Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lievittää 4v.:n mustasukkaisuutta kotona olevaa veljeä kohtaan?

Vierailija
15.08.2013 |

4v. lapseni on hoidossa päiväkodissa. Olen itse osa-aika töissä kotona, kotona myös 2v. lapsi, hän kun on mielestäni liian pieni hoitoon ja hänen kotona ollessa voin toteuttaa myös töitäni (nukkuu yhä 2 tunnin päikkärit, on rauhallinen ja itsenäinen tapaus). Viimeiset 4 vuotta minulla oli molemmat kotona mutta viime vuoden ajan aloin huomata että osa-aika työn ohella oli todella vaikea vastata vilkkaan, sosiaalisen 4v:n tarpeisiin. Kuopukseni myös valvoi ja sairasteli melkein koko vuoden putkeen eli oli päiviä jolloin en voinut heitä edes ulos viedä ja esikoinen tietysti hyppi seinillä, minä en saanut töitä tehtyä, lapset vaan riehui ja tappeli vaikka kuinka yritin heille puuhaa järjestää. Siis täys kaaos täällä kotona. Mies 7 pv. viikossa töissä (on yrittäjä) eli olen oikeastaan yh eikä tukiverkkoja nimeksikään.

Nyt on kaikille paljon parempi. Esikoinen saa päivittäistä leikkiseuraa ja ulkoilua, sitä kun oli aivan mahdoton järjestää muuten, puistot täälläpäin täynnä pelkkiä taaperoita, jos sinne päin edes päästiin. Seurakunnan kerho ei hänelle riittänyt, kinusi joka päivä sinne ja itki kun ei ollut kerhopäivä. Minä saan työni tehtyä ja kuopus on selvästi hyötynyt äitinsä jakamattomasta huomiosta, sitä kun ei oikeastaan ole koskaan elämänsä aikana saanut vilkkaan ja vaativan esikoisen takia.

Mutta. Vaikka esikoinen on kuulemma hoitajien mukaan onnellinen hoidossa, iloisena sinne menee ja vaikuttaa paljon tasapainoisemmalta ja tyytyväiseltä kun tulee kotiin on TODELLA mustasukkainen veljelleen joka on kotona äidin kanssa. On alkanut olla jopa aggressiivinen, ei halua leikkiä hänen kanssaan.

Meneekö tämä ohi, ja miten tätä tilannetta lievittäisin? Välillä yritän käydä esikoisen kanssa jossain yksin mutta se on hankalaa kun sitten hoitajaa ei ole kuopukselle. Onko kenellekään ideoita? Olen yrittänyt keskustella siitä miksi asiat on näin mutta vaikuttaa silti vihaiselta.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis mutta 18 jatkaa vielä että meillä oli niin ihana päiväkoti että jos oli jotain erikoisohjelmaa ja ei ollut "puolipaikkalaisen" päivä niin sai kuitenkin mennä mukaan.

Eli jos oli teatteri, museo tai metsäretki niin lapsi pyydettiin mukaan tälle retkelle eli vein päiväkotiin ennen retkeä ja hain pois retken jälkeen.

Vierailija
42/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt että ottaisin hänet kerran viikossa kotiin mutta helpottaisiko se tätä ongelmaa, en tiedä. Olen varma että hänen hoidossa pitäminen on hyvä asia mutta kuinka kauan päivässä, kuinka monta kertaa viikossa? Pitää kokeilla eri vaihtoehtoja ja keskustella hoitajien kanssa.

Mutta eikö kellään ole ideoita tämän mustasukkaisuuden lievittämiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta miksi helvetissä teette lapsia noiden 24/7 töissä olevien miesten kanssa? Onko se raha teille niin tärkeää? Eikö järki sano, ettei se mies muutu? tai että lapset tarvitsevat isäänsä? tai että sinä itse tarvitset toisen aikuisen tukea?

Tilanne on lastesi kannalta todella epäreilu, vaikka isompi hoidossa viihtyykin.

Etkö voisi pitää vielä vuoden tauon töistä, kerhottaa isompaa puolipäiväisesti ja laittaa sitten molemmat hoitoon?

Vierailija
44/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustasukkainen tartteis paljon hellyyttä ja kahdenkeskistä aika, jota teillä ei voi järjestää, valitettavasti. Oletettavasti kuopus ei saa negaa niskaansa, mutta esikoinen saa, eli kierre jatkuu ja vielä isompi viedään hoitoon joka päivä, ja mussukka saa jäädä kotiin leikkimään ja olemaan äidin kanssa...

Vierailija
45/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kotiin, tarjoat kunnolla virikkeitä ja se miehenkvatus osallistumaan.

Vierailija
46/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää ottaa asiakses ja järjestää yhteistä aikaa sen nelivuotiaan kanssa. Vaikka sitten palkkaamalla hoitajan nuoremmalle välillä.

Mieluummin niin, että olet sen vanhemman lapsen kanssa kotona ja nuorempi poistuu hoitajan/isän kanssa. Sitähän se vanhempi on vailla äiti ja kotiaikaa. Pelkkä järjestely kysymys.

Vierailija
47/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kohtelisin kumpaakin lasta samoin eli joko kumpikin kotiin tai kumpikin hoitoon. Ja  jos ovat kotona niin mies osallistumaan sen verran lastenhoitoon että saat työt tehtyä iltaisin vaikka-jos niitä nyt on pakko tehdä.

Vierailija
48/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lapset kahden vuoden ikäerolla. Isompi oli kirkon kerhossa kolmena aamuna viikosta. Ja hänellä on AINA ollut oma sloti ihan omaa kahdenkeskistä aikaa kanssani. Ensin se oli päivisin kello 12 - 14, kun pienempi nukkui. Sittemmin kun hän alkoi kulkea kielikoulun eskariin, hän sai oman aikansa aina siinä yhteydessä. Kerhosta sai jäädä aina pois jos siltä tuntui.

Omat työni tein aamulla ennen kuin lapset heräsivät. Tai illalla kun nukkuivat.

Törkeää vanhemmuutta teillä, ap.

Vierailija
49/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä täällä valitetaan, jos 4v:llä menee muuten hyvin tarhassa niin miksi Ap pitäisi mennä sitä nyt muuttamaan. Tietenkin unelma olisi että lapset saisivat olla kauan kotona,mutta 4v tarvii jo ihan erilaista virikettä kuin 2v. Jos naapurustossa ei ole saman ikäisiä kavereita tai puistoja on päiväkoti hyvä valinta. Tietenkin lapsi reakoi tarhaan menemistä, jokainen lapsi prosessoi eroa äidistä ja sisaruksesta ja koti-ikävää vaikka kaikki olisikin hyvin.

Ja ap voi selittää että isot pojat/tytöt menevät jo tarhaan ja kuopus tekee saman kun on 4v. Mustasukkaisuus voi tulla esiin agressiona koska pieni lapsi ei osaa käsitellä kateuden,surun,ikävän tunteita kuten isommat lapset. Lapsen voi ohjata tekemään jotain erityistä niinä hetkinä kun tunteet alkavat kumpuamaan. Kannattaa myös opetella huomaamaan tilanteet joissa lapsi saa voimakkaita tunteita ja koittaa siirtää ne muuuhun kohteeseen kuin kuopukseen tai äitiin.

Tunteista ei saa rangaista mutta teoista jotka satuttavat muita pitää olla tiukka. Lukekaa lasten kirjoja jotka käsittelevät mustasukkaisuutta tai kerro tarinoita joihin lapsen on helppo samaistua, niin hänkin pystyy käsitelemään niitä paremmin ja voi jopa oppia tunnistamaan mustasukkaisuuden.

Jos vain on mahdollista järjestä aikaa vain tarhassa kävijälle,vaikka iltaisin jos 2v menee nukkumaan aikaisemmin niin iltasatu-aika on vain 4v:lle äidin kainalossa kölimistä ja tarinointia.

Vierailija
50/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelivuotias ei ole niin iso, ettei tarvitsisi vanhempia. 

Vierailija
51/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jos antaisit esikoisen valita, hän haluaisi kuitenkin mennä päiväkotiin, mutta ei enää olisi mustasukkainen pikkusisarukselle, koska kokisi että "pääsee" päiväkotiin mutta toinen ei?

Vierailija
52/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla tulee kyllä etsimättä mieleen, että yrittäjien (kanssa) ei pitäisi lisääntyä. (sori ap)

Tsemppiä ap:lle, ymmärrän kyllä ratkaisusi. Mutta jos tilanne on hankala niin olisikohan mahdollista pistää omia töitä esim. puoleksi vuodeksi tauolle ja pitää 4v vielä vähän aikaa kotona? (jos mies tekee 7pv / vko töitä niin toivottavasti tienaa edes sen eteen niin paljon, että sun palkkaa ei välttämättä tarvita).

Vierailija
53/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:25"]

Lapsi kotiin, tarjoat kunnolla virikkeitä ja se miehenkvatus osallistumaan.

[/quote]

Eikö ap ole jo sanonut että vaikka kaiken yritti ja virikkeitä kunnolla järjesti ja lapsi kävi kirkon kerhossa niin silti hyppi seinille kotona??

Vierailija
54/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on on. On myös väittänyt että päiväkoti on taivas ja lapsi rakastaa sitä ja niin edelleen.

Mutta ei se välttämättä totta ole, vaan toiveajatellua ja selittelyä.

Vierailija
55/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:43"]

[/quote]

Kuka täällä on nyt ilman vanhempia ollut? Olen nelivuotiaani kanssa  joka päivä 15:00 eteenpäin ja joka viikonloppu. Ja teille jotka ehdottavat kerhoa ja kotona oloa olen jo sanonut että tämä ei lapselleni riitä, hyppii seinille. Helppo on puhua jos on rauhallinen lapsi. Vosin kuvitella että rauhalliselle kuopukselleni riittäisi kerho ja koti mutta lapsia on erilaisia.

Vierailija
56/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyppii se näköjään tälläkin järjestelyllä seinille se lapsi.

Vierailija
57/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:31"]

Mä kohtelisin kumpaakin lasta samoin eli joko kumpikin kotiin tai kumpikin hoitoon. Ja  jos ovat kotona niin mies osallistumaan sen verran lastenhoitoon että saat työt tehtyä iltaisin vaikka-jos niitä nyt on pakko tehdä.

[/quote]

Eikö ihmiset todellakaan ymmärrä että 2 ja 4v:n välissä tapahtuu paljon muutoksia ja valmius olla isossa ryhmässä hoidossa kehittyy? Vilkas ja sosiaalinen 4v. on ihan eri asia kun arka 2v. Kohtelen lapsiani samalla tavalla niin että 2-vuotiaana en ketään laita hoitoon ja 4-vuotiaana molemmat menevät tarhaan.

ap

Vierailija
58/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:23"]

[/quote]

Kuka täällä on nyt ilman vanhempia ollut? Olen nelivuotiaani kanssa  joka päivä 15:00 eteenpäin ja joka viikonloppu. Ja teille jotka ehdottavat kerhoa ja kotona oloa olen jo sanonut että tämä ei lapselleni riitä, hyppii seinille. Helppo on puhua jos on rauhallinen lapsi. Vosin kuvitella että rauhalliselle kuopukselleni riittäisi kerho ja koti mutta lapsia on erilaisia.

[/quote]

Sinä pyysit neuvoja, olet niitä saanut. Nyt sinun pitää tehdä päätös. Täydellistä ratkaisua ei ole. Vilkas lapsi tarvitsee ohjattua toimintaa kotona, joka päivä ulkona riehumista, niitä rauhallisia askarteluhetkiä jne. Et voi olettaa, että "hylkäät" lapset jonnekin leikkimään, jotta saat töitä tehdyksi. Mitä jos se kuopus(kin) kaipaa sinua? 

Vierailija
59/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:28"]

No hyppii se näköjään tälläkin järjestelyllä seinille se lapsi.

[/quote]

No ei muuten hypi, ei ollenkaan samalla tavalla kun ennen. On mustasukkainen ja sen lapsellisesti ilmaisee, mutta hoitopäivän jälkeen on tasapainoinen ja tyytyväinen ja kivaa oli tarhassa ollut. On siis saanut tarpeensa siellä täytettyä.

Vierailija
60/82 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:23"]

[/quote]

[/quote]

Sinä pyysit neuvoja, olet niitä saanut. Nyt sinun pitää tehdä päätös. Täydellistä ratkaisua ei ole. Vilkas lapsi tarvitsee ohjattua toimintaa kotona, joka päivä ulkona riehumista, niitä rauhallisia askarteluhetkiä jne. Et voi olettaa, että "hylkäät" lapset jonnekin leikkimään, jotta saat töitä tehdyksi. Mitä jos se kuopus(kin) kaipaa sinua? 

[/quote]

Ehdotat siis että kukaan pienen lapsen äiti ei saisi osa-aika töitä tehdä kotona tai muualla tai se on lasten hykäämistä. Anna mun kaikki kestää :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi