Työttömänä alanvaihtajana mietin amis-väylän. Kannattaako? Ei edes tarvitse luopua työttömyystuesta.
Työkkäri tekee yhteistöitä opistojen kanssa, joten voi opiskella työttömyysetuudella.
Saisin itselleni nopeasti uusi ammatti josta työllistyn.
OMNIAlla oli kauneudenhoitoalan asiantuntija, kellään kokemuksia?
Kommentit (12)
Olen samassa veneessä, korkeakoulutettu työtön ja ei näitä työkkäri mulle mitenkään ehdottanut vaan itse hain amistason työvoimakoulutukseen. Saan tosiaan opiskella työttömyysetuudella ja alalla kuulemma paikoitellen huutava pula työntekijöistä eli 1-2 v päästä ei pitäisi olla töistä pulaa.
Voisin itse humanistina harkita esim sähköasentajan uraa.
Onko sähkäreistä juurikaan pulaa? Olen tavannut aika monia työttömiä sähkäreitä. Meillä ei työkkäri edes rahoita sen alan koulutusta.
TIETYSTI kannattaa opiskella jos kerta työkkäri sitä mahdollisuutta tarjoaa. En keksi yhtään mitään skenaariota, missä olisi parempi lojua työttömänä kotona. Paitsi jos ihan oikeasti lukee 8 h päivässä esim. lääkiksen pääsykokeisiin, niin silloin en menisi. Mutta et taida sitä olla tekemässä.
Miten pääsen eroon tästä tunteesta? Masennus ja ahdistus ovat pilanneet kaiken, 20-30 välisenä aikana meni kaikki energiat hengissä pysymiseen. Nyt olen 31v ja täysin tyhjän päälle. Minun haaveni oli yliopistotutkinto mutta kun en ole arkea koskaan jaksanut niin luonnollisesti en jaksanut lukea itseni sinne koska kilpailu on kovaa.
Olen pettynyt ja väsynyt itseni, hävettää jatkaa duunarialoilla. En kestä sitä miten katsotaan kuin halpaa makkaraa kun istut kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsen eroon tästä tunteesta? Masennus ja ahdistus ovat pilanneet kaiken, 20-30 välisenä aikana meni kaikki energiat hengissä pysymiseen. Nyt olen 31v ja täysin tyhjän päälle. Minun haaveni oli yliopistotutkinto mutta kun en ole arkea koskaan jaksanut niin luonnollisesti en jaksanut lukea itseni sinne koska kilpailu on kovaa.
Olen pettynyt ja väsynyt itseni, hävettää jatkaa duunarialoilla. En kestä sitä miten katsotaan kuin halpaa makkaraa kun istut kassalla.
Toi viimeisin lause kertoo vain sinun omasta asennevammasta. Jos niin kauheasti hävettää olla duunari niin ole sit vaan työtön jos se on sinusta vähemmän noloa.
Joskus pitää vaan niellä ylpeytensä ja hyväksyä se tosiasia, ettei meistä kaikista ole yliopistoon vaikka miten olisi haaveena ja kiinnostaisi. Kyllä minäkin ideaalimaailmassa haluaisin olla ydinfyysikko, mutta todellisuudessa tiedän etten jaksa niin paljoa opiskella enkä ole luonnollinen nero sillä tavalla että pärjäisin vain vähäisellä opiskelulla. Tässä yhteiskunnassa tarvitaan duunareita ihan yhtä lailla kun akateemisia, ei mikään toimi jos kaikki on vaan toimistoissa filosofoimassa! KAIKKI työ on tärkeää ja arvostettua. Myös se kassalla istujan työ.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on korviesi välissä.
Kauneudenhoitoala? Onko se oikeasti työllistävä ja mitä kaikkea se sisältää? Korona-aikana ei varmasti ole tunkua kasvohoitoihin tms.
Avaatko vielä, koska tuollaista tutkintoa ei ole olemassa kuin kauneudenhoitoalan asiantuntija?
Varmista ensin, että työvoimatoimisto varmasti puoltaa koulutustasi.
Mikäli kyseessä on ammatti- tai erikoisammattitutkinto, ota huomioon, että vaikka saat opiskeluoikeuden työttömyysetuudella, niin koulutusmaksun joudut maksamaan itse.
Hakijoita tälle alalle on tänä päivänä erittäin paljon (koska ala on ns. pinnalla instan ym. vuoksi), pääsy ei ole mitenkään varmaa.
Jos ala kiinnostaa ja taloudellinen puoli on turvattu, niin opiskele ihmeessä.