Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lievittää 4v.:n mustasukkaisuutta kotona olevaa veljeä kohtaan?

Vierailija
15.08.2013 |

4v. lapseni on hoidossa päiväkodissa. Olen itse osa-aika töissä kotona, kotona myös 2v. lapsi, hän kun on mielestäni liian pieni hoitoon ja hänen kotona ollessa voin toteuttaa myös töitäni (nukkuu yhä 2 tunnin päikkärit, on rauhallinen ja itsenäinen tapaus). Viimeiset 4 vuotta minulla oli molemmat kotona mutta viime vuoden ajan aloin huomata että osa-aika työn ohella oli todella vaikea vastata vilkkaan, sosiaalisen 4v:n tarpeisiin. Kuopukseni myös valvoi ja sairasteli melkein koko vuoden putkeen eli oli päiviä jolloin en voinut heitä edes ulos viedä ja esikoinen tietysti hyppi seinillä, minä en saanut töitä tehtyä, lapset vaan riehui ja tappeli vaikka kuinka yritin heille puuhaa järjestää. Siis täys kaaos täällä kotona. Mies 7 pv. viikossa töissä (on yrittäjä) eli olen oikeastaan yh eikä tukiverkkoja nimeksikään.

Nyt on kaikille paljon parempi. Esikoinen saa päivittäistä leikkiseuraa ja ulkoilua, sitä kun oli aivan mahdoton järjestää muuten, puistot täälläpäin täynnä pelkkiä taaperoita, jos sinne päin edes päästiin. Seurakunnan kerho ei hänelle riittänyt, kinusi joka päivä sinne ja itki kun ei ollut kerhopäivä. Minä saan työni tehtyä ja kuopus on selvästi hyötynyt äitinsä jakamattomasta huomiosta, sitä kun ei oikeastaan ole koskaan elämänsä aikana saanut vilkkaan ja vaativan esikoisen takia.

Mutta. Vaikka esikoinen on kuulemma hoitajien mukaan onnellinen hoidossa, iloisena sinne menee ja vaikuttaa paljon tasapainoisemmalta ja tyytyväiseltä kun tulee kotiin on TODELLA mustasukkainen veljelleen joka on kotona äidin kanssa. On alkanut olla jopa aggressiivinen, ei halua leikkiä hänen kanssaan.

Meneekö tämä ohi, ja miten tätä tilannetta lievittäisin? Välillä yritän käydä esikoisen kanssa jossain yksin mutta se on hankalaa kun sitten hoitajaa ei ole kuopukselle. Onko kenellekään ideoita? Olen yrittänyt keskustella siitä miksi asiat on näin mutta vaikuttaa silti vihaiselta.

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mustasukkaisuuteen auttaa se, että esikoinen saa sinulta riittävästi jakamatonta huomiota. Mites illalla, kun isä on tullut kotiin, voisiko hän olla nuoremman kanssa ja sinä tekisit jotain esikoisen kanssa. Jos ei muuta, niin menette toiseen huoneeseen lukemaan, ovi kiinni tietysti. Tai menette uimaan, puistoon, pyöräilemään. Entä saisitko joskus nuoremman hoitoon jollekin niin, ettei hän olisi mukana kun haet esikoista hoidosta. 

Vierailija
82/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:05"]

Ja muuten ei riitä se 2t. päikkäriaika töihin, mutta kuopus leikkii ja puuhaa itsekseen sillä aikaa kun olen koneella töiden ääressä, on siihen tottunut. Ja sitten haetaan esikoinen ja mennään kaikki yhdessä puistoon.

[/quote]

En pidä miltä tämä kuulostaa. Äiti on koneella ja 2v leikkii yksin, kun on siihen tottunut.

[/quote]

No en minä koko aikaa ole tietenkään koneella, käymme hänen ikäisten kerhoissa, muskareissa (johon emme viime vuonna päässeet kun esikoisella oli tylsää), puistossa, leikimme, syömme ... On vaan sellainen lapsi että jos hänelle antaa kasan kirjoja tai kynän ja paperia saattaa viihtyä niiden kanssa puoli tuntia putkeen, ja sitten lisää virikettä eteen. Ja tietysti keskustelen hänen kanssaan ja muuten huomioin. Se on vaan niin että tällaisen lapsen kanssa voi siinä ohella tehdä vaikka mitä omaa hommaa. Olla siinä kun hän tarvitsee mutta jos lapsi on tyytyväisenä uppoutunut omaan hommaansa, mitä sitä nyt turhaa häiritsemään, vaikka ei olisikaan töitä.

ap

[/quote]

Näikkä vähän provosoivilla syytöksillä saa totuudenmukaisempia vastauksia kuin suoraan kysymällä. Toimii joka kerta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi