Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painoni ei putoa eikä pysy kurissa vaikka mitä teen.

Help
26.10.2022 |

Olen tässä nyt yrittänyt puolisen vuotta pudottaa hitaasti painoa. En ole siis lähtenyt kitudieteille. Tämä ei ole kuitenkaan onnistunut, vaan ennemminkin painoa kertyy koko ajan hitaasti lisää. Miten edes voi olla mahdollista?!

Ongelmana on se, että olen tehnyt kaikkeni ja kokeillut kaikki keinot läpi, mutta mikään ei tepsi. Tällä hetkellä yritän syödä 3 isoa ateriaa päivässä. En napostele näiden välillä ja olen syömättä ilta/yö aikaan 14 tuntia. En siis syö ilta kuuden jälkeen ja aamupala on noin kahdeksalta. Olen kokeillut myös pienten aterioiden tapaa, eli söisin 5-6 pientä ateriaa. Sekään ei tepsinyt.

Pienenä lapsena olin oikeasti todella hoikka, jopa alipainoinen. Pystyin syömään mitä vain ilman, että painoa kertyi. Kuitenkin murrosikä teki tekonsa ja nyt vain kertyy painoa koko ajan lisää. Olen tällä hetkellä siis 18-vuotias lukiolainen. Tajusin jo yläasteen alussa terveellisen ruokavalion tärkeyden ja perheessäni on muutenkin noudatettu melko terveellistä elämäntapaa. Tästä ei siis voi olla kyse.

Tämä on todella outoa. Mitä ihmettä sitten teen väärin. Nyt olen parin viikon verran alkanut syömään jonkin verran pienempiä annoksia, mutta tuloksetta. Maha kurnii lähes koko ajan, ellen oikeasti syö isoa satsia ruokaa, mutta jos syön niin painoa kertyy lisää. Pitääkö minun nyt oikeasti alkaa sitten näännyttämään itseäni!

Liikun kuitenkin kohtalaisesti. En niin paljon kuin vielä pari vuotta sitten, koska aikaa ja motivaatiota ei riitä. Käyn koiran kanssa joka päivä lenkillä noin 3km lenkin ja harrastan kerran viikossa ilma akrobatiaa. Asun siis vielä vanhemmillani joten koiraa lenkitetään aina vuorotellen. Joskus käyn myös pyöräilemässä ja hypin hyppynarulla. Onko tämä sitten liian vähän?? En pidä salilla käymisestä, joten sitä ei kannata ehdottaa. Muutenkin liikuntaan on minulla aina ollut melko huono motivaatio.

Koska asun vanhemmillani ja käyn koulussa, on ruokavalion muuttaminen muutenkin hankalaa. Enhän minä kouluruokaa voi muuttaa. Syön kyllä koulussa yleensä paljon kasviksia ja lähes joka päivä kotona marjoja. Kuituja saan tarpeeksi. Pidän erityisesti kuidun saannista huolta sillä mahani on herkkä ummettukselle ja mahakivuille. Tämä on myös syy miksi en juurikaan juo limsoja sillä se tekee ilmaa mahaan. Syön herkkuja vain pari kertaa viikossa pieninä määrinä. Nämäkin ovat yleensä viikonloppuja ja silloinkin vain jokin suklaa patukka ja muutamat sipsit, mutta siinä se. Lisättyä sokeria en siis juurikaan syö. Mistähän oikeasti kiikastaa?? Apuja tarvis tai pitää kohta oikeasti lähteä jollekkin ravintoterapeutille.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on painoindeksisi, paljonko painat, kuinka pitkä olet? Usein lähellä kehon ominaispainoa oleva nuori ei laihdu, koska ei ole mitään laihdutettavaa, ja mitä hoikempi on, sitä vähemmän keho suostuu ylipäätään laihtumaan, koska fysiologista tarvetta laihtumiselle ei ole. Tai oikeastaan fysiologista kykyä.

Anorektikot ovat sitten eri asia, eli jos ei syö, niin vaikka kuinka elimistö olisi säästöliekillä, niin paino putoaa.

Jos oikeasti olet ylipainoinen, niin selitys tilanteeseesi on se, että syöt enemmän kuin kulutat. Liikunta ei ole siihen ratkaisu, vaan kalorien vähentäminen. Helpoiten se käy lisäämällä (!) kasviksia ruokavalioon. Nuorille ja etenkin naisille pätkäpaasto on usein huono ratkaisu, se saattaa johtaa itseasiassa painon nousuunkin.

Vierailija
2/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on painoindeksisi, paljonko painat, kuinka pitkä olet? Usein lähellä kehon ominaispainoa oleva nuori ei laihdu, koska ei ole mitään laihdutettavaa, ja mitä hoikempi on, sitä vähemmän keho suostuu ylipäätään laihtumaan, koska fysiologista tarvetta laihtumiselle ei ole. Tai oikeastaan fysiologista kykyä.

Anorektikot ovat sitten eri asia, eli jos ei syö, niin vaikka kuinka elimistö olisi säästöliekillä, niin paino putoaa.

Jos oikeasti olet ylipainoinen, niin selitys tilanteeseesi on se, että syöt enemmän kuin kulutat. Liikunta ei ole siihen ratkaisu, vaan kalorien vähentäminen. Helpoiten se käy lisäämällä (!) kasviksia ruokavalioon. Nuorille ja etenkin naisille pätkäpaasto on usein huono ratkaisu, se saattaa johtaa itseasiassa painon nousuunkin.

Tällä hetkellä olen 61kg ja pituus 157cm. Vielä neljä vuotta sitten mittani olivat 40kg ja 154cm. Pituutta en juurikaan ole kasvanut mutta painoa tullut vajaassa neljässä vuodessa 20kg. Aika paljon siis vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhanen sekoilee?

Vierailija
4/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sopivan kokoinen oot. Ei ton laihempi tartte ollakaan.

Ei tuu kuukautisiakaan, jos liian laihaksi alkaa.

Vierailija
5/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas lihapullalla ongelma.

Vierailija
6/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just sopivan kokoinen oot. Ei ton laihempi tartte ollakaan.

Ei tuu kuukautisiakaan, jos liian laihaksi alkaa.

Varsinkin jos oot vielä kasvuiässä.

Vierailija
7/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun paino oli myös korkeimmillaan lukiossa, et ole ainoa jolle näin on käynyt :x Lohdutuksen sanana se lähti taas laskuun lukion jälkeen

En tiedä, jos boisi olla stressi? Mutta tosiaan, kasvat vielä. Älä lähde millekään kitudieetille tai muulle, kyllä se siitä. Puhu terkkarin kanssa, jos oikeasti huolettaa.

Vierailija
8/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Help kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä olen 61kg ja pituus 157cm. Vielä neljä vuotta sitten mittani olivat 40kg ja 154cm. Pituutta en juurikaan ole kasvanut mutta painoa tullut vajaassa neljässä vuodessa 20kg. Aika paljon siis vuodessa.

Olet vaan saavuttanut aikuiselle tyypillisemmän painon, mikä on luonnollista iässäsi. Olet painoindeksin mukaan hyvin lievästi ylipainoinen, BMI 25.7. Terveyshaitta tämä ei ole. Erittäin harva on aikuisena noissa neljän vuoden takaisiissa mitoissasi, eikä sellaisiin ole järkeä edes pyrkiä. 

Suosittelisin lopettamaan nuo laihduttelut, koska ne voivat sekoittaa elimistösi ja syömiskäyttäytymisen pahasti. Ne voivat johtaa myös voimakkaaseen lihomiseen, jos tuleekin bulimia tai bed (ahminta ilman oksentamista) eikä anoreksiaa. Ravitsemusterapeutilla voisit käydä arvioitttamassa ruokavaliosi, ja jos sieltä löytyy jotain parannettavaa niin voithan sinä niillä parannuksilla vähän laihtuakin. Mutta ei pitäisi mennä laihtuminen vaan terveys edellä.

Vierailija
9/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Help kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vaan saavuttanut aikuiselle tyypillisemmän painon, mikä on luonnollista iässäsi. Olet painoindeksin mukaan hyvin lievästi ylipainoinen, BMI 25.7. Terveyshaitta tämä ei ole. Erittäin harva on aikuisena noissa neljän vuoden takaisiissa mitoissasi, eikä sellaisiin ole järkeä edes pyrkiä. 

Suosittelisin lopettamaan nuo laihduttelut, koska ne voivat sekoittaa elimistösi ja syömiskäyttäytymisen pahasti. Ne voivat johtaa myös voimakkaaseen lihomiseen, jos tuleekin bulimia tai bed (ahminta ilman oksentamista) eikä anoreksiaa. Ravitsemusterapeutilla voisit käydä arvioitttamassa ruokavaliosi, ja jos sieltä löytyy jotain parannettavaa niin voithan sinä niillä parannuksilla vähän laihtuakin. Mutta ei pitäisi mennä laihtuminen vaan terveys edellä.

Hänen bmi on 24.7

Vierailija
10/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennä hiilareita: pastat, riisit ja perunat kokonaan pois, leipä ja leivonnaiset pois ja samoin puurot pois. Korvaa nuo kokonaan kasviksilla. Olo kevenee kummasti!

Vierailija
11/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena saakin painaa enemmän kuin teininä. Keskity siihen että paino ei nousisi. 40 kg olisi ihan liian vähän. 

Älä kuuntele ohjeita että pasta, riisi ja peruna pois. Tarvitset hiilareita ja näiden ruokien vitamiineja.

Toivoisin että olisit fiksumpi  kuin minä. Minulla nuoruus meni laihdutellessa ja dieettaillessa.

Jos jotain niin joku liikuntaharrastus vielä lisäksi esimerkiksi jotain ilma-akrobatiaa tukeva, esim. voimajooga

tai askelmittarin käyttö niin että tavoittelet 10000 askelta päivässä. 

Vierailija
12/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin pianoni ei putoa eikä pysy kurissa vaikka mitä teen. :D Ohis.

Vierailija
13/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet yrittänyt kaikkea?

Oletko koittanut vähentää syömistä?

Vierailija
14/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole enää lapsi eikä biologialle voi mitään. Ihmisen lihaksistokin on täysin kehittynyt vasta n. 25-vuotiaana. Itse lihoin teinimitoista pois vasta 27-vuotiaana. Ajattelin, että sitä ei tule tapahtumaan, mutta tapahtui silti. Ei aikuisen ihmisen ole tarkoitus olla lapsen kokoinen. Et ole kuitenkaan ylipainoinen niin kaikki on ok. Paino saattaa laskea parin vuoden sisällä ihan itsestään kun keho taas pikkasen muuttuu.

Vierailija
15/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Help kirjoitti:

Tuo 40kg on ehdottomasti liian vähän aikuiselle. Huono vertailukohta.

Terve 155cm pitäis painaa 47-52kg, joten sun nykyiselle pituudelle 61kg on ihan normaali.

Vierailija
16/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että et ole lähtenyt kitudieetteihin, niistä kannattaa pysyä kaukana! Todennäköisesti vaan pistätä elimistösi sekaisin ja päädyt lihomaan enemmän. 

Moni asia tuntuu jo olevan kunnossa, syöt säännöllisesti ja pääasiassa terveellisesti. Paino on noussut kohtuullisen paljon, mutta normaalipainon sisällä. Kertomasi mukaan liikuit aiemmin paljon ja painoit varsin vähän. Kehosi on vaan ollut sitä mieltä, että nyt on hyvä aika kerätä vähän lisää painoa, jos päätätkin taas alkaa kuluttaa reippaammin. Lisäksi olet kasvamassa aikuisen mittoihin. 

Jos mahdollista, lisäisin vähän ns. täsmäliikuntaa. https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten… Koiran kanssa ulkoilu on jossain kevyen ja reippaan liikkumisen välillä, riippuen koirasta. Ilma-akrobatia treenaa varmasti hyvin liikkuvuutta ja lihaskuntoa. Vähintään toisen kerran viikossa olisi hyvä harrastaa lihaskuntoa kehittävää treeniä, se voi tapahtua vaikka kotona kehonpainolla, ei välttämättä kuntosalilla. Ja jos ette koiran kanssa liiku tosi reippaasti, niin myös kunnolla hengästyttävä treeni olisi hyvä lisä. 

Nyt on hyvä hetki rakentaa uudet liikuntatavat, jotka sopivat aikuisempaan elämään. Ne auttavat jaksamaan opiskelupaineita niin fyysisesti kuin henkisesti. 

Vierailija
17/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aiempi kommentoija, veikkaan stressiä - myös tiedostamatonta. Muusta elämästä ja harrastuksista, etenkin niiden sosiaalisesta puolesta ei ollut puhetta. Onko ystäviä, onko kavereita, onko mielekästä tekemistä muiden ihmisten kanssa? Kannattaisi pitää itsensä eri tavoin aktiivisena niin, että ruokaa ei kirjaimellisesti ehdi miettiä. (Kun kerrotun mukaan syöminen kuitenkin on tasapainossa.) Nyt tilanne voi olla niin, että jos ruoka/painonnousu on liikaa mielessä, siitä jo syntyy iso stressi, joka saa hormonitoiminnan sekaisin. Enkä yhtään ihmettelisi -lehdistä luetun perusteella- että lukio-opiskelun muutokset ja paineet tulevaisuudesta stressaisivat myös. Lukiolaiselle tärkeitä ovat koulumenestys ja ylioppilaskirjoitukset, ja niihin pitää keskittyä enemmän kuin paino-ongelmiin.

Terkkarilla kannattaa joka tapauksessa käydä ja kysyä asiasta. Jo veikattu kilpirauhaskysymys kannattaa monista eri syistä sulkea pois. Jos kilpirauhanen ok, sitten ns. tyytyä tilanteeseen, ylläpitää aktiivista elämää ja mielen virkeyttä eri tavoin, ja unohtaa ruokakysymys. Paino tasaantuu kyllä, kunhan stressielementit poistuvat.

Vierailija
18/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kolme isoa ateriaa päivässä". Siinäpä se selitys. Olen sua 20 vuotta vanhempi, 5cm pidempi ja painan 54kg. Ei ole vaikeaa. Vähemmän ruokaa naamariin.

Mä olen 10 senttiä pidempi ja painan ton saman 54kg. Ikää 40v. Ap, syö vähemmän.

Vierailija
19/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiikastaa siitä että valehtelet. Lopeta herkkujen syönti ja ala liikkumaan.

Vierailija
20/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että lihas painaa enemmän kuin läski. Oletko huomannut peilikuvassasi/mitoissa eroa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän