"Kuinka voin auttaa?"
Tykkäätkö kun myyjä tulee tarjoamaan apuaan?
Mua alkaa ärsyttää kun ei missään saa rauhassa tehdä esim. hintavertailuja kun joka kaupassa on alettu ottaa käyttöön tämä tapa että myyjät tulevat kesken katselemisen kiekumaan voisivatko auttaa jotenkin.
Kassalle ei kukaan ehdi rahastamaan kun kaikki päivystävät myymälässä vaanimassa asiakkaita.
Alkaako noilla kaikilla olla provikkapalkka vai mistä on kyse?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 20:37"]
Apua mikä kysymys :D se kuuluu työhön... ei se huvikseen siellä kysele,tai vaani niinkuin sanoit huhu.. oletko mykkä ap? Vai onko sinulle muutenvaan vaikeaa vastata kiitos ei, haluan vain katsella?
[/quote]Etkö ymmärrä lukemaasi? En jaksa/halua yhden shoppailureissun aikana toistaa tuota kymmenille eri myyjille. Kuului työhön tai ei, MINÄ en pidä tästä palvelukulttuurista ja siirryn verkkoon. Bye bye! ap
Ap ihmistyyppiä jota ärsyttää myös ystävällinen hymy ventovieraalta, naapurin reipas tervehdys jnejnejne
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 20:51"]
Ap ihmistyyppiä jota ärsyttää myös ystävällinen hymy ventovieraalta, naapurin reipas tervehdys jnejnejne
[/quote]Ei ärsytä, kiitos vaan diagnoosistasi. ap
Onko vällyjen välissä hiljasta? Vai mistä moinen kireys? Vai nappasko joku myyjä miehes? Kun et tajua ettei ne siellä ihan huvinvuoksi kysele.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 20:56"]
Onko vällyjen välissä hiljasta? Vai mistä moinen kireys? Vai nappasko joku myyjä miehes? Kun et tajua ettei ne siellä ihan huvinvuoksi kysele.
[/quote]Mä en tässä syytellyt myyjiä vaan yrityksiä ja tätä palvelukulttuuria kun ei saa rauhassa kierrellä kaupoissa. Sittemmin kyllä myyjiäkin, kun minua alettiin haukkumaan heidän toimestaan. ap
Ai kamala, vai että myyjät vaanivat asiakkaita... On ihmisillä ongelmat :)
No ei siinä mtn kummallista jos asiakaspalvelija olettaa että olet tullut kauppaan ihan ostosaikeissa. Kyl joskus itsekin vaan kiertelen mutta silloin osaan vastata kiitos ei haluan vain katsella. Meetkö muuten kiertelemään esim eri hammasklinikoita,istuskelemaan odotushuoneisiin jne ja sitten taas ärsyttää kun kysytään?
Ap, toisin kuin näköjään useimmat muut (=nokkiinsa ottaneet myyjät) tajuan pointtisi. Usein katselisin myös mielelläni melko pitkään itsekseni, esim. vaatekaupassa en juuri koskaan kaipaa apua koska minulla on hyvä maku ja löydän kyllä itselleni sopivat vaatteet, kokoja toki voin joutua kysymään. Erityiskaupat joiden tuotteet eivät ole ihan niin helposti aukeavia kuin paidat ja hameet ovat asia erikseen, siellä neuvoja tarvittaisiinkin mutta kuten todettu niitä harvemmin saa.
Totta kai tiedän että myyjiä on ohjeistettu tarjoamaan apua jne ja pystyn kyllä vastaamaan että katselen ensin. Mutta tämän ylempää määrätyn avuntarjoamispolitiikan järkevyyttä en välttämättä ymmärrä: kai yrityksen tavoite on saada asiakkaat viipymään kaupassa ja ostamaan mahd. paljon. Ja fakta kuitenkin on, että monien asiakkaiden kohdalla siihen päästäisiin todennäköisemmin, jos voisi kierrellä rauhassa ja tehdä ehkä ihan heräteostoksiakin. Kintereillä heiluvan myyjän saattaa esim työpäivän jälkeen väsyneenä kokea vähän ahdistavana ja saattaa suunnata kaupan ovelle ja ulos vaikka muuten olisi saattanut ostaa vaikka mitä.
Ei siis välttämättä aina järkevä bisnesstrategia kysellä asiakkaalta "tarvitsetko apua" (ja jostain syystä noin muotoiltuna kysymys saa minut aina miettimään, että näytänkö jotenkin avuntarpeessa olevalta, tyyliin "haki apua"...).
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 21:13"]
Ap, toisin kuin näköjään useimmat muut (=nokkiinsa ottaneet myyjät) tajuan pointtisi.
[/quote]
Mikä siinä on, että kommenttien höysteeksi tarvitsee laittaa näitä piikkejä. Minä en ainakaan ole myyjä, enkä ole ottanut mistään nokkiinikaan. En vain ymmärrä, että tällaisesta asiasta tarvitsee tehdä niin suuri ongelma. Joku haluaa, että myyjä on koko ajan vieressä esittelemässä tavaroita. Olen vieressä joskus odottanut, että pääsisin välistä kysymään myyjältä jotakin, kun tällainen asiakas on roikkunut myyjässä. Joku toinen taas ei siitä palvelusta välitä, niin miksi ei voi sanoa suoraan ja selvästi, että mieluummin katson ihan rauhassa ja etsin sitten myyjän, jos tarvitsen apua.
Ihmiset ovat erilaisia, niin myyjät kuin asiakkaatkin, eikä sen nyt pitäisi näin suuri ongelma olla.
Suomalainen kuvittelee, että hänen on pakko ostaa jotakin, jos myyjä lähestyy. Hän heikkoine itsetuntoineen ajattelee, ettei millään kehtaisia sanoa, ettei osta mitään, että myyjä pitää häntä huonona asiakkaana. Mieluiten hän on näkymätön asiakas, koska silloin ei tarvitse sanoa myyjälle ei ja tulla huonoksi asiakkaaksi.