Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ambulanssi viipyi 3 tuntia: perheenisä kuoli

Vierailija
15.08.2013 |

Hyvä että turvapaikkaturistien (50% rikollisia poliisin mukaan) diskorahaa ei leikata.

Kun jostain on pakko leikata, niin tottakai leikataan näistä jo nyt surkeasti toimivista perusterveydenhuollon paveluista lisää

IS: Ambulanssilla kesti yli kolme tuntia - perheenisä menehtyi | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:17"]

Erittäin kiireeliisissä tapauksissa voivat lähettää myös brankkarit ensin paikalle jos ambulanssit ovat kiinni jossain. Vaatikaa hyvät ihmiset sitä palvelua kovaäänisesti jos teillä on hätä.

[/quote]

Taksi, pizza jne tilataan, eli voidaan vaatia palvelua. Ambulanssia, brankkareita jne ei. Hätäkeskus tekee tilannearvoin ja sen perusteella hälyttää mitä tarvitsee, vaikka sitten brankkarit evyksi, jos tilanne on sellainen.

Tämä viestiketju on muutenkin surullista luettavaa, milloin mistäkin syystä pitäisi saada lanssi paikalle, mutta samalla ihmetellään, että miksi siinä kestää.. Niinpä, jos se lanssi hälytellään sormimurtumaan, alkavaan nestevajaukseen jne, niin kyllähän se sydäripotilas sitten saattaa joutua odottamaan, kunnei vaan ole sitä vapaata autoa.

Ambulanssi ei ole taksi, ambulanssi on tarkoitettu käyttöön tilanteessa, jossa POTILAS TARVITSEE KIIREELLISTÄ SAIRAALAN ULKOPUOLISTA ENSIHOITOA, eli hoito pitää aloittaa ennen sairaalaan pääsyä. Tämä tuntuu niin monella olevan vaikea tajuta...

Vierailija
22/50 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erehdyt. Uskomatonta miten ulkonäkö ja luonne kulkevat käsi kädessä. Kuin läpi katselin. Voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 22:23"]

itse olen soittanut ambulanssin useamman kerran kahden vuoden aikana ystävälleni joka on yrittänyt tappaa itseään. viimeisin kerta oli kaiken huippu kun ystäväni oli ottanut reippaan yliannostuksen ja soitin ambulanssin. puhelusta ensihoitajien tulemiseen kesti 1,5 tuntia! tässä vaiheessa ystäväni oli jo tajuton eikä pystynyt enää ottamaan lääkehiiltä omin avuin. hätänumeroon selitin asian kyllä juuri kuin pitääkin ja ilmoitin aina tapahtuvista muutoksista kun sitä pyydettiin ja kuulin että siellä päässä ymmärrettiin että nyt on kiire ja hengenlähtö lähellä. silti avun saamiseen kesti noin kauan! hiuskarvan varassa oli henki, mutta selvisi. kukaan muukaan ei osaa sanoa miten ihmeessä.

tämän lisäksi yksi ensihoitajista oli todella epäkunnioittava minua kohtaan ja komenteli minua todella tökeröön äänensävyyn vaikka itse olin shokissa! ja ei, en ollut tiellä tai muuten vaikeuttamassa heidän työtään millään tavalla.

[/quote]

No jos noin sitkeästi haluaa lopettaa elämän, niin miksi kiusaatte ja väkisin pelastatte

Vierailija
24/50 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin tai ambulanssin saa paikalle todella nopeasti, kun vaan sanoo puhelimessa, että täällä on ammuttu jota kuta. Hädin tuskin kerkee puhelimesta pois ennen kun pihalla alkaa jo valoshow. Ja tämä tilanteessa, jossa hätänumerosta ollaan juuri kerrottu ettei yhtäkään autoa tms ole vapaana ennen kuin tunnin tms päästä. Kun viranomaset sitten ihmettelee, että eihän täällä ole ketään ammuttu, niin siihen voi vaan todeta, että hätänumerosta nähtävästi kerrotaan mitä sattuu. Mullekin ne kerto ettei yhtään autoa ole vapaana.

Vierailija
25/50 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesken usko ei kuitenkaan takaa sitä että mies olisi selvinnyt vaikka apu olisi ollut nopesti paikalla. Oletan  että olisi kuollut joka tapaukssa, mutta ei kotiin vaan sairaalaan.

Vierailija
26/50 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:17"]

Erittäin kiireeliisissä tapauksissa voivat lähettää myös brankkarit ensin paikalle jos ambulanssit ovat kiinni jossain. Vaatikaa hyvät ihmiset sitä palvelua kovaäänisesti jos teillä on hätä.

[/quote]Päin vastoin. Kova ääniset vaatijat ja valehtejat ovat aiheuttaneet sen että häkessä joudutaan koko ajan arvioimaan hädän todellista vakavuutta ja soittajan sanomisien todenperäisyyttä.

Vierailija
27/50 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 02:15"]

Meille on kyllä ambulanssi tullut pikaisesti 15-20 minuutissa, mutta kohtelu on ollut nuivaa ja ylimielistä. Eräällä kerralla minulla oli vaikea molemminpuolinen keuhkokuume ja vaikea sepsis, verenpaineet todella matalalla ja munuaisenvajaatoiminta. Olin tosi voipunut ja voimaton, mutta pystyin kuitenkin keskustelemaan perussairaudestani, lääkkeistäni, miten kauan ollut näin huonossa kunnossa ym.  No, lanssimiehet siinä sitten keskenään supsuttelivat että minulla olisi vain hyperventilaatiota ja psykosomaattisia oireita kuumeesta johtuen. Ihme ja kumma ottivat tuon kerran kyytiin pitkin hampain. Perillä sairaalassa alkoikin sitten aikamoinen hoitorumba, kun ei enää saatu virtsanäytetty (munuaiset täysin shut down, katetriin tuli vain ruskeaa mössöä) ja CRP oli 495. Hengittäminenkin oli niin vaikeaa, että oli pakko laittaa C-PAP-maski ja sitten vietinkin viikon tehotarkkailussa.

Toisella kerralla olin melkein yhtä huonossa jamassa, mutta lanssikuskit eivät suostuneet ottamaan minua mukaansa.  Minulla oli aivokalvontulehdus, hirveä kuume ja pää- sekä niskasärky, oksentelin, hurja kipu raajoissa, silmiin sattui kaikki valo, en meinannut pystyssä pysyä. No ei siinä mitään, lanssimiehet lähtivät niin mieheni lähti kuskaamaan minua, aivan tokkuraista ja oksentelevaa potilasta autolla sairaalaan. Yksin istuin takapenkillä ja yritin pärjäillä, vähän se oli siinä ja siinä se pärjääminen :(.

Luottamukseni lanssimiehiin on vähän horjunut, tiedä mitä he sitten tekevät jos ei ole itse selittämässä vaan on tajuttomana?

[/quote]Miksi et hakeutunut omin voimin hoitoon ennen kuin tilanne meni noin pahaksi? Juuri tällaiset tapaukset kuormittaa tarpeettomasti terveydenhoitoa.

Vierailija
28/50 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on monella aika ruusuinen kuvitelma siitä että miten hyvin ihmiset osaa itse arvioidan milloin tarvitaan ambulanssi.

Eräänä yönä päivystykseen tuotiin ensin ambulanssilla teinityttö, jolla oli kasvoissa "todella kipeä" finni. Myöhemmin samana yönä tuotiin ambulanssilla yli 40v nainen joka oli nähnyt pahaa unta.

Pelastuslaitoksen lanssi ei olisi noita lähtenyt kuskaamaan, mutta pienen paikkakunnan yksityinen kyllä kuskaa, eikä päivystyksen henkilökunta kehtaa hylätä kuljetuksen kelakorvausta.

Vierailija
29/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä niin. Taas tätä keltaisten lehtien uutisointia. Totuutta eivät tiedä kuin asianomaiset ja monesti näissä otsikoissa on vain sensaatiohakuisuutta.

Jos minulle kerrottaisiin ensitietoina 48-vuotias mies sairastaan verenpainetautia ja on tippunut sängyltä, en pitäisi tapausta kovin kiireelliseenä. Näitä sattuu aina välillä. Hätäkeskuksessakin on vain loppujen lopuksi ihmisiä töissä.

Vierailija
30/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen, kun nämä ambulanssipalvelut siirtyivät erikoissairaanhoidon alle, on palvelu huonontunut. Enää ei joka mummoa kyyditä ambulanssilla, vaan käsketään mennä omaisten kyydillä tai taksilla. TÄssä on paljon myös käynyt niitä mokia, että vakavasti sairaat eivät ole saaneet ambulanssikyytiä, vaikka ovat sittemmin omaisten kyydityksen jälkeen päätyneet teho-osastolle asti. 

Vierailija
31/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiireettömässäkin kutsussa pitäisi ambulanssin saapua vähintään 2 tunnin kuluessa. Tässä tapauksessa kiireelliseksikin merkatusta ilmoituksesta kesti yli tunnin. Toinen puhelu oli tehty siinä vaiheessa, kun potilas ei enää hengittänyt.

Vierailija
32/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10:lle.

Ei, vaan kyyteihin on vihdoin tullt jotain järkeä. Useinmiten kuulemasi tarinat kuljettamatta jättämisestä on juuri näitä omaisten näkemyksiä. Miksi ihmeentakia kuluttaa veronmaksajien verorahoja siihen kun joku tarvitsee kyydin perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon ja vaivana on murtunut sormi, hengenahdistus tupakan polttamisen välillä tai vanha vaiva jonka takia muori vain nyt päättää tilata ambulanssin? Itseäni ensihoitajana suututtaa kaikista eniten ihmisten saamattomuus. Omia aivoja saa käytää ja ambulanssi ei ole mikään taxi!! 

Vierailija
33/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:01"]

Ei, vaan kyyteihin on vihdoin tullt jotain järkeä. Useinmiten kuulemasi tarinat kuljettamatta jättämisestä on juuri näitä omaisten näkemyksiä. Miksi ihmeentakia kuluttaa veronmaksajien verorahoja siihen kun joku tarvitsee kyydin perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon ja vaivana on murtunut sormi, hengenahdistus tupakan polttamisen välillä tai vanha vaiva jonka takia muori vain nyt päättää tilata ambulanssin? Itseäni ensihoitajana suututtaa kaikista eniten ihmisten saamattomuus. Omia aivoja saa käytää ja ambulanssi ei ole mikään taxi!! 

[/quote]

Ambulanssi ei ole taksi, mutta kyllä se harmittaa, kun soittaa aivoinfarktin takia hätäkeskukseen ja ambulanssi tulee paikalle. Ensihoito tarkistaa tilanteen ja toteaa, että ei aihetta ambulanssikuljetukseen. Sitten ajellaan peräkkäin ensiapuun, ambulanssi edellä ja minä ja puoliksi tajuton potilas perässä. Liuotushoidon aloittamisella kiire, mutta ambulanssista mennyt tieto polille, että ei-kiireellinen tapaus. Sitten saa itkeä ja rukoilla sairaanhoitajaa pyytämään lääkäriä paikalle ja kun hän saapuu, alkaa minun sättimiseni. Enkö tajua, että oli kiire, nyt on todennäköisesti myöhäistä.

Ja tämä siksi, että ensihoitaja päätti, että menee mieluummin kahville kuin kuljettaa potilaan. Ambulanssi ei ole taksi, mutta pizzataksina ne kuskit sitä käyttävät.

Vierailija
34/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouvolan rautatieasemalla kävi tänä vuonna tapaus, että noin 40-50-vuotias nainen kompastui liukuportaille mennessään niin pahasti, että jalkaan tuli avomurtuma.

Ambulanssin tulo kesti 45 minuuttia - siis vaikka jalka oli pahasti vääntynyt, verta vuosi ja kyseessä oli erittäin kivulias loukkaantuminen, keskellä päivää.

Tätä on puitu täällä lehdissä paljon. Syynä ei ollut se, että ambulansseja ei olisi ollut, vaan se, että ambulanssit eivät olleet saaneet hätäkeskuksesta tietoa että heitä tarvitaan rautatieasemalle. Aivan käsittämätön juttu!

Tämä olisi ollut ehdottomasti erittäin kiireellinen tapaus.

Vierailija
35/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin ammttiryhmiin mahtuu myls ylimielisiä k**ipäitä, mielestäni heitä löytyy kummallisen paljon nimenomaan ensihoitajista ambulansseissa. Sitä ollaan niin paramediciä että. Kukaan muu -varsinkaan päivystyksen sairaanhoitaja- ei yllä lähellekään sitä älyn tonavan virtausta. Aina kelpaa lääkärikään, kun ensihoitaja osaa paremmin.

Hekestä löytyy myös elämäänsä kyllästyneitä jumalan oikeita käsiä, mutta yhtä lailla nopeita ja oikeita ratkaisuja tekeviä taitajia.

Itselleni ja omaisilleni on osunut kohdalle vain hyvää ja nopeata hoitoa, kun apua on tarvitttu. Ne ambulanssikyydit on kyllä tarvittu, bertta-luokan tehtävinä tultu ja lähdetty.

Vierailija
36/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulansseiss on myös töissä hyvin kirjavaa väkea

Koulutukseltaan Suomen sairaankuljettajat ovat joko lähi- tai perushoitajia tai ammattikorkeakoulusta valmistuneita sairaanhoitajia tai ensihoitajia. Sanaa sairaankuljettaja käytetään yleisesti kaikesta ambulanssiväestä, vaikka osa heistä voi olla sairaankuljettajaa korkeammassa ensihoitajan virassa. Heidän apuna autossa voi toimia myös palomies

http://motiivi.jhl.fi/portal/?a=getArticle&issueId=21&articleId=374

Vierailija
37/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:26"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:01"]

[/quote]

Ambulanssi ei ole taksi, mutta kyllä se harmittaa, kun soittaa aivoinfarktin takia hätäkeskukseen ja ambulanssi tulee paikalle. Ensihoito tarkistaa tilanteen ja toteaa, että ei aihetta ambulanssikuljetukseen. Sitten ajellaan peräkkäin ensiapuun, ambulanssi edellä ja minä ja puoliksi tajuton potilas perässä. Liuotushoidon aloittamisella kiire, mutta ambulanssista mennyt tieto polille, että ei-kiireellinen tapaus. Sitten saa itkeä ja rukoilla sairaanhoitajaa pyytämään lääkäriä paikalle ja kun hän saapuu, alkaa minun sättimiseni. Enkö tajua, että oli kiire, nyt on todennäköisesti myöhäistä.

Ja tämä siksi, että ensihoitaja päätti, että menee mieluummin kahville kuin kuljettaa potilaan. Ambulanssi ei ole taksi, mutta pizzataksina ne kuskit sitä käyttävät.

[/quote] Tata te hehkutatte maailman parhaana sairaanhoitona! Kylla "ulkomailla" toimii systeemit paljon paremmin.

Vierailija
38/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ambulanssi huvikseen yleensä viivyttele, vaan on esimerkiksi muissa töissä.

Lisäksi huomauttaisin, että usein ambulanssihenkilökunnalla on 15 minuutin varallaolo, JOSTA SIIS EI MAKSETA TÄYTTÄ PALKKAA. Tämä siis tarkoittaa, että kohteeseen on lähdettävä 15 minuutin kuluessa soitosta ja täysi palkka alkaa juosta vasta silloin.

Inhoittavaa, kun oma läheinen tarvitsisi ambulanssia, muttei ensihoitajien vika. Varallaolosta olisikin mielestäni luovuttava. Totuus kuitenkin on, että moni ei tätä edes noudata, vaan lähtee ennen tätä varttia töihin- vajaalla palkalla siis. Toivoisin toisaalta, että ensihoitajat noudattaisivat tätä vartin sääntöä itsekin, koskla heidän palkkaolosuhteensa eivät kyllä muutoin parane eivätkä kansalaiset saa ansaitsemaansa hoitoa.

Sellaisia ajatuksia tällä päivystyksen lääkärillä.

Vierailija
39/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulanssikuskit ja päivystyspolin hoitajat ne jaksaa liikuttavasti odottaa niitä gloriöösejä oikeita potilaita vuorosta toiseen. Se on kumma missä ne oikeat avuntarvitsijat osaakin piileskellä iänkaiken. Vink vink: hoitakaa niitä potilaita joita eteen tulee, ei oo parempiakaan. Ja jos ne sormimurtumaiset lakkaisi soittamasta ambulanssia, ja ambulanssikuskien tarve tippuisi puoleen, niin kuka teidätkään palkkaisi?? Sitähän minäkin.

Vierailija
40/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä soitetaan hätäkeskukseen, saadaan kuulla, että ambulanssia ei ole lähitienoolla ja viedään potilas ihan itse päivystykseen. Ambulanssi tuo sinne humalaisia ja vakiasiakkaita, mutta ihan oikeasti apua tarvitsevia tulee ambulanssilla vain kolaripaikalta. Tosin viime vuonna oli näppärintä liftata ohiajavan auton kyytiin ja pyytää viemään ensiapuun, ambulanssikuskeilla kun oli kiirettä miettiessään, kuka vietäisiin ensin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi