Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

monille taitaa kipu olla täysin vieras käsite

Vierailija
31.07.2013 |

tuli mieleen tosta burana-ketjusta kun osa kauhistelee jo jotain 3200 mg buranamäärää. eivät taida tietää millaista on elää kipujen kanssa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kieltämättä kipu on vieras käsite, koska olen onneksi terve. Kaapista ei edes löydy buranaa tai aspiriinia tai muita lääkkeitä :)

Mutta luulisin, että kroonisesta kivusta kärsivän kannattaisi hommata kipulääke lääkäriltä.

Vierailija
2/8 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisia saavat sitten olla. Minulle kipu on niin tuttua, että en jaksa edes puhua siitä. Odotan vain, että lääkäri löytäisi sille syyn. Nivelrikkoa ja kulumia on, mutta en tiedä ovatko edenneet lonkkiin/ selkään vai vieläkö keksittäisiin kolmas selitys. Voi olla reumaattista. Tuo on kuitenkin pientä verrattuna syöpäkipuun ja neuropatioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipuun suhtautuminen on erilaista jokaisella ihmisellä. Minulla oli yli vuoden iskiaksen hermosärkyä toisessa jalassa mutta se ei juurikaan häirinnyt. Lääkäri oli kyllä tosi ihmeissään. En myöskään ota puudutusta jos hampaita porataan, ei haittaa. Mutta jos päätä särkee, otan heti buranan.

Vierailija
4/8 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipuun suhtautuminen ei ole erilaista, vaan jokainen ihminen tuntee kivun eri tavalla jo luonnostaa. Toiset ovat kipuherkempiä kuin toiset ja heillä on enemmän kipureseptoreita. Lapsesta voi saada kipuherkän, jos pienelle lapselle ei anna kipulääkkeitä tämän tuntiessa usein kipua. Näin lapsi alkaa pelkäämään kivun tunnetta ja tämä säilyy aikuisenakin. Kivun pelko ja jäykistyminen ym. moninkertaistavat kipua. Siksi suositellaan mietojen kipulääkkeiden käyttöä esim. hammassäryistä kärsivillä lapsilla ja sanotaan että voi huoletta antaa.

Vierailija
5/8 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 onko porattu hampaita kunnolla? Juurihoitoja tehty? Mulla ollut myös selkävaivoja, välilevynpullistuma ja tulehtunut hermo, osa vasemmanjalanreidenpinnasta ei tunne enää normaalisti, sen aiheuttama kipu oli niin rankkaa, poltti oikein jalkaa, välillä tuntui kuin olisi tylsällä puukolla pistelty reiteen, lisäksi piti kävellä ympyrää kun ei pystynyt nukkumaan, heräsi siihen että jalka on tautisen kipeä ja kippurassa eikä meinaa oieta millään suoraksi, lopulta ei oikein edes uskaltanut mennä nukkumaan.

Aika tunnotonta menoa jos ei edes kunnon hermosärky tunnu missään.

Vierailija
6/8 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu on tosiaan erilaista eri ihmisillä ja joskus jopa sama toimenpide voi samalla ihmisellä yhdellä kertaa sattua ja toisella kertaa taas ei. Muistan, kun ensimmäinen hampaani paikattiin enkä ottanut puudusta. Ei tuntunut missään. Niinpä en sitten toista hammasta paikatessa ottanut tietystikään puudutetta, mutta yllätyksekseni sillä kertaa poraaminen sattuikin niin, että puristin rystyset valkoisena käsinojia.

Yleensä ottaen minulla on melko korkea kipukynnys, mutta en oleta, että kaikilla tulisi olla yhtä korkea. Tiedän, että itsellä voi vaikka käsi murtua, lasinsirut jalassakaan eväti tunnu miltään, viimeisin synnytys meni ilman kivunlievitystä ja kovempikaan isku ei yleensä saa vaikeroimaan, niin hermosärky on sellaista, joka voi lamaannuttaa minutkin.

Kunnon kolmoishermosärkyyn kun ei kipulääkkeillä ole juuri tehoa mutta mitään vikaa tai vammaa ei näy ulospäin. Monen on vaikea ymmärtää, kuinka invalidisoivaa tuollainen kipu voi olla. Koska itse tiedän sen, ei minulla yleensä ole syytä vähätellä muiden kipuja, vaikka itselle ei samat asiat aiheutakaan kiputiloja. Toivon, että myöskään minun kokemustani vähätellä omasta kivustani.

Tosin tuo 3600 mg, jos joku ottaa säännöllisesti Buranaa, kannattaisi keskustella lääkärin kanssa, löytyisikö tehokkaampaa lääkettä. Tai ainakin tarvittaessa ottaa mahansuojalääkitys

Vierailija
7/8 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 18:54"]

Joo, kieltämättä kipu on vieras käsite, koska olen onneksi terve. Kaapista ei edes löydy buranaa tai aspiriinia tai muita lääkkeitä :)

Mutta luulisin, että kroonisesta kivusta kärsivän kannattaisi hommata kipulääke lääkäriltä.

[/quote]

Ja kun hetken olisit miettinyt asiaa enemmän, olisit saattanut huomata, että Buranaa määrätään myös lääkärin toimesta.

Vierailija
8/8 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 18:46"]

tuli mieleen tosta burana-ketjusta kun osa kauhistelee jo jotain 3200 mg buranamäärää. eivät taida tietää millaista on elää kipujen kanssa.

[/quote]

Se on hyvä viisastella jos ei ole koskaan joutunut kärsimään kovaa kipua. Sitten kun syystä tai toisesta sattuukin pahasti voi viisastelijalla rohkeus haihtua ilmaan ja tilla itku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä