Lastensuojeluilmoitus: lapsi ei pääse ulos
Tuttavallani on parivuotias lapsi, joka ei ole koskaan päässyt ulos. Siis pihalle leikkimään ja temmeltämään. Hyvin harvoin muutenkaan missään lapsen kanssa liikkuvat, vaan aina toinen vanhemmista jää lapsen kanssa kotiin kun jotain menoa on. Lapsi on viettänyt siis lähes koko tähän astisen elämänsä heidän pienessä kodissaan sisätiloissa. Mitään järjellistä selitystä asialle en ole saanut, enkä ole hirveästi viitsinyt tentatakaan kun tuntuu olevan arka aihe. Käy vain niin kovin sääliksi lasta, joka ikkunasta katsoo kun muut lapset leikkii ulkona.
Eihän tuollainen nyt normaalia ole eikä varmasti kovin hyväksi lapsen kehityksellekään, mutta onko tuossa kuitenkaan aihetta lastensuojeluilmoitukseenkaan? Tuntuu vähän jotenkin hullulta tehdä ilmoitus, kun muuten hoito on tietääkseni ihan ok, mutta lapsi ei vain kerta kaikkiaan pääse ulos, ikinä. Mitä mieltä?
Kommentit (102)
Ja kirjuvirheet johtuu mun huonosta koneesta,näppäimet jumii,pahoitteluni!
Miten ne saa sen lapsen autoon viemättä lasta ulos? Onko niillä ovi autotalliin ja autotallin ovet kiinni siihen asti, että lapsi saatu autoon, ettei vain joutuisi ulkoilman kanssa tekemisiin? Ja miten lapsi on saatu neuvolaan siten, ettei ole ulkona?
Voisiko olla niin, että sinä olet kyttä ja kyylä, lapsi elää ihan tavallista lapsenelämää, mutta äitinsä ei halua olla kanssasi tekemisissä. Siksi ei tule kanssanne ulos.
Lapsen motoorinen kehitys kärsii tuosta, jo sen perusteellä tulisi asiaan puuttua. Sosiialinen kehitys, kanssakäyminen muiden kanssa ja ympäristön hahmotus jäävät myös puutteellisiksi.
Mutta, ls-ilmon tekeminen tuon perusteella on kinkkinen juttu, varsinkin jos muuten hoitavat lasta hyvin. Tiedätkö missä neuvolassa käyvät, voisitko ilmoittaa huolesi sinne, ja siellä puhuisivat perheen kanssa?
Mielestäni voisit edelleen enemmän tai vähemmän hienovaraisesti vihjata liikkumisesta ja sen tärkeydestä, jos vaikka jotain tapahtuisi.
Onkohan perheellä ikäviä kokemuksia onnettomuudesta tms, ja äiti on vain ylisuojeleva?
Tsemiä, ja ihanaa kun jaksat välittää.
Mihinkään pois tarvi ottaa, mutta kun pääsisi edes pihalle! Katsoisin sitäkin aika pitkään jos aikuinen ihminen olisi vuosikaupalla pelkästään sisätiloissa, niin miten sitten tuollainen pieni vasta kehittyvä lapsi, joka ei vielä voi itse päättää asioistaan? Montako vuotta sitä lasta pitää hautoa sisällä ennen kuin tilanne on riittävän vakava puuttumiseen? Entäs sitten kun pitäisi muutaman vuoden päästä kouluun mennä?
Ap jatkaa vielä, ei ole autotallia, mutta autoon sen lapsen saa ihan kantamalla. Sylissä.
Tämä oli just se pointti, huolissani olen ja tiedän ettei kaikki ole ihan kunnossa, mutta silti ilmoituksen tekeminen pelkästään tältä pohjalta mietityttää. Toivoisin myös, että jokainen keskusteluun osallistuva tajuaa, että jokaisen lastensuojeluilmoituksen ei todellakaan ole tarkoituskaan johtaa huostaanottoon vaan keinoja auttaa on monia muitakin. Joskus pelkkä viranomaistaholta tuleva heräte riittää näkemään sen oman tilanteen selvemmin.
Sinä siis kyyttäät tuota tuttavaasi 24/7? Vai mistä tiedät etteivät koskaan ole ulkona, lapsi kaupassa käydessä autossa jne...?
Ihan itse on kertonut, että lapsi odottaa isän kanssa autossa kun hän käy kaupassa. Tuskin ihan meitä vältelläkseen ulkoilusta kieltäytyy, kun kuitenkin kyläilemään ottaa meidät aina mielellään.
Jospa se lapsi on vammainen, mutta ei halua paljastaa sitä sinulle.
Olet ap tietävinäsi asioista, mutta todellisuudessa et tiedä niitten oikeaa laitaa, se voi johtaa sinut vaikeuksiin, jos tämä asia todetaan lastensuojelun taholta.
Mistä tiedät etteivät ulkoile? Onko sanonut noin? Naapurin pihakyylät kuvittelee kaikenlaista. Mun mies ei kuulemma ole koskaan kotona, kun auto ei ole pihassa. No kyllä se tulee kotiin 17.00 päivittäin.
Voi hyvän tähen. Ei ole vammainen. Kai mulla on silmät päässä myös siellä heillä kyläillessä? Ollaan läheisiä ja puhutaan paljon asioista. Olen tätä asiaa yrittänyt ottaa puheeksi moneen kertaan, mutta koen sen vaikeaksi. En halua arvostella toisen äitiyttä, mutta olen huolissani. En ole myöskään kyseisin perheen lähipiirissä ainoa, joka on tämän totaalisen ulkoilun puutteen huomannut.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 15:57"]
Voi hyvän tähen. Ei ole vammainen. Kai mulla on silmät päässä myös siellä heillä kyläillessä? Ollaan läheisiä ja puhutaan paljon asioista. Olen tätä asiaa yrittänyt ottaa puheeksi moneen kertaan, mutta koen sen vaikeaksi. En halua arvostella toisen äitiyttä, mutta olen huolissani. En ole myöskään kyseisin perheen lähipiirissä ainoa, joka on tämän totaalisen ulkoilun puutteen huomannut.
[/quote]
Puhut tuttavasta, joten et varmaan heillä jokapäivä kuitenkaan kyläile?
Asutteko todella lähekkäin vai kuinka pystyt tietämään nämä asiat.
Enkä asu heidän naapurissaan, joten en ole ikkunasta kyttäämässä jokaista liikahdusta. Nähdään suunnilleen viikottain, äidin siskon kanssa hiukan useammin. Sisko kertoi pari viikkoa sitten miten hämmästynyt tämä ko. lapsi oli ollut kun oli heillä vieraillessaan päässyt elämänsä ensimmäistä kertaa nurmikolle. Kaksivuotias, ensimmäistä kertaa nurmikolla. Ai mutta joo, onhan se sitten ainakin kerran ulos päässyt, ihan turhia siis murehdin.
Siskonsa on samaa mieltä, että lapsi ei pääse ulos. Olen aiemmin puhunut aiheesta (ja muustakin, mutta se ei liity tähän) lapsen mummin kanssa, joka ihan ilman johdatteluja ilmaisi itse huolensa siitä kun lapsi on aina vaan sisällä, sitä ei koskaan viedä ulos eikä juuri koskaan käydä missään muuallakaan, kotona vain sisällä ollaan päivästä ja viikosta toiseen.
Jos ovat poliisin tehosuojelussa väärällä nimellä väärällä paikkakunnalla?
No sano nyt niille suoraan asiasta! Kaikki ihmiset muistavat omasta lapsuudestaan, miten kurjaa oli olla kipeänä, kun piti olla koko päivä sisällä. Se on _vähän_ eri juttu kuin olla koko elämä sisällä!
Puhu niille lapsuuden kokemuksista: miltä tuntui käydä uimassa rannalla, miltä tuntui aurinko hellepäivänä, miltä tuntui tehdä lumiukko, miltä tuntui hyppiä kuralätäkössä.
Kai nyt saakeli normaali ihminen tosta tajuaa, että ihan kiva olis laittaa kerran päivässä kengät jalkaan ja käydä pihalla. Vangitkin saa ulkoilla tunnin päivässä. Minkälainen ihminen tulee lapsesta, joka ei koskaan kuule linnun laulua, ei koskaan kastu sateessa, ei koskaan haista nurmikkoa.
Tää kuulostaa ihan provolta. Miten tollasen asian ääneen sanominen voi olla vaikeaa? Mä laittasin mieluummin välit poikki tohon perheeseen kuin kattelisin tollasta sivusta. Sanot ääneen ton asian niille, rauhallisesti ja ystävällisesti ja äärimmäisen selkeästi.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 15:59"]
[/quote]
[/quote]
Etkö sä sitten huomaisi toisen kanssa jutellessa, että lapsen ulkoilusta ei puhuta?? Kyllä mä ainakin puhun kavereiden kanssa, että kuinka usein lapset on ulkona, tai mitä ne tykkää siellä tehdä, millaisia varusteita tai leluja on, tai ylipäätään lapsista puhuessa ihan varmasti ulkoilu tulee jotenkin esiin, jos kerran tapailee toista. Kyllä mäkin huomaisin, jos toinen aina vaihtaa puheenaihetta tai yhtäkkiä ei kommentoi ulkoilujuttuihin mitään.
Ei taida edeltävällä kommentoijalla olla itsellään lapsia...
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 15:59"]
[/quote]
[/quote]
Etkö sä sitten huomaisi toisen kanssa jutellessa, että lapsen ulkoilusta ei puhuta?? Kyllä mä ainakin puhun kavereiden kanssa, että kuinka usein lapset on ulkona, tai mitä ne tykkää siellä tehdä, millaisia varusteita tai leluja on, tai ylipäätään lapsista puhuessa ihan varmasti ulkoilu tulee jotenkin esiin, jos kerran tapailee toista. Kyllä mäkin huomaisin, jos toinen aina vaihtaa puheenaihetta tai yhtäkkiä ei kommentoi ulkoilujuttuihin mitään.
Ei taida edeltävällä kommentoijalla olla itsellään lapsia...
Ja on sanonut myös itse, että ei siihen heidän omalle pihalleen päästä kun juoksee tielle/pellolle/ojaan, mihin milloinkin. Tähän kun yhdistetään se, että eivät koskaan käy missään eivätkä ainakaan sellaisissa paikoissa missä oltaisiin ulkona, niin kyllä ne aika vähiin jää ne muksun ulkoilut. Olen myös kysellyt oletteko käyneet rannalla/torilla/missä hyvänsä, tai että mentäiskö, niin ei. Ei olla käyty eikä lähdetä. Äiti kyllä käy ystäviensä kanssa silloin tällöin shoppailemassa jne (ei kovin usein) ja isä viettää ajoittain paljonkin aikaa ulkona (siis luonnossa) kavereidensa kanssa, mutta lapsi vaan ei ole koskaan mukana.
Mutta jos nyt päästäis yli tästä järjettömästä väittelystä, joka tapauksessa tässä on vain mun kertomat asiat minkä pohjalta voitte omat mielikuvanne muodostaa. Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Antaa vain olla?
Valitettavasti ei ole provo. Kesällä tää ongelma on ehkä mulle selkiytynyt enemmän... ja kuten sanottu, olen asiaa yrittänyt ottaa puheeksi, mutta en vaan pysty täräyttämään toiselle päin näköä täysin kaunistelematonta, suodattamatonta totuutta, jota ei pysty enää väistämään.
Ehkä yritän vaan sitkeämmin saada heidät ulos sieltä talosta. Kieltävään vastaukseen kysyn, että miksi ei. Ja että koska sitten sopii, jos ei tänään/huomenna/ensi viikolla.
Olen tuntenut tämän perheen lapsesta saakka, ja ovat aina asuneet tällä samalla paikkakunnalla. Joten tuskin on kyse mistään poliisin suojelu-ohjelmastakaan ;)
Muuten hyvä muttei ole peruse huostalle.Ettekö pahvit tajua sen vertaa??Oman lapseni etäisä pahoinpiteli lapsen ja sai siitä tuomion ja sakkoja maksettaviksi,silti ei lastiksilla ole kuulema huolta lapsestani??? :OOOOOO Siis WTF???!?!??Heillä ei myöskään ole huolta etäiskän uudesta lapsesta joka asu siis samassa taloudessa hänen kanssaan eikä edes vaikka on äkkipikainen ja haukkuu vituksi mua soskuille ja on pahoinpitelytuomioita muutenkin (ja muita tuomioita)!!Lastensuojelu ei suojele ketään,hyvistä perheistä huostataan lapsia,ei huonoista,tarkoitus on ottaa helpot lapset pois kotoa,esim köyhät pikkukunnat duunaa tätä,jokaisesta lapsesta maksetaan vltion toimesta kertakorvaus ja kunta saa käyttää rahan miten tahtoo jotenruetkaapa soittelemaan lastiksille,kohteet saa tietää kuka ilmon on tehnyt ja voi olla kusiset oltavat asua heidän naapurissaan.Myös varautukaa koto ilmoon jolloin myös teidän jääkaappinnekin ratsataan,parisuhde ja tätä rataa.Mun lapsestani teki ilmon siis poliisi!!Silti ei otettu vakavasti!!Siis meillä ei ole ollut minkään valtakunnan ongelmia mutta etä isä on moni ongelmainen jonne en olisi lasta edes laittanut alunperinkään mutta lastensuojelun mielestä pitää nimenomaan laittaa koska isälläkin on OIKEUKSIA!!!Totuus on ettei ketään suojele kukaan ellei ole kyseessä joku rikas tai vaikutusvaltainen henkilö!