Koivunsiitepöly - tuleeko muille kuvottava ilmeetön olo kasvoihin ja turvotusta?
Vai onko tämä jotakin muuta?
Naaa turvottaa kuin olisi juonut viikon putkeen ( vaikka en ole kuukausiin ottanut alkoholia), kasvot roikkuu, kauhea väsymys.
Mitä tämä on?
Ihan sellainen tunne koko ajan kasvoissa kuin on juuri ennen kuin alkaa oksettaa.
Onko tämä allergiaa?
Nenä vuotaa. Silmät vuotaa.
Kommentit (18)
Niin pôhöttynyt ja kuumeinen oli ettei viitsi ihmisten ilmoille mennä.
AP
Sama täällä. Minulla ollut jo 1 kk naamassa ihottuma ja turvotus. Polttaa helvetisti, kutittaa ja punoittaa. Ihon alla on tänään vähän nestettä tms.
Näytän denalta, jolla päättyi just viikon putki.
En tiedä mille olen allerginen, paitsi nikkeli, koboltti, penisilliini, kefexin ja klindamysiini. Näistä saan nokkosihottumaa.
Joskus saan myös nokkosihottumaa omasta hiestäni?
Terv.asema vihdoin määräsi minulle elidelin tähän naamaan. Jos ei auta viikossa, saan mennä näytille. Minulla on atopia, kosketusihottuma ja urtikaria olleet menneisyydessä monesti ja diagnosoitu. Nyt nämä kaikki ovat räjähtäneet naamassani.
Olen hävennyt niin paljon kun olen jo 1 kk joutunut käymään töissä ja ihmisten ilmoilla tämän näköisenä.
Olen ostanu varmaan 200e rasvoja, Minulla on 1 rasva, joka ei tee naamaani "palovammoja".
Olen ollut 20v iho- ja allergiasairaalassa tutkimuksissa, mutta nämä ihottumani ja allergiani ovat pahentuneet vaan vuosien aikana sillon kun ne tulevat. Ja sillon ne tutkimukset oli ihan pelleilyä.
Minulla esim. On turvonnut ylähuuli pahasti. Pelottaa, että turvotus tulee joku kerta hengitysteihin.
Haluaisin, että minulta tutkitaan ainakin kemikaalit ja kosmetiikka. Tämä on ihan kamalaa.
Nytkin kaikki sosiaalinen elämäni on ollut täysin jäissä ainakin kuukauden. En todellakaan mene tämän näköisenä ihmisten ilmoille vapaaehtoisesti.
Ja jokainen aamuni alkaa sillä, että naamastani lähtee nahkat.
Ja käytin 1% kortisonia 3 päivää, sillä ei ollut vaikutusta. Paitsi pahentava vaikutus?, tuli ihottuman lisäksi myös näppylöitä. Ja sitten otin kortisonitablettejakin. Ja vieläkin on ihottumaa.
Olen aivan masentunut 1 kk aikana, tämän naamani tilanteen vuoksi. Menen ensi viikolla lääkäriin, jos tämä ei helpota. Minun tekee joka hetki mieli pestä naamani jääkylmällä vedellä ja raapia sitä, mutta hillitsen itseni ja olen naama norsun vi tul la.
Ja oikeasti en minä ole mikään lääkäri. Naamani iho vain räjähti n. 1kk sitten. Se on ehkä 2 krt elämässäni ennen ollut näin paha yhtä pitkän ajanjakson ajan. Ja en minä tiedä onko tämä samaa ihottumaa.
Niin myös mietin, oisko se sittenkin myös siitepöly, kun just alkoi kevät ja tuli tyhjästä.
Polttaa niin paljon ja kutittaa, en usko että saan tätä omin avuin kuntoon vaan joudun mennä lääkärille.
Ja oikeasti tämä tekee minulle jonkun AdHd:n. En voi keskittyä hetkeäkään tältä kutinalta ja polttelulta, en nuku, paitsi nukahdan lopulta klo 3 yöllä. Tämä vaikuttaa kokonaisvaltaisesti elämääni, työn jälkeeni, elämänhallintaani, sosiaalisen elämääni, minäkuvaani, nukkumiseen... aivan kaikkeen. Olen jo 1kk ollut tämän ihottuman kanssa tämä on ihan pas kaa.
Ja juuri ajattelin, että nielurisaleikkaukseni ja jatkuvan 1.5 vuoden sairastelun jälkeen saisin elää terveenä ilman jatkuvaa kuumeilua, puolikuntoista oloa ja peitteitä nielussa.
Sitten tuli korona juuri kun olin toipunut. Ja 1kk lisää toipumista. Sitten tuli tämä ihottuma. En jaksa kokoajan näitä. Haluan elämäni ilman näitä jatkuvia "pieniä" terveysongelmia jotka saavat minut oikeasti hulluksi.
Odotan vain kesälomaa ja se on minulle hermoloma, koska en jaksa enää. En jaksa.
Tämä ihottuma on pahempi kuin nielurisaleikkauksesta toipuminen. En voi olla hetkeäkäääääääään.
Minulla punoitusta luomissa, silmät tuntuu kuin olisi hiekkaa, samoin kurkussa. Joutuu juomaan koko ajan vettä.
Lapsella ollut tosi pahat oireet juuri nyt, hengitys rohisee, yskii limaa, silmät kirvelee, nokkosrokkoa käsivarret täynnä, nenä tukossa, kasvot hieman pöhöttyneen näköiset, alkergialääkettä ja astmalääkettä ja silmätippoja saa päivittäin, ulkoilun jälkeen suihku ja puhtaat vaatteet, ulkona olemista ja tuulettamista vois tietty välttää tän pahimman yli jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ihottuma on pahempi kuin nielurisaleikkauksesta toipuminen. En voi olla hetkeäkäääääääään.
Kortisonivoide vois auttaa
Vierailija kirjoitti:
Ja oikeasti en minä ole mikään lääkäri. Naamani iho vain räjähti n. 1kk sitten. Se on ehkä 2 krt elämässäni ennen ollut näin paha yhtä pitkän ajanjakson ajan. Ja en minä tiedä onko tämä samaa ihottumaa.
Niin myös mietin, oisko se sittenkin myös siitepöly, kun just alkoi kevät ja tuli tyhjästä.
Polttaa niin paljon ja kutittaa, en usko että saan tätä omin avuin kuntoon vaan joudun mennä lääkärille.
Heti huomenna lääkäriin, alllergia pitää hoitaa, reseptillä saa tehokkaampia lääkkeitä kun apteekista vapaakauppana.
Maksimilääkkeet allergiaan menossa, silti oli kuin olisi krapulassa yötäpäivää.
Mulla e ole koskaan ollut pöhötystä siitepölyallergiasta, mutta ruoka-allergiasta kyllä, eli kai siitepölykin voi sitä aiheuttaa.
Pahin vaihe koivun suhteen oli mulla 2 viikkoa sitten, sain kortisonitabletteja siihen. Kun se helpotti, aloin kåyttää allergialääkkeiden lisäksi ulkona ffp2-maskia ja on auttanut. Sisällä on tietysti siitepölysuoja ikkunassa, erikseen sisävaatteet ja pesen tukan joka ilta ennen nukkumaanmenoa ja peseydyn.. näin on pysynyt olo hyvänä. Suosittelen tätä kaikille.
T. Hki
Milloin tää koivupöly loppuu? En kestä.
Siitepölyä on ainakin runsaasti nyt