Subjektiivisen päivähoito-oikeuden lopettamisesta
Myönnän: Mä todellakin olen itsekäs tässä kohtaa ja ajattelen oman rakkaan lapseni etua ennen yhteiskunnan etua. Meillä on kotonakin mukavaa ja puuhataan kaikenlaista yhdessä, mutta kolmena päivänä viikossa isommat lapset käyvät päiväkodissa saamassa toisenlaisia virikkeitä ja näkemässä päiväkotikavereita ja tätejä. On hienoa, että heidän kasvatukseensa osallistuu meidän perheen vanhempien (ja isovanhempien, kummien, ystävien jne.) lisäksi myös ammattitaitoiset koulutuksen saaneet päiväkodin LTO ja hoitajat! :) Aivan ihania ihmisiä, ihana päiväkoti, ihanat kaverit, puuhat siellä jne... Paikka on tärkeä lapsille, vaikka äiti onkin kotiäiti!
Mietin vaan, että jos se lopetetaan se oikeus ihan ykskaks niin lapsethan siinä kärsivät! Ovat tottuneet ja saaneet tähän saakka siellä käydä eivätkä varmasti voi käsittää miksi yhtäkkiä eivät päiväkotiin enää pääsisikään. Minusta siis niiden lasten, jotka siellä jo virikehoidossa ovat, pitäisi jatkossakin saada olla, sittenkin jos se ehdotus menee läpi ja oikeus poistetaan. Voisi tehdä niin, että uusia lapsia ei enää jatkossa otettaisi, mutta vanhat saa olla, eikö?!?
Se, että joutuisi ykskaks kerhoon (meillä niitä järjestää vain seurakunta sekä kunnalla on myös sellainen, missä ollaan ainoastaan 2h/viikko) vieraiden lasten, ei yhtä kouluttautuneiden ja vieraiden hoitajien jne. kanssa, ei olisi todellakaan sama asia kuin ammattitaitoinen ja hyvä päiväkoti lapsen kasvuympäristönä!
Mitä mietteitä?
t. äipytin ja ipanat 8v (jo koululainen, mutta aikanaan onnellinen virikehoitolainen hänkin), 5v, 3v ja 3 kk
Kommentit (55)
Mulla on kokemusta siitä, että piti haastatteluun mennä nopealla aikataululla ja työtkin alkoivat nopeasti. Olen aloittanut työn jopa suoraan haastattelusta, mutta silloin minulla ei tosin ollut vielä lapsia.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 17:55"]
Mulla on kokemusta siitä, että piti haastatteluun mennä nopealla aikataululla ja työtkin alkoivat nopeasti. Olen aloittanut työn jopa suoraan haastattelusta, mutta silloin minulla ei tosin ollut vielä lapsia.
[/quote]
Just näin. On turha olettaa että kaikki rekrytoijat ovat niitä perhearvoja korostavia jotka vaan odottelevat kiltisti että mikäs päivä sopisi tulla haastatteluun tai töihin jotta saat lastenhoitoasiat kuntoon. Itse asiassa jos mainitset että et voi tulla haastatteluun silloin kun pyydetään ja kerrot rehellisesti että se on sen takia että lapsellasi ei ole kokopäivähoitopaikkaa niin rekrytoijan päässä alkaa raksuttamaan entäs sitten kun on työnaloituspäivä, entä jos sama tyyppi käy silloinkin selittelemään että voitko odotella vielä viikon kunhan saan päivähoitopaikan lapselle. Kyllä työnantaja haluaa että lapsen hoitoasiat ovat varmasti kunnossa ennen kun työssä pitäisi aloittaa.
Itse päiväkodissa työskentelevänä hämmästelen tätä "viriketoimintaa" ja sen tarpeellisuutta. Kuten keskustelussa on tullut ilmi, on päiväkotien ryhmät niin suuria ettei lapsia edes aina ehdi pitää sylissä ja kunnolla huomioida! Se ei ole virikkeellistä varsinkaan kun pienen lapsen tärkein asia elämässä on tulla huomatuksi. Selvästi on tullut oikein muotiin tuoda muut lapset hoitoon koko päiväksi kun perheeseen syntyy vauva, sitä en ymmärrä. Paitsi, jos perheessä pulmia. Osa-päivähoito sellaisille lapsille joiden äiti kotona pienemmän kanssa tai vanhemmille jotka etsivät työtä olisi parempi vaihtoehto. Ja tämä mielipide siitä syystä, että päiväkotielämä on kyllä virikkeellistä, mutta myös hyvin stressaavaa isoine ryhmineen ja läheisyyden puutteen vuoksi..
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:32"]
Kun päivähoitopaikkoja ei ole tarpeeksi, on mielestäni täysin kohtuutonta pitää virikelapsia päiväkodissa, vaikka ne voisivat olla kotonakin.
[/quote]
Kunnilla on VELVOLLISUUS järjestää hoitopaikka kaikille jotka kokee sen tarvitsevansa, mutta kunnat säästävät eivätkä järjestä riittävästi hoitopaikkoja. Luuletteko te AASIT että hoitopakkoja ei vähennettäisi jos oikeus käyttää päivähoitoa rajattaisiin vaikka vain työssäkäyviin? Tietysti paikkoja vähennettäisiin samassa suhteessa kuin hoidon tarvekkin vähenisi. Hoitopaikkoja olisi ihan yhtä niukasti kuin tähänkin asti.
Jos kunnat eivät hoida velvollisuuksiaan nyt, kun hoitopaikka pitäisi järjestää kaikille, niin miten ne muka sitten muuttaisivat linjaa kun heillä olisi valta rajoittaa hoitoon pääsyä?!?
Ihan oikein siivota ainakin vauvalomaäipyttimien taaperot pois hoitopaikkoja jumittamasta. Kunnalliset "palvelut" tulevet todella kalliiksi ja niitä pitäisi käyttää vain niiden, joilla on todellinen tarve olemassa. Itse asiassa mitä tekemistä kunnalla ja lastenhoidolla ylipäänsäkään on. Reipasta yksityistämistä vaan. Jos kysyntää on, tarjontaa löytyy ihan varmasti.
Pykää mamma vaan meille lisää elätettäviä! Kiitos!
Ei me niitä veronmaksajia ylenmäärin tarvita - varsikaan heidän, joiden geeniperimä osoittaa sen, että seuraavakin sukupolvi kuuluu elätettävien joukkoon ;(
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:08"]
onhan se ihan perseestä että työssäkäyvät maksavat sen maksimisumman päivähoidosta ja joutuvat vielä kuskaamaan kauemmas päiväkotiin kun jonkun työttömän tai kotiäidin virikelapsi vie lähipäiväkodista paikan josta sen ei tarvi edes maksaa. Virikelapsia pitäis pystyä kuskaamaan kauemmas hoitoon kun kerran kotimammoilla sitä aikaa on, toisin kuin meillä työssäkäyvillä aamut on minuuttipeliä että ehtii töihinkin ajoissa!
[/quote] Jos yhteiskunta toimisi niinkuin pitää, näin pitäisi toimia, mutta tyhmiä ja köyhiä laiskimusmammoja paapotaa tässä yhteiskunnassa. Ja ikävä kyllä se sakki lisääntyy kuin kanit!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:38"]
Mitäpä jos ite menisit niinä kolmena päivänä viikossa töihin, etkä vetäs lonkkaa kotona! Lapses sais edelleen sitä "virike" hoitoa. Itsekäs M....u, sanon minä.
[/quote]
Julkisetkin on olemassa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 15:29"]
"Toisin sanoen jos työttömälle tehdään vaikeammaksi työnhaku sillä että lapsella ei ole joka päivä hoitopaikkaa niin työllistyminen todellakin vaikeutuu ja voi johtaa siihen että henkilö joka olisi muuten työllistynyt niin päivähoitopaikan puuttumisen takia ei työllisty vaan jää työttömäksi pitkäksi aikaa ja tämä se vasta tulee kalliiksi yhteiskunnalle paljon enemmän kun se "turha" päivähoitopaikka työnhaun ajaksi."
Tuo on niin totta! Ja mitä kauemmin työttömyys kestää sitä vaikeampi on löytää töitä. Kuinkakohan kalliiksi tällainen pitkäaikaistyötön tulee valtiolla?
Ei olisi varmaan kovin järkevää mennä työhaastatteluun lapsen kanssa sillä vaikka se lapsi olisi niin lutuinen ja söpö niin ensimmäisenä kyllä pomon mielessä vilisevät menetetyt eurot jotka syntyy kun kyseinen söpöliini sairastelee.
Ja niille jotka ehdottelevat maksullisen hoitajan palkkaamista niin kyllä se vaan jäisi palkkaamatta monelta kun ei kaikki halua ottaa jotain täysin vierasta hoitamaan vaikka 1-vuotiasta lastaan omaan kotiin. Haluaisitko sinä kenties? Ja työttömän rahatilanne voi olla niin huono että kuudenkympin satsaus työhaastatteluun voi olla liikaa varsinkaan kun sitä ei sitten voi olla varma poikiiko se edes töitä. Helppo se on muille sanoa tee niin tai näin kun ei itse ole samassa tilanteessa.
Ja jos sellainen muutos tulee että päivähoitopaikan saa vain puolipäiväiseksi niin lakia täytyy muuttaa myös siltä osin että kun ja jos työtön saa työpaikan joka vaatii kokopäiväpaikan niin se pitää järjestyä HETI eikä vasta parin viikon kuluttua tai sitten työttömyysturvalakiakin pitä muuttaa niin että työttömällä on oikeus kieltäytyä työstä tai kurssista jos kunta ei ole voinut järjestää hoitopaikkaa ennen sen alkua!
[/quote]
Lopeta jo nuo sun vaatimuksesi. Palaa todellisuuteen. Työnhaussa ei todellakaan mene kuukausia jos suostuu tekemään kaikkea työtä. Yhteiskunta ei voi ruveta hoitamaan työttömien lapsia enää yhtään pidempään. Miten luulet että monet ihmiset käyvät töissä, hoitavat lapsensa harrastavat aktiiviisesti urheilua ja opiskelevat ja etsivät uuttaa työtä samaan aikaan. Minä olen ollut tuossa tilanteessa. Tunnen usean joka on ollut. On täysin naurettavaa että sinulla pitäisi olla koko päivä vapaata joka ikinen arkipäivä että pystyt hakemaan töitä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 18:57"]
Aaaaa. Meillä on erilainen tapa ajatella. Itse taas olen sellainen leijonaemo, että omien lasten etu menee kyllä aina edelle. Etenkin kun ne rahat on yhteiskunnan liikevaihdossa hyvin pienet ja tätä harrastaa muutkin kuin minä. Joustan ja olen hyödyksi sitten muissa asioissa, mutta lasteni hyvinvointi ja paras etu... Se menee kyllä tässäkin tapauksessa niin edelle, etten edes mieti yhteiskunnan tuntemuksia rakkaitten lasteni hoidossa olemisesta. Minua ei myöskään yhtään kiinnosta mitä päiväkodin henkilökunta on mieltä päätöksestämme, kunhan lapsemme saavat siellä hyvää ja asianmukaista kohtelua (ja niin todella saavatkin).
Tämä nyt sinänsä ei ollut kuitenkaan kirjoitukseni pointti.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 18:53"]
Ja mulla ei oo pokkaa viedä lapsia päivähoitoon, koska oon itse kotona. Lapset sosiaalistuu tässä, kun näitä on kumminkin kuusi. Ajattelen myöskin, että päivähoito maksaa yhteiskunnalle aika paljon ja jos osaltani voin karsia yhteiskunnallisia menoja sillä, että hoidan itse lapseni, teen sen mielelläni. Mielestäni veroeuroille on tärkeämpiäkin kohteita kuin jonkun lasten muka tärkeä virikehoito
[/quote]
[/quote]
Jos oikeasti ajattelisit lapsesi etua, niin itse hoitaisit lapsesi. Myönnä vaan, että delegoit lapsesi hoidon muille. Jos olet niin surkea luuseri, ettet pysty yhtä lasta hoitamaan kolme vuotiaaksi niin miksi teit edes lapsia?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 02:02"]
Lopeta jo nuo sun vaatimuksesi. Palaa todellisuuteen. Työnhaussa ei todellakaan mene kuukausia jos suostuu tekemään kaikkea työtä. Yhteiskunta ei voi ruveta hoitamaan työttömien lapsia enää yhtään pidempään. Miten luulet että monet ihmiset käyvät töissä, hoitavat lapsensa harrastavat aktiiviisesti urheilua ja opiskelevat ja etsivät uuttaa työtä samaan aikaan. Minä olen ollut tuossa tilanteessa. Tunnen usean joka on ollut. On täysin naurettavaa että sinulla pitäisi olla koko päivä vapaata joka ikinen arkipäivä että pystyt hakemaan töitä.
[/quote]
Ohis vain tuohon yhteen kohtaan.
Ikävä kyllä, työnhaussa voi mennä KAUAN! Vaikka suostuisi tekemään ihan mitä vain. Jospa sinä palaisit todellisuuteen ja vihdoinkin tajuaisit, että tässä maassa ei ole työttömyyspula vaan pula työpaikoista.
Yhtä paikkaa kohti on liian paljon hakijoita.
Ja ennen kuin pääset nalkuttamaan, olen töissä, hoidan itse lapseni, lähden vuoden päästä jatkamaan tähän päälle opiskeluja, hoidamme lapset edelleen itse silloinkin. Ja kun saan vähän jatkettua tätä tilannettani, lapset pysyvät edelleen kotihoidossa.
Mutta ikävä kyllä, tässä maassa ei vain työpaikkoja ole kaikille. Ja ikävä kyllä, nykyään ei vain kovin paskalla palkalla kannata lähteä kauemmas töihin.
Älä syytä siitä työntekijää, syylliset löytyy muualta.
Onneksi subjektiivinen päivähoito oikeus tulee loppumaan! Ymmärtäisköhän mammat, että eivät tekisi niitä lapsia sitten enää, jos on ylivoimaista hoitaa lapsensa itse. Kukaan ei teidän höpötyksiä virikkeellisyydestä usko. Jos te olette normaaleja, niin ovat teidän lapsennekin. Kukaan alle kouluikäinen, puhumattakaan alle 3v. ei tarvitse kodin ulkopuolisia "virikkeitä". Ne virikkeet, mitä tämän ikäiset tarvitsevat, ovat: rakkaus, rajat ja normaali elämä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 02:02"]
"Toisin sanoen jos työttömälle tehdään vaikeammaksi työnhaku sillä että lapsella ei ole joka päivä hoitopaikkaa niin työllistyminen todellakin vaikeutuu ja voi johtaa siihen että henkilö joka olisi muuten työllistynyt niin päivähoitopaikan puuttumisen takia ei työllisty vaan jää työttömäksi pitkäksi aikaa ja tämä se vasta tulee kalliiksi yhteiskunnalle paljon enemmän kun se "turha" päivähoitopaikka työnhaun ajaksi."
Tuo on niin totta! Ja mitä kauemmin työttömyys kestää sitä vaikeampi on löytää töitä. Kuinkakohan kalliiksi tällainen pitkäaikaistyötön tulee valtiolla?
Ei olisi varmaan kovin järkevää mennä työhaastatteluun lapsen kanssa sillä vaikka se lapsi olisi niin lutuinen ja söpö niin ensimmäisenä kyllä pomon mielessä vilisevät menetetyt eurot jotka syntyy kun kyseinen söpöliini sairastelee.
Ja niille jotka ehdottelevat maksullisen hoitajan palkkaamista niin kyllä se vaan jäisi palkkaamatta monelta kun ei kaikki halua ottaa jotain täysin vierasta hoitamaan vaikka 1-vuotiasta lastaan omaan kotiin. Haluaisitko sinä kenties? Ja työttömän rahatilanne voi olla niin huono että kuudenkympin satsaus työhaastatteluun voi olla liikaa varsinkaan kun sitä ei sitten voi olla varma poikiiko se edes töitä. Helppo se on muille sanoa tee niin tai näin kun ei itse ole samassa tilanteessa.
Ja jos sellainen muutos tulee että päivähoitopaikan saa vain puolipäiväiseksi niin lakia täytyy muuttaa myös siltä osin että kun ja jos työtön saa työpaikan joka vaatii kokopäiväpaikan niin se pitää järjestyä HETI eikä vasta parin viikon kuluttua tai sitten työttömyysturvalakiakin pitä muuttaa niin että työttömällä on oikeus kieltäytyä työstä tai kurssista jos kunta ei ole voinut järjestää hoitopaikkaa ennen sen alkua!
[/quote]
[/quote]
Ei pidäkään olla joka päivä koko päivä vapaata jotta työpaikkaa voi hakea MUTTA edelleen monelle on erittäin tärkeää että lapsella on puolipäiväinen hoitopaikka tai vaikka 3 päivää viikossa jotta on joskus edes mahdollisuus aktiivisesti etsiä töitä tai käydä työhaastattelussa silloin kun kutsu siihen tulee.
Edelleen kaikilla ei ole niitä mummoja tai serkun serkkuja käytettävissä ihan koska vaan ja edelleen ketään ei voi pakottaa palkkaamaan jotain hoitajaa kotiin ja joku jopa mainitsi että ei se MLL:n hoitajan palkkaaminen edes onnistuisi päivisin helposti koska suurin osa hoitajista ovat opiskelijoita.
Ei minulla mitään vaatimuksia ole. Asiat on juuri niin kuin ne pitää ja vaikka tulisi muutoskin niin sekin olisi sen suuntainen että subjektiivinen hoito-oikeus säilyisi ainakin puolipäiväisenä. Tällainenhan oli alkuperäinen kokoomuksen esitys mutta joku kiihko av-mamma täällä taas kiihkoilee tyyliin "subjektiivinen hoito-oikeus lakkautetaan"
Päättäjät ovat viisaampia kuin esim. sinä. Sitä ei missään nimessä olla lakkauttamassa koska se juuri lisäisi monissa tapauksissa työttömyyttä! Päättäjät ajattalevat vähän pidemmälle kun tyypillinen av-kiihko mamma joka vaan tuskailee kuinka "työtön pääsee helpommalla kun ei edes hoida omia lapsiaan" ja siihen kiteytyy koko hänen ajatusmaailmansa. Sama henkilö luulee myös että poistamalla kokonaan subjektiivisen hoito-oikeuden tulisi mittavat säästöt ja päiväkodeissa olisi väljää ja työssäkäyvä pääsisi heti simpsalapim juuri siihen lähipäiväkotiin. Kyllähän sitä voi luulla ihan mitä vain vajaalla älykapasiteetilla.
Muuten tuo kysymyksesi oli ääliömäinen "miten luulet että ihmiset käyvät töissä plaa plaa plaa ja etsivät töitä samaan aikaan" Niin mitenköhän? No olisko kuule siksi että näiden työssäkäyvien lapset ovat päivähoidossa joten ei heillä ole ongelmaa mihin lapset laittaa työhaastatteluiden ajaksi. Työhaastatteluissa käydään tietääkseni päivisin eikä iltaisin. Jos työajalla voi livetä toisen työnantajan työhaastatteluun niin mikäs siinä on vaikeata kun lapset ovat hoidossa päiväkodissa! Jos lapset eivät taas ole päiväkodssa niin niitä täytyy hoitaa joku muu mutta yritä tajuta edelleen että ihmisten elämäntilanteet eivät ole samanlaisia. Jos sinulla on ollut se serkun veli tai naapurin tuttu tai isovanhemmat jotka ovat eläkkeellä ja pystyvät hoitamaan lapsia ihan koska vaan kun vaan napsautat sormiasi niin jollakin toisella ei ole näin mukavasti asiat.
Ja mitä tulee siihen että kyllä se työ nyt löytyy parin kuukauden sisällä jos on valmis tekemään ihan mitä vain. No periaatteessa ehkä mutta minä kuten sadattuhannet muut en ole valmis tekemään ihan mitä vaan ja se on oikeuteni.
Tästä taas tullaan siihen seikkaan että jos jotkut kiihkoilevat että ihmiset on vaikka pakotettava siivoustöihin tai puhelinmyyntiin niin se ei vaan onnistu sillä ei firmat halua ketään pakkotyöllistettyjä. Kyllä heille riittää tulijoita ihan vapaaehtoisestikin.
Myös monesti käy niin että vaikka koulutettu hakee koulutusta vastaamattomaan työhön niin siihen ei oteta koska henkilö on ylikoulutettu ja pelätään että hän lähtee heti kun saa parempaa eikä muutenkaan ole motivoitunut.
Olen tuo joka sai kerran työpaikan suoraan haastattelusta. Työ kesti ensimmäisessä rupeamassa kuusi viikko ja sitten pyydettiin samaan paikkaan nopeasti uudelleen, sain töitä vuodeksi. Tuossa oli kyseessä sairasloman sijaisuus, joten siinä ei voinut pitkään valinnassa vatvoa.
54:n viestiä vielä jatkan sen verran, että itse olen työttömänä päässyt kerran varastokeräilijän sijaiseksi. Siinä on ainoa hanttihomma, mihin olen kelvannut. Kaikki muut haastattelukutut ovat olleet omalta alaltani, silloinkin kun epätoivoisesti koetin etsiä mitä tahansa. Työkkärissä sanoin, että mulle käy mikä vaan. Neuvoja kommentoi siihen, että sinä olet sen verran fiksu ettei me sulle ihan mitä tahansa tarjota, koska niihin on vähemmänkin koulutettuja tarpeeksi tarjolla. Tuo työvoimaneuvojan lause sotii kyllä yleistä mielipidettä vastaan.
Pätkätyötä lasten ollessa päivähoitoikäisiä tehneenä minulla riittää tarinoita. Yksi kurssi loppui joskus vähän ennen joulukuun puoltaväliä. Silloin päiväkodin puolelta tuli toivomus, että lapset olisivat kokopäiväisinä joulujuhlaan asti, että he saavat harjoitella. Siinä välissä sitten kävin myös muutaman haastattelun ja yksi toi tulosta. Loppiaisen jälkeen alkoi työt ja lapset saivat palata tuttuun ja turvalliseen hoitopaikkaan takaisin oltuaan pitkän joululoman kotona. Ei ole lapsen etu vaihtaa jatkuvasti hoitajaa, jos ei ole pakko. Meillä ei ollut lähipäiväkoti, vaan päiväkoti oli isän työmatkan varrella.
Ei se työ löydy parin kuukauden sisällä vaikkla olisi valmis mihin vaan. Se on korkeakoulutetun ongelma, ettei oteta. No en ollut valmis lasten ollessa pieniä muuttamaan satojen kilometrien päänän. Nyt kun lapseni ovat jo isoja, muutin toiselle paikkakunnalle työn perässä. Minulla ei ollut mitään lähisukua, oma äitini kuoli lasteni ollessa vielä kotihoidossa, isäni on lähes sokea ja oli jo silloin, toinen mummo asuu kaukana ja lastenlapsia on paljon, ei hän jaksa kaikkia. Sisaruksistani toinen on vammainen, eikä voi hoitaa lapsia, toinen taas matkustelee jatkuvasti ulkomailla ja hänkin asuu kaukana.
Elämä on, meillä oli ainoa mahdollisuus vain MLL:n hoitaja, mikä oli tuurista kiinni saiko, sillä päivähoitajat oli varattu ensisijaisesti sairaan lapsen hoitajiksi. Pari kertaa teimme niin, ennen kuin oli hoitopaikkaa, että isä tuli kesken päivän töistä kotiin. Silloinen työnantaja jousti, nykyinen ei tässä asiassa joustaisi.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 15:42"]
[/quote]
No, mutta olisko se työhaastattelu aivan pakko ottaa sille lapsen kotipäivälle? Jos työttömän lapset sais jatkossa olla päivähoidossa kuitenkin sen 3-4 pvä tai 5 h, niin eikö sitä mahdollista työnhakua ja haastatteluja voisi sopia siihen aikaan?! Sitten kun se työpaikka löytyy niin siirrettäisiin lapsi täysiaikaiseksi.
[/quote]
Niin juurihan tällaisella päivähoito-oikeudella se työnhaku onnistuisi niinkuin tuossa mainitsinkin jos osasit lukea niin kirjoitin että puolipäiväinen päivähoitopaikka pitäisi muuttaa HETI kokoaikaiseksi kun siihen on tarve ja kunnan pitäisi sitten lailla taata että näin on ettei se kolahda työttömän nilkkaan että menettää työttömyyskorvauksen jos kieltäytyy työstä tai kurssista koska lapsella ei ole päivähoitopaikkaa!!!
Mutta jos kutsu työhaastattelluun tulisi vaikka ensi keskiviikoksi ja se olisi juuri lapsen "kotipäivä" niin itse ainakin keksisin jonkun muun syyn miksi juuri silloin en voi tulla koska jos heti kerrot että lastenhoidon ongelmien takia et voi tulla ja ehdottelet muita aikoja niin siirryt todennäköisesti Ö-mappiin. Niitä työhaastatteluja ei nimittäin ihan itse oteta vaan ne tarjotaan joksisin päiväksi.
Mutta kun täällä on ollut paljon sellaisia mielipiteitä että subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi poistaa kokonaan myös työttömien lapsilta. Kuinka hölmöläisiä tällaisen mielipiteen omaavat ovat. Luulevat säästävänsä tällä jotain mutta tulos olisi aivan päinvastainen eli lisää työttömyyttä koska monet eivät enää työllistyisi.