Oletko sairastanut tuhkarokon tai vesirokon?
Nykyisin kai harvinaisia, mutta 70-luvulla ihan yleisiä tauteja
Kommentit (31)
Pistetään kohdallani vielä sikotauti kasan päällimmäiseksi.
Molemmat olen sairastanut. Tuhkarokon sairastin olympialaisten aikaan helmikuussa 1976, ja vesirokon sairastin joskus 80-luvun alussa.
Molemmat lapsena ja parikymppisenä tulirokon. Viimeksi mainittu oli melko kamala kokemus.
Kaikki lastentaudit on tullut kärsittyä. Kuten suurin piirtein kaikki muutkin ikäluokkani edustajat. Tulirokkoa ei sentään ole ollut.
Molemmat. Vesirokon vasta nelikymppisenä päiväkodista saatuna. Kova tauti. Otin viruslääkkeen kun tarjottiin.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat. Vesirokon vasta nelikymppisenä päiväkodista saatuna. Kova tauti. Otin viruslääkkeen kun tarjottiin.
Karmeeta on jos aikuisena iskee!
Rokotukset kyllä pelastaneet monta lasta aikamoiselta kärsimykseltä. Niin ja pahemmalta.
Olen, molemmat lapsena 70-luvulla. Lisäksi sikotaudin ja vihurirokon.
Äidilläni oli sikotauti aikuisena, hän sai sen meiltä lapsiltaan.
N60
Vierailija kirjoitti:
Molemmat lapsena ja parikymppisenä tulirokon. Viimeksi mainittu oli melko kamala kokemus.
Mielenkiintoista. Tiedätkö mistä sait tartunnan? Olen elänyt luulossa ettei tulirokkoa enää ilmenisi, ainakaan länsimaissa.
Juu, vesirokko oli lievänä joskus yläasteikäisenä 70-luvun lopulla. Tuhkarokon muistan ikuisesti, ,sairastuin yhtenä kesänä kun olin jotain 10-vuotias ja juuri pari päivää ennen kun olisi pitänyt lähteä kauan odotetulle kesäleirille Rautalammille (?) . En päässyt. Sinne meni suunnilleen koko pikkukylän samanikäiset. Osa joutui tulemaan kesken kaiken takaisin, koska olivat hekin sairastuneet tuhkarokkoon.
Tuhkis joo, vesirokkoa ei ole ollut
Vierailija kirjoitti:
Vielä säästynyt vesirokolta? Aikuisena sairastettuna voi olla rajumpi kuin lapsilla.
Kummatkin lapsena 70-80-luvuilla. Vesirokosta muistan kutisevat näppylät, tuhkarokosta en muista mitään.
Vesirokko joskus 70-luvun lopulla.
Jenkeissä on jo nähtävissä mitä kasvava antivaxxereitten määrä aiheuttaa. Taudit joiden uskottiin olevan voitettuja esiintyvätkin isoina epidemioina. Laumasuoja joka on suojannut myös niitä jotka eivät terveyssyistä voi ottaa rokotetta mutta nyt suoja alkaa pettää. Nuo taudit ei ole mikään pikkujuttu vai miksi kuvittelette lapsikuolleisuuden olleen niin korkea viime vuosisadan alkupuoliskolla. Aikuisena sairastettuna erittäin vakavia ja vaativat usein sairaalahoitoa.
Joo, jomman kumman en muista tarkemmin.