi työttömien kurittaminen ei auta mitään. On myös se kaikkein yksinkertaisin fakta: työtä ei ole kaikille. 

Joten mitä sinusta - valittaja itsekin nyt - kertoo se, että jätät nuo järkevät kommentit huomioimatta, ja keskityt johonkin minimaaliseen prosenttiosuuteen, joka valittaa tai sanoo, ettei enää jaksa hakea töitä lukuisten epäonnistumisten jälkeen?

Ei, vaan kaikille ei ole kivaa työtä eikä sellaista työtä, josta maksetaan mansikoita. Olen kokenut työttömyyden ja kaverini ovat kokeneet sen, ja ero heidän ja minun välillä on ollut se, että he eivät suostu laskemaan vaatimustasoaan sille tasolle jolla he voivat oikeasti työpaikan saada. Haetaan vain niitä edes jotenkin kivalta tuntuvia ja sitten valitetaan, ettei saatu paikkaa (no ei tietenkään koska niitä kivempia hakee suurempi määrä ihmisiä) ja ettei ole työpaikkoja.

Työtä ei ole kaikille, vaikka sinä hokisit mitä. 

Minäkin olen kokenut työttömyyden. Voit lukea siitä kommentista nr. 118. Kerroin siinä kuinka en  kelvannut vähän alle viisikymppisenä kaupan kassaksi, varastoon, narikkaan enkä moneen muuhunkaan työhön. Kaikkiin olin valmis sitoutumaan eläkeikään asti, eli noin 20 vuotta. En olisi edes hakenut mitään parempaa työtä, jos olisivat minut ottaneet. Tästä sitoutumisen halusta huolimatta en kelvannut. Nuoria kyllä otetaan kaupan kassoille, eikä kukaan vaadi heiltä sitoutumista. Opiskelijoista tiedetään ihan tasan tarkkaan, että he lähtevät pois kun valmistuvat. Miksi siis sitoutumista odotetaan vanhemmilta, YT-potkut saaneilta?

Vierailija
147/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta vapaaehtoistyöhän ei ole yhtään sama asia kuin palkkatyö. Olen ennenkin nähnyt täällä pyhistelijöitä tyyliin nostan tuet mutta teenkin superjeesuksena vapaaehtoistyötä. Ei ne ole vertailukelpoisia koska vapaaehtoistyöhön kelpaa matalammalla kynnyksellä porukkaa kuin palkalliseen työhön. Siksihän ne on ilmaistöitä eikä palkkatöitä. Kuvottaa joidenkin jeesustelu tälläkin palstalla siitä että tekevät jotain mistä kukaan ei halua maksaa palkkaa. Tuntemani vapaaehtoiset on paikalla seistä töllöttäen ja sanovat että tuossa pöydällä on leipää jos et tyhmä avustettava itse tajunnut. Aika alentavaa kaikkia kohtaan, ja kuitenkin he kuvittelevat olevansa jotain luomakunnan kruunuja "avustaessaan".

Ajatuksena tällä palstalla tuntuu olevan, että ihmisen pitäisi tehdä jotakin ns. järkevää ja yleishyödyllistä. Eikö vapaaehtoistyö ole parempi kuin ettei tee mitään?

Vierailija
148/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään syytä tuntea kiitollisuutta työttömyyskorvausten saamisesta yhteiskunnassa, jossa ei kyetä luomaan työpaikkoja. Sen sujaan ihmisiä koko ajan irtisanotaan täysin perusteettomasti ja tilalle otetaan pätkätyöntekijöitä, joiden panos ja tuottavuus työhön on monta kertaa pienempi kuin sen irtisanotun, joka jo tunsi työn, yrityksen ja sen toimintatavat. Lisäksi ekonomistit länkytti vuodesta toiseen, ettei kannata odottaa nousukaudesta pitkäkestoits, lama alkaa taas viimeistään vuoden sisällä plaa plaa plaa. Nämä ekonomistit aiheuttiva se, ettei yritykset ole investoineet eikä kehittyneet ja näin ollen myöskään työllisyys ei ole kehittynyt muuhun kuin huonompaan suuntaan. Me työttömät ei olla itse tätä tilannetta aiheutettu, en katso mitään tarvetta olla kiitollinen nykyisestä tilanteestani. Ja veroja ole tähän maahan maksanut kohta 40 vuotta, joten en nyt ihan katso eläväni teidän muiden rahoilla.

Älä jaksa hölöttää asioista, joista et tiedä mitään :D

Ekonomistit eivät ole tätä systeemiä luoneet, vaan poliitikot ideologioineen. Siinä on vissi ero.

Kaikki tiedämme, miten niitä työpaikkoja luodaan, mutta Suomessa on järkyttävän vanhanaikainen, byrokraattinen r*nkkurinki päättäjäpuolella, mikä estää näiden toimien tekemisen.

Työpaikkoja luodaan alentamalla työllistämisen kustannuksia yrityksille. Suomessa on erittäin kallista palkata suomalaista työvoimaa. Suurin osa Suomen yrityksistä on pk-yrityksiä, joilla olisi kasvupotentiaalia, mutta uuden työntekijän palkkaaminen on niin iso riski, ettei sitä kannata ottaa. Tästä voitte kiittää ay-liittojen haluttomuutta joustaa aikoinaan herran vuonna saavutetuista eduista.

Tämän työllistämisriskin pienentäminen tapahtuisi myös paikallisen sopimisen kehittämisellä. Tästäkään eivät ay-liitot jousta, koska menettäisivät valtaansa. Ovathan he omineet oikeuden neuvotella koko maan kansalaisten palkat, sekä hyvässä että huonossa.

Irtisanomissuoja on niin hyvä Suomessa, että se myös kasvattaa riskiä palkata työntekijä, josta et pääse eroon.

Suomessa on siis suojeltu olemassa olevia työpaikkoja hyvin, mutta sen kolikon kääntöpuolena uusien luominen on liian kallista ja riskialtista, että niitä ei synny.

Väität, että yritykset irtisanovat perusteettomasti koko ajan työntekijöitä palkatakseen pienemmän tuottavuuden työntekijöitä halvemmalla. Yksikään yritys ei missään nimessä toimisi näin, vaan se halvempi työntekijä on väkisinkin lopulta tuottavampi yhtälö, jos yritys tällaiseen päätyy. Olisi yrityksen tuottavuuden vastaista hankkia heikomman tuottavuuden työntekijöitä eikä se toimi niin.

Sosiaaliturva on myös Suomessa vasemmistovaikutteisesti noin tuhatkerroksinen ja niin monimutkainen, että se on täynnä kannustinloukkuja. Tämän purkaminen tarkoittaisi sellaista perusturvan myllerrystä, ettei vasemmisto siihen suostu. 

Yksikään poliitikko ei Suomessa viitsi pilata omaa uraansa ajamalla tällaisia muutoksia, sillä usean äänestäjäkunta on sellaista, että eivät äänestä sitten enää uudestaan. Katsokaa esim. Sipilä.

Saavutetuista eduista ei haluta luopua, ja aina vaaditaan lisää. Se on luonnollista, mutta meidän maassa myöskin haitallinen demokratian piirre.

Tuottavuuden kannalta olisi aiheellista, että ahkeruudesta aina palkittaisiin. Suomessa tämä ei toteudu, sillä kaikista ihanteellisin ahkeruuden muoto eli yrittäjyys on tehty niin riskaabeliksi kokeiluksi, ettei siihen kenenkään täysijärkisen kannata ryhtyä, koska putoaa yhteiskunnan tukiverkon ulkopuolelle.

Tämäkin on vasemmistoideologian aikaansaannos. Ja samaa puutaheinää tälläkin palstalla paljon huudellaan, ns. yrittäjävihaa.

Kuitenkin yrittäjiä ja yrityksiä olisi elintärkeää saada LISÄÄ, ei vähemmän.

Suomessa ei investoida jäykkien työmarkkinarakenteiden ja kalliiden työllistämiskustannuksien ja korkean riskin takia. Verotus on ankaraa eikä riskinotosta palkita, vaan päinvastoin. Meillä on nytkin historian yrittäjävihamielisimpiä hallituksia konsanaan.

Kun yrityksiä ei enää ole työllistämässä ihmisiä, ollaan pisteessä, jossa valtion on tarjottava kaikki työpaikat ja kyse ei silloin ole enää tuottavasta yhteiskunnasta, vaan sen vastakohdasta. Yritykset työllistävät kun se on kannattaa, eli työllistämisestä pitäisi kaikin keinoin tehdä kannattavaa.

Työttömien potkiminen päähän on työpaikkojen luonnin kannalta aivan yhtä tyhjän kanssa. Tutkimustulosten valossa kuitenkin se, että saadaan edes ne 5% asennevammaisia työttömiä tekemään jotain, on kuitenkin yhteiskunnan yhteisen hyödyn kannalta nettopositiivinen, joten sitä aina suositellaan.

Terv. ekonomisti, yrittäjä, aiemmin akateeminen työtön

Vierailija
149/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta vapaaehtoistyöhän ei ole yhtään sama asia kuin palkkatyö. ---

Mitä sinä möykkäät? Kyse oli siitä, passivoiko pitkäaikaistyöttömyys. Jos ihminen tekee vapaaehtoistyötä, hän ei ole passiivinen siinä mielessä, että häntä pitäisi haukkua sohvalla makaavaksi loiseksi. 

Vierailija
150/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, haistatellaan ja luullaan, että annetut rahat olisi jotenkin itse tienattuja. Sitten jos joku ministeri leikkaa 30e tukia, jotka tulee tosiaan asumisen päälle ilmaiseksi, niin saa isovihat päällensä. Varmasti olisivat hengissä selvinneet, vaikka olisi leikattu satakin euroa. (mitä nyt en kuitenkaan kannata, mutta sanonpahan vaan)

Zinc

Elävät harhoissa ..

Sanoppa sinä vaan että leikatkaa 100e.Pystyisitkö sinä elättämään 5 henkisen perheesi 300e.kk.Ostat tästä rahasta siis kaiken ruoan,vaatteet,joulut,synttärit,kesälomat,lastesi harrastukset,koulun kulut.kaiken ylimääräisen.Kakki ihmiset eivät saa asumistukea,sossun rahoja..... Pystyisitkö? Tuo 300e.kk on se raha mitä mulle jäisi työmarkkinatuesta elämiseen,jos tukeani leikattaisiin 100e.kk.Se on 2,14e/per päivä/henkilö.Tuosta summasta kaikki ruoat vaatteet,lääkkeet,terveydenhuolto ym.ym.ym. Koventeleppas asennettasi vaan.Senkin....

Vierailija
151/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla kiitollinen siitä että on työtön? Miksi pitäisi hyväksyä, että velvoitetaan hakemaan sellaisia töitä, joihin ei ole mahdollista päästä, joita ei pysty tekemään, tai jotka eivät ole järkeviä työuran kannalta, aiheuttaen vain haittaa työllistymiselle. Tai sitten turhille kursseille, palkattomaan työhön jne. Vaikka en ole ollut enää kahdeksaan vuoteen työtön, niin haluaisinpa tietää syyn tuollaisen ajattelun takana. Haluaisin puristaa totuuden ulos.

Toivomaansa työhön työllistyy paremmin "epäjärkevästä" työstä kuin työttömänä työnhakijana. Työttömyys ei ikinä ole valttikortti työpaikkaa hakiessa. Siksi kannattaa tehdä vähän epämiellyttävääkin työtä ja hakea siinä samalla sitä miellyttävämpää ja vaihtaa sitten.

Mutta kun kaikille ei töitä riitä, koittakaa nyt sisäistää tämä tosiasia. Miten haet työtä, jota ei ole? Joo, on ilmoituksia avoimesta työpaikasta ja sitä yhtä työtä hakeekin vähintään kymmenet, jos ei sadatkin työttömät. Eli jos työpaikkaa hakee 100 ihmistä ja yksi sen saa niin 99 muuta voivat syyttää vain itseään? Niinkö?

Mutta miksi joku sen työpaikan kuitenkin saa? Jotenkin hullua ajatella, että yrittäjä on paha riistäjä, sille en mene orjatöihin ja seuraavassa lauseessa ihmetellä, miksi työpaikkoja ei ole. Kyllä niitä on, koko ajan meillä on muutama miljoona ihmistä töissä. Kaikissa työpaikoissa ei ole isoa palkkaa ja kivaa tekemistä, joten työtön ei edes vilkaise niitä.

Yksi saa sen työpaikan, 99 ei saa. Pointti oli siinä, että kun työpaikkoja on vain yksi, niin vain yksi sen voi saada, eikä se tasan ole niiden 99 muun vika, etteivät sitä paikkaa saaneet. Siellä 100 joukossa voi olla montakin hyvää hakijaa, mutta kun niitä työpaikkoja on vain yksi, niin ei siinä auta kuin valita se yksi sieltä joukosta, vaikka sitten arpomalla jos ei muuten.

Se että on muutama miljoona ihmistä töissä, tarkoittaa, että on muutama miljoona työpaikkaa vähemmän haettavaksi työttömälle työnhakijalle, joten mikä pointtisi oli nyt tuoda tuo tieto esiin?

Mutta huomaa kyllä miten yksinkertainen olet, jos et edes tuosta konkreettisesta esimerkistä tajunnut, että työpaikkoja ei tule lisää mistään ilmasta, jos on yksi työpaikka tarjolla, se on tasan yksi työpaikka, siitä huolimatta että hakijoita olisi vaikka 5000, on todella törkeää ja kohtuutonta, että syytellään työttömiä tilanteesta, missä töitä ei kaikille ole. Voit vapaasti vaikka yhden työpaikan tilalle vaikka 300 työpaikkaa ja 100 työttömän tilalle 10 0000 työtöntä, jos se auttaa jotenkin hahmottamaan tilannetta paremmin.

Vierailija
152/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta vapaaehtoistyöhän ei ole yhtään sama asia kuin palkkatyö. ---

Mitä sinä möykkäät? Kyse oli siitä, passivoiko pitkäaikaistyöttömyys. Jos ihminen tekee vapaaehtoistyötä, hän ei ole passiivinen siinä mielessä, että häntä pitäisi haukkua sohvalla makaavaksi loiseksi. 

Jos työllisyys nähdään yhteiskunnan ylläpitoon osallistuvana, on vapaaehtoistyö parhaimmillaan juuri tätä. Arvostan.

Vierailija
153/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huomenna joudun työttömäksi olen kiitollinen siitä, että asun suomessa ja yhteiskunta tukee minua työttömyydessä eikä tarvitse sentään kadulle muuttaa. Kuten olin kiitollinen opiskellessa siitä pienestä tuesta ja lainantakauksesta, ja sain ilmaisen koulutuksen.

AP

Oletko varma, että tämä yhteiskunta tukee kaikkia jäseniä yhtälailla? Sinä voit olla valmiiksi jo etuoikeutetussa asemassa sen tähden että olet ehtinyt tekemään työuraa. Samoilla lähtöviivoilla eivät ole esim. monet nuorena sairastuvat, joilla joku tavanomaista vaikeampi tai harvinaisempi sairaus, jota ei julkisella puolella priorisoimisen ja säästöjen vuoksi osata tai viitsitä tutkita, jolloin henkilö ei pääse hoitoon eikä tietysti eläkkeellekään. Tätä tapahtuu aivan tarkoituksellisesti, roikotetaan työkyvyttömiä nuoria kortistossa eikä tehdä asialle mitään. Tällaisiakin traagisia ihmiskohtaloita nimittäin on meillä paljon. Nämä nuoret eivät välttämättä edes nauti minkäänlaisia yhteiskunnan tukia, joista sinäkin tässä pidät kovaa meteliä. Kaikki hoito, kuntoutus ja sosiaaliturva evätty monelta sairaalta nuorelta, mutta vaikeahan sitä sinun on nähdä, kun ajattelet tilastojen mukaan työttömänä olevien olevan samaa harmaata massaa. Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että nämä tulevat päätökset ja kiristykset tulevat koskemaan kaikista haavoittuvaisimmassa asemassa olevia ihmisiä, eli myös juuri näitä vakavasti sairaita nuoria potilaita, joita on paljon ja jotka on kylmästi kipattu ö-mappiin. Siellä on oikeasti ihmisiä, jotka OVAT menettäneet asuntonsa ja kaiken toimeentulonsa, ja joutuneet muuttamaan takaisin vanhempien tai sukulaisten luo hoidettavaksi ja elätettäväksi. Näin Suomessa 2020-luvulla, näistä ei vain kovin lehdissä kirjoitella. Tarinoita olisi liian monia kerrottavaksi. 

Vierailija
154/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huomaa, että ap ei todellakaan ole koskaan kokenut, mitä on olla työtön. Koska hän viljelee juuri sitä äärioikeiston loppuunkulunutta jargonia "omina ajatuksinaan". Suhtautunut empaattisesti työttömiin ja tukijärjestelmiin... tähän asti. Joopa joo. 

Työttömille on ideoitu kaiken maailman typerää korviketoimintaa, kyykytystä, "aktiivimallia" ja kiusaamista sen vastineeksi, että on ilman työtä, eläkettä ja mahdollisimman pienellä toimeentulokorvauksella. Keinoina on kirististys, sanktiot ja loputon halveksunta ja ylenkatsominen. Nykyään vielä yleistävä hakkuminen "loinen, tukikuppari, luuseri" ja mitä niitä nyt onkaan. 

Työttömyyden takana on yleensä aika paljon eri tekijöitä. Ihmisillä voi olla takanaan rankkoja kokemuksia, jolloin heidän itsetuntonsa on yksinkertaisesti niin huono, että heiltä puuttuu se näennäinen epäaito itsensä myymisen taito, jolloin osaa kehua itseään maailman tappiin jossain työpaikkahaastattelussa.

Toisekseen työnhaun systeemi on luotu sellaiseksi, että  jos poikkeat ja henkilöhistoriasi poikkeaa totusta (ei ole rikkumatonta työhistoriaa ja sopivaa koulutusta tukemaan työnsaantia), on varsin mahdontonta kilpailla  niitä vastaan, joilla on kaikki "palikat kohdillaan". Silloin on aika turha kuluttaa aikaa jossain pupucv-kurssilla, kun  se cv näyttää joka tapauksessa "ongelmalliselta". 

Ikärasismi onkin jo mainittu. 

Ihmisellä voi myös elämän suunta olla aika solmussa ja hukassa. On hankittu jonkinlainen koulutus, mutta sitä kautta ei todellakaan ole tarjolla työpaikkoja. Tämä selittää esim. korkean akateemisen työttömyyden Suomessa. Jos ihminen itse ei löydä itselleen suuntaan, TE-toimisto on varsin hampaaton tukemaan ja auttamaan. Aikaisemmin jopa työttömänä kouluttautuminen oli tehty aika mahdottomaksi, piti olla koko ajan "työmarkkinoiden käytettävissä".

Kukaan ei varsinaisesti halua olla työtön, mutta on ymmärrettävää että moni antaa periksi näköalattomuuden  ja yhteiskunnassa vallitsevien kovien arvojen edessä.

Vierailija
155/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näkee kaikki työttömäksi joutuvat yhtenä erillisenä "rotuna", kuten ap, niin ei voi olla kovinkaan älykäs.

Yhtä hyvin voisi määritellä samanlaiseksi ryhmäksi kaikki jotka satuttavat polvensa.

Vierailija
156/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aika älytöntä lähteä tekemään mielipiteen muokkausta muutaman trollin ja satunnaisten sluibailutyöttömien kommenttien takia.

Ei tätä palstaa voi ottaa noin tosissaan.

Vierailija
157/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla täysin samoja ajatuksia.

Esim. opiskelijoilta vaaditaan paljon pienemmän tuen vastineeksi opintojen etenemistä ja tuet peritään takaisin jos opintopisteitä ei ole tarpeeksi.

Työttömällä pitäisi kuitenkin olla pelkkiä oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia, ei edes murto-osaa siitä mitä vaadutaan opiskelijoilta.

Koulutus on Suomessa jo lähes ilmaista, niin ei elämistä enää pitäisi tukea valtion kassasta. Ehkä lainan verran, mutta opiskelijoilta muut tuet pois.

Naurettavaa hyysäystä ilman vastiketta. Opiskelusta on tehty täällä itsestäänselvyys ja sitä käytetään härskisti hyväksi.

Vierailija
158/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On typerää verrata opiskelijoita ja työttömiä toisiinsa.

Opiskelijat saavat yhteiskunnan tukea, että opiskelisivat.

Työttömät saavat yhteiskunnalta korvauksen, koska yhteiskunta ei ole kyennyt perustuslain velvoituksesta huolimatta turvaamaan hänelle oikeutta työhön.

Ihan eri asia kyseessä.

Eläkeläisetkin saavat yhteiskunnan säätämää eläkettä, ja sairaat kuntoutustukea tms. ei siksi että "tekisivät jotain" vaan siksi etteivät kykene työntekoon. jne jne

Kyse ei ole siitä mitä henkilö tekee, vaan siitä miten kansalaisyhteiskunta tukee ihmisten toimeentuloa eri elämävaiheissa.

159/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä oikeastaan on jos joku haluaa elää työttömänä koko elämänsä? Ei niitä töitä kuitenkaan riitä kaikille. Ja työmarkkinatuki on niin pieni, että jos joku sillä on tyytyväinen elämäänsä niin antaa olla.

Avatkaapa verkkopankkinne hetkeksi ja katsokaa menot parilta viime kuulta. Jos niihin pystyisi myös sillä 560 euron työmarkkinatuella niin kannattaa jättäytyä töistä pois.

Ei se ole meiltä työssäkäyviltä pois jos jotkut elää työttömänä. Suomi on vauras maa näköjään, kyllä rahaa riittää poiskin annettavaksi.

Vierailija
160/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työttömyysetuutta saa vastikkeetta.

Ansiosidonnaiset on eri asia ja ne onkin liian suuria!

Miten työttömät voi olla niin eri arvoisia?

Toinen saa ansiosidonnaista pari tonnia ja toinen noin 650e työttömyystukea!!

Vastikkeena pitää hakea kaikille te-toimiston osoittamille kursseille ja työttömien työpajoille puuhastelemaan tai työvoimakoulutukseen. Voi joutua myös tekemään työtä 9e työpäivässä kulukorvauksella ja noin 650e siihen päälle. Eli noin 830e kuukauden työstä mikä voi olla esim. alihankintaa jollekin firmalle, eli sitä työvoimaa saadaan halvalla työvoima-toimenpiteisiin työttömyyden vuoksi joutuneilta.

Just oli Ilta-Sanomissa juttu, kun lukiolaiset perusti firman Tampereen vai oliko Ylöjärven suunnalla. Myyvät "desing-rusetteja", solmukkeita.

Työn eli ne rusetit tekee 9e pvä työttömyys-pajalla olevat, ilman palkkaa, ilman työhistorian kerryttämistä.

Ilman eläkekertymää!

Jotkut on ollut näillä hikipajoilla jo monia vuosia. Heidän puoleltaan ei siis olisi estettä palkkatyöhön pääsemiselle. Mutta heitä käytetään hyväksi. Eri asia on tuen tarpeessa olevat, heille voi olla omia palvelujaan ja heitä voisi kutsua eri nimikkeellä kuin "työtön" koska se leimaa muitakin työttömiä, voisivat olla esim. "kuntouttautujia", tilastoissa myös. Työttömille suurin osa työttömistä ei ole minkään tuen vaan työn ja palkan ja ihmisarvon tarpeessa.

Miksei innovaatio-voittaja rusettifirma palkkaa näutä tekijöitä työntekijöikseen?

Firmassa on toimitusjohtaja, talouspäällikkö, myyntijohtaja...ne firman perustaneet.

Hyvin kuulemma menee firmalla!

Näin sitä OPETETAAN NUORET YRITTÄJÄT TEETTÄMÄÄN PALKATONTA TYÖTÄ TYÖTTÖMIEN PAJALLA ja saavat firman tuloksen omiin taskuihinsa.

Tämä on T o t u u s .

Työttömyystuki lakkautetaan, jos kurssille tai muuhun te-toimiston välittämään tarjontaan ei hae. Ei kelpaa syyksi, että ala on sopimaton henkilölle, vaan kaikille tarjotuille aloille ja tehtäville on haettava.