Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyväntuulinen teinivuosien muisteluketju -peukutusketju

Vierailija
13.08.2020 |

Tule tänne muistelemaan mukavia asioita teinivuosistasi! Millaiset isot tai pienet jutut ovat jääneet mieleen? Mitä kaipaat? Mikä kuului teininä arkeesi? Peukku ylös = minäkin muistan tämän omista teinivuosistani, peukku alas = minulla ei ollut teinivuosina tällaista.

Iltapäivät koulupäivän jälkeen. Vanhemmat eivät olleet vielä tulleet kotiin, telkkarista katsottiin Marienhofia ja Jyrkiä, tehtiin lämpimiä voileipiä välipalaksi. Hengailtiin kavereiden kanssa aina jonkun kotona.<3

Ap

Kommentit (488)

Vierailija
381/488 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai elää aika pienissä ympyröissä ja vertailukohteet oli luokkaa rinnakkaisluokan Jenna, naapurin Mikko tai joku kaukainen julkkis. Nykyisin somen myötä vertailukohtana olisi koko maailma. Onneksi sain kasvaa aikana, jolloin somea ei vielä ollut. :)

Vierailija
382/488 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-omassa huoneessa oli söpöissä valokuvakehyksissä kaverien kuvia

-cd-telineeseen piti mahtua kaikki lempilevyt

-kaverien kotipuhelinnumerot muistan varmaan yhä ja varmaan vielä mummonakin

-postimerkit maksoi tyyliin 3,5 mk tai 50 senttiä, joten kirjeitä ja kortteja tuli läheteltyä

-köksäntunteja varten piti tehdä kotiläksyinä mm. teeleipiä, kiisseliä, mokkapaloja jne.

-koululiikassa oli vaan perinteisiä koululiikuntalajeja, ei mitään tankotanssia, frisbeegolfia tai nyrkkeilyä, joita nykykoulussa on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/488 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yves Rocher

Miten teillä muuten lausuttiin tämä?

Lausuttiin yves rosser tai yves rokher.  Lukiossa vuonna -85 olin ranskan tunnilla ja päättelin, että nimi sanotaan "Iv (tai Iiv) Rosäär" Ja r-ranskalaisittain sorauttaen.

Täällä oli joskus kysely miten kukin muistaa nuoruutensa 80-luvulla ja siitä meinasi tulla sota, erään toisen kommentoijan kanssa.

Siksi en uskalla kommentoida enempää.

Vierailija
384/488 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

#Vastaamoboikottiin kirjoitti:

#Vastaamoboikottiin

Liikkeeseen mukaan tukemaan oikeita uhreja

Uhreja kyllä auttaisi enemmän, että Vastaamo pysyy pystyssä ja pystyy maksamaan uhrien korvaukset!

Vierailija
385/488 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yves Rocher

Miten teillä muuten lausuttiin tämä?

Lausuttiin yves rosser tai yves rokher.  Lukiossa vuonna -85 olin ranskan tunnilla ja päättelin, että nimi sanotaan "Iv (tai Iiv) Rosäär" Ja r-ranskalaisittain sorauttaen.

Täällä oli joskus kysely miten kukin muistaa nuoruutensa 80-luvulla ja siitä meinasi tulla sota, erään toisen kommentoijan kanssa.

Siksi en uskalla kommentoida enempää.

Lainaankin itseäni. Lukiossa ollessani en ollut enää teini. Sori, luin otsikon huolimattomasti.

Vierailija
386/488 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini kalenteriin kirjattiin kaikki tärkeät jutut! Siis jälkeenpäin, se toimi päiväkirjana.Discot minne mentiin kattoo sydän pamppaillen onko merkkihenkilö siellä ja kun hitaat alkoi niin sai jännittää tuleeko se hakemaan. Voi elämän kevät ja kukkiva nuoruus! :) Nyt oma poika on teini mutta maailma niin erilainen

Muistan teinarin. Siihen piti kirjotta hyvin pienella kasialalla koska tilaa oli vain hiukkasen kullekin paivalle. Hitto ettei ole omat enaa tallessa. 

Mulla on 70-luvun teinarit tallessa usealta vuodelta ja voi että ne on täynnä tekstiä. Reunatkin pienellä piperryksellä kirjoitettuja tapahtumia. On saksan koetta ja matikan kokeista arvosana 5+, tapaamiset, yökyläilyt, ihastukset, telkkariohjelmat, muistutukset seuraaville päiville R- kioskiin ilmestyvistä ulkomaisista pop-lehdistä yms.yms.yms. Menkat on ympyröity punaisella ja tekstiä on kirjoitettu erivärisillä musteilla vähän teemoittain. Mahtava palata niihin aikoihin! - ja mikä muu tuli mieleen, joka paikassa sai kuka tahansa polttaa tupakkaa, koululaisbussissakin! Ja mehän poltettiin..

Vierailija
387/488 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku poika jutteli tai hymyili, niin oltiin heti ihan foolin laav siihen.

Vierailija
388/488 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvisin oli oikeesti kylmä, joskus 15-20 miinusta useita viikkoja. Siksi kaikki toppapukumuoti oli suht ok, mutta itse kuuluin niihin jotka vastusti esim. pipon käyttöä ja paleli farkuissa vaikka muilla oli toppahousut. Unelma oli olla Hollywoodissa ja pukeutua kuin rocktähdet eli sen vuoksi palelin pienen paikkakunnan koulun pihalla. En edelleenkään ole Hollywood-näyttelijä tai laulaja.

Vierailija
389/488 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on välillä ikävä 2000-luvun alun pissismuotia. :D Mun tyypillinen asu ja meikki yläasteella: vaaleansininen kajal ja pastellipinkki glitterhuulikiilto, liikaa ripsaria, liian vähän kulmakarvoja, rannerenkaan kokoiset korvarenkaat, Miss Sixtyn farkut joista jenkkakahvat tursuilivat ulos ja levenevät lahkeet olivat rispaantuneet. Seppälän söpö pastellinvärinen t-paita yletti hädin tuskin vyölle ja nousi aina korviin kun vähänkin nosti käsiä. :D Fiorellasta joku ihan yhtä lyhyt vetskaripusero siihen päälle. Vyönä tietysti vaaleanpunainen "nahka"vyö timangein koristellulla sydämen muotoisella soljella, laukkuna pikkiriikkinen muovi"nahkainen" pastelliliila putkikassi, sellainen kainalolaukku johon mahtui ehkä just pieni pinkki lompakko, Nokia 1100b ja kotiavaimet. Kenkinä jotkin hölmön ison näköiset skeittikengät. Eastpakin tai Dakinen reppu. Hiukset blondattu, yleensä ponnarilla tai nutturalla. Kesällä vaaleanpunaiset aurinkolasit. Talvella lyhyt pilottimallinen takki joka paljasti ne tursuilevat jenkkakahvat eikä siis tod mitään pipoo daa.

Niihin rispaantuneisiin leveisiin lahkeisiin tarttui aina lumipalloja matkalla. Ne sitten mukavasti suli koulun käytäville niin, että kaikkien sukat oli aina märkiä koska lattialla oli valtavia vesilätäköitä. Muistan kun irrottelin niitä ennen tunnille menoakin kerran kun olivat niin tiukassa! :D

Niin ja noiden parina oli semmoinen hapsuvyö tai kettinkivyö.

Skeittokengät. :D vaikkei skeitannu edes.

Vierailija
390/488 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arki oli ihanan yksinkertaista. Ruoaksi oli jauhelihakeittoa, käytiin jumpassa ja herkuteltiin poppareilla. Nykyisin tuntuu, että ruoan pitäisi olla supereksoottista, harrastusten extremeä ja herkkujen vegaanisia luomutuotteita.

Niinno ei tarvinnut olla luomua, kun ruoka oli hyvää ei mitään mautonta tehotuotantomoskaa.

Maitohyllyssä oli järkevä määrä vaihtoehtoja. Nyt se on sadan metrin pituinen, eikä meinaa löytää jotain normaalia, kuten kunnon smetanaa. 10 erilaista purkkia löytyy, mutta kaikki jotain hylaa.😛

Miten se haittaa että on hylaa? Sehän vaan tarkoittaa sitä että se sopii useimmille maidonkäyttäjille.

Ja HYVÄ että on vaihtoehtoja nykyisin. Kun olin teini, laktoositon maito oli kallista ja sitä teki vain valio. Lisäksi laktoositonta jogurttia ja jäätelöä ei meinannut löytää ja jos jotain hyla-jätskiä löysi, se oli jokin tylsä maku.

Oon todellakin onnellinen että nykyisin löytyy laktoositonta. Mulle ei nimittäin käy hylakaan. Tosin täytyy sanoa että joissain tuotteissa ei vieläkääm löydy hyviä vaihtoehtoja...

Vierailija
391/488 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Pörröiset puserot. Suosikkini oli räikeän oranssi. Huh. Pikkureput, tai Exoticin värikkäät reput. Kaulan ympärillä musta nauha, jossa roikkui usein joku koru. Mulla oli aurinko. Hennalla värjätyt hiukset.

-Telkkarista Absolutely Fabulous, koulun jälkeen MTV:tä ( välipalaksi kaakaota ja Saarioisten jauheliha-roiskeläppä.) Jyrki! Usein norkoiltiin Lasipalatsilla, missä sitä kuvattiin. Kerran pääsin suoraan lähetykseen haastateltavaksi! Jihuu!

-Bodyshopin tuotteet ja tietenkin Yves Rocher. Date-hajuvesi. Käytin punaista.

-Suosikki ja Soundi parhaat lehdet. Ja Regina, mutta salaa! Tuija Lehtisen nuortenkirjat, varsinkin Vaniljasyndrooma. Kesäisin tuli luettua paljon.

-Marlin hölmöilevä omppuviini, tai Ofelia. Röökiä sai 16-vuotiaana ja sitä sai polttaa missä vain.

Keravan (Savion?) Party Planet. Jengi ryyppäs juomat vauhdilla, koska sisään ei saanut viedä alkoholia. Hirvee meno, oksentelua ja toistensa nuolemista. Ylhäällä häkit, joihin meni tanssimaan huomiohakuisimmat.

Ruotsinlaivalla sai myös pämpätä vapaasti.

-Paljon kirjekavereita sekä Suomesta, että ulkomailta. Tiimarin ihanat kynät, kirjepaperit ja eriväriset kirjekuoret + muu ihana tilpehööri. Päiväkirjaan kirjoitin joka päivä.

-Kaivopuiston ilmaiset konsertit. Hyviä bändejä ja söpöjä kundeja! Ensimmäinen suudelma Kaivarissa... Ja siitä seurannut ensimmäinen seurustelusuhde. Voi niitä aikoja!

-Kahviloissa notkuminen tuntikaupalla, kuumaa vettä sai santsata ilmaiseksi, ja samaa teepussia sitten lioteltiin kuppi toisensa jälkeen.

-Kaikki mahdolliset elokuvat tuli katsottua leffateattereissa. Bristol, Maxim, Bio Bio, Forum, Bio Rex, Andorra, jne... Elokuva-arkiston Orionissa sai muistaakseni polttaa silloin tupakkaa.

-Yökyläilyt tyttökavereiden luona. Läpi yön kestäviä höpöttelyjä. Aiheena lähinnä alati vaihtuvat ihastuksen kohteet. Nauhoitettiin myös kasetille omia tsoukkeja. Niitä on muutama vielä jäljelläkin! (täytyypä hakea mankka kellarista).

-Yöpuhelut. En muista tarkasti, mutta tiettyyn aikaan kun soitti, niin sai puhua niin pitkään, kuin halusi ja se maksoi vain 50 penniä tai jotain. Lankapuhelimesta tietty. Siinä tuli paljon piirreltyä samalla.

-Pekka Saurin Yölinja radiossa. Radiosta biisien nauhoittelua kasetille, sormet valmiina Recillä ja Playlla. CD:itä mulla oli vähemmän. Joitakin hyviä jonotettiin levykaupan edessä, kun ilmestyivät.

-Suuret unelmat. Olin varma, että musta tulisi kuuluisa näyttelijä tai kenties katutaiteilija Pariisiin.

-Liftausreissut festareille, voisiko jännempää enää olla! Mukana vain makuupussi ja hyvä fiilis!

Vierailija
392/488 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Strechiä ei ollut vielä keksitty ja farkut olivat niin tiukat, että ne piti kylässä kaverilla riisua pois. Eli alkkareissa mentiin:)

Vierailija
393/488 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä biisejä odotti radiosta ihan hurjasti. Niitä jotenkin osasi arvostaa, kun niitä ei saanut netistä kuunneltua koska vain. Pitkään oli hyvä fiilis, jos lempibiisi soi radiossa. Biisejä toivottiinkin ja muistan toiveideni joskus soineen radiossa.💙

Vierailija
394/488 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loputon vapauden tunne, jota ei enää aikuisena saa takaisin.

Vierailija
395/488 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan teinit jää valitettavasti paljosta paitsi,eikä oo paljon muistettavaa koska eivät saa liikkua missään ja jos vähän maistelee alkoholia, ni jo sossu soittaa .

Ei noin ollut 90- luvulla. Sai liikkua vapaammin, otettiin vähän alkoholia, oltiin keskustassa eikä tullu poliisi puhalluttamaan eikä sossut soitellu.

Tämä on totta. Poliisi ei vielä puuttunut alaikäisten juomiseen ollenkaan. Toisaalta myöskään alakouluikäisiä ei ollut juopottelemassa ketään.

Nykyään on kireämmät ajat monessa.

Vierailija
396/488 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjeenvaihto oli rakas harrastus ja koulupäivän jälkeen kiirehdin aina postilaatikolle kurkkaamaan, oliko tänään tullut kirjeitä. Tiimarista sai parhaat ja halvimmat kirjepaperit. Oi noita aikoja!

Voi hitsit! Että niitä kirjekavereita olikin välillä hirveän paljon! Ihmettelen vieläkin, miten jaksoin kirjoittaa niin monelle. Tapasinkin joitain heistä ja olin yökylässä ympäri Suomea tai he meillä. Ah! Ihania muistoja!

Mulla  oli niin paljon kirjekavereita, että pysyin hädin tuskin perillä itsekään. Kirjeiden kirjoittaminen oli todella yleistä, ja kavereiden kesken vaihdeltiin erilaisia (yleensä Tiimarista ostettuja) kirjepapereita, että näyttäisi siltä, että itsellä on melkein loputon valikoima erilaisia. Suurin osa kirjekavereista halusi nähdä valokuvan, ja voi sitä jännittämistä, kun odotit vastausta ja kommenttia siihen koulukuvaan.

Mä muistan, kuinka moni lopetti kirjoittamisen nähtyään mun kuvan. Sanotaan, ettei koulukuvani olleet edustavimmasta päästä. :D

Täällä miespuolinen kirjoittaja ja noin kävi mulle kerran yläasteiässä. Oli yksi tyttö kirjekaverina. Silloisesta Kiss Fm-chatista löydettiin toisemme. Nostalgiaa tuokin yhteisö. :) Kuitenkin kirjoiteltiin ja tämä tyttö tuntui ihastuvan minuun ja lähetti kuvansa toivoen, että minäkin laitan hälle. Lähetin ja eipä hänestä enää mitään kuulunut. Noin pari vuotta myöhemmin oli seuraava tyttö mulla kirjekaverina ja oli jo oma känykkäkin silloin että ihan tekstailtiinkin. Hänelle lähetin kuvan, mutta ei siihen kaatunut se ystävyys vielä. Myöhemmin kyllä tosin yhteydenpitomme loppui. Ei varmaan muuten vaan kokenut enää, että olin tyyppiänsä. 

Vierailija
397/488 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

#Vastaamoboikottiin kirjoitti:

#Vastaamoboikottiin

Liikkeeseen mukaan tukemaan oikeita uhreja

Uhreja kyllä auttaisi enemmän, että Vastaamo pysyy pystyssä ja pystyy maksamaan uhrien korvaukset!

Mt-potilaat mitään korvauksia tarvitse.

Vierailija
398/488 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satapiikki Jammu DT.

Vierailija
399/488 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Scary Movie 1 ja 2, Austin Powers leffat, Ace Ventura leffat, Matrix, American Pie... Näitä katottiin kavereiden kanssa uudelleen ja uudelleen

Vierailija
400/488 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joku poika jutteli tai hymyili, niin oltiin heti ihan foolin laav siihen.

Olit siis teinihuora?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi