Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moraalinen dilemma; puhdistatko maineesi vai pidätkö lupauksen kuolleelle läheisellesi?

Vierailija
13.08.2020 |

Minun läheiseni kuoli muutama kk sitten. Kuolinvuoteellaan hän kertoi minulle rahakuoresta, ja antoi ohjeet miten toimin sen kanssa. Yhtenä ehtona oli, että hänen puolisonsa ei saa tietää asiasta. Kävin hakemassa kuoren läheiseni ohjeiden mukaan ja toimin kuten hän pyysi.
Nyt olen saanut kiertoteitä pitkin selville, että läheiseni puoliso oli käynyt penkomassa läheiseni tavaroita ja oli myös luvatta tutkinut kyseisen kirjekuoren. Kirje oli osoitettu minulle, joten hän rikkoi samalla kirjesalaisuutta. Ja nyt hän ilmeisesti syyttää minua varkaaksi (mitään virallista syytettä ei ole tullut, mutta puhuu minusta pahaa toisille), koska hän ei saanut rahoja.
Minulla on viestissä tallessa läheiseni ohjeet rahakuoren hakemisesta, joten sen puoleen en ole huolissani, voin kyllä todistaa että en varastanut rahoja. Mutta nyt tasapainoilen kahden vaihtoehdon välissä. Tein lupauksen enkä tahdo rikkoa sitä, mutta en myöskään tahdo, että minua pidetään varkaana.
Miten sinä toimisit?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisättäköön vielä, että summa oli tuhansia euroja, mutta kuitenkin alle lahjaverotettavan määrän.

ap

Vierailija
2/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se puolisohan tietää jo, niin et sinä mitään lupausta riko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä perintökeissi se saa koko ajan uusia käänteitä.

Vierailija
4/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puolisohan tietää jo kuoresta joten salaisuus on jo paljastunut. Et sinä enää mitään lupausta riko, ei se läheinen olisi halunnut että sinusta juoruillaan varkaana.

Oliko summa sen verran pieni ettei lahjaveroa joudu maksamaan? Joku voi siitä ilmoittaa viranomaisille.

Vierailija
5/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdistaisin oman maineeni. Sinä jatkat vielä elämääsi täällä muiden arvosteltavana. Vainajaa eivät maalliset huolet ja syytökset enää paina.

Vierailija
6/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoliso ei tiedä, että minun piti hakea rahat ja toimittaa ne henkilölle x puolison tietämättä.

ap

Vierailija
7/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä perintökeissi se saa koko ajan uusia käänteitä.

???

En ole kirjoittanut tästä aiemmin mitään?

ap

Vierailija
8/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso on jo tietoinen asiasta tai ainakin sen kohteena olleesta rahakuoresta. Tuossahan on vaarana että olet oikeudessa vastaamassa syytteisiin varkaudesta. Sen takia on parempi että asia tulee julkiseksi mahdollisimman pian. En usko että vainaja olisi halunnut sinulle aiheutuvan ongelmia omasta toiveestaan. 

Voithan yrittää pitää pimennossa rahan saajan henkilöllisyyden niin pitkälle kuin mahdollista. 

Vierailija
9/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat kuuluu kuolinpesään ellei niitä ole erikseen testamentattu sinulle. Syyllistyt kavallukseen.

Vierailija
10/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä tuossa on miettimistä. Jatkat elämääsi ja annat tyhjänlouskuttajien mölistä mitä haluavat.

Voithan kertoa niille, jotka kuulopuheen perusteella sinua varkaaksi epäilevät, miten asia oikeasti on.

Vierailija
11/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin jäi epäselväksi, miten niiden rahojen kanssa  piti toimia. Saitko sinä ne rahat itsellesi tai johonkin omaan tarpeeseesi sijoitettavaksi?

En oikein ymmärtänyt, minkä kahden vaihtoehdon kanssa painit. 

Olet toiminut annetun ohjeen mukaan. Toki tulee sitten mieleen, että olisiko verottajalla tässä joku osuus otettavana. 

Tälle kuolleen puolisollehan on ilmeisen selvää (koska hän luki kirjeen), miten kuollut toivoi rahojen kanssa meneteltävän. Jos hän sinua varkaaksi haukkuu, voit uhata häntä rikosilmoituksen tekemisellä kunnianloukkauksesta. 

Vierailija
12/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahat kuuluu kuolinpesään ellei niitä ole erikseen testamentattu sinulle. Syyllistyt kavallukseen.

Rahat on haettu läheisen ollessa vielä elossa.

ap

Vierailija
13/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoliso ei tiedä, että minun piti hakea rahat ja toimittaa ne henkilölle x puolison tietämättä.

ap

Rahat olivat vainajan sinulle osoittamassa kuoressa, puolison ei auta kuin tyytyä siihen.

Vierailija
14/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on vaan huhuja eikä sinua vaadita virallisesti tilille, ole kuin et olisikaan. Olivatko ohjeet kuoressakin vai ainoastaan saamassasi viestissä?

Vierailija
15/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat on haettu läheisen ollessa vielä elossa.

ap

No sitten asia on sitä myöten selvä. Anna puolison möykätä, kyllä maailmaan ääntä mahtuu.

Vierailija
16/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu kuolinpesään. Tuo sittemmin kuollut ihminenhän antoi ne rahat jo eläessään, ne vain pantiin tiettyyn paikkaan säästöön. 

Vierailija
17/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisiko läheisesi että sinä saat varkaan maineen siksi, että hän halusi lahjoittaa sinulle rahaa eläessään?

Vierailija
18/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin jäi epäselväksi, miten niiden rahojen kanssa  piti toimia. Saitko sinä ne rahat itsellesi tai johonkin omaan tarpeeseesi sijoitettavaksi?

En oikein ymmärtänyt, minkä kahden vaihtoehdon kanssa painit. 

Olet toiminut annetun ohjeen mukaan. Toki tulee sitten mieleen, että olisiko verottajalla tässä joku osuus otettavana. 

Tälle kuolleen puolisollehan on ilmeisen selvää (koska hän luki kirjeen), miten kuollut toivoi rahojen kanssa meneteltävän. Jos hän sinua varkaaksi haukkuu, voit uhata häntä rikosilmoituksen tekemisellä kunnianloukkauksesta. 

Selitin ehkä kiihtyneenä asian huonosti. Yritän uudelleen:

Läheiseni kertoi saattohoidossa ollessaan piilottaneensa kirjekuoren (osoitetietoina minun tietoni) jossa oli rahaa (muutama tuhat euroa, alle lahjaverotettavan määrän). Kuoressa ei ollut kirjettä sisällä. Läheiseni neuvoi minulle paikan viestissä ja pyysi minua hakemaan sen niin, että hänen puolisonsa ei saa tietää asiasta. Viesti on tallessa ja todistaa, että läheinen pyysi minua hakemaan rahat puolison poissaollessa. Puhelimessa puhuessamme hän kertoi, miten tahtoo rahat käytettävän. Rahat eivät tulleet minun käyttööni. Kyseessä ei myöskään ole mikään lehtolapsi tms. moraalisesti epäilyttävä juttu, vaan enemmänkin halu tehdä viimeinen mukava asia henkilölle/henkilöille ilman, että puoliso pääsee puuttumaan siihen.

Puoliso kävi ilman lupaa penkomassa läheisen tavaroita, joten hän tietää rahasta ja että kuoressa oli minun nimeni ja että läheisen kuoltua kuori ei enää ollut siellä missä hän oli sen nähnyt.

ap

Vierailija
19/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma mitä tässä kysytään. Minkä kahden vaihtoehdon välillä siis olet? Sanoisitko konkreettisemmin kuin "maineen puhdistaminen" ja "lupauksen pitäminen"?

Oletko jo vienyt rahat sille kelle piti? Haluaako tämä rahojen saajakin että pysyy salassa vainajan puolisolta?

Vierailija
20/43 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on vaan huhuja eikä sinua vaadita virallisesti tilille, ole kuin et olisikaan. Olivatko ohjeet kuoressakin vai ainoastaan saamassasi viestissä?

4

Tätä minäkin olen miettinyt. Ehkä annan juorujen olla ja mennä. 

Ohjeet olivat vain viestissä, kuoressa oli ainoastaan rahat.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme