Millaista on ekaluokan uskonnonopetus?
Ilmoitimme kouluun, että ekaluokkalaisemme ei osallistu uskonnonopetukseen, kun emme ole uskonnollisia, mutta nyt koulu kysyy jos suostuisimme uskontotunteihin, kun siellä ei kuulemma käsitellä kovin uskonnollisia asioita ainakaan "voimakkaalla" tavalla. Voisivat järjestää oman tunnin koululaisellemme, mutta tuntuu olevan hankalaa - on koulunsa ainoa joka ei osallistuisi uskontotunneille.
Kysyisinkin asiasta tietäviltä millaista ekaluokan uskonnonopetus on? Opetetaanko siellä totena raamatun tarinoita jne.?
Kommentit (151)
Lähinnä eettisiä asioita käsitellään. Ei niinkään "uskonnollisia". t. ekaluokan ope
Surulliseksi tulin, kun viimein koulu ottaa yhteyttä. Aika kaukana on näkemyksemme toisistamme. Pienen koululaisen oikeutta katsomusaineiden neutraaliin opetukseen ei ymmärretä eikä haluta huomioida. Painostetaan, ahdistavaa. Olen niin pettynyt enkä jaksaisi heti leimautua hankalaksi ja vaateliaaksi vanhemmaksi. Toisaalta suututtaa lapsen puolesta. En jaksa tänne yksityiskohtia kertoa kun menee liian tunnistettavaksi... Ap
Itse kun opetin ekaluokkalaisia, niin aiheet oli tosiaan yleensä joku opettavainen kertomus, kun Pekka tuuppasi Jukkaa suutuksissaan ja sitten tuli paha mieli. Miten se sitten ratkottiin.
Tosi paljon vapaata keskustelua, lapset sai kertoa omia juttujaan, ne oli aika ihania. Joskus jonkun mummi tms kuoli ja siitä sitten puhuttiin. Välillä laulettiin joku kauniita (ei uskonnollisia lauluja, vrt. lasken matkaan leijan kauneimman) ja lopputunti piirrettiin.
Jouluna oli joulujutut ja pääsiäisenä joku light versio.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 22:37"]
Surulliseksi tulin, kun viimein koulu ottaa yhteyttä. Aika kaukana on näkemyksemme toisistamme. Pienen koululaisen oikeutta katsomusaineiden neutraaliin opetukseen ei ymmärretä eikä haluta huomioida. Painostetaan, ahdistavaa. Olen niin pettynyt enkä jaksaisi heti leimautua hankalaksi ja vaateliaaksi vanhemmaksi. Toisaalta suututtaa lapsen puolesta. En jaksa tänne yksityiskohtia kertoa kun menee liian tunnistettavaksi... Ap
[/quote]
Surulliselta kuulostaa. Saisivat poistaa kokonaan katsomusaineet kouluista, niin ei olisi turhaan tuollaisia ongelmia.
Todella ikävää teille. Pystyisittekö vielä vaihtamaan koulua?
Emme halua vaihtaa koulua. Ei meillä ole mahdollisuutta kuljettaa lasta kauas kouluun, eikä varmasti saisi kuljetusta, jos itse haluamme vaihtaa (julkinen liikenne on lähes olematon). Lapsella on kaverit lähikoulussa. Ja lisäksi meidän ei pitäisi joutua edes keskustelemaan et-opetuksen saannista, vaan sen tulisi olla automaattista ilman pyyntöä tapahtuvaa. Harmittaa vietävästi että ilmeisesti on pakko alkaa lukemaan lakia koululle, kun ei tunnu oikein onnistuvan muuten... Ap
Hyvä Ap! Erittäin fiksuilta vanhemmilta kuulostatte. Itse olen opiskellut et:tä ja oppinut ihan pienestä pitäen paitsi kristinuskon keskeiset asiat, myös jo ihan ala-asteella muiden isojen uskontojen keskeiset asiat. Tärkeimpänä kuitenkin eettisiä ja moraalisia pohdintoja ja syvää kunnioitusta kaikkien muiden vakaumuksia kohtaan. Vanhempani antoivat minun aina päättää itse, haluanko opiskella uskontoa vai elämänkatsomustietoa. Sain myös aina mennä kirkkoon ja uskonnollisiin päivänavauksiin halutessani, ja monesti meninkin. Minua ei koskaan kiusattu tai syrjitty.
Olen ollut töissä viime vuosina seitsemässä eri koulussa, ja vaikka tunnustuksellista uskonnonopetusta muka ei enää olekaan, kyllä se vaan sitä on jokaisessa niistä ollut. Lisäksi se uskonto tunkee mukaan myös sellaisille tunneille, joille se ei kuulu, esimerkiksi musiikin tunnilla lauletaan uskonnollisia lauluja.
Suomessa on kummallista se, että asiasta mitään ymmärtämättömän lapsen kastaminen yhteen tiettyyn kristillisen kirkon jengiin ja sitten sen jengin oppien opettaminen yhdeksän vuoden ajan koulussa koetaan neutraaliksi. Siinä ikään kuin annetaan lapselle se valinnanvapaus. Sitten taas, jos lapselle oikeasti annetaan se valinnanvapaus, se on jotain poikkeuksellista ja radikaalia ja väärin lasta kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 12:44"]
Mua ihan todella hämmentää se, että ihmiset kuuluvat kirkkoon, vaikkeivät usko mihinkään oikeasti. Kuulutaan kirkkoon, muttei haluta uskontokasvatusta. Kuulutaan kirkkoon, muttei käydä jumalanpalveluksissa. Kuulutaan kirkkoon, mutta huudetaan kovaan ääneen uskonnontuputtamista, jos keväällä lauletaan suvivirttä.
Miten tämä on näin vaikeaa? Onko missään muussa uskontokunnassa tällaista venkslaamista? Katolilaisessa koulussa maristaan siitä, että hyihyi, ristejä seinillä. Tai muslimikoulussa sanotaan, ettei meidän Mohammed osallistu sitten mihinkään eid-juhlintaan tai ramadaniin, me ei olla niin uskonnollisia.
Erotkaa kirkosta, jos ette usko Jumalaan! Ei kirkko ole mikään pakko. Ilmankin pääsee helvettiin, jos niin tahtoo.
[/quote]
Ei hyvä. Kirkko ylläpitää monia tärkeitä palveluita mitä valtio ei järjestä. Jokainen kirkosta eroava pahentaa tilannetta.
Menee ihan pikkusen ohi aiheen mutta tiedotetaanko uskonnonopetuksesta erikseen koulun osalta?
Oma poikani aloitti nyt ekaluokan ja lukkarissa näkyi vain liikuntatunnit sekä käsityö, loput tunnit oli merkitty rastilla. Olin kyllä siinä ilmoittautumislappusessa rastinnut kohdan ET eli ei uskontoa meidän lapselle.
Kyseessä on tosin erityiskoulu eli onko siinä sitten jotain eroa ns. taviskouluun, miten oppiaineet ilmoitetaan?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 23:20"]
Emme halua vaihtaa koulua. Ei meillä ole mahdollisuutta kuljettaa lasta kauas kouluun, eikä varmasti saisi kuljetusta, jos itse haluamme vaihtaa (julkinen liikenne on lähes olematon). Lapsella on kaverit lähikoulussa. Ja lisäksi meidän ei pitäisi joutua edes keskustelemaan et-opetuksen saannista, vaan sen tulisi olla automaattista ilman pyyntöä tapahtuvaa. Harmittaa vietävästi että ilmeisesti on pakko alkaa lukemaan lakia koululle, kun ei tunnu oikein onnistuvan muuten... Ap
[/quote]
Älköö tehkö siitä niin isoa numeroa. Sen uskonnon ei pitäisi olla mitään tunnustuksellista. Uskonnon tunnit ovat hyödyllisiä lasten sivistyksen ja suvaitsevaisuuden kannalta, eikä lapsesta tule mitään "muslimit on kaikki terroristeja" tyyppiä. Eka luokalla oli muistaakseni semmoista basic juttua että kerrottiin Raamatun perustarinoita että lapsille kehittyisi eka tietoisuus omasta uskonnosta. Ei sitä luettu totena eikä epätotena, lapsille ne ovat vain tarinoita. Uskonnonopetus ei tee lapsesta uskonnollista. Lapsi itse tekee päätöksen, ja oli se mikä tahansa, vanhempien tulisi olla ylpeitä eikä pakottaa mihinkään.
Mielestäni se on hieman tekopyhää että sanotaan että "uskovaiset aivopesee lapsia uskoon" mutta sitten kuitenkin pakotetaan lapsi ateistiksi ja estetään kaikkien muiden mahdollisten mielipiteiden tutkiskelu.
Ap, toivon sydämestäni että jaksatte taistella. Te käytte sellaisia taisteluita nyt omalla paikkakunnallanne, jotka on käyty isommissa kaupungeissa jo 80-luvulla. Sen takia meillä täällä nyt on asiat jo melkein hyvin, koska jotkut vanhemmat jaksoivat. Kyse on perustuslaista ja ihmisoikeuksista. Voimia!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 23:20"]
[/quote]
Älköö tehkö siitä niin isoa numeroa. Sen uskonnon ei pitäisi olla mitään tunnustuksellista. Uskonnon tunnit ovat hyödyllisiä lasten sivistyksen ja suvaitsevaisuuden kannalta, eikä lapsesta tule mitään "muslimit on kaikki terroristeja" tyyppiä. Eka luokalla oli muistaakseni semmoista basic juttua että kerrottiin Raamatun perustarinoita että lapsille kehittyisi eka tietoisuus omasta uskonnosta. Ei sitä luettu totena eikä epätotena, lapsille ne ovat vain tarinoita. Uskonnonopetus ei tee lapsesta uskonnollista. Lapsi itse tekee päätöksen, ja oli se mikä tahansa, vanhempien tulisi olla ylpeitä eikä pakottaa mihinkään.
Mielestäni se on hieman tekopyhää että sanotaan että "uskovaiset aivopesee lapsia uskoon" mutta sitten kuitenkin pakotetaan lapsi ateistiksi ja estetään kaikkien muiden mahdollisten mielipiteiden tutkiskelu.
[/quote]
Pari juttua: 1) ET ei ole ateismia, se on kaikkien katsomusten ymmärtämistä ja kunnioittamista. 2) Uskonnonopetuksen ei pitäisi olla tunnustuksellista, mutta se on.
Hei kaikki! Kiitokset näkemyksistänne, erityisesti tuosta linkistä. Emme kuulu kirkkoon, emmekä ole koskaan kuuluneetkaan. Asumme todellakin "raamattuvyöhykkeellä", ja täällä näyttäisi olevan todella harvinaista jättää väliin uskonnonopetus (ts. osallistua et-opetukseen). Kuulin, että jopa koulun ortodoksioppilas osallistuu ev. lut. uskonnonopetukseen, mikä on mielestäni jotenkin surullista. Kouluissa ruokaruokarukoillaan jne.
Kieltämättä tekee hieman surulliseksi, että lapsemme olisi ainoa et-tunneilla, jos opetus järjestetään omalla koululla. Kuulemma joskus järjestellään niin, että oppilas käy toisen koulun et-ryhmässä (kyllä, lähellä olevalla alakoululla sentään sellainen on), mutta tätä en kuullut koululta vaan muualta. Tätä vaihtoehtoa harkitsen ehdottaa koululle yksityisopetuksen vaihtoehtona, mutta tietenkin koulu saisi päättää miten asia järjestetään.
Jotenkin alkoi nyt suututtaa, että meille ehdotettiin, että lapsemme voisi mennä jonkun avustajan kanssa tekemään muita asioita sillä aikaa, kun uskontotunnilla käsitellään raamatun oppeja jne - eikös se, jos mikä oikein leimaa erilaiseksi, kun tunnilta aina ennen ko asioita poistetaan? Sitä paitsi emme todellakaan vastuta uskontoon tututstumista, mutta tuo asioiden totena opettaminen siellä 1+1=2 lomassa ärsyttää.
Niin, ja olen todellakin sitä mieltä, että jokainen saa vapaasti päättää uskomistestaan, ei minulla ole halua eikä tarvetta tuputtaa omaa katsantoani lapselleni ainoana totuutena maailmasta, kun niinhän se on, ettei kukaan voi totuutta varmasti tietää. Positiivista siis kuulla, että et:ssäkin tutustutaan neutraalisti myös kristinuskoon, meidän vanhempien kautta kun noita opetuksia ei luontevasti tule, ja olen melko laiska ollut aloittamaan keskustelujakaan aiheesta lapsen kanssa (ei ole kovin kysellyt).
Mainittakoon vielä, että meillä ei todellakaan ole mitään uskontoja tai uskovaisia vastaan, omatkin lapsemme ovat olleet päivähoidossa herätysliikkeeseen kuuluvan ihmisen luona vuosikausia ja hienosti on sujunut yhteistyö. Emme myöskään ole kieltäneet lasta osallistumasta esim. kirkkokäynteihin, mutta olemme maininneet, ettei saa pakottaa uskonnonharjoittamiseen, kuten rukoilemiseen, kun täällä päin sellaistakin saattaa sattua - perususkonnoliset rituaalit ovat niin syvä osa ihmisten arkea, ettei niitä edes mielletä uskonnonharjoittamiseksi, vaan tavaksi jota noudatetaan, ja jota myös lapsilta sitten vaaditaan. Ap
- perusopetukseen kuuluu se, että jokainen lapsi saa opiskella omaa uskontoaan, perusopetuksessa siis tarjotaan tietoa oman uskonnon perusasioista. Pääasiassa tarjotaan siis evankelisluterilaista tai ortodoksista, nykyään yhä useammin myös islamislaista uskonnon opetusta.
- jos jonkun uskonnon opiskelijoita on väh. 3, heille tulee tarjota oman uskonnon opetusta
- uskontokuntiin kuulumattomille tarjotaan elämänkatsomustietoa, jos opiskelijoita on vähintään 3
- jos opintoryhmää ei muodostu, voidaan tarjota vaihtoehtoista toimintaa siksi aikaa kun muut ovat oppitunnilla
Kyllä se ev. lut. uskonto enemmän tai vähemmän tunnustuksellista on, riippuu opettajasta. Mutta kyse ei siis ole uskonnon tuputtamisesta, vaan siitä, että lapsille opetetaan heidän OMAA uskontoaan.
Itse olen lukenut ET:tä ja se taas oli marxilaisuuden ja arvoliberaalin ateismin opettamista. Esim. lukion etiikan kurssin kirjassa perusteltiin sitä, että seksin harrastaminen vain huvin vuoksi ei ole eettisesti millään tavoin huonompaa kuin vakituisessa parisuhteessa. Myös kannabikseen suhtauduttiin sallivasti.
Moni ateistinen aikuinen varmasti jakaa yllä kuvatun arvomaailman, mutta toisaalta on myös uskonnottomia, jotka kuitenkaan eivät edusta vasemmistolaista arvoliberalismia. Heille on aika huonosti tarjolla vaihtoehtoja.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:12"]
Uskonnonopetus on tunnustuksetonta. Ja hysteeriset vanhemmat on niitä jotka asiasta tekee ongelman, ei koulu, opettaja tai varsinkaan lapsi.
Varokaa nyt myös niitä uskovaisia naapureitakin, sieltä saattaa hyökätä Jeesus-badgeeri kimppuun ennenkuin huomaattekaan...
[/quote]
ei muuten ole! Pitäisi olla, mutta todellisuus toinen. Uskonnonopetus on edelleen hyvin tunnustuksellista, ihan jo oppikirjoista ja opeoppaista lähtien.
Valitsin pojalleni viime vuonna elämänkatsomuksen ja olen ollut erittäin tyytyväinen siihen.tunneilla käsitellään laaja-alaisesti asioita ja tehdään ryhmätehtäviä,positiivisuusharjoitteita sekä käydään läpi paljon arkisia asioita. Muilta vanhemmilta olen kuullut ettää uskonnonopetus on todellakin jämähtänyt ja on erittäin uskonnollista,muutama lapsi on siirtynytkin kesken vuotta et opetukseen.mielestäni voitaisiin siirtyä siihen systeemiin kuin muutamissa euroopan maissakin on että kaikilla lapsilla oli elämänkatsomusta.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 00:44"]
- perusopetukseen kuuluu se, että jokainen lapsi saa opiskella omaa uskontoaan, perusopetuksessa siis tarjotaan tietoa oman uskonnon perusasioista. Pääasiassa tarjotaan siis evankelisluterilaista tai ortodoksista, nykyään yhä useammin myös islamislaista uskonnon opetusta.
- jos jonkun uskonnon opiskelijoita on väh. 3, heille tulee tarjota oman uskonnon opetusta
- uskontokuntiin kuulumattomille tarjotaan elämänkatsomustietoa, jos opiskelijoita on vähintään 3
- jos opintoryhmää ei muodostu, voidaan tarjota vaihtoehtoista toimintaa siksi aikaa kun muut ovat oppitunnilla
Kyllä se ev. lut. uskonto enemmän tai vähemmän tunnustuksellista on, riippuu opettajasta. Mutta kyse ei siis ole uskonnon tuputtamisesta, vaan siitä, että lapsille opetetaan heidän OMAA uskontoaan.
Itse olen lukenut ET:tä ja se taas oli marxilaisuuden ja arvoliberaalin ateismin opettamista. Esim. lukion etiikan kurssin kirjassa perusteltiin sitä, että seksin harrastaminen vain huvin vuoksi ei ole eettisesti millään tavoin huonompaa kuin vakituisessa parisuhteessa. Myös kannabikseen suhtauduttiin sallivasti.
Moni ateistinen aikuinen varmasti jakaa yllä kuvatun arvomaailman, mutta toisaalta on myös uskonnottomia, jotka kuitenkaan eivät edusta vasemmistolaista arvoliberalismia. Heille on aika huonosti tarjolla vaihtoehtoja.
[/quote]
Ei todellakaan ole tuollaisia juttuja et-tunnilla. Ja et-opetukseen pääsee, jos KUNNAN alueella on 3 opetukseen oikeutettua oppilasta, riippumatta siitä osallistuvatko he et-opetukseen vai eivät. Käytännössä aina on kolme uskontokuntiin kuulumatonta.
Mitäs olette aikoneet sitten tehdä tokalla ja kolmannella jne, muutta vai? Jos lapsi nyt menee uskonnon tunneille, niin kai jatkaa muillakin luokka-asteilla, ja silloin jo varmasti on enemmän tunnuksellisempaaopetusta. Toisaalta jo nyt jo menee et-opetukseen, jatkaa myös siellä. Taas vielä, teidän lapsennehan saa VALITA kumpaan mene, ja vaikka vaihtaa, toisin kuin ev.lut. Kirkkoon kuuluvat, joiden on PAKKO osallistua siihen uskonnonopetukseen.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 09:50"]
Eihän tämäkään vanhempi ollut tyytyväinen kun et-tunti päivän päätteeksi jotta ei tulisi hyppytuntia....
Kovasti toivon ap:lle tsemppiä väännössä koulun kanssa. Me olemme ihan puhki näiden asioiden kanssa vuosien väännön jälkeen. Koulu käyttää yhtenä aseenaan lasten eristämistä muusta ryhmästä. kirkkokäyntien ajan istutetaan koulun käytävillä yksin, pääasia että on mahdollisimman kurjaa. "Et-opettaja" supisee lapselle kuinka turhaa tämmöinen opetus on, paljon fiksumpaa olisi vaikka tehdä matematiikan kertausta. Kirjoja et-opetukseen ei tietty hankita. Tunnit perjantaina kun muut ovat päässeet kotiin.
Lapselle et-opetuksesta tehdään rangaistus, eikä ymmärretä sitä, että kyseessä on vanhempien päätös eikä sen lapsen. Mutta me vanhemmathan olemmekin seuraavia saatanasta, jos (lahkoon kuulvalta) rehtorilta tai (lahkoon kuuluvalta) opettajalta asiaa kysytään. :(
[/quote]
Oletteko valittaneet Aluehallintovirastoon tai jonnekin muualle? Lapsen manipulointi koulun puolestaon kyllä aika ällöttävää toimintaa.
[/quote]
Entäs jos minä valittaisin, että matikkaa ei minun lapseni opiskele, olen vankasti sitä mieltä ja muuta soopaa. Onko teidän piltit niin vajakkeja, että he eivät kestä hyppytunteja ja varsinkaan se, että ovat aivopestävissä. Minä ärsyynnyn markkinataloudesta ja kaikkien asioiden esittämisestä numeroin. En silti vaadi matikan opettamisen lopettamista.
[/quote]
Sinulla on täysi oikeus vaatia tällaisia oikeuksia. Siitä vain anomusta väsäämään.