Miten lievittää 4v.:n mustasukkaisuutta kotona olevaa veljeä kohtaan?
4v. lapseni on hoidossa päiväkodissa. Olen itse osa-aika töissä kotona, kotona myös 2v. lapsi, hän kun on mielestäni liian pieni hoitoon ja hänen kotona ollessa voin toteuttaa myös töitäni (nukkuu yhä 2 tunnin päikkärit, on rauhallinen ja itsenäinen tapaus). Viimeiset 4 vuotta minulla oli molemmat kotona mutta viime vuoden ajan aloin huomata että osa-aika työn ohella oli todella vaikea vastata vilkkaan, sosiaalisen 4v:n tarpeisiin. Kuopukseni myös valvoi ja sairasteli melkein koko vuoden putkeen eli oli päiviä jolloin en voinut heitä edes ulos viedä ja esikoinen tietysti hyppi seinillä, minä en saanut töitä tehtyä, lapset vaan riehui ja tappeli vaikka kuinka yritin heille puuhaa järjestää. Siis täys kaaos täällä kotona. Mies 7 pv. viikossa töissä (on yrittäjä) eli olen oikeastaan yh eikä tukiverkkoja nimeksikään.
Nyt on kaikille paljon parempi. Esikoinen saa päivittäistä leikkiseuraa ja ulkoilua, sitä kun oli aivan mahdoton järjestää muuten, puistot täälläpäin täynnä pelkkiä taaperoita, jos sinne päin edes päästiin. Seurakunnan kerho ei hänelle riittänyt, kinusi joka päivä sinne ja itki kun ei ollut kerhopäivä. Minä saan työni tehtyä ja kuopus on selvästi hyötynyt äitinsä jakamattomasta huomiosta, sitä kun ei oikeastaan ole koskaan elämänsä aikana saanut vilkkaan ja vaativan esikoisen takia.
Mutta. Vaikka esikoinen on kuulemma hoitajien mukaan onnellinen hoidossa, iloisena sinne menee ja vaikuttaa paljon tasapainoisemmalta ja tyytyväiseltä kun tulee kotiin on TODELLA mustasukkainen veljelleen joka on kotona äidin kanssa. On alkanut olla jopa aggressiivinen, ei halua leikkiä hänen kanssaan.
Meneekö tämä ohi, ja miten tätä tilannetta lievittäisin? Välillä yritän käydä esikoisen kanssa jossain yksin mutta se on hankalaa kun sitten hoitajaa ei ole kuopukselle. Onko kenellekään ideoita? Olen yrittänyt keskustella siitä miksi asiat on näin mutta vaikuttaa silti vihaiselta.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:43"]
Nelivuotias ei ole niin iso, ettei tarvitsisi vanhempia.
[/quote]
Kuka täällä on nyt ilman vanhempia ollut? Olen nelivuotiaani kanssa joka päivä 15:00 eteenpäin ja joka viikonloppu. Ja teille jotka ehdottavat kerhoa ja kotona oloa olen jo sanonut että tämä ei lapselleni riitä, hyppii seinille. Helppo on puhua jos on rauhallinen lapsi. Vosin kuvitella että rauhalliselle kuopukselleni riittäisi kerho ja koti mutta lapsia on erilaisia.
[/quote]
Sinä pyysit neuvoja, olet niitä saanut. Nyt sinun pitää tehdä päätös. Täydellistä ratkaisua ei ole. Vilkas lapsi tarvitsee ohjattua toimintaa kotona, joka päivä ulkona riehumista, niitä rauhallisia askarteluhetkiä jne. Et voi olettaa, että "hylkäät" lapset jonnekin leikkimään, jotta saat töitä tehdyksi. Mitä jos se kuopus(kin) kaipaa sinua?
[/quote]
Ehdotat siis että kukaan pienen lapsen äiti ei saisi osa-aika töitä tehdä kotona tai muualla tai se on lasten hykäämistä. Anna mun kaikki kestää :D
[/quote]
Sana hylkäys oli lainausmerkeissä juuri siksi ettei sitä pidä ottaa ihan kirjaimellisesti. Toki kotona saa ja pitää puuhata kaikkea, mutta ap antaa ymmärtää että hänellä on hyvä rauha tehdä töitä kun pienempi lapsi puuhaa omiaan. Millainen 2-v viihtyy tunteja yksin? Ei minun rauhallinen ainakaan.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:43"]
Nelivuotias ei ole niin iso, ettei tarvitsisi vanhempia.
[/quote]
Kuka täällä on nyt ilman vanhempia ollut? Olen nelivuotiaani kanssa joka päivä 15:00 eteenpäin ja joka viikonloppu. Ja teille jotka ehdottavat kerhoa ja kotona oloa olen jo sanonut että tämä ei lapselleni riitä, hyppii seinille. Helppo on puhua jos on rauhallinen lapsi. Vosin kuvitella että rauhalliselle kuopukselleni riittäisi kerho ja koti mutta lapsia on erilaisia.
[/quote]
Sinä pyysit neuvoja, olet niitä saanut. Nyt sinun pitää tehdä päätös. Täydellistä ratkaisua ei ole. Vilkas lapsi tarvitsee ohjattua toimintaa kotona, joka päivä ulkona riehumista, niitä rauhallisia askarteluhetkiä jne. Et voi olettaa, että "hylkäät" lapset jonnekin leikkimään, jotta saat töitä tehdyksi. Mitä jos se kuopus(kin) kaipaa sinua?
[/quote]
No voi hyvänen aika. Ap:han sanoi että tämä nelivuotiaan päivittäin ulkona riehuttaminen ei onnistunut viime vuonna paljon sairastelevan kuopuksen takia ja että kotona puuhaminen ei riittänyt ja 4-v. oli ilmeisesti tyytymätön ja rauhaton. Ja nyt viihtyy tarhassa eli mitä väärää/outoa että hän on siellä?
Tsemmpiä ap. Ymmärrän valintasi ja että töitä pitää joissain tilanteissa tehdä. Ymmärrän myös mikset laita 2v.:tä isoon ryhmään ja miksi 4v. on jo siihen valmis. Komppaan isomman kanssa niin paljon ajanviettoa kun mahdollista, vaikka hoitajan palkkaamista siksi ajaksi.
Kauheita korppikotkia täällä palstoilla ...
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:31"]
Mä kohtelisin kumpaakin lasta samoin eli joko kumpikin kotiin tai kumpikin hoitoon. Ja jos ovat kotona niin mies osallistumaan sen verran lastenhoitoon että saat työt tehtyä iltaisin vaikka-jos niitä nyt on pakko tehdä.
[/quote]
Eikö ihmiset todellakaan ymmärrä että 2 ja 4v:n välissä tapahtuu paljon muutoksia ja valmius olla isossa ryhmässä hoidossa kehittyy? Vilkas ja sosiaalinen 4v. on ihan eri asia kun arka 2v. Kohtelen lapsiani samalla tavalla niin että 2-vuotiaana en ketään laita hoitoon ja 4-vuotiaana molemmat menevät tarhaan.
ap
[/quote]
Höpsis. ihan peruspaykologiaa, että isompi kokee hylkäyksenä kun hänet laitetaan koko päiväksi päiväkotiin ja pienempi saa jäädä äidin kanssa. Ja isääkään ei juuri näy. Kunhan vain yrität selitellä mustaa valkoiseksi. Isompi lapsi tarvitsee reilusti kahdenkeskistä aikaa äidin kanssa. Jos on pakko pitää päiväkodissa, niin lyhennä päiviä, edes joitakin. Tee ne työsi sitten yöllä, silloin meillä muillakin äideillä on sitä omaa aikaa. Oma 4-vuotias oli kaksi kertaa viikossa kerhossa ja se riitti hänelle. Kerhoaikoina minulla oli kahdenkeskistä aikaa 2-vuotiaalle. Isompi sai sen kahdenkeskisen ajan pienemmän päiväunien aikaan. Muina aikoina puuhattiin kaikkea yhdessä. Kun lapset olivat kotona, niin minun työni oli hoitaa heitä, yksi osa-alue oli viihdyttäminen ja leikittäminen.
[/quote]
Hoh hoh. Taas erilainen tilanne että se pari kertaa viikossa kerhoa riitti teidän muksulle.
Ok, ok oot paljon parempi äiti. Sitäkö halusit kuulla? :D
Hieman hämärä konsti, mutta mitä jos kertoisit pienen valheen ja sanoisit esikoiselle että kuopuskin on hoidossa muualla kun teet kotona töitä? Katso parantuuko tilanne.
ratkaisuna olisi että palkkaat lastenhoitajan osapäiväiseksi. Vie molemmat lapset vaikka aamupäiväksi ulos ja sinä saat tehdä töistäsi sillä aikaa. Loput teet iltaisin kun lapset nukkuu. Kumpikin lapsi saa "virikettä" kyllä 4-vuotiaalle löytyy vielä seuraa puistoista ja kerhoista tai harrasteista. 2-vuotias tottuu liikkumaan kodin ulkopuolella myös ilman vanhempiaan mutta pienellä porukalla ja omaan tahtiin.
24/7 yrittävä mies ja töissäkäyvä perheenäiti varmaan pystyvät tämän rahoittamaan.
34, ap: n lapsi on käytännössä isätön. Ja äitikään ei selvästikään vastaa lapsen tarpeisiin.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:32"]
No hyppii se näköjään tälläkin järjestelyllä seinille se lapsi.
[/quote]
No ei muuten hypi, ei ollenkaan samalla tavalla kun ennen. On mustasukkainen ja sen lapsellisesti ilmaisee, mutta hoitopäivän jälkeen on tasapainoinen ja tyytyväinen ja kivaa oli tarhassa ollut. On siis saanut tarpeensa siellä täytettyä.
[/quote]
No tuon hyppii seinille voi käsittää niin monella tapaa. Et olisi täällä apua kysymässä, jos tilanne kotona oli hallussa. Päätä jo, onko esikoinen hoitopäivän jälkeen tasapainoinen vai mustasukkainen ja agressiivinen.
Miten muuten lapset reagoivat isään silloin kun hän on paikalla? Entä isän poissaoloon? Mitä jos esikoisella on isänikävä?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:05"]
Ja muuten ei riitä se 2t. päikkäriaika töihin, mutta kuopus leikkii ja puuhaa itsekseen sillä aikaa kun olen koneella töiden ääressä, on siihen tottunut. Ja sitten haetaan esikoinen ja mennään kaikki yhdessä puistoon.
[/quote]
En pidä miltä tämä kuulostaa. Äiti on koneella ja 2v leikkii yksin, kun on siihen tottunut.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:06"]
4-vuotiaalle 9-15 viitenä päivänä viikossa ei ole mikään lyhyt päivä. Mun oma 4 v käy 3 x vko kerhossa 3h/kerta ja on väsynyt jo näiden jälkeen.
[/quote]
No, lapsia on erilaisia. Kiva että toimii teille mutta meidän vipeltäjä ei ollut ollenkaan väsynyt kerhojen jälkeen. Riehuminen jatkui kotona, mun työt jäi tekemättä ja sitten piti istua yömyöhään väsyneenä koneella tekemässä rästihommia.
[/quote]
Ei enää kuulosta osa-aikatyöltä, jos siihen ei riitä esikoisen kerhoaika ja illat, ilman että menee yömyöhälle. Mikä on työaikasi?
Ihan normaalia. Työn puolesta näitä näkee usein. Hoidossa oleva on mustasukkainen ja kiusaa kotona olevaa. Olisi mielenkiintoista jos joku tekisi tutkimuksen : Isompi lapsi hoidossa pienempi äidin kanssa kotona, miten vaikuttaa hoidossa olevan tunne-elämän kehitykseen tulevaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:32"]
No hyppii se näköjään tälläkin järjestelyllä seinille se lapsi.
[/quote]
No ei muuten hypi, ei ollenkaan samalla tavalla kun ennen. On mustasukkainen ja sen lapsellisesti ilmaisee, mutta hoitopäivän jälkeen on tasapainoinen ja tyytyväinen ja kivaa oli tarhassa ollut. On siis saanut tarpeensa siellä täytettyä.
[/quote]
No tuon hyppii seinille voi käsittää niin monella tapaa. Et olisi täällä apua kysymässä, jos tilanne kotona oli hallussa. Päätä jo, onko esikoinen hoitopäivän jälkeen tasapainoinen vai mustasukkainen ja agressiivinen.
Miten muuten lapset reagoivat isään silloin kun hän on paikalla? Entä isän poissaoloon? Mitä jos esikoisella on isänikävä?
[/quote]
Esikoinen on aina ollut aggressiivinen veljeään kohtaan, se ei johdu hoidosta. Uutta on päiväkodin jälkeen rauhallisesti leikkiminen jota ei ennen hoitoa melkein koskaan tapahtunut. Ja se mustasukkaisuus.
Näkevät isäänsä iltaisin töiden jälkeen että ihan normaalilla tavalla reagoivat. Leikkivät yhdessä ja lukevat iltasatuja, pelaavat palloa.
Pyysin mielipiteitä mustasukkaisuuden lievittämiseen, en valintojeni arvosteluun, mutta tiesin että täällä niitä joka tapauksessa saa. :)
En kuitenkaan usko että pojan hoidosta pois ottaminen on hänelle hyvä asia, koska hän saa siellä energiaansa purettua ja ikätovereiden kanssa leikkimistä. Kaikki tuttavaperheiden samanikäiset ovat jo päiväkodissa ja heitä ei päivisin enää puistoissa näy. Ja kerhot ei tosiaan riitä.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 17:23"]
4-vuotiaalle 9-15 viitenä päivänä viikossa ei ole mikään lyhyt päivä. Mun oma 4 v käy 3 x vko kerhossa 3h/kerta ja on väsynyt jo näiden jälkeen.
[/quote]
No, lapsia on erilaisia. Kiva että toimii teille mutta meidän vipeltäjä ei ollut ollenkaan väsynyt kerhojen jälkeen. Riehuminen jatkui kotona, mun työt jäi tekemättä ja sitten piti istua yömyöhään väsyneenä koneella tekemässä rästihommia.
[/quote]
Ei enää kuulosta osa-aikatyöltä, jos siihen ei riitä esikoisen kerhoaika ja illat, ilman että menee yömyöhälle. Mikä on työaikasi?
[/quote]
Työajan saan tavallaan valita mutta puhelinsoitot ja lähetykset on hoidettava virka-aikoina. Sähköpostit hoidan iltaisin. Esikoisen kerho oli vaan pari tuntia. Viemisen ja hakemisen kanssa se ei pahemmin työaikaa jättänyt. Ja illat alkaa noin klo 22:00 kun lapset menevät myöhään nukkumaan ja siinä menee sitten 24:00 - 01:00 asti. Töitä on noin 5 tuntia päivässä.
Tuolta vinkkejä
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/mustasukkaisuutta_kun_perheeseen/vinkkeja_tilanteeseen/
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 17:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Työajan saan tavallaan valita mutta puhelinsoitot ja lähetykset on hoidettava virka-aikoina. Sähköpostit hoidan iltaisin. Esikoisen kerho oli vaan pari tuntia. Viemisen ja hakemisen kanssa se ei pahemmin työaikaa jättänyt. Ja illat alkaa noin klo 22:00 kun lapset menevät myöhään nukkumaan ja siinä menee sitten 24:00 - 01:00 asti. Töitä on noin 5 tuntia päivässä.
[/quote]
Sinulla on aika pitkä työaika, kun siinä sivussa pitää hoitaa yksi lapsi. Entäs aamut, monelta lapset heräävät, jos menevät klo 22 nukkumaan?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 17:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinulla on aika pitkä työaika, kun siinä sivussa pitää hoitaa yksi lapsi. Entäs aamut, monelta lapset heräävät, jos menevät klo 22 nukkumaan?
[/quote]
Lapset heräävät noin klo 8:00 ja silloin minkäkin kun olen valvonut illan. 2v. sitten vetää ne kahden tunnin päikkärit. 4v. joskus päiväkodissa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:05"]
Ja muuten ei riitä se 2t. päikkäriaika töihin, mutta kuopus leikkii ja puuhaa itsekseen sillä aikaa kun olen koneella töiden ääressä, on siihen tottunut. Ja sitten haetaan esikoinen ja mennään kaikki yhdessä puistoon.
[/quote]
En pidä miltä tämä kuulostaa. Äiti on koneella ja 2v leikkii yksin, kun on siihen tottunut.
[/quote]
No en minä koko aikaa ole tietenkään koneella, käymme hänen ikäisten kerhoissa, muskareissa (johon emme viime vuonna päässeet kun esikoisella oli tylsää), puistossa, leikimme, syömme ... On vaan sellainen lapsi että jos hänelle antaa kasan kirjoja tai kynän ja paperia saattaa viihtyä niiden kanssa puoli tuntia putkeen, ja sitten lisää virikettä eteen. Ja tietysti keskustelen hänen kanssaan ja muuten huomioin. Se on vaan niin että tällaisen lapsen kanssa voi siinä ohella tehdä vaikka mitä omaa hommaa. Olla siinä kun hän tarvitsee mutta jos lapsi on tyytyväisenä uppoutunut omaan hommaansa, mitä sitä nyt turhaa häiritsemään, vaikka ei olisikaan töitä.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 21:12"]
Törkeää.
[/quote]
Ai mikä on törkeää?
Se, että esikoinen saa tarvitsemansa, äiti saa työnsä tehtyä ihmisten aikaan, vai että kuopusta ei laiteta liian pienenä hoitoon?
Hoh hoh ...
Se että vanhemmat on tuollaisia. Isä olematon ja äiti typerä ja patalaiska.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:31"]
Mä kohtelisin kumpaakin lasta samoin eli joko kumpikin kotiin tai kumpikin hoitoon. Ja jos ovat kotona niin mies osallistumaan sen verran lastenhoitoon että saat työt tehtyä iltaisin vaikka-jos niitä nyt on pakko tehdä.
[/quote]
Eikö ihmiset todellakaan ymmärrä että 2 ja 4v:n välissä tapahtuu paljon muutoksia ja valmius olla isossa ryhmässä hoidossa kehittyy? Vilkas ja sosiaalinen 4v. on ihan eri asia kun arka 2v. Kohtelen lapsiani samalla tavalla niin että 2-vuotiaana en ketään laita hoitoon ja 4-vuotiaana molemmat menevät tarhaan.
ap
[/quote]
Höpsis. ihan peruspaykologiaa, että isompi kokee hylkäyksenä kun hänet laitetaan koko päiväksi päiväkotiin ja pienempi saa jäädä äidin kanssa. Ja isääkään ei juuri näy. Kunhan vain yrität selitellä mustaa valkoiseksi. Isompi lapsi tarvitsee reilusti kahdenkeskistä aikaa äidin kanssa. Jos on pakko pitää päiväkodissa, niin lyhennä päiviä, edes joitakin. Tee ne työsi sitten yöllä, silloin meillä muillakin äideillä on sitä omaa aikaa. Oma 4-vuotias oli kaksi kertaa viikossa kerhossa ja se riitti hänelle. Kerhoaikoina minulla oli kahdenkeskistä aikaa 2-vuotiaalle. Isompi sai sen kahdenkeskisen ajan pienemmän päiväunien aikaan. Muina aikoina puuhattiin kaikkea yhdessä. Kun lapset olivat kotona, niin minun työni oli hoitaa heitä, yksi osa-alue oli viihdyttäminen ja leikittäminen.